Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Malibu2
20-02-2026 om 20:09
Daglichtlamp schreef op 20-02-2026 om 19:49:
Aan Hamas stellen we helemaal geen dergelijke eisen. Hamas is een terreurbeweging en mag helemaal niet bestaan.
Israël is een land, en wil een democratie zijn, dan moeten ze ook zo handelen.
Het verschil in behandeling tussen de joodse en palestijnse burgers is in Israël heel groot. Gooi je met stenen als Palestijn verdwijn je jaren in de gevangenis, meestal zonder proces. Gooi je als joodse kolonist stenen naar een diplomatieke buitenlandse delegatie dan gebeurt er niets. Laat staan dan wanneer je als joodse kolonist een Palestijn aanvalt. Dat is straffeloos.
Ik verwijs nog maar een keer naar Leibowitz: https://sargasso.nl/yeshayahu-leibowitz-het-judeo-nazisme/
Die dit al vroeg zag, inmiddels is hij al meer dan 30 jaar dood. De documentaire is hier terug te kijken:Doen alsof dit pas op 7 oktober begonnen is, is zo ver bezijden de waarheid. Ik wil ook niet gaan op de weg dat wraak op deze manier door Israël gerechtvaardigd zou kunnen zijn (want was 7 oktober dan gerechtvaardigd, op grond van Palestijnse slachtoffers die daarvoor gevallen zijn? Nee 7 oktober was niet gerechtvaardigd, de alomvattende vernietiging daarna ook niet).
Hamas is ook nog altijd het in 2006 gekozenen bestuur van Gaza. Wat wij daar allen ook van vinden. Daaraan zouden we dezelfde morele eisen moeten stellen.
Heb je weleens gezien hoe dat gaat met het stenen gooien? Met een slinger zit daar echt dodelijke kracht in. Dat is niet onschuldig.
En nee het is niet pas op 7 oktober begonnen. En ook niet pas in 1948.
Daglichtlamp
20-02-2026 om 20:13
Malibu2 schreef op 20-02-2026 om 20:09:
[..]
Hamas is ook nog altijd het in 2006 gekozenen bestuur van Gaza. Wat wij daar allen ook van vinden. Daaraan zouden we dezelfde morele eisen moeten stellen.
Heb je weleens gezien hoe dat gaat met het stenen gooien? Met een slinger zit daar echt dodelijke kracht in. Dat is niet onschuldig.
En nee het is niet pas op 7 oktober begonnen. En ook niet pas in 1948.
Nee, stenen gooien is niet onschuldig. Maar je mist mijn punt. Stenen gooien zou wel bij beide kanten gelijk beoordeeld moeten worden. Dat is daar niet zo, je hebt een ander rechtssysteem afhankelijk van je afkomst. Vroeger noemden we dat apartheid.
Muurbloem1985
20-02-2026 om 20:16
Amboise schreef op 20-02-2026 om 20:04:
[..]
Wat de morele maatstaven die Malibu noemt voor mij inhouden: dat je je aan het oorlogsrecht houdt. Niet dat je alles accepteert, want al blijf je het me steeds in de mond leggen, dat heb ik hier nooit beweerd. Juist diverse keren het tegengestelde. Is er iets tussen zwart en wit, tussen een land platbombarderen met vele tienduizenden doden en helemaal niets?
Daar gaan we weer, hoe had Israël dan moeten reageren?
Malibu2
20-02-2026 om 20:26
Amboise schreef op 20-02-2026 om 19:56:
[..]
Ik stel geen lagere eisen aan Hamas, ik vind dat iedereen zich aan dezelfde morele maatstaven moet houden, dat iedereen zich aan het oorlogsrecht moet houden. Dat niemand onschuldige burgers aan mag vallen, zonder proces vast mag zetten, het leven bewust onmogelijk mag maken, hun huis zomaar mag afpakken, etc etc. Dat geldt voor iedereen, dat blijkt toch juist uit al mijn posts?
Oké, dat ben ik met je eens.
In de reactie van Daglichtlamp lees ik iets anders, namelijk: "Aan Hamas stellen we helemaal geen dergelijke eisen. Hamas is een terreurbeweging en mag helemaal niet bestaan."
En ik denk dat daar mijn grootste issue zit. Door geen dergelijke eisen te stellen aan Hamas kan Israël eigenlijk alleen maar verliezen in de publieke opinie.
Terwijl, als je ze vergelijkt, zal blijken dat Israël niet perfect is en soms faalt of verkeerde beslissingen neemt. Net als eigenlijk ieder ander land in een oorlog. Maar dan zal ook duidelijk blijken dat Israël op moreel vlak ver boven Hamas uitstijgt.
Muurbloem1985
20-02-2026 om 20:46
Interessant stuk over hoe de manipulatie bij de NOS werkt:
OpinieZ Zo werkt de subtiele manipulatie van de NOS
felija
20-02-2026 om 21:05
Ik vond dit artikel dan weer interessant:
https://ballonnendoorprikker.nl/2016/10/26/de-waarheid-van-opiniez/
Amboise
20-02-2026 om 21:31
Malibu2 schreef op 20-02-2026 om 20:26:
[..]
Oké, dat ben ik met je eens.
In de reactie van Daglichtlamp lees ik iets anders, namelijk: "Aan Hamas stellen we helemaal geen dergelijke eisen. Hamas is een terreurbeweging en mag helemaal niet bestaan."
En ik denk dat daar mijn grootste issue zit. Door geen dergelijke eisen te stellen aan Hamas kan Israël eigenlijk alleen maar verliezen in de publieke opinie.
Terwijl, als je ze vergelijkt, zal blijken dat Israël niet perfect is en soms faalt of verkeerde beslissingen neemt. Net als eigenlijk ieder ander land in een oorlog. Maar dan zal ook duidelijk blijken dat Israël op moreel vlak ver boven Hamas uitstijgt.
'Dergelijke eisen' verwijst naar 'lagere eisen' in de post daarvoor. Dus Daglichtlamp schrijft niet 'we stellen geen eisen aan Hamas' maar juist 'we stellen geen lagere eisen aan Hamas'.
Verder zijn we het helemaal eens. Dat is nou precies wat ik hier al continu zeg. Ik snap niet waarom sommigen hier er continu een soort wedstrijdje 'wie is het slechtste, Israël of Hamas' van maken, want daar zijn we het gewoon allemaal over eens: Hamas is het slechtste. Hamas is een verschrikkelijke terreurorganisatie, Israël heb ik hoger. Maar ook Israël faalt soms en heeft verkeerde beslissingen genomen, ten koste van Palestijnse burgers. En juist omdat wij als Nederland relaties hebben met Israël kunnen en moeten wij daar Israël op aanspreken, vind ik. Hamas zou ik ook heel graag willen aanspreken, of liever nog, helemaal weg willen hebben. Maar met Hamas hebben we als Nederland al lang geen enkele band, alle mogelijke sancties tegen Hamas zijn al lang getroffen.
Amboise
20-02-2026 om 21:32
Muurbloem1985 schreef op 20-02-2026 om 20:16:
[..]
Daar gaan we weer, hoe had Israël dan moeten reageren?
Met een aanval op Hamas volgens het internationale oorlogsrecht.
Muurbloem1985
20-02-2026 om 21:35
Amboise schreef op 20-02-2026 om 21:32:
[..]
Met een aanval op Hamas volgens het internationale oorlogsrecht.
Ja tuurlijk want je hebt echt bommen die alleen Hamas raken, wat simpel zeg
Amboise
20-02-2026 om 21:38
Muurbloem1985 schreef op 20-02-2026 om 20:46:
Interessant stuk over hoe de manipulatie bij de NOS werkt:
OpinieZ Zo werkt de subtiele manipulatie van de NOS
Dat is een helder inkijkje over bij welk type subjectieve niet-journalistieke media jij je 'feiten' vindt. Wat de makers van deze opiniepagina over zichzelf zeggen is: 'We verzetten ons tegen alles wat met radicaal-links en Woke activisme te maken heeft.'. Totaal niet gekleurd dus, ahum...
Amboise
20-02-2026 om 21:40
Muurbloem1985 schreef op 20-02-2026 om 21:35:
[..]
Ja tuurlijk want je hebt echt bommen die alleen Hamas raken, wat simpel zeg
Met deze post geef je aan geen idee te hebben van wat het internationaal oorlogsrecht inhoudt.
Muurbloem1985
20-02-2026 om 21:50
Amboise schreef op 20-02-2026 om 21:40:
[..]
Met deze post geef je aan geen idee te hebben van wat het internationaal oorlogsrecht inhoudt.
En jij niet hoe oorlog werkt als je 1200 mensen vemoord en meer dan 100 ontvoerd inclusief ouderen en kinderen
Muurbloem1985
20-02-2026 om 21:51
Amboise schreef op 20-02-2026 om 21:38:
[..]
Dat is een helder inkijkje over bij welk type subjectieve niet-journalistieke media jij je 'feiten' vindt. Wat de makers van deze opiniepagina over zichzelf zeggen is: 'We verzetten ons tegen alles wat met radicaal-links en Woke activisme te maken heeft.'. Totaal niet gekleurd dus, ahum...
Ja de nos wel zeker
Muurbloem1985
20-02-2026 om 22:02
Amboise schreef op 20-02-2026 om 21:40:
[..]
Bovendien weet jij niet hoe het als land is om constant bedreigd te worden en met raketten bestookt te worden, dat terroristen bussen opblazen ect ect
Poezenmeisje
20-02-2026 om 22:17
Ik zie op facebook oproepen om deze shabbat radio's e.d. niet uit te zetten en niet onnodig op straat te komen...
😐