Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Muurbloem1985
15-10-2025 om 14:53
Libertine schreef op 15-10-2025 om 13:58:
[..]
Hitler was ook democratisch gekozen. Dankzij de democratie kon hij een dictatuur stichten.
Nonsens met geweld is niet democratisch
PensioNada
15-10-2025 om 14:57
Muurbloem1985 schreef op 15-10-2025 om 14:53:
[..]
Nonsens met geweld is niet democratisch
Op 23 maart 1933 komt het parlement samen in Berlijn. Op de agenda staat een nieuwe wet, de ‘machtigingswet’. Hiermee kan Hitler vier jaar lang zonder inmenging van de rijkspresident of het parlement wetten uitvaardigen. Het gebouw waar de bijeenkomst plaatsvindt, is omsingeld door mannen van de SA en de SS, paramilitaire organisaties van de NSDAP, die inmiddels tot hulppolitie benoemd zijn.
Van https://www.annefrank.org/nl/anne-frank/verdieping/duitsland-1933-van-democratie-naar-dictatuur/
majorette2005
15-10-2025 om 15:08
Als het echt het doel van Israël was om een volk te vernietigen hadden ze niet gewaarschuwd bij een aanval, en hadden ze niet gestopt als de gegijzelde terug zijn. Dan was er nu geen Palestijn meer over.
Maar Hamas gaat wel fijn door , nu nog alleen onder de eigen bevolking, maar zal niet lang duren voor het weer tegen de joden is, want voor hun is het totaal niet belangrijk dat er doden vallen.
PensioNada
15-10-2025 om 15:15
majorette2005 schreef op 15-10-2025 om 15:08:
Als het echt het doel van Israël was om een volk te vernietigen hadden ze niet gewaarschuwd bij een aanval, en hadden ze niet gestopt als de gegijzelde terug zijn. Dan was er nu geen Palestijn meer over.
Maar Hamas gaat wel fijn door , nu nog alleen onder de eigen bevolking, maar zal niet lang duren voor het weer tegen de joden is, want voor hun is het totaal niet belangrijk dat er doden vallen.
We gaan zien hoe lang het wapenstilstand stand houdt.
felija
15-10-2025 om 15:18
Wat mij maar blijft verbazen in dit draadje is het zwart-wit denken, alles of niets.
Kom je op voor Gazaanse burgers, dan vind je per definitie alle Gazanen goed en zelfs Hamas. (nee).
Ben je kritisch over het regime Netanyahu, dan ben je antisemitisch en tegen Israël (nee).
Ben je kritisch over Trump zijn doen en laten, dan deugt meteen alles wat hij doet niet (nee), mooi dat het met de gijzelaars is gelukt.
Die totale gebrek aan nuance, maakt dat ik dit draadje wel eens een tijdje links laat liggen. Het maakt discussiëren zo verschrikkelijk kinderachtig en polariserend.
Waarom is het zo verschrikkelijk moeilijk te begrijpen dat niet alle ruim twee miljoen Gazanen geboren worden als terrorist? Dat ook een democratisch gekozen regering (Israël) fouten kan maken? Dat niet alle Israëliërs blij zijn met hun regering? Dat mensen niet per defenitie alles wat Trump doet, verkeerd vinden, maar meestal wel? Dat mensen niet meteen antisemitisch zijn, wanneer ze kritisch zijn over de regering Netanyahu?
De wereld is niet eenduidig, mensen en bevolkingen dus ook niet.
Zorroo
15-10-2025 om 15:22
Thora schreef op 15-10-2025 om 14:23:
[..]
Oh, het is je ontgaan dat Joodse mensen van universiteitsterreinen worden gejaagd door Pro Pallies? Je hebt niet meegekregen dat de Pro Pallies precies op de dag van de herdenking van 7 oktober ook gingen demonstreren. Je wist niet dat die herdenking van 7 oktober in een zwaar bewaakte synagoge was? En dat de mensen die een synagoge i.v.m. bijvoorbeeld Jom Kippoer bezoeken direct naar huis moeten gaan en niet mogen blijven praten om rottigheid te voorkomen? Je hebt het geschreeuw naar en het bedreigen van Joodse mensen bij de opening van het Holocaustmuseum niet meegekregen nee?
In dat geval heb je een behoorlijk grote mond voor een wereldvreemde. Over meelijwekkend gesproken.
Dat het gebeurt, dat is zeker. Dat betwist ik op geen enkele manier. Er zijn mensen met dit soort antisemitische denkbeelden die ook nog tot daden overgaan. Dat is afkeurenswaardig en dieptriest. Maar suggereren dat de hele Nederlandse bevolking zo denkt, of een meerderheid, nee. Natuurlijk niet. Ik vind de term Propallies trouwens stuitend.
Thora
15-10-2025 om 15:25
Zorroo schreef op 15-10-2025 om 15:22:
[..]
Dat het gebeurt, dat is zeker. Dat betwist ik op geen enkele manier. Er zijn mensen met dit soort antisemitische denkbeelden die ook nog tot daden overgaan. Dat is afkeurenswaardig en dieptriest. Maar suggereren dat de hele Nederlandse bevolking zo denkt, of een meerderheid, nee. Natuurlijk niet. Ik vind de term Propallies trouwens stuitend.
Ik heb nooit gezegd dat de hele Nederlandse bevolking antisemitisch bezig is. Aangezien ik daar zelf ook bij hoor zal ik dat ook nooit doen. Ik vind jouw reacties trouwens stuitend. Met je walgend en melijwekkend en wat niet al.
Koko67
15-10-2025 om 15:26
Zorroo schreef op 15-10-2025 om 13:58:
[..]
Heel Israël? Dat zie je echt verkeerd. Het gaat om de regering Netanyahu en diegenen in Israaël die die club steunen. Heel veel Israëliers protesteren tegen hun regering, dat is overduidelijk en vaak getoond op het nieuws. Dus ik weet niet waar je dit vandaan haalt, maar volgens mij bestaat die ongelijkheid alleen in jouw hoofd.
Jij schrijft over wat Israël de Gazanen heeft aangedaan. Je schrijft niet wat Gaza/ Palestina de Israëliërs heeft aangedaan. Als het over Gaza gaat wordt er alleen gesproken over Hamas. Als het over Israël gaat wordt er niet over de regering / Netanyahu gesproken, maar over Israël. Dus die ongelijkheid bestaat niet in mijn hoofd.
felija
15-10-2025 om 15:29
Thora schreef op 15-10-2025 om 15:25:
[..]
Ik heb nooit gezegd dat de hele Nederlandse bevolking antisemitisch bezig is. Aangezien ik daar zelf ook bij hoor zal ik dat ook nooit doen. Ik vind jouw reacties trouwens stuitend. Met je walgend en melijwekkend en wat niet al.
Ga je lekker? Iemands reactie stuitend vinden? Het slaat echt nergens op.
felija
15-10-2025 om 15:33
Koko67 schreef op 15-10-2025 om 15:26:
[..]
Jij schrijft over wat Israël de Gazanen heeft aangedaan. Je schrijft niet wat Gaza/ Palestina de Israëliërs heeft aangedaan. Als het over Gaza gaat wordt er alleen gesproken over Hamas. Als het over Israël gaat wordt er niet over de regering / Netanyahu gesproken, maar over Israël. Dus die ongelijkheid bestaat niet in mijn hoofd.
Dat is hier echt al uit ten treuren besproken: dat de kritiek gaat over de regering Netanyah en niet over Israël. Op den duur denk je dat het wel duidelijk is.
Zorroo
15-10-2025 om 15:33
majorette2005 schreef op 15-10-2025 om 15:08:
Gelukkig kijkt/keek de wereld toe en is Netanyahu daar nog wel enigzins gevoelig voor. Ook de druk van Trump heeft wat gedaan natuurlijk. Niet voor niets ging Israël in op zijn voorstel voor een staakt het vuren. Zonder steun van de VS kan Israël tenslotte niet. Maar ik geloof zeker dat als N en zijn club vrij en onzichtbaar voor het oog van de wereld hun gang hadden kunnen gaan, ze met plezier heel Gaza hadden uitgemoord. En platgebuldoserd.
Zorroo
15-10-2025 om 15:41
Thora schreef op 15-10-2025 om 15:25:
[..]
Ik zeg ook dat je het suggereert. Je schrijft:
"Niet alleen Israël. Joden in het algemeen. En al die tijd wordt normaal gevonden ofzo, in ieder geval gedoogd."
Dus ik interpreteer dat als dat in jouw ogen de meerderheid van Nederland een hekel heeft aan joden en hen overal de schuld van geeft.
Zorroo
15-10-2025 om 15:43
felija schreef op 15-10-2025 om 15:33:
[..]
Dat is hier echt al uit ten treuren besproken: dat de kritiek gaat over de regering Netanyah en niet over Israël. Op den duur denk je dat het wel duidelijk is.
Ja, heel vermoeiend.
Koko67
15-10-2025 om 15:49
felija schreef op 15-10-2025 om 15:33:
[..]
Nou, als ik schrijf wat de Palestijnen aanrichten( bv. bij de gijzelaars) word ik toch echt meteen gecorrigeerd dat het Hamas is niet Palestina.
Koko67
15-10-2025 om 15:50
Zorroo schreef op 15-10-2025 om 15:43:
[..]
Ja, heel vermoeiend.
Ach ja, jij wil ook je plasje erover doen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.