Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Zoals al eerder gezegd: dit onderwerp is te serieus om daar zo mee om te gaan als nu opnieuw gebeurd.

Ruim anderhalf miljoen Palestijnen kunnen geen kant op

Inwoners van de Gazastrook werden eerder door Israël opgeroepen om te vluchten naar het zuiden, maar nu lijkt Israël daar het volgende grootschalige offensief uit te gaan voeren. Ruim anderhalf miljoen Palestijnen kunnen geen kant op.

Bron: NOS 

Dit is toch om te janken!
Oproepen om maar naar het zuiden te gaan, en ondertussen wel daar beginnen met het zg grondoffensief.

Zilver_gray schreef op 14-02-2024 om 06:35:

[..]

Die oneliners van jou nodigen ook niet echt uit tot conversatie….”Ken uw drogredenaties”…?

Hij of zij heeft het bericht wat je quote zelfs aangepast om de indruk te wekken dat het hem of haar gaat over inhoud. Ergens in de nacht is er toch wroeging gekomen 😂😂😂. Van de laatste 20 berichten van die persoon bestaan er 10 uit 1 hele zin. Met een neerbuigend ondertoontje, we zijn hier van Tiktok niveau of zoiets. En dat is precies de reden waarom ik hem of haar serieus neem. 

En die andere gebruiker durft het niet eens aam om te proberen uit te leggen waarom mijn post dom gezwets is, die negeert de vraag gewoon. Maar goed, inmiddels kan ik gebruikersnamen meteen koppelen aan onzin en dat maakt het makkelijker. Ik zal er ook niet meer op reageren, het is inderdaad een te serieus onderwerp. 

Zilver_gray schreef op 14-02-2024 om 08:47:

Ruim anderhalf miljoen Palestijnen kunnen geen kant op

Inwoners van de Gazastrook werden eerder door Israël opgeroepen om te vluchten naar het zuiden, maar nu lijkt Israël daar het volgende grootschalige offensief uit te gaan voeren. Ruim anderhalf miljoen Palestijnen kunnen geen kant op.

Bron: NOS

Dit is toch om te janken!
Oproepen om maar naar het zuiden te gaan, en ondertussen wel daar beginnen met het zg grondoffensief.

Ironisch dat Netanyahu zich is gaan gedragen tegenover de Palestijnen zoals Hitler tegen fe Joden. Voor beide bestaan/bestonden er geen onschuldigen, iedereen was de vijand en iedereen is een legitiem doel. Het enige verschil is dat de wereld toen niet goed in de gaten had wat er zich afspeelde en de wereld nu gewoon toestemming verleend. En dat deel van de wereld is de vrije wereld, waar vrijheid en democratie stokpaardjes zijn. De rest van de wereld bestaat uit achtergestelde landen met achterlijke dictatoren. 

De Nederlandse staat gaf in het hoger beroep aan dat het leveren van de reserveonderdelen voor de F35 nodig was om de relatie met de VS en Israël niet te beschadigen. Bestaan er werkelijk mensen die dit soort redenaties kunnen verdedigen zonder zich dood te schamen?? En dan zegt de rechter steek je vriendjespolitiek maar in je …. want er bestaat een groot risico op een ernstige schending van het humanitaire oorlogsrecht. En de onderdelen die Nederland levert woorden daarvoor gebruikt. Gewoon common sense. En wat doet de staat? Die gaat in cassatie tegen dat oordeel omdat ze toestemming willen afdwingen die onderdelen toch te leveren ondanks dat ze elke dag zien wat Israël doet. Wie is er nu gek hier? 

Nederland beheert het distributiecentrum voor F35 onderdelen, voor alle F35's in Europa en Israël. Praktisch betekent de uitspraak niet anders dan dat Israël zijn F35 onderdelen voortaan geleverd gaat krijgen uit een ander distributiecentrum. Het is niet dat door een besluit van een Nederlandse rechter de Israëlische F35's aan de grond moeten blijven.
Ik kan me goed voorstellen dat de Nederlandse staat een uitspraak wil van de hoogste rechter hierover. Juist ook vanwege de jurisprudentie die hierdoor gaat ontstaan.
(en praktisch als het vonnis inderdaad overeind blijft in cassatie denk ik dat het distributiecentrum gewoon verplaatst gaat worden).
Lubach had gister een weer een goed stuk over deze oorlog. Het probleem van Netanyahu is ook dat hij zich moet gaan verantwoorden zodra deze oorlog ten einde is gekomen. Ik vrees ook dat het bevrijden van twee gegijzelden de afgelopen week hoop geeft dat doorzetten van de oorlog kans geeft op bevrijden van meer gegijzelden.

LMEK schreef op 14-02-2024 om 09:56:

[..]

Ironisch dat Netanyahu zich is gaan gedragen tegenover de Palestijnen zoals Hitler tegen fe Joden. Voor beide bestaan/bestonden er geen onschuldigen, iedereen was de vijand en iedereen is een legitiem doel. Het enige verschil is dat de wereld toen niet goed in de gaten had wat er zich afspeelde en de wereld nu gewoon toestemming verleend. En dat deel van de wereld is de vrije wereld, waar vrijheid en democratie stokpaardjes zijn. De rest van de wereld bestaat uit achtergestelde landen met achterlijke dictatoren.

De Nederlandse staat gaf in het hoger beroep aan dat het leveren van de reserveonderdelen voor de F35 nodig was om de relatie met de VS en Israël niet te beschadigen. Bestaan er werkelijk mensen die dit soort redenaties kunnen verdedigen zonder zich dood te schamen?? En dan zegt de rechter steek je vriendjespolitiek maar in je …. want er bestaat een groot risico op een ernstige schending van het humanitaire oorlogsrecht. En de onderdelen die Nederland levert woorden daarvoor gebruikt. Gewoon common sense. En wat doet de staat? Die gaat in cassatie tegen dat oordeel omdat ze toestemming willen afdwingen die onderdelen toch te leveren ondanks dat ze elke dag zien wat Israël doet. Wie is er nu gek hier?

Woord voor woord eens!

Ik las zojuist een stukje in the Washington post over de onderhandelingen tussen Hamas en Israël; misschien toch nog een lichtpunt, hopelijk geen grondoffensief (voorlopig?)..

“As discussions about a potential hostage deal continue, U.S. officials are hopeful that Israel will have a counter to Hamas’s last proposal and believe that “the shape” of an agreement “is coming together,” a senior U.S. official told The Washington Post”.

Daglichtlamp schreef op 14-02-2024 om 10:09:

Nederland beheert het distributiecentrum voor F35 onderdelen, voor alle F35's in Europa en Israël. Praktisch betekent de uitspraak niet anders dan dat Israël zijn F35 onderdelen voortaan geleverd gaat krijgen uit een ander distributiecentrum. Het is niet dat door een besluit van een Nederlandse rechter de Israëlische F35's aan de grond moeten blijven.
Ik kan me goed voorstellen dat de Nederlandse staat een uitspraak wil van de hoogste rechter hierover. Juist ook vanwege de jurisprudentie die hierdoor gaat ontstaan.
(en praktisch als het vonnis inderdaad overeind blijft in cassatie denk ik dat het distributiecentrum gewoon verplaatst gaat worden).
Lubach had gister een weer een goed stuk over deze oorlog. Het probleem van Netanyahu is ook dat hij zich moet gaan verantwoorden zodra deze oorlog ten einde is gekomen. Ik vrees ook dat het bevrijden van twee gegijzelden de afgelopen week hoop geeft dat doorzetten van de oorlog kans geeft op bevrijden van meer gegijzelden.

Ik kan mij echt helemaal niet vinden in je uitleg. Ten eerste is de redenering dat economische belangen of jurisprudentie zwaarder kunnen wegen dan mensenlevens en daarom de hoogste rechter maar moet oordelen of dat zo is tamelijk bizar. En dan haalt Israël zijn onderdelen maar uit een ander distributiecentrum, je geeft als Nederland gewoon een signaal af dat je niet meewerkt aan de enorme crisis die er is. Het is net alsof een drugsdealer tegen de rechter zegt ja maar als ik het niet verkoop doet iemand anders het wel en loop ik inkomsten mis. 

En wat dan nog als het distributiecentrum verplaatst gaat worden? Het LCW doet datpas sinds 2019 en het is niet zo dat de Nederlandse economie afhankelijk is van dat veredelde magazijn. Dan staan er straks honderd man op straat, over een humanitaire crisis gesproken zeg. En trouwens waarom denk je dat het centrum verplaatst gaat worden? Omdat de rechter leveringen van onderdelen in deze specifieke situatie obstrueert? Of als straf van de VS? 

Voornamelijk omdat de VS niet afhankelijk wil zijn van een Nederlandse rechter vermoed ik. Ik denk dat niet leveren voor Nederland lastig is vanwege afspraken die gemaakt zijn in navo-verband.
Daarnaast vind ik dat we ons best mogen realiseren dat deze rechtszaak een symbool is, het lost de oorlog op geen enkele manier op.

Daglichtlamp schreef op 14-02-2024 om 10:09:

Nee dat zegt ook niemand. Waar het mij om gaat is dat (even gechargeerd) Nederland door het leveren van onderdelen meewerkt aan het vermoorden van onschuldige burgers.

Daglichtlamp schreef op 14-02-2024 om 10:45:

Voornamelijk omdat de VS niet afhankelijk wil zijn van een Nederlandse rechter vermoed ik. Ik denk dat niet leveren voor Nederland lastig is vanwege afspraken die gemaakt zijn in navo-verband.
Daarnaast vind ik dat we ons best mogen realiseren dat deze rechtszaak een symbool is, het lost de oorlog op geen enkele manier op.

Gezien dat Israël geen NAVO lid is kan ik persoonlijk geen verband trekken tussen het niet leveren van onderdelen en een schending van afspraken in NAVO verband. En stel dat er wel afspraken bestaan over dit waarom dan zo krampachtig vasthouden aan deze afspraak en niet vasthouden aan de afspraak over het budget van de NAVO?  En is het eventuele verplaatsen van het distributiecentrum omdat Amerika niet afhankelijk wil zijn van een Nederlandse rechter niet gewoon chantage? Sinds wanneer weegt de mening van Amerika zwaarder dan ons juridische stelsel? Zijn wij de buikspreekpop van Amerika zonder eigen inbreng?

En als je zegt het is allemaal symbolisch want niet leveren lost de oorlog op geen enkele manier op denk je dan dat wel leveren de oorlog wel oplost? 

Om eerlijk te zijn denk ik dat wat Nederland wel of niet doet helemaal geen invloed heeft op deze oorlog. Daarvoor zijn wij gewoon te onbelangrijk op het wereldtoneel.
Dat deze oorlog van beide kanten moet stoppen daar kan niemand het mee oneens zijn denk ik. Hoe dat te bereiken? Ik heb geen idee.

Daglichtlamp schreef op 14-02-2024 om 11:16:

Om eerlijk te zijn denk ik dat wat Nederland wel of niet doet helemaal geen invloed heeft op deze oorlog. Daarvoor zijn wij gewoon te onbelangrijk op het wereldtoneel.
Dat deze oorlog van beide kanten moet stoppen daar kan niemand het mee oneens zijn denk ik. Hoe dat te bereiken? Ik heb geen idee.

Ik heb ook niet de illusie dat wij als klein landje enige invloed hebben op het stoppen van deze oorlog. Maar vind dat wij ons best wat kritischer mogen uitspreken over wat Israël daar allemaal aan het doen is.

Daglichtlamp schreef op 14-02-2024 om 11:16:

Dan maak je het jezelf wel heel erg gemakkelijk om te stellen dat Nederland onbelangrijk is op het wereldtoneel. Want in het geval van Oekraïne is het onze oorlog en dragen we ons steentje bij aan de bevrijding van Europa en is onze rol niet te onderschatten slava ukraini. Maar in het geval van Israël maakt het toch niet uit wat we doen want we zijn niet belangrijk genoeg. 

LMEK schreef op 14-02-2024 om 11:36:

[..]

Dan maak je het jezelf wel heel erg gemakkelijk om te stellen dat Nederland onbelangrijk is op het wereldtoneel. Want in het geval van Oekraïne is het onze oorlog en dragen we ons steentje bij aan de bevrijding van Europa en is onze rol niet te onderschatten slava ukraini. Maar in het geval van Israël maakt het toch niet uit wat we doen want we zijn niet belangrijk genoeg.

In het NRC toevallig een stuk wat jij schrijft; 

Hoe Buitenlandse Zaken worstelt met het Israël-standpunt - NRC

Dubbele standaard

Dat is het politieke spel achter de schermen. In het openbaar waakt het kabinet ervoor om Israël af te vallen. Een deel van de ambtenaren op Buitenlandse Zaken vindt dat moeilijk te verteren. In een vorige week verzonden memo van de vijftien posten in Afrika en het Midden-Oosten waarschuwen diplomaten voor de gevolgen van de Nederlandse houding in de Arabische wereld: „Naarmate de oorlog voortduurt heeft de terughoudendheid van het Westen om Israël op geloofwaardige wijze aan te spreken op de humanitaire catastrofe in Gaza steeds meer (potentiële) consequenties voor onze positie in de regio.” De titel van het memo: „De sterkste standaard is niet dubbel.” Nederland heeft de mond vol over Russische oorlogsmisdaden, maar zwijgt als Israël in het geding is. Veel diplomaten worden er in het buitenland op aangesproken.

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6301655/kamer-wil-inreisverbod-israelische-kolonisten-voor-geweld-op-bezette-westoever.html

De Tweede Kamer heeft donderdag ingestemd met een inreisverbod voor Israëlische kolonisten op de Westelijke Jordaanoever die aantoonbaar geweld hebben gepleegd of dat hebben verheerlijkt. De Kamer wil dat het demissionaire kabinet dat verbod invoert, net als Frankrijk en België.

.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.