Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Ik vraag me vooral af hoeveel Gazanen er nog over zijn als ze besluiten te stoppen met deze oorlog. Wat en hoe er nog te “wederopbouwen” valt.
En hoeveel gijzelaars er werkelijk nog in leven zijn.

Zilver_gray schreef op 07-02-2024 om 14:42:

Ik vraag me vooral af hoeveel Gazanen er nog over zijn als ze besluiten te stoppen met deze oorlog. Wat en hoe er nog te “wederopbouwen” valt.
En hoeveel gijzelaars er werkelijk nog in leven zijn.

Gazanen zullen er nog wel zijn. Ook de wederopbouw zal niet zo een probleem zijn volgens mij. Als het rustig is dan gebouwen uit de grond stampen een kwestie van tijd dus dat komt wel goed. Hoe raar dit ook mag klinken maar ik denk dat Hamas zijn doel heeft bereikt. De internationale gemeenschap is weer gefocust op het probleem dat betekent weer geld voor Gaza. Door het optreden van Israël is er denk ik weer genoeg animo om lid te worden van Hamas door de Palestijnen die er eerst niks of minder mee te maken wilden hebben. Israël heeft gezichtsverlies geleden door zich zo beestachtig te gedragen zoals ze dat nu nog steeds doen. Een Japans bedrijf actie in de wapenindustrie heeft de samenwerking verbroken met Israël en er zullen er wel meerdere volgen. Voor de duizenden onschuldige doden en hun nabestaanden in Gaza natuurlijk allemaal een schrale troost. 

LMEK schreef op 07-02-2024 om 16:10:

[..]

Gazanen zullen er nog wel zijn. Ook de wederopbouw zal niet zo een probleem zijn volgens mij. Als het rustig is dan gebouwen uit de grond stampen een kwestie van tijd dus dat komt wel goed. Hoe raar dit ook mag klinken maar ik denk dat Hamas zijn doel heeft bereikt. De internationale gemeenschap is weer gefocust op het probleem dat betekent weer geld voor Gaza. Door het optreden van Israël is er denk ik weer genoeg animo om lid te worden van Hamas door de Palestijnen die er eerst niks of minder mee te maken wilden hebben. Israël heeft gezichtsverlies geleden door zich zo beestachtig te gedragen zoals ze dat nu nog steeds doen. Een Japans bedrijf actie in de wapenindustrie heeft de samenwerking verbroken met Israël en er zullen er wel meerdere volgen. Voor de duizenden onschuldige doden en hun nabestaanden in Gaza natuurlijk allemaal een schrale troost.

Oh ja dat denk ik ook inderdaad. Het lijkt me een vicieuze cirkel.

Ik heb zitten Googlen en zag dat er een (groot) aantal landen banden hebben verbroken met Israël, of in elk geval ambassadeurs terug te roepen.

Beetje jammer dat Nederland door gaat met het leveren van reserveonderdelen voor Israëlische F-16 vliegtuigen..

Zilver_gray schreef op 07-02-2024 om 16:28:

[..]

Oh ja dat denk ik ook inderdaad. Het lijkt me een vicieuze cirkel.

Ik heb zitten Googlen en zag dat er een (groot) aantal landen banden hebben verbroken met Israël, of in elk geval ambassadeurs terug te roepen.

Beetje jammer dat Nederland door gaat met het leveren van reserveonderdelen voor Israëlische F-16 vliegtuigen..

De Nederlandse beleid voor buitenlandse politiek is compleet zonder ruggengraat. In alle opzichten het Amerikaanse schoothondje. Blaffen en grommen of kwispelen op bevel. Ik weet niet of Wilders het in zich heeft om Nederland een eigen identiteit te geven op dat vlak. Elke keer als er bom op een land gegooid moet worden staat Nederland te springen om mee te mogen doen. 

LMEK schreef op 07-02-2024 om 16:58:

[..]

De Nederlandse beleid voor buitenlandse politiek is compleet zonder ruggengraat. In alle opzichten het Amerikaanse schoothondje. Blaffen en grommen of kwispelen op bevel. Ik weet niet of Wilders het in zich heeft om Nederland een eigen identiteit te geven op dat vlak. Elke keer als er bom op een land gegooid moet worden staat Nederland te springen om mee te mogen doen.

Hamas pakt Gazanen op die demonstreren tegen het bewind in Gaza. Er wordt op Gazanen geschoten door Hamas.

Zolang terroristen het daar voor het zeggen hebben verandert er niets.  

Zilver_gray schreef op 07-02-2024 om 10:51:

https://nos.nl/liveblog/2507856-hamas-stelt-een-plan-voor-staakt-het-vuren-in-drie-fasen-voorVoorstel Hamas: 3 keer 45 dagen moet leiden tot einde aan oorlog

Er zijn meer details bekend over het door Hamas voorgestelde plan voor een staakt-het-vuren. In het conceptontwerp van de Palestijnse groepering wordt voorgesteld dat de wapens in Gaza vier en een halve maand worden neergelegd. Dat moet gebeuren in drie fasen die elk 45 dagen duren.

Allereerst is het voorstel dat de resterende Israëlische gijzelaars die de terreurgroep op 7 oktober gevangen heeft genomen, worden geruild voor Palestijnse gevangenen. Vervolgens moet de wederopbouw van Gaza beginnen, trekken de Israëlische strijdkrachten zich volledig terug en worden lichamen en stoffelijke resten uitgewisseld. Hamas stelt voor dat alle Israëlische vrouwelijke gijzelaars, mannen onder de 19 jaar, ouderen en zieken gedurende de eerste fase van 45 dagen worden vrijgelaten in ruil voor de vrijlating van Palestijnse vrouwen en kinderen uit Israëlische gevangenissen. De resterende mannelijke gijzelaars worden tijdens de tweede fase vrijgelaten en in de derde fase zullen de stoffelijke resten worden uitgewisseld.

Tegen het einde van de derde fase wil Hamas dat er overeenstemming wordt bereikt over een einde aan de oorlog. De groepering wil dat er 1500 Palestijnse gevangenen worden vrijgelaten. Een derde van hen moeten Palestijnen zijn die in Israël levenslange gevangenisstraffen opgelegd hebben gekregen.

Het plan van Hamas is een reactie op de overeenkomst die is opgesteld door Egypte en Qatar, die bemiddelen in de gesprekken tussen Israël en Hamas.

18:27

Netanyahu wijst voorstel Hamas af, overwinning 'binnen handbereik'

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu wil doorgaan met de militaire operatie in Gaza en gaat niet akkoord met het voorstel van Hamas voor een staakt-het-vuren. "Een totale overwinning is de enige oplossing", zei de premier in een toespraak in Jeruzalem.

Daarmee herhaalt Netanyahu wat hij eerder heeft gezegd. Volgens de premier kan de oorlog alleen eindigen als Hamas is ontmanteld en alle Israëlische gijzelaars zijn vrijgelaten. Het behalen van die doelen is volgens hem "binnen handbereik."

Netanyahu herhaalde ook dat Hamas op geen enkele manier aan de macht kan blijven in Gaza: "Toegeven aan de waanzinnige eisen van Hamas die we nu hebben gehoord, zal niet alleen leiden tot het bevrijden van de Palestijnse gevangenen, het zal alleen maar leiden tot een nieuw bloedbad."

Netanyahu's reactie op het plan van Hamas volgt op een Israëlisch voorstel voor een (tijdelijk) staakt-het-vuren, dat tot stand kwam na bemiddeling van Qatar en Egypte. Hamas kwam met een tegenvoorstel, waar Netanyahu dus niet mee akkoord gaat.

Was te verwachten.

Zilver_gray schreef op 07-02-2024 om 20:21:

[..]

18:27

Netanyahu wijst voorstel Hamas af, overwinning 'binnen handbereik'

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu wil doorgaan met de militaire operatie in Gaza en gaat niet akkoord met het voorstel van Hamas voor een staakt-het-vuren. "Een totale overwinning is de enige oplossing", zei de premier in een toespraak in Jeruzalem.

Daarmee herhaalt Netanyahu wat hij eerder heeft gezegd. Volgens de premier kan de oorlog alleen eindigen als Hamas is ontmanteld en alle Israëlische gijzelaars zijn vrijgelaten. Het behalen van die doelen is volgens hem "binnen handbereik."

Netanyahu herhaalde ook dat Hamas op geen enkele manier aan de macht kan blijven in Gaza: "Toegeven aan de waanzinnige eisen van Hamas die we nu hebben gehoord, zal niet alleen leiden tot het bevrijden van de Palestijnse gevangenen, het zal alleen maar leiden tot een nieuw bloedbad."

Netanyahu's reactie op het plan van Hamas volgt op een Israëlisch voorstel voor een (tijdelijk) staakt-het-vuren, dat tot stand kwam na bemiddeling van Qatar en Egypte. Hamas kwam met een tegenvoorstel, waar Netanyahu dus niet mee akkoord gaat.

Was te verwachten.

Kindermoordenaar Netanyahu wil ons laten geloven dat hij door het vermoorden van baby’s en kinderen Hamas bijna heeft ontmanteld. Het platbombarderen van ziekenhuizen en opvangcentra vol met onschuldigen moet nog even doorgaan en dan is het probleem opgelost. Weg Hamas, welkom vrede en stabiliteit. Zijn er echt mensen die Netanyahu nog geloven en steunen???

LMEK schreef op 07-02-2024 om 21:27:

[..]

Kindermoordenaar Netanyahu wil ons laten geloven dat hij door het vermoorden van baby’s en kinderen Hamas bijna heeft ontmanteld. Het platbombarderen van ziekenhuizen en opvangcentra vol met onschuldigen moet nog even doorgaan en dan is het probleem opgelost. Weg Hamas, welkom vrede en stabiliteit. Zijn er echt mensen die Netanyahu nog geloven en steunen???

Er zijn in elk geval mensen die ervan overtuigd zijn dat wanneer Hamas “weg” is en daarmee dus de agressor, het leven beter zal worden voor de Gazanen. 
Dus zoals Netanyahu aangeeft, nog een paar maanden bommen gooien op Gaza ter verdediging van Israël, en dan zullen ze waarschijnlijk verder in vrede kunnen leven 

Ken uw drogredenaties.

Zilver_gray schreef op 07-02-2024 om 21:36:

[..]

Er zijn in elk geval mensen die ervan overtuigd zijn dat wanneer Hamas “weg” is en daarmee dus de agressor, het leven beter zal worden voor de Gazanen.
Dus zoals Netanyahu aangeeft, nog een paar maanden bommen gooien op Gaza ter verdediging van Israël, en dan zullen ze waarschijnlijk verder in vrede kunnen leven

Ik denk dat een beter leven Hamas overbodig maakt. Nu is het kiezen tussen 2 terroristische organisaties Hamas en Israël. Dan kiezen Palestijnen dus voor Hamas omdat het leven voordat Hamas bestond ook een hel was door het toedoen van Israël. Israël heeft zo een giftige omgeving van Palestina gemaakt dat terrorisme een gezonde voedingsbodem heeft. De decennialange discriminatie en mensonterende omgang van Israël met de Palestijnen heeft het monster Hamas gecreëerd. En voor veel Palestijnen kan alleen Hamas hun verlossen van de Israëlische agressor. En Israël verdedigt die agressie door constant de slachtofferrol aan te nemen wanneer er kritiek komt.  Van duizenden jaren terug tot 80 jaar terug, ja maar toen gebeurde er dit, ja maar toen gebeurde er dat en laten we dat vooral niet vergeten. Maar Israël is in rap tempo zijn krediet aan het verspelen, zelfs in dit topic zie je dat de steun beperkt blijft tot oneliners en whataboutism. 

https://chrisklomp.nl/dubbele-empathie-is-steeds-zeldzamer/

Er even uitgehaald 

“Joas Wagemakers, hoofddocent Islam en Arabische studies zegt het in een interview met RTL treffend:

‘Generatie na generatie komen burgers om door aanslagen en invasies. De vele slachtoffers die uit het conflict zijn voortgevloeid maken het oplossen ervan door de overlevenden natuurlijk niet makkelijker’”

Helemaal mee eens!

Ik weet niet precies hoe het nu weer een fact check heeft gekregen maar Biden zei in 1986 dat als Israël niet had bestaan de VS een Israël hadden moeten uitvinden om hun belang in die regio te dienen. Dat verklaart ook meteen waarom Israël met alles wegkomt en zonder de steun van de VS nu voor genocide berecht zou worden. Geen twijfel over mogelijk. 

Experts: Hamas niet uitgeschakeld door acties in Gaza

Bij de Israëlische aanvallen in de Gazastrook is de militaire macht van Hamas wel verminderd maar zeker niet weggevaagd. Dat hebben Amerikaanse veiligheidsexperts tegen leden van het Congres gezegd, meldt The New York Times.

De experts doen officieel geen schattingen over het aantal gedode Hamas-strijders. Anoniem zeggen ze wel dat het erop lijkt dat tot nu toe een derde van de militaire tak van Hamas is gedood.

1/3!!! Ik heb hier eigenlijk geen woorden voor. En dan te bedenken dat Netanyahu nog een paar “maanden” door wil gaan met bommen gooien. Oh wacht ik heb er toch wel een benaming voor…..

Zilver_gray schreef op 09-02-2024 om 10:36:

Experts: Hamas niet uitgeschakeld door acties in Gaza

Bij de Israëlische aanvallen in de Gazastrook is de militaire macht van Hamas wel verminderd maar zeker niet weggevaagd. Dat hebben Amerikaanse veiligheidsexperts tegen leden van het Congres gezegd, meldt The New York Times.

De experts doen officieel geen schattingen over het aantal gedode Hamas-strijders. Anoniem zeggen ze wel dat het erop lijkt dat tot nu toe een derde van de militaire tak van Hamas is gedood.

1/3!!! Ik heb hier eigenlijk geen woorden voor. En dan te bedenken dat Netanyahu nog een paar “maanden” door wil gaan met bommen gooien. Oh wacht ik heb er toch wel een benaming voor…..

Een derde waarvan op dit moment de opvolgers al klaargestoomd worden die nog haatdragender en bruter zijn dan dat derde deel wat vernietigd is. Israël is indirect bezig zichzelf te vernietigen met heethoofd Netanyahu aan het roer. Maar tsja, hij dient het Amerikaanse belang en dat is voor ons Nederlanders reden genoeg om onze kop in het zand te steken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.