Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Koko67
01-02-2026 om 20:37
Die Palestijnse arts die Israël vasthoudt en iedereen zo graag vrij wil hebben, blijkt toch een Hamas terrorist te zijn. Sta je dan met je bordje op het Malieveld te protesteren om een terrorist vrij te krijgen.
rionyriony
01-02-2026 om 21:04
Ik kan niet anders dan bewondering ervoor hebben dat Israël zo vasthoudend was om alle gijzelaars, levend of helaas ook dood, vrij te krijgen.
Het toont hoeveel ze over hebben voor hun bevolking en ook dat ze serieus moeten worden genomen omdat ze hun eigen mensen altijd zullen verdedigen zelfs na de dood.
Thora
10-02-2026 om 12:26
Koko67 schreef op 01-02-2026 om 20:37:
Die Palestijnse arts die Israël vasthoudt en iedereen zo graag vrij wil hebben, blijkt toch een Hamas terrorist te zijn. Sta je dan met je bordje op het Malieveld te protesteren om een terrorist vrij te krijgen.
De meesten hebben totaal geen idee waarvoor ze staan te roepen met hun watermeloentjes.
Zorroo
10-02-2026 om 16:14
Oh, gaat het hier nog steeds op deze toer? Blijkbaar wel — ik kom hier eigenlijk bijna nooit meer vanwege de hardnekkige Israël-lievende oogkleppen en de eenzijdige invalshoek van diverse forummers.
Maar goed: er zijn vanuit Israël beschuldigingen geuit over deze arts, maar meerdere nieuwsmedia (o.a. ITV News) melden expliciet dat Israël geen publiek bewijs heeft geleverd voor de claim dat deze arts een Hamas-terrorist zou zijn. Het gaat dus slechts om een beschuldiging, zeker geen vastgesteld feit.
Zorroo
12-02-2026 om 22:11
Zo net (eigenlijk per toeval, ik viel erin aan het begin), deel drie van de documentaireserie 'Nadia voorbij de grens' gezien, NTR. Indrukwekkend en verschrikkelijk. Ik zou het goed vinden als degenen die alles wat Israël doet goedpraten, deze docu (serie) eens bekijken. Als je het aan kan zien. Mij kostte het grote moeite.
Deel 3 vandaag, over westelijke Jordaanoever.
https://npo.nl/start/afspelen/gevangenen-van-de-westelijke-jordaanoever
Malibu2
12-02-2026 om 23:01
Frankrijk heeft het helemaal gehad met de antisemitische VN rapporteur Francesca Albanese en eist haar ontslag. Dat vind ik terecht, er is iets heel erg mis met die vrouw en haar denkbeelden.
Uit de Telegraaf:
Net sluit zich rond antisemitische VN-functionaris Francesca Albanese, Frankrijk eist ontslag: ’Ze heeft haar positie al veel te lang misbruikt’
Het net sluit zich rond VN-rapporteur Francesca Albanese. Frankrijk eist het ontslag van de openlijk antisemitische functionaris, nadat zij Israël de ’gemeenschappelijke vijand van de mensheid’ had genoemd.
Dat deed zij nota bene op een forum georganiseerd door Al-Jazeera, met sprekers als Hamas-leider Khaled Meshaal, medeverantwoordelijk voor het bloedbad van 7 oktober, en de Iraanse buitenlandminister Abbas Araghchi, wiens regime net tienduizenden onschuldige demonstranten heeft gedood.
Het was voor de Franse regering, die al eerder overhoop lag met de Italiaanse, de druppel. „Frankrijk veroordeelt onvoorwaardelijk de schandalige en verwerpelijke opmerkingen van Francesca Albanese, die niet gericht zijn tegen de Israëlische regering, wier beleid bekritiseerd mag worden, maar tegen Israël als volk en natie, wat volstrekt onaanvaardbaar is”, aldus minister van Buitenlandse Zaken Jean-Noël Barrot.
...
Zij haalde afgelopen weekeinde via een videoverbinding met Al-Jazeera, de Qatarese zender die door Israël als een verlengstuk van Hamas wordt gezien, uit naar de internationale gemeenschap, die volgens haar het Israëlische optreden in Gaza had moeten stoppen. „Wij, die geen controle hebben over grote hoeveelheden financieel kapitaal, algoritmes en wapens, zien nu dat we als mensheid een gemeenschappelijke vijand hebben.”
...
Barrot wijst op een ’lange lijst van schandalige standpunten’, waaronder het rechtvaardigen van het bloedbad van 7/10 en ’het vergelijken van Israël met het Derde Rijk’. Zijn ministerie sprak al eerder schande van Albanese, nadat zij het bloedbad van 7/10 ’een reactie op de Israëlische onderdrukking’ had genoemd.
Albanese heeft er een handje van om via harde uitspraken de schijnwerpers op te eisen, waarbij zij zowel zichzelf als de Palestijnen voortdurend in een slachtofferrol manoeuvreert. Daarbij vaak vergelijkingen trekkend met de Holocaust. Zo omschreef zij Gaza als een ’getto’ en vergeleek ze Benjamin Netanyahu met Adolf Hitler.
Ook suggereert ze dat de Joodse staat in Gaza 680.000 mensen heeft gedood, waaronder 380.000 kinderen onder de vijf jaar. Hamas houdt het dodental op ruim 72.000, terwijl er volgens Palestijnse statistieken vóór de oorlog niet eens zo veel jonge kinderen in Gaza waren.
https://www.telegraaf.nl/buitenland/net-sluit-zich-rond-antisemitische-vn-functionaris-francesca-albanese-frankrijk-eist-ontslag-ze-heeft-haar-positie-al-veel-te-lang-misbruikt/131277616.html
PensioNada
12-02-2026 om 23:27
@Malibu, waarom deze reactie in februari 2026 op iets dat in september 2025 is gezegd?
https://www.un.org/unispal/document/press-briefing-francesca-albanese-16sep25/
Zorroo
12-02-2026 om 23:33
Jij bent betrokken bij Israël, Malibu. Kijk jij zo'n documentaireserie van Nadia Moussaid? Hoe ervaar jij dit soort reportages? Ben ik oprecht benieuwd naar.
Malibu2
12-02-2026 om 23:38
PensioNada schreef op 12-02-2026 om 23:27:
@Malibu, waarom deze reactie in februari 2026 op iets dat in september 2025 is gezegd?
https://www.un.org/unispal/document/press-briefing-francesca-albanese-16sep25/
Waar heb je het over?
Frankrijk doet dit in reactie op een zeer recente actie, in februari 2026, van Albanese.
Zilver_gray
13-02-2026 om 08:51
Zorroo schreef op 12-02-2026 om 22:11:
Zo net (eigenlijk per toeval, ik viel erin aan het begin), deel drie van de documentaireserie 'Nadia voorbij de grens' gezien, NTR. Indrukwekkend en verschrikkelijk. Ik zou het goed vinden als degenen die alles wat Israël doet goedpraten, deze docu (serie) eens bekijken. Als je het aan kan zien. Mij kostte het grote moeite.
Deel 3 vandaag, over westelijke Jordaanoever.
https://npo.nl/start/afspelen/gevangenen-van-de-westelijke-jordaanoever
Wat die kolonisten daar onder toeziend oog van het IDF uitvreten is meer dan walgelijk. En dat is niet pas vanaf 7 oktober 2023. Dit is helaas een bekend fenomeen, en die ratten komen er gewoon mee weg.
Ik had deze documentaire nog niet gezien, bedankt dat je het hier onder de aandacht hebt gebracht.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik me de laatste tijd probeer af te sluiten voor al deze ellende. Zelfs de mailtjes van Haaretz die ik nog dagelijks in mijn mailbox krijg, Lees ik nog amper. Het is allemaal zo ontzettend onmenselijk en ontmoedigend. 😞
PensioNada
13-02-2026 om 08:52
Malibu2 schreef op 12-02-2026 om 23:38:
[..]
Waar heb je het over?
Frankrijk doet dit in reactie op een zeer recente actie, in februari 2026, van Albanese.
Specifiek over het getal 680.000, dat heeft ze eerder genoemd.
PensioNada
13-02-2026 om 09:08
Als iemand geïnteresseerd is wat Albanese in oktober 2025 aan de VN heeft gerapporteerd over de situatie in Israël en Gaza, moet deze op de site van de UN zoeken op Report: “Gaza Genocide: a collective crime” by the Special Rapporteur on the situation of human rights in the Palestinian territories occupied since 1967 (A/80/492)
Malibu2
13-02-2026 om 17:57
Zorroo schreef op 12-02-2026 om 23:33:
Jij bent betrokken bij Israël, Malibu. Kijk jij zo'n documentaireserie van Nadia Moussaid? Hoe ervaar jij dit soort reportages? Ben ik oprecht benieuwd naar.
Het hangt er voor mij heel erg van af.
Ik sta er absoluut voor open om documentaires te kijken die fair zijn. Als ik Nadia Moussaid's tijdlijn op X bekijk heb ik daar echter heel weinig vertrouwen in. En dat vind ik oprecht jammer.
Malibu2
13-02-2026 om 18:01
PensioNada schreef op 13-02-2026 om 08:52:
[..]
Specifiek over het getal 680.000, dat heeft ze eerder genoemd.
Oh, dat zal. Het issue waarom Frankrijk nu haar ontslag eist is dat ze Israël "de gemeenschappelijke vijand van de mensheid" had genoemd.
Wat vind jij van zo'n uitspraak door een VN rapporteur? Vind je dat Frankrijk zich aanstelt of vind je dat Albanese hierom inderdaad ontslagen zou moeten worden?