Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Moirmel
10-11-2023 om 05:19
@Mija:
Mij is het niet compleet duidelijk wat je met je laatste bericht wilt zeggen.
Voor mij blijft het een enorm misdrijf om twee miljoen Palestijnen te verdrijven naar een klein stukje land. Dan mag je er nog geld naar toe gooien, geef ze gewoon hun land terug.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231106_95701916
Ondertussen wordt er hier gepleit om Netanyahu voor Den Haag te brengen; in mijn ogen terecht.
Moirmel
10-11-2023 om 05:27
Malibu2 schreef op 09-11-2023 om 23:10:
[..]
Oh, de nakba, weer eens wat afwisseling in de discussie. Welke versie geloof jij?
Echt, plezier mij: hoeveel versies zijn er?
En lees je bericht daarna nog eens, maar nu compleet bewust van je bestaan als zelf gekozen Christen.
Zilver_gray
10-11-2023 om 06:30
Moirmel schreef op 09-11-2023 om 22:02:
[..]
Heb je er misschien problemen mee dat sommigen jouw onzin niet slikken dat je dit soort inhoudsloze berichten moet plaatsen?
Voor mij is de oprichting van de staat Israël na WOII één van de grootste fouten uit de afgelopen eeuw. Strategisch en economisch is het ook absurd om een Joodse staat op te richten ten midden van de moslimwereld, dus voor mij is het wel duidelijk dat het om een idiote sentimentele reden ging.
Daarnaast heb ik even je laatste berichten bekeken en eigenlijk ging je nergens inhoudelijk op in; je plaatste jezelf op een plateau en keek neer op de mensen die nog de moeite deden om op jou te reageren.
Eens!
Nergens voor nodig dat hautaine gedoe.
Zilver_gray
10-11-2023 om 06:35
Mija schreef op 10-11-2023 om 00:54:
[..]
Ik hoorde iemand zeggen dat Gaza een soort Singapore had kunnen zijn, met al het internationaal geld dat daar naartoe is gestroomd. Over de rijkdom van Hamas publiceerden zowel Trouw als De Volkskrant een verhaal. Hamas heeft dat geld in oorlogsinfrastructuur gestopt in plaats van de levensomstandigheden te verbeteren. Dat gaf Hamas ook grif toe in dat gesprek dat ze met de NYT hebben gevoerd. Ik denk dat ze er zelfs trots op zijn.
“Terwijl de meerderheid van de Gazanen de afgelopen jaren in armoede leefde, haalde Hamas via een financieel netwerk grote bedragen binnen voor de gewapende strijd tegen Israël. De jaarbegroting van de terreurorganisatie wordt geschat op honderden miljoenen tot een miljard dollar.
https://www.trouw.nl/buitenland/hoe-hamas-honderden-miljoenen-verdient~bba6fdd6/
“Om geld zit Hamas niet verlegen. Dat prijkt al jaren hoog in de lijst van rijkste ‘terroristische organisaties’ ter wereld van Forbes (…) Vorig jaar was Hamas in de rangschikking teruggevallen naar een derde positie, met 500 miljoen dollar aan bezittingen (…) Bij al die bedragen moeten wel wat slagen om de arm worden gehouden. (…) Zo heeft Hamas, als het wettige bestuur van Gaza, legitieme inkomstenbronnen. Het heft belastingen op alles met uitzondering van levensmiddelen en rekent geld voor vergunningen voor cafés en restaurants. Tegenover de BBC zei een functionaris in juni 2016 dat de beweging elke maand 15 miljoen dollar aan belastingen ophaalt.”
https://www.volkskrant.nl/buitenland/waar-haalt-hamas-al-zijn-geld-vandaan-onder-meer-uit-nederland~b73d49c8/
“Het doel van Hamas is niet om Gaza te besturen en het van water, elektriciteit en dergelijke te voorzien,” benadrukt al-Hayya nog. “Hamas, de al-Qassambrigades en het verzet hebben de wereld wakker geschud uit zijn diepe slaap. Deze strijd heeft niet als doel om de situatie in Gaza te verbeteren, maar wel om de situatie volledig omver te werpen,” aldus de Hamasleider.
Palestijnen betalen daarvoor de prijs. Zo zijn volgens niet onafhankelijk geverifieerde cijfers van Hamas sinds 7 oktober al meer dan 10.000 mensen om het leven gekomen in de Gazastrook, voornamelijk burgers.“
Een misdaad is het!
Zilver_gray
10-11-2023 om 06:37
Moirmel schreef op 10-11-2023 om 05:19:
@Mija:
Mij is het niet compleet duidelijk wat je met je laatste bericht wilt zeggen.
Voor mij blijft het een enorm misdrijf om twee miljoen Palestijnen te verdrijven naar een klein stukje land. Dan mag je er nog geld naar toe gooien, geef ze gewoon hun land terug.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231106_95701916
Ondertussen wordt er hier gepleit om Netanyahu voor Den Haag te brengen; in mijn ogen terecht.
Absoluut eens!
Jamaarnee
10-11-2023 om 06:57
Moirmel schreef op 09-11-2023 om 22:02:
[..]
Heb je er misschien problemen mee dat sommigen jouw onzin niet slikken dat je dit soort inhoudsloze berichten moet plaatsen?
Voor mij is de oprichting van de staat Israël na WOII één van de grootste fouten uit de afgelopen eeuw. Strategisch en economisch is het ook absurd om een Joodse staat op te richten ten midden van de moslimwereld, dus voor mij is het wel duidelijk dat het om een idiote sentimentele reden ging.
Daarnaast heb ik even je laatste berichten bekeken en eigenlijk ging je nergens inhoudelijk op in; je plaatste jezelf op een plateau en keek neer op de mensen die nog de moeite deden om op jou te reageren.
Gezien je eerdere abjecte posts die zijn verwijderd door de moderator klopt het geheel dat ik op jouw specifieke denkbeelden neerkijk.
Lijkt mij verstandig dat jij gewoon niet meer op mij reageert.
Daglichtlamp
10-11-2023 om 07:19
De Palestijnse vluchtelingen zijn het gevolg van een oorlog die niet door Israel is begonnen. Waarom heeft Egypte het probleem van Gaza niet opgelost toen zij daar de macht hadden? Of Jordanie voor de westelijke jordaanoever toen zij daar de macht hadden? Mijn idee is dat de vluchtelingenkampen de arabische machthebbers toen wel goed uitkwamen.
Vergelijk Duitsland, die heeft na de tweede wereldoorlog grote stukken land in het oosten moeten afstaan. Dat zorgde voor miljoenen vluchtelingen. (qua aantallen zeker een factor tien groter dan de Nakba).Stel je eens voor dat die nu nog steeds in kampen zouden zitten met slechte leefomstandigheden.
Dat is wat hier aan de hand is.
Malibu2
10-11-2023 om 07:50
Moirmel schreef op 10-11-2023 om 05:27:
[..]
Echt, plezier mij: hoeveel versies zijn er?
En lees je bericht daarna nog eens, maar nu compleet bewust van je bestaan als zelf gekozen Christen.
Ik vraag aan jou wat jij concreet gelooft met betrekking tot de nakba. Maar aangezien je blijkbaar moeite hebt met mijn leven als christen en omdat mijn vraag over wat jij 'gelooft' blijkbaar een gevoelige snaar raakt, zal ik mijn vraag iets herformuleren:
"Wat is er concreet en specifiek gebeurd met de nakba en wat was de setting waarin dat gebeurde?"
Je kunt jouw standpunt met betrekking tot de nakba vast wel aan mij uitleggen. Ik ben uiteraard volledig bereid om daarna mijn standpunt aan jou uit te leggen, zowel voor wat betreft de nakba als mijn geloof in Jezus Christus als redder. Het klinkt trouwens alsof je dat laatste goed zou kunnen gebruiken, het klinkt alsof je veel wrok, haat en bitterheid met je meedraagt. Werkt dat niet enorm door in de rest van je leven?
Zilver_gray
10-11-2023 om 08:10
Malibu2 schreef op 10-11-2023 om 07:50:
[..]
Ik vraag aan jou wat jij concreet gelooft met betrekking tot de nakba. Maar aangezien je blijkbaar moeite hebt met mijn leven als christen en omdat mijn vraag over wat jij 'gelooft' blijkbaar een gevoelige snaar raakt, zal ik mijn vraag iets herformuleren:
"Wat is er concreet en specifiek gebeurd met de nakba en wat was de setting waarin dat gebeurde?"
Je kunt jouw standpunt met betrekking tot de nakba vast wel aan mij uitleggen. Ik ben uiteraard volledig bereid om daarna mijn standpunt aan jou uit te leggen, zowel voor wat betreft de nakba als mijn geloof in Jezus Christus als redder. Het klinkt trouwens alsof je dat laatste goed zou kunnen gebruiken, het klinkt alsof je veel wrok, haat en bitterheid met je meedraagt. Werkt dat niet enorm door in de rest van je leven?
Deze opmerking had je weg kunnen laten. Niet sjiek en totaal irrelevant.
Malibu2
10-11-2023 om 08:19
Mija schreef op 10-11-2023 om 00:54:
[..]
Ik hoorde iemand zeggen dat Gaza een soort Singapore had kunnen zijn, met al het internationaal geld dat daar naartoe is gestroomd. Over de rijkdom van Hamas publiceerden zowel Trouw als De Volkskrant een verhaal. Hamas heeft dat geld in oorlogsinfrastructuur gestopt in plaats van de levensomstandigheden te verbeteren. Dat gaf Hamas ook grif toe in dat gesprek dat ze met de NYT hebben gevoerd. Ik denk dat ze er zelfs trots op zijn.
Klopt. Er is daar zoveel geld heengestroomd, beschamend hoe weinig goeds daarmee is gedaan.
En ik vind die trots bij Hamas ook heel bijzonder. De nazi's probeerden hun vreselijke misdaden te verbergen en ik heb gelezen dat velen die betrokken waren bij de moorden op Joden veel dronken of onder invloed waren om maar te kunnen doen wat ze deden. Ergens diep van binnen hadden ze blijkbaar het besef dat het moreel totaal verkeerd was wat ze deden. Hamas lijkt er juist trots op te zijn. Heb je die geluidsopname gehoord van een terrorist die met zijn ouders belt nadat hij meerdere mensen heeft vermoord?
Maar inderdaad ook hoe ze openlijk vertellen over de tunnels die ze hebben gebouwd voor hun eigen bescherming, terwijl het volgens hen de taak van de VN is om de burgers te beschermen. Over martelaarschap (van de burgers overigens, niet van henzelf).
Ik vind het eng hoe elk moreel besef lijkt te ontbreken.
Miraval
10-11-2023 om 08:34
Malibu2 schreef op 10-11-2023 om 08:19:
[..]
Klopt. Er is daar zoveel geld heengestroomd, beschamend hoe weinig goeds daarmee is gedaan.
En ik vind die trots bij Hamas ook heel bijzonder. De nazi's probeerden hun vreselijke misdaden te verbergen en ik heb gelezen dat velen die betrokken waren bij de moorden op Joden veel dronken of onder invloed waren om maar te kunnen doen wat ze deden. Ergens diep van binnen hadden ze blijkbaar het besef dat het moreel totaal verkeerd was wat ze deden. Hamas lijkt er juist trots op te zijn. Heb je die geluidsopname gehoord van een terrorist die met zijn ouders belt nadat hij meerdere mensen heeft vermoord?
Maar inderdaad ook hoe ze openlijk vertellen over de tunnels die ze hebben gebouwd voor hun eigen bescherming, terwijl het volgens hen de taak van de VN is om de burgers te beschermen. Over martelaarschap (van de burgers overigens, niet van henzelf).
Ik vind het eng hoe elk moreel besef lijkt te ontbreken.
Nou ja beetje nuance... sommige nazi's hadden moeite met wat ze moeten doen anderen waren er trots op. Zal bij Hamas hetzelfde zijn. Degenen die je nu hoort zijn trots maar ze zijn natuurlijk niet allemaal aan het woord geweest.
Hoe dan ook het is een walgelijke organisatie die echt helemaal gestopt moet worden. Er is echt veel geld naar Gaza gegaan ook vanuit Europa maar niks is bij de bevolking terecht gekomen. Hoe misdadig ben je dan?
En klopt ik had die opmerking ook eerder gemaakt in dit topic. Gaza had inderdaad het Singapore van het Midden-Oosten kunnen zijn als het geld goed besteed was geweest.
Malibu2
10-11-2023 om 08:40
Zilver_gray schreef op 10-11-2023 om 08:10:
[..]
![]()
Is dat niet relevant? Als ik Moirmels posts hier in dit topic lees, spat de wrok er bijna van af. Dat soort gevoelens vreten je van binnenuit op en werken vaak door in de rest van je leven.
Hij/zij brengt zelf mijn christelijk geloof ter sprake. Als christen heb ik intussen veel mensen gezien en gesproken, van pubers tot bejaarde mensen die tot geloof zijn gekomen. Tieners die langdurig depressief waren tot aan zelfmoordgedachten of -pogingen toe, en nu weer een heel nieuw leven hebben. Ze gaan weer naar school, hebben weer een sociaal leven en maken weer plannen voor de toekomst. Fantastisch toch? Een vriendin van me die jarenlang drugsverslaafd is geweest en het eerder maar niet lukte om af te kicken, nu werkt ze als ervaringsdeskundige. Meer verhalen over mensen die wrok en bitterheid met zich meedroegen, depressief waren, verslaafd waren, mensen die eerst overtuigd atheïst waren, en waarvan hun leven totaal ten goede veranderde toen ze zich bekeerden.
Zou het als christen niet enorm egoïstisch van me zijn om dat voor mijzelf te houden? Om dat in ieder geval niet een keer tegen diegene gezegd te hebben? Wat hij/zij daar vervolgens mee doet is volledig aan diegene zelf.
Malibu2
10-11-2023 om 08:56
Miraval schreef op 10-11-2023 om 08:34:
[..]
Nou ja beetje nuance... sommige nazi's hadden moeite met wat ze moeten doen anderen waren er trots op. Zal bij Hamas hetzelfde zijn. Degenen die je nu hoort zijn trots maar ze zijn natuurlijk niet allemaal aan het woord geweest.
Hoe dan ook het is een walgelijke organisatie die echt helemaal gestopt moet worden. Er is echt veel geld naar Gaza gegaan ook vanuit Europa maar niks is bij de bevolking terecht gekomen. Hoe misdadig ben je dan?
En klopt ik had die opmerking ook eerder gemaakt in dit topic. Gaza had inderdaad het Singapore van het Midden-Oosten kunnen zijn als het geld goed besteed was geweest.
Trotse nazi's waren er helaas ook, maar het systeem was erop gebouwd om de grote schaal van de genocide te verbergen. Duitsers in de dorpen rondom de concentratiekampen konden tenminste nog beweren dat ze het niet wisten (of ze het werkelijk niet wisten betwijfel ik overigens sterk..). De slachtoffers van de Einsatz Gruppen werden in massagraven gedumpt. Foto's werden maar zeer beperkt gemaakt in concentratiekampen. Vlak voor de bevrijding van de diverse kampen werden dossiers massaal vernietigd. Vele opgepakte SS'ers die in kampen werkten ontkenden dat ze überhaupt bij de SS zaten, dat ze bij de selecties betrokken waren, dat ze zelf mensen hadden mishandeld of vermoord, of als ze daar niet onderuit kwamen zeiden ze dat ze bevelen opvolgden.
Hamas rijdt daarentegen de slachtoffers rond in open voertuigen door Gaza. Veel juichende mensen daaromheen. De bodycams, hun eigen opnamen.
Nu zijn de technologische mogelijkheden natuurlijk veel groter, maar de intentie is ook anders, ze willen dat de hele wereld het weet.
Muurbloem1985
10-11-2023 om 08:56
Zilver_gray schreef op 10-11-2023 om 08:10:
[..]
![]()
Ze heeft wel gelijk
Zilver_gray
10-11-2023 om 09:10
Malibu2 schreef op 10-11-2023 om 08:40:
[..]
Is dat niet relevant? Als ik Moirmels posts hier in dit topic lees, spat de wrok er bijna van af. Dat soort gevoelens vreten je van binnenuit op en werken vaak door in de rest van je leven.
Hij/zij brengt zelf mijn christelijk geloof ter sprake. Als christen heb ik intussen veel mensen gezien en gesproken, van pubers tot bejaarde mensen die tot geloof zijn gekomen. Tieners die langdurig depressief waren tot aan zelfmoordgedachten of -pogingen toe, en nu weer een heel nieuw leven hebben. Ze gaan weer naar school, hebben weer een sociaal leven en maken weer plannen voor de toekomst. Fantastisch toch? Een vriendin van me die jarenlang drugsverslaafd is geweest en het eerder maar niet lukte om af te kicken, nu werkt ze als ervaringsdeskundige. Meer verhalen over mensen die wrok en bitterheid met zich meedroegen, depressief waren, verslaafd waren, mensen die eerst overtuigd atheïst waren, en waarvan hun leven totaal ten goede veranderde toen ze zich bekeerden.
Zou het als christen niet enorm egoïstisch van me zijn om dat voor mijzelf te houden? Om dat in ieder geval niet een keer tegen diegene gezegd te hebben? Wat hij/zij daar vervolgens mee doet is volledig aan diegene zelf.
Jouw posts mbt moslims vind ik nou ook niet bepaald vredelievend, sterker nog zodra jij de kans krijgt om moslims in een negatief daglicht te zetten, neem je die. Zoals ik jouw posts lees mbt de islam, komt het bij mij over alsof je dat maar ondergeschikt vind aan het christendom, alsof jouw God beter is.
En dan pretendeer jij een goed christen te zijn? Heb uw naasten lief?
Oprecht vind ik het fantastisch om deze succes verhalen te lezen; ontzettend fijn dat mensen weer de zin in het leven krijgen, weer gelukkig kunnen zijn. Een doel hebben om voor te leven.
Nou en dat laatste wat je schrijft? Dat is dus omdat je zo ontzettend begaan bent met Moirmel? Je wil Moirmel redden oid? Had een PB gestuurd. Maar niet op deze manier!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.