Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Koko67 schreef op 17-02-2026 om 14:40:

[..]

Wat vind jij er dan anders aan?

Ik vind het juist zeer vergelijkbaar. Omdat ik vind dat je geen enkel volk als geheel moet veroordelen. Het was ironie. 

Amboise schreef op 16-02-2026 om 22:21:

[..]

Dat vind ik net zo erg. En juist daarom moet je het niet ook zelf net zo bij een ander volk zo doen, want dan verlaag je je tot hetzelfde niveau. Een individuele Jood is niet verantwoordelijk voor wat de regering Netanyahu verkeerd doet. Een individuele Palestijn niet voor wat Hamas voor verschrikkelijks doet. Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen daden. Dat is nou juist wat ik hier consequent zeg, in tegenstelling tot degenen die stellen dat Israëlier=goed=slachtoffer en Palestijn=kwaadaardig=dader.

Wie is er verantwoordelijk voor 7 oktober en de lijst die ik heb laten zien?

Muurbloem1985 schreef op 17-02-2026 om 16:57:

[..]

Wie is er verantwoordelijk voor 7 oktober en de lijst die ik heb laten zien?

In jouw beleving álle Palestijnen?

Amboise schreef op 17-02-2026 om 13:46:

[..]

Klopt, je ziet het veel en met 'woke denken' heeft het weinig te maken. Wel inderdaad met een primitieve manier van denken waarbij alle mensen van één volk de schuld krijgen van de wandaden van mensen waarmee ze hun nationaliteit of geloof delen. Uitspraken als 'er is niemand uit dat volk onschuldig' of 'ik heb met niemand uit dat volk medelijden' of een generaliserend 'de [vul naam volk in] doen [vul iets verschrikkelijks in]'. Lees de aflopen pagina's maar terug. Vul in de posts van bijv Muurbloempje eens 'Joden' in waar zij 'Palestijnen' schrijft en kijk eens hoe je zo'n post dan zou ervaren. Deze manier van denken waarbij mensen compleet uitgekotst worden niet om wie ze individueel zijn of wat ze zelf doen maar om hun ras, geloof of nationaliteit vindt inderdaad veelvuldig plaats. Onder je ogen in dit topic.

Ik zou zeggen kijk dit nog een keer, hopelijk leer je er wat van:

Dr. Phil, Mosab Yousef: Truth Behind Hamas; Unmasking Their Violent Intentions | Dr. Phil Primetime - YouTube

Muurbloem1985 schreef op 17-02-2026 om 17:10:

[..]

Ik zou zeggen kijk dit nog een keer, hopelijk leer je er wat van:

Dr. Phil, Mosab Yousef: Truth Behind Hamas; Unmasking Their Violent Intentions | Dr. Phil Primetime - YouTube

Wat vind je van deze terechte vraag van Amboise?

“Om even duidelijk te maken hoe dat eruit ziet, wat zouden jullie deze uitspraak vinden?

De Joden hebben de kruisiging van Jezus veroorzaakt en Palestijnen gebombardeerd en vermoord, niemand anders dan zij. Er zijn geen onschuldige Joden. Ik heb er geen medelijden mee. Ze moeten niet huilen, ze hadden eerder moeten nadenken. Nu is het te laat en krijgen ze wat ze verdienen. Dat gehuil over minderwaardig. Spaar me je krokodillentranen, dat krijg je ervan”

Zilver_gray schreef op 17-02-2026 om 17:13:

[..]

Wat vind je van deze terechte vraag van Amboise?

“Om even duidelijk te maken hoe dat eruit ziet, wat zouden jullie deze uitspraak vinden?

De Joden hebben de kruisiging van Jezus veroorzaakt en Palestijnen gebombardeerd en vermoord, niemand anders dan zij. Er zijn geen onschuldige Joden. Ik heb er geen medelijden mee. Ze moeten niet huilen, ze hadden eerder moeten nadenken. Nu is het te laat en krijgen ze wat ze verdienen. Dat gehuil over minderwaardig. Spaar me je krokodillentranen, dat krijg je ervan”

Ja dom, want ten eerste is Jezus vermoord door de romeinen en kun je mensen daar nu niet meer de schuld van geven. Dat zijn hele andere feiten over Palestijnen die een vruchtbaar land hadden kunnen maken, maar kozen voor terrorisme.

Muurbloem zit vol haat en dat gaat niemand veranderen. 

Muurbloem1985 schreef op 17-02-2026 om 17:32:

[..]

Ja dom, want ten eerste is Jezus vermoord door de romeinen en kun je mensen daar nu niet meer de schuld van geven. Dat zijn hele andere feiten over Palestijnen die een vruchtbaar land hadden kunnen maken, maar kozen voor terrorisme.

Mijn vraag ging erover of je van de wandaden van sommigen een geheel volk, ras of geloofsgroep de schuld kunt geven. Of je dan met droge ogen 'hadden ze maar niet' en 'ik heb er geen medelijden mee' kunt zeggen, zoals jij hier post na post doet. Dat principe is exact hetzelfde, hoe erg je er ook omheen probeert te draaien. Maar je had het bij de Romeinen dus wel terecht gevonden als Romeinse baby's en peuters massaal het slachtoffer zouden zijn geworden van de leiders van het Romeinse volk? Geen greintje medelijden mee? Hadden ze maar niet achter Pontius Pilatus aan moeten lopen?

NB Misschien de evangeliën nog even herlezen, want je bent in je ontkenningspoging de rol van de Farizeeën en wetgeleerden, Judas en de 'kruisiging hem' schreeuwende menigte even vergeten...

Amboise schreef op 17-02-2026 om 18:19:

[..]

Mijn vraag ging erover of je van de wandaden van sommigen een geheel volk, ras of geloofsgroep de schuld kunt geven. Of je dan met droge ogen 'hadden ze maar niet' en 'ik heb er geen medelijden mee' kunt zeggen, zoals jij hier post na post doet. Dat principe is exact hetzelfde, hoe erg je er ook omheen probeert te draaien. Maar je had het bij de Romeinen dus wel terecht gevonden als Romeinse baby's en peuters massaal het slachtoffer zouden zijn geworden van de leiders van het Romeinse volk? Geen greintje medelijden mee? Hadden ze maar niet achter Pontius Pilatus aan moeten lopen?

NB Misschien de evangeliën nog even herlezen, want je bent in je ontkenningspoging de rol van de Farizeeën en wetgeleerden, Judas en de 'kruisiging hem' schreeuwende menigte even vergeten...

Heb ik dat niet eerder gezegd, moet Israël zich dan maar laten vernietigen omdat er ook baby's in gaza wonen? Zich maar laten bestoken met raketten? Maar mensen laten ontvoeren? 

@muurbloempje: Ook ik wil graag bijdragen en proberen je woorden wat te draaien, maar eerst de vraag of jouw bronnen en bijdragen louter X, Facebook en Christenen voor Israël zijn? 

Muurbloem1985 schreef op 17-02-2026 om 18:25:

[..]

Heb ik dat niet eerder gezegd, moet Israël zich dan maar laten vernietigen omdat er ook baby's in gaza wonen? Zich maar laten bestoken met raketten? Maar mensen laten ontvoeren?

Dat zegt niemand. Is er voor jou ook nog iets tussen zwart en wit in? Tussen het compleet laten vernietigen van Israël en een 'geen greintje medelijden met Palestijnse baby's, want alle Palestijnen zijn kwaadaardige Hamas terroristen, niemand uitgezonderd'? Of kan het zelfs samengaan, medemenselijkheid voelen voor zowel Palestijnen als Israëliërs? 

Amboise schreef op 17-02-2026 om 19:43:

[..]

Dat zegt niemand. Is er voor jou ook nog iets tussen zwart en wit in? Tussen het compleet laten vernietigen van Israël en een 'geen greintje medelijden met Palestijnse baby's, want alle Palestijnen zijn kwaadaardige Hamas terroristen, niemand uitgezonderd'? Of kan het zelfs samengaan, medemenselijkheid voelen voor zowel Palestijnen als Israëliërs?

Ik kan het nog wel 1000x herhalen, als een deel van een volk een oorlog begint, in dit geval Hamas plus Gazanen, die op 7 Oktober 2023 1200 mensen heeft afgeslacht en meer dan 100 mensen heeft ontvoerd, inclusief oudere mensen en kinderen, dan moeten daar consequenties tegenover staan, of moet heel Israël zich maar laten afslachten? Hamas heeft tunnels en wapens die vernietigd moeten worden, ook de Hamas mensen moeten worden gedood. Hamas verschuilt zich tussen bevolking, een bom kan geen onderscheid zien, dus het is heel makkelijk Israël de schuld te geven en nee ik ga niet meer medelijden hebben met een palestijnen baby dan met een Oekraïense. 

Niemand vraagt je om meer medelijden te hebben met een Palestijnse dan met een Oekraïense baby. De logica ontgaat me volledig. En je spreekt over een deel van een volk dat een oorlog is begonnen, maar vindt blijkbaar dat het hele volk moet lijden of nog liever, vernietigd wordt. Het lijkt alsof je geen enkele nuance meer kunt zien, hoe klein ook. Zwart-witdenken doordrenkt van haat brengt nooit realistische oplossingen. Maar ik geloof ook niet dat jij daarnaar op zoek bent.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.