Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
10-11-2023 om 09:15
Muurbloem1985 schreef op 10-11-2023 om 08:56:
[..]
Ze heeft wel gelijk
Er bestaat ook nog zoiets als respectvol met elkaar omgaan. Iets wat jou totaal vreemd is blijkbaar. En in wat heeft Malibu gelijk? Wat weet zij van Moirmel? En jij? Wat weet jij zogenaamd dat Malibu gelijk heeft?
_Audrey
10-11-2023 om 09:17
Nou Moirmel. Bekeer je tot het enige Ware Geloof en al je zorgen zullen voorbij zijn 🙏🤪
LMEK
10-11-2023 om 09:19
Een van de grondleggers van het culturele zionisme Asher Hirsh Ginsburg schreef 1891 na zijn eerste bezoek aan Palestina het volgende.
Het land waar we heengaan is bezet en de Arabieren zijn geen domme ezels zoals sommige kolonisten denken. Met vijandelijkheid en wreedheid omgaan met deze mensen is niet alleen fout maar ook dom. De gewelddadige behandeling zal vroeger of later leiden tot wraak.
We moeten de woede van de inheemse bevolking niet op wekken door hen kwaad te doen ... we moeten voorzichtig zijn in onze omgang met een vreemd volk onder wie we zijn teruggekeerd om te leven, deze mensen met liefde en respect behandelen en, onnodig te zeggen, met gerechtigheid en gezond verstand. En wat doen onze broeders? Precies het tegenovergestelde! Ze waren slaven in hun diaspora, en plotseling vinden ze zichzelf met onbeperkte vrijheid, wilde vrijheid die alleen een land als Turkije (het Ottomaanse Rijk) kan bieden. Deze plotselinge verandering heeft despotische neigingen in hun hart geplant, zoals altijd gebeurt met voormalige slaven ('eved ki yimlokh - wanneer een slaaf koning wordt - Spreuken 30:22). Zij behandelen Arabieren met vijandigheid en wreedheid , slaan hen schandelijk zonder voldoende reden en scheppen zelfs op over hun daden. Er is niemand om de vloed te stoppen en een einde te maken aan deze verachtelijke en gevaarlijke neiging. Onze broeders hadden inderdaad gelijk toen ze zeiden dat de Arabier alleen hem die moed en dapperheid toont respecteert. Maar als deze mensen het gevoel hebben dat de wet aan de kant van hun rivaal staat en, nog meer, als ze gelijk hebben te denken dat de acties van hun rivaal onrechtvaardig en onderdrukkend zijn, dan houden ze, zelfs als ze zwijgen en eindeloos gereserveerd, hun woede in hun harten. En deze mensen zullen wraakzuchtig zijn als geen ander.
Muurbloem1985
10-11-2023 om 09:36
Zilver_gray schreef op 10-11-2023 om 09:15:
[..]
Er bestaat ook nog zoiets als respectvol met elkaar omgaan. Iets wat jou totaal vreemd is blijkbaar. En in wat heeft Malibu gelijk? Wat weet zij van Moirmel? En jij? Wat weet jij zogenaamd dat Malibu gelijk heeft?
Ok zou zeggen lees de post van moirmel even en kom dan terug
LMEK
10-11-2023 om 09:38
Daglichtlamp schreef op 10-11-2023 om 07:19:
De Palestijnse vluchtelingen zijn het gevolg van een oorlog die niet door Israel is begonnen. Waarom heeft Egypte het probleem van Gaza niet opgelost toen zij daar de macht hadden? Of Jordanie voor de westelijke jordaanoever toen zij daar de macht hadden? Mijn idee is dat de vluchtelingenkampen de arabische machthebbers toen wel goed uitkwamen.
Vergelijk Duitsland, die heeft na de tweede wereldoorlog grote stukken land in het oosten moeten afstaan. Dat zorgde voor miljoenen vluchtelingen. (qua aantallen zeker een factor tien groter dan de Nakba).Stel je eens voor dat die nu nog steeds in kampen zouden zitten met slechte leefomstandigheden.
Dat is wat hier aan de hand is.
De Palestijnse vluchtelingen zijn aanleiding voor die oorlogen niet het gevolg. Die Palestijnen zijn van hun vruchtbare grond en uit hun huizen verjaagd om plaats te maken voor iemand anders. De Joden zagen de Arabieren als lang voor de stichting van de staat Israel als minderwaardig. De Palestijnen hadden dus geen keuze om te blijven. Als je ergens over de hele wereld verspreid een miljoen mensen haalt en op een plek zet dan is het volkomen logisch dat iemand plaats moet maken voor die mensen.
Zilver_gray
10-11-2023 om 09:46
Muurbloem1985 schreef op 10-11-2023 om 09:36:
[..]
Ok zou zeggen lees de post van moirmel even en kom dan terug
Ik heb nog nergens gelezen dat Moirmel schrijft dat hij/zij veel wrok, haat en bitterheid met zich meedraagt. En dat hij / zij daar last van ondervindt in de rest van het leven..en al helemaal niet dat hij zit te wachten op de invulling die Malibu vervolgens aan zijn posts geeft..jij wel?
Zilver_gray
10-11-2023 om 09:47
Maar ik ga nu stoppen met reageren op deze achterlijke Off topic posts.
Muurbloem1985
10-11-2023 om 10:04
Zilver_gray schreef op 10-11-2023 om 09:47:
Kijk dit noem ik ook niet respectvol reageren maargoed
Moirmel
10-11-2023 om 10:08
_Audrey schreef op 10-11-2023 om 09:17:
Nou Moirmel. Bekeer je tot het enige Ware Geloof en al je zorgen zullen voorbij zijn 🙏🤪
Geen schijn van kans, rasechte atheïst. Het moment dat ik begin te brabbelen over een god, is het moment dat ze mij een spuitje mogen geven.
Kom nog terug op andere berichten, maar eerst even slapen.
Miraval
10-11-2023 om 10:14
Moirmel schreef op 10-11-2023 om 10:08:
[..]
Geen schijn van kans, rasechte atheïst. Het moment dat ik begin te brabbelen over een god, is het moment dat ze mij een spuitje mogen geven.
Kom nog terug op andere berichten, maar eerst even slapen.
Zouden meer mensen moeten doen... 😉 niet brabbelen over een God of geloof. Zou veel ellende schelen in de wereld denk ik.
Mija
10-11-2023 om 10:49
Moirmel schreef op 10-11-2023 om 05:19:
@Mija:
Mij is het niet compleet duidelijk wat je met je laatste bericht wilt zeggen.
Voor mij blijft het een enorm misdrijf om twee miljoen Palestijnen te verdrijven naar een klein stukje land. Dan mag je er nog geld naar toe gooien, geef ze gewoon hun land terug.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231106_95701916
Ondertussen wordt er hier gepleit om Netanyahu voor Den Haag te brengen; in mijn ogen terecht.
Ik probeer in het heden te blijven. Ik heb eerder gezegd dat ik zie dat Israël door Hamas strategisch in een onmogelijke positie is gebracht. Als ze de strijd staken, wat de enige manier is om geen burgerslachtoffers te maken, behoudt Hamas zijn positie en de ruimte om zijn beleid van het doelbewust zaaien van dood en verderf, ook volledige ten koste van de Palestijnen, voort te zetten. Als Israël Hamas bestrijdt, zijn burgerslachtoffers onmogelijk te voorkomen, omdat Hamas daarop bewust heeft aangestuurd en zal blijven aansturen. Het lukt mij niet één schuldige aan te wijzen, dat heb ik al eerder gezegd. Daarom probeer ik dieper in de huidige situatie door te dringen om te zien waar (on)mogelijkheden liggen. De strategie van Hamas, recent en structureel, maakt het onmogelijk om tot een oplossing te komen, omdat Hamas dat niet wenst! Omdat Hamas alles doet om die oplossing te torpederen. Ze kiezen voor tunnels en wapens in plaats van voor de mensen voor wie ze zeggen op te komen. Ze kozen en zullen blijven kiezen voor het uitlokken van een extreem destructieve militaire operatie van Israël, waarbij de burgerslachtoffers onder de Palestijnen een hoofdrol spelen, als martelaars, waar de VN maar voor moet zorgen, niet zij.
Ik kom er gewoon niet met de eenvoudige constatering dat het een misdrijf is van Israël en dat ze die mensen gewoon hun land moeten terug geven. Wat betekent dat in hemelsnaam in de bovenstaande context?
Overigens: als Nethanyahu oorlogsmisdaden pleegt, zie ik hem heel graag in Den Haag verschijnen. Ik heb al eerder duidelijk uitgesproken dat het huidige Israëlische leiderschap bepaald niet op warme steun kan rekenen van mij.
felija
10-11-2023 om 10:57
Zilver_gray schreef op 10-11-2023 om 09:47:
Ik ben het helemaal met je eens.
Mija
10-11-2023 om 11:13
LMEK schreef op 10-11-2023 om 09:38:
[..]
De Palestijnse vluchtelingen zijn aanleiding voor die oorlogen niet het gevolg. Die Palestijnen zijn van hun vruchtbare grond en uit hun huizen verjaagd om plaats te maken voor iemand anders. De Joden zagen de Arabieren als lang voor de stichting van de staat Israel als minderwaardig. De Palestijnen hadden dus geen keuze om te blijven. Als je ergens over de hele wereld verspreid een miljoen mensen haalt en op een plek zet dan is het volkomen logisch dat iemand plaats moet maken voor die mensen.
Over de betekenis van die oorlog in 1948 denken beide groepen uiteraard anders. Dat de Palestijnen aan het kortste eind hebben getrokken, is onmiskenbaar. Dat er wederzijds vijandigheid en minachting groeide, is ook onmiskenbaar. Je kunt proberen terug te grijpen op: daar is het misgegaan. Dat is geen gekke gedachte. Maar ook daarover kan anders worden gedacht. Er zullen verschillende startpunten worden geïdentificeerd en verschillende opvattingen zijn over wie is begonnen.
Duidelijk is, voor mij, dat de huidige situatie rampzalig is en dat als er ooit in het verleden al een volkomen ‘onschuldige’ partij zou zijn geweest, die er nu absoluut niet meer is. Zoals jij zelf al de profetie van Ginsberg aanhaalde: ze zijn wraakzuchtig als geen ander. We zitten in deze realiteit en er is geen toverstok om terug te keren naar de tijd dat ze nog kumbaya met elkaar op het dorpsplein hadden kunnen leren overleggen en feesten. Hoewel er dus nog steeds gemeenschappen zijn van Joden en Palestijnen die met elkaar in vrede leven! Het is haast een wonder maar het kán dus!
Er zal een uitweg moeten worden gevonden uit de huidige situatie, niet uit een analyse van een situatie van 100, 75 of 50 jaar geleden. Ik weet dat jij dat weet hoor, maar ik benadruk het in dit topic toch nog maar een keer. Ik vind het persoonlijk zo weinig zinvol om lijnrecht tegenover elkaar te gaan staan, met veel retorische kracht, met emotie, venijn en suggesties dat anderen dom of slecht zijn, met ‘opvattingen’, die altijd een versimpeling zijn, terwijl de werkelijke situatie zo gecompliceerd is. Ik zeg ook niet dat er geen vingers op pijnlijke plekken gelegd mogen worden. Ik probeer niemand het zwijgen op te leggen of zo. Maar ik vind het wel belangrijk om zo breed mogelijk te blijven kijken en elkaars gezichtspunten in overweging te nemen, informatie erbij te blijven betrekken. Het kan dat je van elkaar vindt dat je de verkeerde informatie te zwaar weegt. Het is nuttig om dat te constateren, dat je dat waarneemt, vindt, het geeft inzicht in de dynamiek van het conflict. Maar laten we elkaar een beetje heel houden hier. Wat heeft het voor zin om elkaar hier een rotgevoel aan te smeren? Lost dat ook maar iets op?
OmaVan2
10-11-2023 om 11:51
LMEK schreef op 10-11-2023 om 09:38:
[..]
Het is onderwijl 75 jaar geleden. Vrijwel altijd hebben vluchtelingen na zoveel tijd nieuw onderdak en een nieuw leven gevonden. De Palestijnen zijn de uitzondering en dat kan je niet alleen Israël verwijten, maar ook aan de buurlanden en de oorlogszuchtige Palestijnse leiders. Hou het bij het heden zou ik zeggen, dan is Israël veel te verwijten, zoals het praktisch onmogelijk maken van een twee statenoplossing, bombardementen van plekken waarvan ze weten dat er ook burgers zijn. Hamas is ook veel te verwijten door hun oorlogszuchtig gedrag.
Malibu2
10-11-2023 om 12:55
Zilver_gray schreef op 10-11-2023 om 09:10:
[..]
Jouw posts mbt moslims vind ik nou ook niet bepaald vredelievend, sterker nog zodra jij de kans krijgt om moslims in een negatief daglicht te zetten, neem je die. Zoals ik jouw posts lees mbt de islam, komt het bij mij over alsof je dat maar ondergeschikt vind aan het christendom, alsof jouw God beter is.
Op dit stukje wil ik toch nog even reageren. Ik probeer steeds heel duidelijk onderscheid te maken tussen de leer van de Islam enerzijds en de moslims anderzijds. Heb ik problemen met de leer van de Islam? Absoluut. De redenen daarvoor heb ik eerder in dit topic al gegeven.
Heb ik problemen met moslims? Dat ligt eraan, met sommige wel, met sommige niet. Er zijn moslims waarmee ik het prima kan vinden. Er is echter ook een groep moslims, en die bevinden zich met name in het Midden Oosten (maar helaas ook wel deels in de westerse wereld) die totale vernietiging van Israël en de Joodse bevolking wil. Ik was daarmee al bekend vóór 7 oktober, maar sindsdien is het door henzelf meermaals bevestigd. En het zijn niet alleen de leiders, maar ook mensen vanuit de bevolking zelf, kijk maar naar de reacties naar aanleiding van 7 oktober. Ex-moslims zoals bijvoorbeeld Ayaan Hirsi Ali hebben ook verteld hoe zij daar vroeger in stonden. En ja, met die groep moslims heb ik inderdaad een heel groot probleem.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.