Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
felija
20-02-2026 om 18:11
Muurbloem1985 schreef op 20-02-2026 om 18:05:
[..]
Ik zeg dat Israël het recht heeft op een vreedzaam bestaan, ik zeg inderdaad dat Israël vele male humaner is dan alle moslimlanden bij elkaar.
Je zegt voortdurend dat Israël het grootste gelijk heeft met hoe ze oorlog voeren: Israël is goed, Palestijnen zijn fout. Met zo'n insteek is alles wat objectief verslaggeving doet over dit conflict bij voorbaat links en niet neutraal genoeg in jouw ogen.
Amboise
20-02-2026 om 18:12
Ik vind ook dat Israël recht heeft op een vreedzaam bestaan. Ik vind ook dat Israël vele malen humaner is dan Hamas of bijv het regime in Iran. Dus dat zijn we gewoon met elkaar eens.
Je moet daar alleen volgens mij niet van maken dat Israël nooit iets fout doet en dat alle Palestijnen of moslims in het algemeen kwaadaardig zijn. Dan trek je het 10 stappen te ver door en maak je er een zwart-wit situatie van die niet strookt met de realiteit.
Dus als jij eigenlijk het eerste bedoelt en niet het tweede, dan is het handig als je je ook zo uit in je posts.
Zilver_gray
20-02-2026 om 18:13
Muurbloem1985 schreef op 20-02-2026 om 17:53:
[..]
Feiten zijn dat Arabieren 5x vrede hebben geweigerd, dus wie zit er dan fout.
De zaak ligt een stuk genuanceerder dan jij doet voorkomen.
Muurbloem1985
20-02-2026 om 18:34
felija schreef op 20-02-2026 om 18:11:
[..]
Je zegt voortdurend dat Israël het grootste gelijk heeft met hoe ze oorlog voeren: Israël is goed, Palestijnen zijn fout. Met zo'n insteek is alles wat objectief verslaggeving doet over dit conflict bij voorbaat links en niet neutraal genoeg in jouw ogen.
Vertel dan en ik vraag het voor de 100ste keer, hoe hadden ze dan moeten reageren na 7 Oktober?
Muurbloem1985
20-02-2026 om 18:34
Zilver_gray schreef op 20-02-2026 om 18:13:
[..]
De zaak ligt een stuk genuanceerder dan jij doet voorkomen.
Nou nee
Muurbloem1985
20-02-2026 om 18:35
Amboise schreef op 20-02-2026 om 18:12:
Ik vind ook dat Israël recht heeft op een vreedzaam bestaan. Ik vind ook dat Israël vele malen humaner is dan Hamas of bijv het regime in Iran. Dus dat zijn we gewoon met elkaar eens.
Je moet daar alleen volgens mij niet van maken dat Israël nooit iets fout doet en dat alle Palestijnen of moslims in het algemeen kwaadaardig zijn. Dan trek je het 10 stappen te ver door en maak je er een zwart-wit situatie van die niet strookt met de realiteit.
Dus als jij eigenlijk het eerste bedoelt en niet het tweede, dan is het handig als je je ook zo uit in je posts.
Maar israel is altijd aangevallen door moslims, moeten ze zich dan maar laten afslachten zoals op 7 Oktober?
Zilver_gray
20-02-2026 om 18:41
Muurbloem1985 schreef op 20-02-2026 om 18:34:
[..]
Vertel dan en ik vraag het voor de 100ste keer, hoe hadden ze dan moeten reageren na 7 Oktober?
Ik denk dat 7 oktober als excuus wordt gebruikt om de Palestijnen af te slachten en te verdrijven.
Amboise
20-02-2026 om 18:53
Muurbloem1985 schreef op 20-02-2026 om 18:35:
[..]
Maar israel is altijd aangevallen door moslims, moeten ze zich dan maar laten afslachten zoals op 7 Oktober?
Er zit een hele wereld tussen je laten afslachten en de manier waarop Israël heeft gereageerd en nog steeds bezig is, bijv ook hoe ze met de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever omgaan. Niemand hier vindt dat Israël zich maar moet laten afslachten. Ik vind wel dat Israël zich aan het oorlogsrecht moet houden, bijv zaken als zoveel mogelijk burgerdoden voorkomen, niet martelen, geen burgers wegpesten, etc. Ik vind juist omdat ik Israël moreel hoger heb dan Hamas dat Israël zich niet moet verlagen tot praktijken die Hamas ook bezigt. Net als dat ik vindt dat we geen atoombom op bijv Noord-Korea moeten gooien, ook als vinden we het regime daar nog zo vreselijk.
Muurbloem1985
20-02-2026 om 19:03
Zilver_gray schreef op 20-02-2026 om 18:41:
[..]
Ik denk dat 7 oktober als excuus wordt gebruikt om de Palestijnen af te slachten en te verdrijven.
Wat een nonsens, dat krijg je als je een oorlog start en mensen gaat ontvoeren, nog steeds geen antwoord op de vraag trouwens.
Muurbloem1985
20-02-2026 om 19:03
Amboise schreef op 20-02-2026 om 18:53:
[..]
Er zit een hele wereld tussen je laten afslachten en de manier waarop Israël heeft gereageerd en nog steeds bezig is, bijv ook hoe ze met de Palestijnen op de Westelijke Jordaanoever omgaan. Niemand hier vindt dat Israël zich maar moet laten afslachten. Ik vind wel dat Israël zich aan het oorlogsrecht moet houden, bijv zaken als zoveel mogelijk burgerdoden voorkomen, niet martelen, geen burgers wegpesten, etc. Ik vind juist omdat ik Israël moreel hoger heb dan Hamas dat Israël zich niet moet verlagen tot praktijken die Hamas ook bezigt. Net als dat ik vindt dat we geen atoombom op bijv Noord-Korea moeten gooien, ook als vinden we het regime daar nog zo vreselijk.
Ja was het maar zo makkelijk he
Malibu2
20-02-2026 om 19:39
Amboise schreef op 20-02-2026 om 18:53:
[..]
Israël verlaagt zich niet tot de praktijken van Hamas.
Ik snap dat je Israël moreel hoger hebt zitten dan Hamas, dat heb ik zelf ook. Maar zouden ze beide niet moeten voldoen aan dezelfde morele maatstaven? Het gevaar zit namelijk in de lage verwachtingen van Hamas die kunnen ontstaan als je ze aan een lagere standaard houdt. Als mensen Hamas daarentegen aan dezelfde morele standaard zouden houden als die ze voor Israël toepassen, dan zou dat volgens mij heel veel morele verwarring schelen.
Want waarom zouden we lagere eisen stellen aan Hamas dan aan Israël?
Daglichtlamp
20-02-2026 om 19:49
Aan Hamas stellen we helemaal geen dergelijke eisen. Hamas is een terreurbeweging en mag helemaal niet bestaan.
Israël is een land, en wil een democratie zijn, dan moeten ze ook zo handelen.
Het verschil in behandeling tussen de joodse en palestijnse burgers is in Israël heel groot. Gooi je met stenen als Palestijn verdwijn je jaren in de gevangenis, meestal zonder proces. Gooi je als joodse kolonist stenen naar een diplomatieke buitenlandse delegatie dan gebeurt er niets. Laat staan dan wanneer je als joodse kolonist een Palestijn aanvalt. Dat is straffeloos.
Ik verwijs nog maar een keer naar Leibowitz: https://sargasso.nl/yeshayahu-leibowitz-het-judeo-nazisme/
Die dit al vroeg zag, inmiddels is hij al meer dan 30 jaar dood. De documentaire is hier terug te kijken:
Doen alsof dit pas op 7 oktober begonnen is, is zo ver bezijden de waarheid. Ik wil ook niet gaan op de weg dat wraak op deze manier door Israël gerechtvaardigd zou kunnen zijn (want was 7 oktober dan gerechtvaardigd, op grond van Palestijnse slachtoffers die daarvoor gevallen zijn? Nee 7 oktober was niet gerechtvaardigd, de alomvattende vernietiging daarna ook niet).
Amboise
20-02-2026 om 19:56
Malibu2 schreef op 20-02-2026 om 19:39:
[..]
Israël verlaagt zich niet tot de praktijken van Hamas.
Ik snap dat je Israël moreel hoger hebt zitten dan Hamas, dat heb ik zelf ook. Maar zouden ze beide niet moeten voldoen aan dezelfde morele maatstaven? Het gevaar zit namelijk in de lage verwachtingen van Hamas die kunnen ontstaan als je ze aan een lagere standaard houdt. Als mensen Hamas daarentegen aan dezelfde morele standaard zouden houden als die ze voor Israël toepassen, dan zou dat volgens mij heel veel morele verwarring schelen.
Want waarom zouden we lagere eisen stellen aan Hamas dan aan Israël?
Ik stel geen lagere eisen aan Hamas, ik vind dat iedereen zich aan dezelfde morele maatstaven moet houden, dat iedereen zich aan het oorlogsrecht moet houden. Dat niemand onschuldige burgers aan mag vallen, zonder proces vast mag zetten, het leven bewust onmogelijk mag maken, hun huis zomaar mag afpakken, etc etc. Dat geldt voor iedereen, dat blijkt toch juist uit al mijn posts?
Muurbloem1985
20-02-2026 om 19:58
Amboise schreef op 20-02-2026 om 19:56:
[..]
Ik stel geen lagere eisen aan Hamas, ik vind dat iedereen zich aan dezelfde morele maatstaven moet houden, dat iedereen zich aan het oorlogsrecht moet houden. Dat blijkt toch juist uit al mijn posts?
Dus als een terroristische organisatie als barbaren tekeer gaat moet je je maar aan "morele maatstaven" houden (Wat houdt dat eigenlijk in?) En dat dus maar accepteren? want stel je voor....
Amboise
20-02-2026 om 20:04
Muurbloem1985 schreef op 20-02-2026 om 19:58:
[..]
Dus als een terroristische organisatie als barbaren tekeer gaat moet je je maar aan "morele maatstaven" houden (Wat houdt dat eigenlijk in?) En dat dus maar accepteren? want stel je voor....
Wat de morele maatstaven die Malibu noemt voor mij inhouden: dat je je aan het oorlogsrecht houdt. Niet dat je alles accepteert, want al blijf je het me steeds in de mond leggen, dat heb ik hier nooit beweerd. Juist diverse keren het tegengestelde. Is er iets tussen zwart en wit, tussen een land platbombarderen met vele tienduizenden doden en helemaal niets?