Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Koko67
22-02-2026 om 20:55
felija schreef op 22-02-2026 om 20:53:
[..]
O ja, je hebt links en je hebt links.
Ja, dat ben ik met je eens.
Amboise
22-02-2026 om 20:58
Koko67 schreef op 22-02-2026 om 20:46:
[..]
Nee, dat niet. Maar wel bv. aardig wat lui van XR
Het is wel handig om als iemand ageert hier tegen bepaalde XR uitingen dat dat dan ook zo benoemd wordt, in plaats van te doen alsof degene op wie je hier op het forum reageert die XR uitingen zou doen. Want dan maak je gebruik van een stroman en vertroebelt de discussie. Ik voel me helemaal niet verbonden met XR of met extremistische pro-Palestina betogers.
Muurbloem1985
22-02-2026 om 21:00
Zorroo schreef op 22-02-2026 om 20:48:
Ik merk dat deze pijler mij steeds meer verdriet doet. De pro-Israël-posters lijken niet in staat tot enig inlevingsvermogen voor 'de anderen', de Palestijnse burgers. Kennelijk is het voor hen ondenkbaar om Hamas scherp te veroordelen en tegelijk kritisch te zijn op Netanyahu en zijn regering. Ik vind het verschrikkelijk wat het land Israël wat mij betreft is geworden: een apartheidsstaat met een regeringsbeleid dat de mensenrechten van Palestijnen structureel negeert.
Geen volk, geen samenleving is over één kam te scheren, en dat geldt voor zowel Israëlische als Palestijnse burgers. Maar hoe meer ik hier de gekleurde reacties lees, hoe meer ik anti-Israël-gevoelens krijg (wat op geen enkele manier gelijk staat aan antisemitisme, laat dat duidelijk zijn) en dat wil ik niet. Het welzijn en de geschiedenis van het Joodse volk liggen mij na aan het hart. Daarom kies ik ervoor om te stoppen met meelezen en posten in deze pijler.
Ik hoop dat er ruimte blijft voor nuance en menselijkheid, voor álle burgers, ongeacht afkomst.
Als we het toch over apartheid hebben hoeveel joden wonen er nu nog in moslimlanden? Jij kent de geschiedenis dat ze verdreven zijn? Hoeveel moslims wonen in Israël?
Amboise
22-02-2026 om 21:04
rionyriony schreef op 22-02-2026 om 20:32:
Dus volgens de linkse mens z'n dogma's mag je niemand aanvallen, je mag je alleen verdedigen als de ander aanvalt. En je mag je alleen verdedigen zonder mensen te treffen, alleen wapenopslagplaatsen mag je bombarderen en dat nog uitsluitend als daar toevallig geen mensen rondlopen.
De aanvallende partij echter krijgt volledige vrije keus wanneer, wie en hoe hij wil aanvallen. Want niemand doet daar wat aan. Dus je bent eeuwig de pineut als buur van een agressieve barbarenregime. En dan heb je gewoon pech. Je mag een agressor geen koekje van eigen deeg teruggeven.
Dus die wordt nooit serieus afgestraft dus leert daar alleen van dat opnieuw oorlog voeren en opnieuw aanvallen tenslotte ooit tot een overwinning zal leiden, zeker met voldoende financiering door een ander agressief land.
De huidige generaties linkse mensen zijn echt de weg kwijt. Hebben nooit problemen ontmoet tijdens hun luxe leventje. Zijn aan zelfoverschatting gaan lijden.
Ik weet niet tegen wie je het precies hebt met je algemeniserende rant tegen 'de linkse mens' (alsof alle mensen die op een linkse partij stemmen dezelfde mening hebben?!). Maar wat jij hier schrijft over wat men vindt is niet wat anderen hier op het forum schrijven. Je valt aan op iets wat hier helemaal niet gezegd wordt.
Ik begrijp niet waarom dat nodig is om je punt te kunnen maken en ik zou graag willen voorstellen dat we hier gewoon op elkaar en wat we schrijven reageren en niet op wat Truus of Achmed op X schrijven en dan doen alsof dat 'de algemene mening van links' is of suggereren dat andere meeschrijvers dit standpunt zouden hebben.
felija
22-02-2026 om 21:06
Zorroo schreef op 22-02-2026 om 20:48:
Ik merk dat deze pijler mij steeds meer verdriet doet. De pro-Israël-posters lijken niet in staat tot enig inlevingsvermogen voor 'de anderen', de Palestijnse burgers. Kennelijk is het voor hen ondenkbaar om Hamas scherp te veroordelen en tegelijk kritisch te zijn op Netanyahu en zijn regering. Ik vind het verschrikkelijk wat het land Israël wat mij betreft is geworden: een apartheidsstaat met een regeringsbeleid dat de mensenrechten van Palestijnen structureel negeert.
Geen volk, geen samenleving is over één kam te scheren, en dat geldt voor zowel Israëlische als Palestijnse burgers. Maar hoe meer ik hier de gekleurde reacties lees, hoe meer ik anti-Israël-gevoelens krijg (wat op geen enkele manier gelijk staat aan antisemitisme, laat dat duidelijk zijn) en dat wil ik niet. Het welzijn en de geschiedenis van het Joodse volk liggen mij na aan het hart. Daarom kies ik ervoor om te stoppen met meelezen en posten in deze pijler.
Ik hoop dat er ruimte blijft voor nuance en menselijkheid, voor álle burgers, ongeacht afkomst.
Heel herkenbaar....
felija
22-02-2026 om 21:10
Amboise schreef op 22-02-2026 om 21:04:
[..]
Ik weet niet tegen wie je het precies hebt met je algemeniserende rant tegen 'de linkse mens' (alsof alle mensen die op een linkse partij stemmen dezelfde mening hebben?!). Maar wat jij hier schrijft over wat men vindt is niet wat anderen hier op het forum schrijven. Je valt aan op iets wat hier helemaal niet gezegd wordt.
Ik begrijp niet waarom dat nodig is om je punt te kunnen maken en ik zou graag willen voorstellen dat we hier gewoon op elkaar en wat we schrijven reageren en niet op wat Truus of Achmed op X schrijven en dan doen alsof dat 'de algemene mening van links' is of suggereren dat andere meeschrijvers dit standpunt zouden hebben.
Ik vind het echt bizar.
Amboise
22-02-2026 om 21:12
Muurbloem1985 schreef op 22-02-2026 om 21:00:
[..]
Als we het toch over apartheid hebben hoeveel joden wonen er nu nog in moslimlanden? Jij kent de geschiedenis dat ze verdreven zijn? Hoeveel moslims wonen in Israël?
Niemand hier ontkent dat er aan de joden leed is en wordt aangedaan, ook degene niet op wie je reageert. Of had je het weer tegen mensen buiten het forum?
Je had het zelf al over 2 kanten: je kunt dus gewoon empathie met onschuldige burgers van 2 volken of meer hebben, in plaats van er een wedstrijdje 'wie is het meest slachtoffer' van te maken. Degene op wie je reageert doet dat juist ook niet.
Muurbloem1985
22-02-2026 om 21:23
Amboise schreef op 22-02-2026 om 21:12:
[..]
Niemand hier ontkent dat er aan de joden leed is en wordt aangedaan, ook degene niet op wie je reageert. Of had je het weer tegen mensen buiten het forum?
Je had het zelf al over 2 kanten: je kunt dus gewoon empathie met onschuldige burgers van 2 volken of meer hebben, in plaats van er een wedstrijdje 'wie is het meest slachtoffer' van te maken. Degene op wie je reageert doet dat juist ook niet.
Welke "apartheid" hebben we het over in Israël? Moslims willen graag in Israël wonen omdat daar meer vrijheid is dan in moslimlanden, dus er wordt maar overal getrooid met beweringen die helemaal niet kloppen, dat is irritant.
Koko67
22-02-2026 om 21:23
Amboise schreef op 22-02-2026 om 20:58:
[..]
Het is wel handig om als iemand ageert hier tegen bepaalde XR uitingen dat dat dan ook zo benoemd wordt, in plaats van te doen alsof degene op wie je hier op het forum reageert die XR uitingen zou doen. Want dan maak je gebruik van een stroman en vertroebelt de discussie. Ik voel me helemaal niet verbonden met XR of met extremistische pro-Palestina betogers.
Ik reageerde op Poëzie die schreef dat links vindt dat 7 oktober nooit had mogen gebeuren. En dat is niet zo.
amarna
22-02-2026 om 21:26
Muurbloem1985 schreef op 22-02-2026 om 20:03:
[..]
Dat er 2 kanten aan een verhaal zitten, en dat er meerdere erge dingen gebeuren, dus waarom is links zo gefocust op Palestijnen? Dat snap ik oprecht niet.
Het heeft helemaal NIETS met links of rechts te maken. Alleen maar met menselijkheid. Gevoel voor alle onschuldige slachtoffers van alle conflicten waar ook ter wereld.
Muurbloem1985
22-02-2026 om 21:42
amarna schreef op 22-02-2026 om 21:26:
[..]
Het heeft helemaal NIETS met links of rechts te maken. Alleen maar met menselijkheid. Gevoel voor alle onschuldige slachtoffers van alle conflicten waar ook ter wereld.
Blablabla waarom zie ik linkse mensen nooit een oproep doen om Rusland te boycotten? Waarom waren ze doodstil toen Islamitische staat duizenden yeshidi's afslachten? Ze waren ook stil toen Assad zijn volk slachtte enz enz. maar als het om Israël gaat kunnen ze heel goed gillen, hypocriet is het.
amarna
22-02-2026 om 21:47
Muurbloem1985 schreef op 22-02-2026 om 21:42:
[..]
Blablabla waarom zie ik linkse mensen nooit een oproep doen om Rusland te boycotten? Waarom waren ze doodstil toen Islamitische staat duizenden yeshidi's afslachten? Ze waren ook stil toen Assad zijn volk slachtte enz enz. maar als het om Israël gaat kunnen ze heel goed gillen, hypocriet is het.
Omdat jij zo gefocust bent op het Israel-Palestina conflict zie je geen andere conflicten.
Muurbloem1985
22-02-2026 om 21:53
amarna schreef op 22-02-2026 om 21:47:
[..]
Omdat jij zo gefocust bent op het Israel-Palestina conflict zie je geen andere conflicten.
Wat een raar antwoord
Amboise
22-02-2026 om 22:54
Muurbloem1985 schreef op 22-02-2026 om 21:42:
[..]
Wie zegt dat ze dat niet doen, over welke linkse mensen heb je het precies en waar kijk je dan of wie vraag je het? En doe je dit zelf wel allemaal, ben jij met deze bevolkingsgroepen net zo betrokken als je van anderen vereist? Of ligt jouw persoonlijke hyperfocus op het leed van Israël en zeg je bovenstaande eigenlijk tegen jezelf?
Verder heb ik al heel vaak hier het antwoord gegeven op dit steeds weer genoemde statement: of mensen in Nederland ergens openlijk tegen protesteren (bijv met een Rode Lijn protest) heeft niets te maken met het 'van welke bevolking houden ze het meest' of 'welke bevolking lijdt het meest' wedstrijdje dat jij ervan wil maken. Het gaat om waar Nederland invloed op heeft. De regimes en terreurgroepen die jij noemt staan al lang op de zwarte lijst in Nederland, daar doet een Rode Lijn helemaal niets aan. Of denk jij dat IS acuut stopt als jij en ik op de Dam gaan staan? Op het handelen van Israël hebben we wel invloed, want die staat wordt door Nederland actief ondersteund, tot voor kort (en nog altijd indirect volgens mij) zelfs met wapenhandel. Als Nederland wapens zou leveren aan IS of Poetin dan zou ik daar morgen nog de straat voor op gaan, maar dat doet Nederland niet.
NB Op iemand reageren met blablablabla (nota bene op iemand die met een zeer korte en genuanceerde post over menselijkheid komt!) en dan zelf een post schrijven die je al een heleboel keer hier hebt herhaald en waar je ook al een heleboel keer inhoudelijk antwoord op hebt gekregen klinkt niet erg sympathiek. Kun je proberen wat prettiger te forummen en inhoudelijk te reageren op wat mensen echt schrijven?