Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Ik vind die "rode lijn" demonstratie eerder lelijk dan mooi. Een soort "verbinding" die ik vind dat de mensheid bespaard moet blijven.

Mensen lijken willig van het redelijke pad afgevoerd te worden. Hopelijk zien ze in een helder moment zichzelf daar staan en gaan ze wat meer nadenken. Wil je echt dat je kinderen jouw selfies daar gemaakt later vinden?

In je jeugd doe je rare dingen, maar dat komt omdat je nog niet het onderscheid weet, veel teveel energie hebt en dolgraag bij een groep wil horen. Maar veel van die mensen hebben toch een leeftijd bereikt waarop ze beter zouden moeten weten.

felija schreef op 05-10-2025 om 22:55:

[..]

Heb je het zelf wel gelezen? Uit jouw link blijkt namelijk dat de NOS juist geen blaam treft. Je ondermijnt hiermee dus jouw eigen opvatting.

Wat stukjes over de conclusies van de ombudsman:

"De NOS kreeg flink wat verwijten over het woordgebruik. Maar we constateren dat bepaalde verwijten die de NOS werden gemaakt, niet terecht zijn. Zo houdt het verwijt dat de NOS Hamas niet benoemt als terroristische organisatie na onderzoek geen stand. Dat het niet iedere keer opníeuw gezegd wordt, doet daar geen afbreuk aan."

"Uit het onderzoek blijkt niet dat er een oververtegenwoordiging van aandacht voor de ene of de andere kant is. De mensen die hierover klagen kunnen we dus geen gelijk geven. Dat ze toch het gevoel houden dat de balans niet klopt, zou verklaard kunnen worden aan de hand van de Hostile Media Theorie. Het gaat hier om nieuws waar men vaak al van tevoren sterke gevoelens over heeft. Die sterke gevoelens kunnen het lastig maken om zonder gekleurde bril naar de berichtgeving te kijken."

"De NOS kan niet verweten worden dat ze hiermee de fout in gaat. Het is de taak van een nieuwsorganisatie om weer te geven wat er daadwerkelijk gebeurt. Daarbij hoeft de NOS niet geforceerd op zoek te gaan naar balans."

Jaja, de ene staatgeldafhankelijke organisatie beoordeelt de andere van ons belastinggeld betaalde club. En wat zou nou het antwoord worden..

Malibu2 schreef op 06-10-2025 om 06:51:

[..]

Ik vind het helemaal niet zo evident dat er reactie op die Israëlische vlag zou komen. Laat ik het anders zeggen: er zou helemaal geen reactie op een Israëlische vlag moeten komen.

Of was er dezelfde reactie op alle Palestijnse vlaggen die meegedragen werden?

Israël heeft immers al "Ja" gezegd tegen het vredesplan, net als dat ze al "Ja" hebben gezegd tegen eerdere plannen voor een deal of staakt-het-vuren. De Palestijnse kant weigerde keer op keer.

Ik blijf het bijzonder vinden dat de kant die slachtoffer is van een "genocide", die niet stopt wanneer ze de kans hebben.

Nee? Je vindt het niet evident dat tijdens een derde protest tegen al twee jaar durend en buitenproportioneel geweld van de Israëlische regering tegen de inwoners van Gaza, een Israëlische vlag wat provocatief zou kunnen worden ervaren? 

Ze wilde graag een reactie uitlokken. Want waarom zou je anders op dat moment, op die route en tijdens deze demonstratie met deze vlag gaan vlaggen en erbij gaan staan? 

rionyriony schreef op 06-10-2025 om 07:23:

Ik vind die "rode lijn" demonstratie eerder lelijk dan mooi. Een soort "verbinding" die ik vind dat de mensheid bespaard moet blijven.

Mensen lijken willig van het redelijke pad afgevoerd te worden. Hopelijk zien ze in een helder moment zichzelf daar staan en gaan ze wat meer nadenken. Wil je echt dat je kinderen jouw selfies daar gemaakt later vinden?

In je jeugd doe je rare dingen, maar dat komt omdat je nog niet het onderscheid weet, veel teveel energie hebt en dolgraag bij een groep wil horen. Maar veel van die mensen hebben toch een leeftijd bereikt waarop ze beter zouden moeten weten.

Allemaal makke schapen die niet meer helder kunnen nadenken? Die 250.000 mensen die demonstreren tegen geweld jegens onschuldige mensen. Moet je niet willen?

Daglichtlamp schreef op 06-10-2025 om 07:20:

Israël heeft wellicht ja 'gezegd' , maar heeft ook al gezegd dat ze niet het hele plan gaan uitvoeren.

https://open.spotify.com/episode/33DOd9UNktArBhxvdtQ7h2?si=DYz5WX_vTqaVLCn8ALmKsA&context=spotify%3Acollection%3Apodcasts%3Aepisodes

Ik vond deze podcast heel informatief mbt het plan. Wat het plan is, waar Hamas op wil onderhandelen en waar Bibi (zoals Trump hem noemt) al van heeft gezegd zich daar niet aan te gaan houden.

Libertine schreef op 06-10-2025 om 08:18:

[..]

Allemaal makke schapen die niet meer helder kunnen nadenken? Die 250.000 mensen die demonstreren tegen geweld jegens onschuldige mensen. Moet je niet willen?

Deze mensen zijn in hun geest eenzijdig bezeten door diverse hevige gevoelens, door buitenlandse krachten opgeroepen en versterkt zodat men zich tot nuttige idioot laat maken. Ze zijn verward maar ze denken een goede zaak te dienen. Zoals volgelingen van een sekte.

En dat voor een intelligent land als Nederland met media die hier niet tegen waarschuwen. Die ernstig verzaken dus.

Libertine schreef op 06-10-2025 om 08:11:

[..]

Nee? Je vindt het niet evident dat tijdens een derde protest tegen al twee jaar durend en buitenproportioneel geweld van de Israëlische regering tegen de inwoners van Gaza, een Israëlische vlag wat provocatief zou kunnen worden ervaren?

Ze wilde graag een reactie uitlokken. Want waarom zou je anders op dat moment, op die route en tijdens deze demonstratie met deze vlag gaan vlaggen en erbij gaan staan?

Deze persoon op de Overtoom heeft al jaren de Israëlische vlag hangen, ook voor 7-10-2023. Een aantal maanden hing deze niet en nu zag ik weer een verse vlag hangen.

Ik ben het in dit (ene) geval eens met Malibu. Er zou geen reactie op deze vlag moeten komen ondanks de genocide die plaats vindt. Deze persoon kan ook de Joden een warm hart toedragen en/of is zelf Joods en nog steeds tegen Netanyahu zijn, dat weten we toch niet? Ik zou het anders vinden als deze persoon om slachtoffers zou staan juichen.

Verder heb ik alleen de toestroom van demonstranten gezien (ik hou niet van drukke menigtes en demonstraties). Vooral veel boomers viel me als eerste op. Mooi dat zo’n grote demonstratie met 250.0000 mensen zo gemoedelijk is verlopen. Heel wat anders dan de demonstratie van vorige week in Den Haag van extreem rechts met al dat geweld.

Helpdesk schreef op 06-10-2025 om 09:22:

[..]

Deze persoon op de Overtoom heeft al jaren de Israëlische vlag hangen, ook voor 7-10-2023. Een aantal maanden hing deze niet en nu zag ik weer een verse vlag hangen.

Ik ben het in dit (ene) geval eens met Malibu. Er zou geen reactie op deze vlag moeten komen ondanks de genocide die plaats vindt. Deze persoon kan ook de Joden een warm hart toedragen en/of is zelf Joods en nog steeds tegen Netanyahu zijn, dat weten we toch niet? Ik zou het anders vinden als deze persoon om slachtoffers zou staan juichen.

Verder heb ik alleen de toestroom van demonstranten gezien (ik hou niet van drukke menigtes en demonstraties). Vooral veel boomers viel me als eerste op. Mooi dat zo’n grote demonstratie met 250.0000 mensen zo gemoedelijk is verlopen. Heel wat anders dan de demonstratie van vorige week in Den Haag van extreem rechts met al dat geweld.

Ik woon in de buurt dus weet dat die vlag er een paar jaar geleden wel hingen nu al tijden niet. Zoals ik zei vind ik ook dat die vlag er mag hangen maar dat ik ook begrijp dat deze vlag op deze dag en op deze route als provocatie kan worden ervaren. Bovendien is er naar mijn weten niets naars met de vlag of de eigenaren gebeurd. 

Libertine schreef op 06-10-2025 om 09:39:

[..]

Ik woon in de buurt dus weet dat die vlag er een paar jaar geleden wel hingen nu al tijden niet. Zoals ik zei vind ik ook dat die vlag er mag hangen maar dat ik ook begrijp dat deze vlag op deze dag en op deze route als provocatie kan worden ervaren. Bovendien is er naar mijn weten niets naars met de vlag of de eigenaren gebeurd.

Dan wonen we bij elkaar in de buurt.

Het is verder zoeken naar spijkers op laag water. Aandacht verleggen en zoeken naar iets negatiefs en bij zo’n demonstratie van vorig week wordt zo snel mogelijk van onderwerp veranderd. Een paar forummer keurden het geweld van vorige week in Den-Haag wel onmiddelijk af, gelukkig maar.

Helpdesk schreef op 06-10-2025 om 10:23:

[..]

Het is verder zoeken naar spijkers op laag water. Aandacht verleggen en zoeken naar iets negatiefs en bij zo’n demonstratie van vorig week wordt zo snel mogelijk van onderwerp veranderd. Een paar forummer keurden het geweld van vorige week in Den-Haag wel onmiddelijk af, gelukkig maar.

Wat toevallig!

Verder helemaal met je eens trouwens. 

rionyriony schreef op 06-10-2025 om 07:50:

[..]

Jaja, de ene staatgeldafhankelijke organisatie beoordeelt de andere van ons belastinggeld betaalde club. En wat zou nou het antwoord worden..

Ze deelde de link zelf als 'bewijs', daar reageerde ik op. Maar blijf vooral de schuld bij de ander leggen. Het illustreert alleen maar mooi hoe totaal verblind men is.

Helpdesk schreef op 06-10-2025 om 10:23:

[..]

Het geweld van vorige week bij de demonstratie had niets met de demonstratie te maken. Het kwam van een groep "externe relschoppers" af. Een kleine groep verpest het voor de rest geldt hier blijkbaar niet?

felija schreef op 06-10-2025 om 10:34:

[..]

Ze deelde de link zelf als 'bewijs', daar reageerde ik op. Maar blijf vooral de schuld bij de ander leggen. Het illustreert alleen maar mooi hoe totaal verblind men is.

De NOS is gekleurd, zonder meer. Maar anderen hebben belangen om dat niet als zodanig aan te merken. Van jou en andere forumbezoekers  vind ik dat niet erg, maar er zijn mensen, instanties, die goed werk moeten leveren omdat ze door middel van belastinggeld ervoor betaald worden. Daar moet je je op kunnen verlaten.

En dat vind ik niet zo fraai want het kan heel ernstige gevolgen hebben. Omdat je van een bepaalde kwaliteit uitgaat, en ook jonge kwetsbare opgroeiende mensen erop moeten kunnen vertrouwen. 

rionyriony schreef op 06-10-2025 om 11:33:

[..]

De NOS is gekleurd, zonder meer. Maar anderen hebben belangen om dat niet als zodanig aan te merken. Van jou en andere forumbezoekers vind ik dat niet erg, maar er zijn mensen, instanties, die goed werk moeten leveren omdat ze door middel van belastinggeld ervoor betaald worden. Daar moet je je op kunnen verlaten.

En dat vind ik niet zo fraai want het kan heel ernstige gevolgen hebben. Omdat je van een bepaalde kwaliteit uitgaat, en ook jonge kwetsbare opgroeiende mensen erop moeten kunnen vertrouwen.

Eens!!!! Goed gezegd.

rionyriony schreef op 06-10-2025 om 11:33:

[..]

De NOS is gekleurd, zonder meer. Maar anderen hebben belangen om dat niet als zodanig aan te merken. Van jou en andere forumbezoekers vind ik dat niet erg, maar er zijn mensen, instanties, die goed werk moeten leveren omdat ze door middel van belastinggeld ervoor betaald worden. Daar moet je je op kunnen verlaten.

Zonder overheidsinstanties, wetenschappers en andere deskundigen zijn wij leken nergens. Ons individuele blikveld is enorm beperkt, zonder studies van anderen, blijft het bij een persoonlijke mening. Om inhoudelijk ook maar iets zinnigs te kunnen zeggen zijn we enorm afhankelijk van de kennis en kunde van experts.

Hele gevaarlijke ontwikkeling dat burgers/leken denken op basis van hun eigen onderbuik menen prima objectief een mening te kunnen vormen. Daarom ook bijvoorbeeld de uitvinding van de ombudsman, die onafhankelijk aan waarheidsvinding kan doen door het toetsen van meningen op basis van ondermeer andermans kunde.

De arrogantie waarmee menigeen tegenwoordig denkt genoeg te hebben aan de socials en eigen inlegkunde is stuitend.

"De uitspraak "slim is weten dat je weinig weet" beschrijft het Dunning-Kruger effect, waarbij mensen die onbekwaam zijn in een bepaald gebied zich hier niet van bewust zijn, en juist degenen die veel kennis bezitten, zich meer bewust zijn van hun eigen beperkingen en de complexiteit van het onderwerp. Dit fenomeen, vernoemd naar de psychologen David Dunning en Justin Kruger, toont aan dat meer kennis leidt tot een beter begrip van wat je nog niet weet, terwijl een beperkte kennis juist kan leiden tot een overschatting van eigen kunnen."

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.