Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

felija schreef op 05-10-2025 om 23:57:

[..]

Erg hè? Een foto plaatsen die er helemaal niet bij hoort en dat meteen voor waarheid aannemen. Hoe is het mogelijk? En het dan ook niet willen toegeven.

Mensen de zee ingooien werd geschreeuwd vind je dat normaal? Er waren wel degelijk borden met Hamas steun betuigingen.

Muurbloem1985 schreef op 05-10-2025 om 23:59:

[..]

Ik heb het zeker wel gelezen de nos zet Israël voor de zoveelste keer onterecht neer als boeman terwijl ze onterecht beschuldigd worden van een bombardement ze zeggen "sorry" (een soort dan) en denken ermee weg te komen

Dat staat er niet, zoals ik je al bewezen heb. 

Muurbloem1985 schreef op 06-10-2025 om 00:01:

[..]

Mensen de zee ingooien werd geschreeuwd vind je dat normaal? Er waren wel degelijk borden met Hamas steun betuigingen.

De foto klopte niet, punt.  Het was desinformatie, punt. Daar ging het over.

felija schreef op 06-10-2025 om 00:00:

[..]

De conclusie:

"Uit de analyse van de Ombudsman blijkt dat de NOS zich daar zeer van bewust is en daarom ook extra tijd en geld heeft gestoken in het goed verslaan van wat er zich afspeelt in Israël en Gaza. Dat blijkt onder andere uit de extra mankracht die is ingezet op de redactie en in Israël zelf. De Ombudsman is blij dat de NOS het publiek zo nu en dan een blik achter de schermen gunt door podcasts, artikelen en Q&A’s. Het is belangrijk voor het publiek om te zien met welke uitdagingen de NOS in dit geval te maken heeft en hoe ze daarmee om gaat. Ook is het goed om, als het dan een keer fout gaat zoals bij de explosie bij het ziekenhuis in Gaza, daar open over is"

Ja als het een keer fout gaat dan is het kwaad al geschied en komen ze met een halfbakken "sorry" niet de eerste keer bij de nos he

felija schreef op 06-10-2025 om 00:02:

[..]

De foto klopte niet, punt. Het was desinformatie, punt. Daar ging het over.

Dat is dus niet zo, geen bewijs van manipulatie dit was gewoon te zien en te horen bij de demonstratie van vandaag.

De uitgebreide conclusie van de ombudsman: hij neemt het voor de NOS op:

"Conclusie

De NOS heeft sinds 7 oktober meermaals aandacht besteed aan hoe over Israël en Hamas verslag gedaan wordt. Bijzondere aandacht is er daarbij voor hoe de redactie aan de informatie komt of hoe informatie gecheckt wordt. Toch lijkt een deel van het publiek nog altijd moeite te hebben met de bronvermelding die dan gegeven wordt. Zo mailen sommige mensen aan de Ombudsman dat de NOS “klakkeloos” overneemt wat de Israëlische autoriteiten zeggen. Anderen schrijven de Ombudsman juist het tegenovergestelde: de NOS zou alles wat Hamas zegt voor waar aannemen.

Wie kijkt naar wat de NOS precies doet, ziet echter een sceptische houding tegenover de officiële bronnen aan beide kanten. Er wordt veel tijd besteed aan het checken en dubbelchecken van wat er binnenkomt. Dat blijkt jammer genoeg noodzakelijk omdat het bronmateriaal meer dan eens niet blijkt te kloppen. Wie de nationale en internationale media erop naslaat, ziet dat er inderdaad een ‘informatieoorlog’ wordt gevoerd. Waarbij beide partijen voor hen gunstige informatie voeren aan de pers en andere dingen juist niet of veel later.

Het vraagt extra waakzaamheid van journalistieke organisaties die berichten over het conflict. Zorgvuldigheid is daarbij belangrijker dan snelheid. Maar het vraagt ook een waakzaamheid van het publiek. Iets dat op sociale media wordt gedeeld, moet niet zomaar worden geloofd (en verspreid), hoe aangrijpend het ook is of lijkt. Net als de NOS moet het publiek kritisch blijven op de afkomst van de informatie.

Uit de analyse van de Ombudsman blijkt dat de NOS zich daar zeer van bewust is en daarom ook extra tijd en geld heeft gestoken in het goed verslaan van wat er zich afspeelt in Israël en Gaza. Dat blijkt onder andere uit de extra mankracht die is ingezet op de redactie en in Israël zelf. De Ombudsman is blij dat de NOS het publiek zo nu en dan een blik achter de schermen gunt door podcasts, artikelen en Q&A’s. Het is belangrijk voor het publiek om te zien met welke uitdagingen de NOS in dit geval te maken heeft en hoe ze daarmee om gaat. Ook is het goed om, als het dan een keer fout gaat zoals bij de explosie bij het ziekenhuis in Gaza, daar open over te zijn."

Muurbloem1985 schreef op 06-10-2025 om 00:05:

[..]

Dat is dus niet zo, geen bewijs van manipulatie dit was gewoon te zien en te horen bij de demonstratie van vandaag.

Dat is wel zo, moeilijk hè, een fout toegeven. 

Muurbloem1985 schreef op 06-10-2025 om 00:02:

[..]

Ja als het een keer fout gaat dan is het kwaad al geschied en komen ze met een halfbakken "sorry" niet de eerste keer bij de nos he

Konden maar meer mensen een voorbeeld nemen aan de redactie van de NOS: een fout netjes (professioneel) durven toegeven. Wat zou de wereld er dan een stuk beter uitzien. Welterusten.

felija schreef op 06-10-2025 om 00:07:

[..]

Dat is wel zo, moeilijk hè, een fout toegeven.

Dat is dus niet zo jij zou beter moeten lezen het staat er

felija schreef op 06-10-2025 om 00:09:

[..]

Konden maar meer mensen een voorbeeld nemen aan de NOS: een fout netjes professioneel durven toegeven. Wat zou de wereld er dan een stuk beter uitzien. Welterusten.

Ja zouden meer zogenaamd betrouwbare journalistieke bronnen maar meer betrouwbaarder zijn en niet liegen over feiten dan zou de wereld er een stuk beter uitzien 

Ik neem aan dat niet iedere deelnemer er zo over denkt, maar van een stoet waar dergelijke dingen geroepen worden zou ik geen deel willen uitmaken. En het is niet de eerste keer dat bij een pro Palestina demonstratie dergelijke kreten worden geroepen. 

Door de hele stad hangen Palestijnse vlaggen, maar één Israëlische vlag laten hangen met zo'n vijandige menigte gaat niet zomaar zonder politiebescherming. 

Gelukkig was de politie zichtbaar aanwezig.

https://x.com/MichaelVis_/status/1974878982878450027?t=938YuLw9DoQ5RoCsq-quLA&s=19

"Death, death to Israel!" 

Dit is geen vredeskreet maar een oorlogskreet. Ik dacht dat ze juist van oorlog af wilden?

https://x.com/MichaelVis_/status/1974913009618387199?t=cO6LA4wG__WPbXgdTEZtyQ&s=19

Men schreeuwt "We don't want two states, we want '48!"

Er was geen Palestijnse staat in of voor 1948, maar het rijmt dus zelf nadenken hoeft dan niet meer.

Het gebied was onder Brits bestuur Brits-Mandaatgebied Palestina.

https://x.com/MichaelVis_/status/1974921111788986538?t=_e_TDWZkzYRI3Qide7k_sQ&s=19

Muurbloem1985 schreef op 06-10-2025 om 00:05:

[..]

https://schmid.welt.de/2024/10/17/ein-mordaufruf-gegen-juden-mitten-in-bonn/

Dit is het origineel. Je moet er wat voor over hebben maar als je je door de haatdragende comments ploegt, die zelfs in deze demonstratie een aanwijzing zien om pvv te gaan stemmen, had je deze verwijzing gevonden. 

Verder was er zondag tussen de kwart miljoen mensen nauwelijks iets onvertogen te ontdekken. Sterker, alle lagen van de bevolking liepen zeer vredelievend naast elkaar. Inclusief heel veel joden en moslims. Zelfs VDD’ers liepen met borden waarop stond ‘deze VVDer is tegen de genocide’. 

Of doel je de leus nazis in de gracht te gooien? Nou, poeh. Echt schokkend. Volgens mij ben je spijkers op laag water aan het zoeken maar vind je eigenlijk niet zoveel. Ik snap dat dat “jammer” is als je achter Israël en z’n daden staat. Ook omdat deze orde van grote qua demonstratie niet op zichzelf staat maar werkelijk over de hele wereld momenteel plaatsvinden. Al die mensen zijn toch nauwelijks meer massaal hysterisch, onvolwassen of onnadenkend te noemen. in tegendeel. 

Malibu2 schreef op 06-10-2025 om 00:36:

Ik neem aan dat niet iedere deelnemer er zo over denkt, maar van een stoet waar dergelijke dingen geroepen worden zou ik geen deel willen uitmaken. En het is niet de eerste keer dat bij een pro Palestina demonstratie dergelijke kreten worden geroepen.

Door de hele stad hangen Palestijnse vlaggen, maar één Israëlische vlag laten hangen met zo'n vijandige menigte gaat niet zomaar zonder politiebescherming.

Gelukkig was de politie zichtbaar aanwezig.

https://x.com/MichaelVis_/status/1974878982878450027?t=938YuLw9DoQ5RoCsq-quLA&s=19

Dit geeft een vertekend beeld. De bewoners van dit pand hebben de Israëlische vlag hier gister opgehangen en zijn, toen de rode lijn demo (geen pro Palestina demo) voorbij kwam, voor de deur gaan staan. Daar is absoluut reactie op gekomen. De bewoners zijn ook door de media geïnterviewd bijvoorbeeld, en dat was vermoedelijk ook de opzet van deze mensen. Het is overigens hun goed recht om te vlaggen lijkt me. En volgens mij is de vlag blijven hangen. Maar dat er reactie op zou komen is evident. 

De politie was logischerwijs overal aanwezig en heeft ook daar op de Overtoom gestaan maar zeker niet voortdurend. Er was geen sprake van doorlopende politiebewaking oid. En er was in tegenstelling tot wat het X bericht schrijft ook geen sprake van een vijandige meute. De bezoekers van een demonstratie met ruim een kwart miljoen mensen, en slechts een zeer beperkt aantal incidenten, kun je toch geen vijandige meute noemen? Dan was het echt heel anders gelopen zondag. 

Libertine schreef op 06-10-2025 om 06:14:

[..]

Dit geeft een vertekend beeld. De bewoners van dit pand hebben de Israëlische vlag hier gister opgehangen en zijn, toen de rode lijn demo (geen pro Palestina demo) voorbij kwam, voor de deur gaan staan. Daar is absoluut reactie op gekomen. De bewoners zijn ook door de media geïnterviewd bijvoorbeeld, en dat was vermoedelijk ook de opzet van deze mensen. Het is overigens hun goed recht om te vlaggen lijkt me. En volgens mij is de vlag blijven hangen. Maar dat er reactie op zou komen is evident.

De politie was logischerwijs overal aanwezig en heeft ook daar op de Overtoom gestaan maar zeker niet voortdurend. Er was geen sprake van doorlopende politiebewaking oid. En er was in tegenstelling tot wat het X bericht schrijft ook geen sprake van een vijandige meute. De bezoekers van een demonstratie met ruim een kwart miljoen mensen, en slechts een zeer beperkt aantal incidenten, kun je toch geen vijandige meute noemen? Dan was het echt heel anders gelopen zondag.

Ik vind het helemaal niet zo evident dat er reactie op die Israëlische vlag zou komen. Laat ik het anders zeggen: er zou helemaal geen reactie op een Israëlische vlag moeten komen.

Of was er dezelfde reactie op alle Palestijnse vlaggen die meegedragen werden? 

Israël heeft immers al "Ja" gezegd tegen het vredesplan, net als dat ze al "Ja" hebben gezegd tegen eerdere plannen voor een deal of staakt-het-vuren. De Palestijnse kant weigerde keer op keer. 

Ik blijf het bijzonder vinden dat de kant die slachtoffer is van een "genocide", die niet stopt wanneer ze de kans hebben.

Israël heeft wellicht ja 'gezegd' , maar heeft ook al gezegd dat ze niet het hele plan gaan uitvoeren. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.