Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Sorry voor het dikgedrukte, dat kwam mee uit het artikel, het lukt me niet om dat aan te passen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/291538014/linkse-partij-in-amsterdamse-raad-nodigt-kopstuk-omstreden-samidoun-uit-voor-feestje-zo-legitimeer-je-terreur

De Amsterdamse politieke partij De Vonk, gevormd door twee raadsleden die zich hebben afgesplitst van Bij1, heeft het omstreden Samidoun-kopstuk Mohammmed Khatib uitgenodigd voor de lancering van hun politieke beweging. Khatib is vanwege zijn radicale standpunten niet welkom in Nederland, en zal dus online deelnemen aan de politieke manifestatie.
...
De organisatie werd in Duitsland verboden nadat leden de aanval van Hamas op 7 oktober 2023 verheerlijkten. Ook de Verenigde Staten en Canada zien Samidoun als terreurorganisatie. Nederland probeert hetzelfde te doen.
...
Broer ziet dat zich in kringen van BIJ1 een splitsing aftekent. De groep De Vonk rond Ahmadi en Veldhuyzen zoekt contact met gewelddadige strijdgroepen, terwijl Sylvana Simons neigt naar het meer gematigde The Rights Forum.
...

Moxxie schreef op 24-12-2024 om 11:53:

[..]

Beetje een late reactie maar ik lees dit nu pas. Ik vind het echt schandalig hoe jij de hele bevolking van Gaza wegzet als aanhangers van terrorisme. In al je posts sijpelt dat lekker-net-goed toontje door.

Onbegrijpelijk dat dit al maanden getolereerd wordt hier.

Ja mensen hebben soms een andere mening, dat kan he, ik heb beelden gezien van net na 7 Oktober waarin Gazanen juichend met lijken slepen door de straten. Ik heb beelden gezien een een jongetje, hoe oud zou die zijn, een jaar of 6 die vernederd wordt in gaza door zijn leeftijdsgenoten en een hamas lid en wordt uitgemaakt voor ´vuile jood` terwijl die om zijn moeder roept, met zo een volk kan ik heel moeilijk medelijden hebben ja. Als je heel hard slaat moet je niet gaan piepen als je hard teruggeslagen wordt.

Wat een mooie post, moxxie! Ik denk ook dat veel kinderen in Gaza al van jongs af aan worden gehersenspoeld door Hamas om Hamas als hun redder te zien en de Joden als slecht. Als je dat met de paplepel krijgt ingegoten, is het niet zo verwonderlijk dat je denkt Joden te moeten haten en ze als de grote vijand te beschouwen. Kinderen kun je niet verantwoordelijk houden voor hun daden en denkbeelden.

Als kind heb ik zelf ook heel lang geloofd dat alle mensen die zich niet bij onze kerk wilden aansluiten, in de hel zouden komen. Dat was wat de dominee hoog vanaf zijn kansel keer op keer predikte, dat ga je heel snel voor waar aannemen als klein meisje.  

En als je niet uit die bubbel komt als volwassene, zoals dat geldt voor veel Gazanen, dan blijft dat hun overtuiging.

absor

absor

27-12-2024 om 18:05 Topicstarter

hoe verder na 7 oktober hoe meer ik denk dat israel verkeerd gereageerd heeft. Begrijp me niet verkeerd ze hebben gereageerd exact hoe hamas wilde dat ze zouden reageren. Ook exact hoe je menselijke aard is om te reageren op zo’n gruwel. Keihard.  
Maar ze hadden anders moeten reageren.  Eerst minimaal een maand in diepe rouw met zijn allen.   Daarna bezinning hoe mensen uit gaza tot zulke onmenselijkheden in staat waren. Daarna op basis daarvan een plan. 

maar er waren en zijn gijzelaars. Dus er was nergens tijd voor. En ze zijn nu verworden tot dat waar ze zich zo ontzettend door overvallen zijn

en in die hele regio..niemand ziet elkaar nog als mensen.  Ik bid voor ze allen

absor schreef op 27-12-2024 om 18:05:

hoe verder na 7 oktober hoe meer ik denk dat israel verkeerd gereageerd heeft. Begrijp me niet verkeerd ze hebben gereageerd exact hoe hamas wilde dat ze zouden reageren. Ook exact hoe je menselijke aard is om te reageren op zo’n gruwel. Keihard.
Maar ze hadden anders moeten reageren. Eerst minimaal een maand in diepe rouw met zijn allen. Daarna bezinning hoe mensen uit gaza tot zulke onmenselijkheden in staat waren. Daarna op basis daarvan een plan.

maar er waren en zijn gijzelaars. Dus er was nergens tijd voor. En ze zijn nu verworden tot dat waar ze zich zo ontzettend door overvallen zijn

en in die hele regio..niemand ziet elkaar nog als mensen. Ik bid voor ze allen

Ik bid met je mee, absor.

Maar ze hadden anders moeten reageren. Eerst minimaal een maand in diepe rouw met zijn allen. Daarna bezinning hoe mensen uit gaza tot zulke onmenselijkheden in staat waren. Daarna op basis daarvan een plan.

en in die hele regio..niemand ziet elkaar nog als mensen. Ik bid voor ze allen

Ik snap je, maar ik denk ook dat ze geen keuze hadden, juist vanwege de gijzelaars en de beelden die we allemaal hebben gezien. Maar ik moet zeggen dat Hamas het slim heeft aangepakt, ze hebben goed ingeschat hoe het westen zou reageren. Israel kon het in de ogen van veel mensen in het westen sowieso niet goed doen. 

Want kijk maar naar de pieperaanval. Hezbollah begon op 8 oktober 2023 met het afvuren van raketten op Israel. Pas in september 2024 begon Israel met de grootschalige luchtaanvallen, de pieperaanval en in oktober 2024 het grondoffensief. Geen overhaaste reactie dus. Maar het commentaar dat op die pieperactie kwam, dat vond ik echt verbijsterend. Een meer gerichte actie dan dit kun je niet krijgen, maar nog was het niet goed genoeg. Dat toont voor mij aan dat voor Israel echt andere normen lijken te gelden dan voor elk ander land.

En voor wat betreft de oorlog in Gaza: experts geven aan dat, hoewel er inderdaad onschuldige mensen omkomen, dat in verhouding tot het aantal gedode terroristen juist opvallend weinig zijn. Mensen lijken ook alle verhalen uit Gaza klakkeloos te (willen) geloven, terwijl er toch veel bewezen fake berichten zijn. Informatie vanuit Israels kant wordt daarentegen constant in twijfel getrokken. RTL Nieuws had gisteren bijvoorbeeld nog deze kop: Vijf Palestijnse journalisten gedood, Israël spreekt van 'terroristen'. De info die van Palestijnse kant komt, wordt voor waar aangenomen, de Israelische reactie wordt in twijfel getrokken, direct al in de headline vanwege de aanhalingstekens. 

De roep om een staakt-het-vuren snap ik (oorlog is vreselijk, voor beide kanten). Maar vaak zie ik dat Israel wordt opgeroepen zich terug te trekken, terwijl de oproep om de gijzelaars vrij te laten volledig ontbreekt. En dat toont voor mij de werkelijke intenties aan. 

absor

absor

27-12-2024 om 21:03 Topicstarter

Malibu2 schreef op 27-12-2024 om 20:57:

[..]

Ik snap je, maar ik denk ook dat ze geen keuze hadden, juist vanwege de gijzelaars en de beelden die we allemaal hebben gezien. Maar ik moet zeggen dat Hamas het slim heeft aangepakt, ze hebben goed ingeschat hoe het westen zou reageren. Israel kon het in de ogen van veel mensen in het westen sowieso niet goed doen.

Want kijk maar naar de pieperaanval. Hezbollah begon op 8 oktober 2023 met het afvuren van raketten op Israel. Pas in september 2024 begon Israel met de grootschalige luchtaanvallen, de pieperaanval en in oktober 2024 het grondoffensief. Geen overhaaste reactie dus. Maar het commentaar dat op die pieperactie kwam, dat vond ik echt verbijsterend. Een meer gerichte actie dan dit kun je niet krijgen, maar nog was het niet goed genoeg. Dat toont voor mij aan dat voor Israel echt andere normen lijken te gelden dan voor elk ander land.

En voor wat betreft de oorlog in Gaza: experts geven aan dat, hoewel er inderdaad onschuldige mensen omkomen, dat in verhouding tot het aantal gedode terroristen juist opvallend weinig zijn. Mensen lijken ook alle verhalen uit Gaza klakkeloos te (willen) geloven, terwijl er toch veel bewezen fake berichten zijn. Informatie vanuit Israels kant wordt daarentegen constant in twijfel getrokken. RTL Nieuws had gisteren bijvoorbeeld nog deze kop: Vijf Palestijnse journalisten gedood, Israël spreekt van 'terroristen'. De info die van Palestijnse kant komt, wordt voor waar aangenomen, de Israelische reactie wordt in twijfel getrokken, direct al in de headline vanwege de aanhalingstekens.

De roep om een staakt-het-vuren snap ik (oorlog is vreselijk, voor beide kanten). Maar vaak zie ik dat Israel wordt opgeroepen zich terug te trekken, terwijl de oproep om de gijzelaars vrij te laten volledig ontbreekt. En dat toont voor mij de werkelijke intenties aan.

Er is altijd keuze als er wil is

absor schreef op 27-12-2024 om 21:03:

[..]

Er is altijd keuze als er wil is

Doel je op Israel? Wat hadden ze concreet, specifiek anders moeten doen volgens jou? 

Ik vond Heznobollah een goed uitgevoerde actie. Duidelijk gericht op één categoriepersonen, namelijk de uitverkorenen die van Hezbollah een pieper of walkietalkie van de organisatie mochten hebben.

Een zeer kleine kans op collateral damage op deze wijze. 

Hamas blijkt nog steeds het probleem te zijn in de onderhandelingen over een staakt-het-vuren, aldus de VS:

Kirby argued that Hamas is to blame for delaying further progress on a deal.

“It is because of Hamas throwing up obstacles or refusing to move on any of these details that we are still not at a conclusion,” Kirby said. 

https://www.politico.com/news/2024/12/27/white-house-gaza-cease-fire-00196074

Poezenmeisje schreef op 27-12-2024 om 21:43:

Ik vond Heznobollah een goed uitgevoerde actie. Duidelijk gericht op één categoriepersonen, namelijk de uitverkorenen die van Hezbollah een pieper of walkietalkie van de organisatie mochten hebben.

Een zeer kleine kans op collateral damage op deze wijze.

Helemaal mee eens. 

absor

absor

28-12-2024 om 02:56 Topicstarter

Malibu2 schreef op 27-12-2024 om 21:10:

[..]

Doel je op Israel? Wat hadden ze concreet, specifiek anders moeten doen volgens jou?

Dat schreef ik dus.  

absor schreef op 28-12-2024 om 02:56:

[..]

Dat schreef ik dus.

Bedoel je dit? 

Volgens mij begonnen de luchtaanvallen op 13 oktober en het grondoffensief pas op 27 oktober. Het zou mij niet verbazen als dit op basis van een plan was. En het zou mij ook niet verbazen als dit ook het plan zou zijn geweest als ze nog 3 weken langer hadden gewacht. Verder ontbreekt ook bij jou wat ze concreet en specifiek anders zouden moeten doen. Hadden ze hun wonden moeten likken en de gijzelaars daar maar achter moeten laten? Hadden ze in onderhandelingen aan alle eisen van Hamas moeten voldoen? Hadden ze toch een vorm van aanval moeten uitvoeren, maar dan zodanig dat er geen onschuldig burgerslachtoffer zou vallen? Ik wou dat het laatste een mogelijkheid was, maar we moeten wel realistisch blijven. 

Het is heel makkelijk om commentaar te hebben op Israël en hoe ze deze oorlog uitvoeren. Worden er fouten gemaakt? Ongetwijfeld. Voeren ze deze oorlog perfect uit? Nee, die illusie heb ik niet. 

Maar ga er maar aan staan: terroristen die niet van gewone burgers te onderscheiden zijn omdat ze zich als burgers kleden, overal boobytraps, burgers die in grote getale de aanval van 7 oktober steunen en die martelaarschap als iets prijzenswaardig zien, een tegenstander die wil dat er zoveel mogelijk burgerslachtoffers aan eigen zijde vallen, die hun eigen bevolking als menselijk schild inzet, de manier waarop in de rest van de wereld op Israël wordt gereageerd ongeacht wat ze doen.

Ik weet dat het raar klinkt, maar ik denk dat wij hier al te lang in vrede leven om nog te kunnen beseffen wat oorlog is. We kunnen ons er geen voorstelling meer van maken wat het betekent als veel mensen in je buurland je dood willen hebben. We kunnen ons niet voorstellen dat mensen überhaupt zo denken, voor ons is dat onderdeel van een verre geschiedenis. Voor Israël helaas niet. 

absor

absor

28-12-2024 om 16:43 Topicstarter

@Malibu; aan jou de vraag, hoe gaat deze oorlog tot een einde kunnen komen?

Ik denk dat er mensen zijn die er niet zo rouwig om zijn dat de oorlog nog niet voorbij is 

Justitie beveelt onderzoek naar vrouw Netanyahu voor bemoeienis met corruptiezaak echtgenoot

De procureur-generaal van Israël heeft de politie opgedragen een onderzoek te starten naar de vrouw van premier Netanyahu, Sara Netanyahu, omdat ze zich zou hebben bemoeid met de corruptiezaak tegen haar echtgenoot. Vorige week publiceerde een Israëlisch televisieprogramma sms-berichten waaruit zou blijken dat ze mensen de opdracht heeft gegeven om belastende informatie op te graven over politieke rivalen van de premier.

Ook zou ze een adviseur van haar man hebben opgedragen om een belangrijke getuige van de strafzaak lastig te laten vallen door demonstranten. Die getuige heeft een klacht ingediend tegen Sara Netanyahu. Kort na de verklaring van justitie plaatste Benjamin Netanyahu een videofragment op X, waarin hij uithaalt naar "giftige" Israëlische media die zijn vrouw "aanvallen".

Tegen premier Netanyahu lopen sinds 2020 meerdere strafzaken. Hij wordt beschuldigd van omkoping, fraude en corruptie. Het proces werd meermaals vertraagd, onder meer door de oorlog in Gaza. Bij een veroordeling zou Netanyahu tien jaar celstraf kunnen krijgen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.