Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Muurbloem1985
04-10-2025 om 15:00
PensioNada schreef op 04-10-2025 om 14:54:
[..]
Wie begonnen is daar is men het over oneens. Of dat Israël was die Palestijnen verjoegen toen ze de onafhankelijkheid van Israël uitriepen of Palestijnen die samen met Arabische landen de voorloper van Israël aanvielen omdat ze geen staat Israël wilden. Ik weet het niet. Maar 7 oktober was een afschuwelijke terreuraanval, maar niet het begin.
Ja het is voor sommige mensen heel moeilijk om het los van elkaar te zien en dat verkrachten moorden ontvoeren op 7 oktober een daad opzichzelf is ik weet het.
Miraval
04-10-2025 om 15:35
Amboise schreef op 03-10-2025 om 23:01:
[..]
Ik word daar ook onpasselijk van, maar waar lees je dat dan? Op Facebook en X of onder nieuwsberichten enzo? Daar staan toch altijd berichten van idioten, van welke kant dan ook?
Mensen zijn altijd verantwoordelijk voor wat ze zelf doen, niet wat hun regering doet of anderen uit hun land.
Ik zou zeggen lees de commentaren eens onder nieuwsberichten op X, Facebook of Instagram. Zelfs Tiktok.
En neem eens een kijkje op het account van C'est Mocro. (Instagram)
Dat kun je wel afdoen al idioten, maar C'est Mocro heeft 1.2 miljoen volgers op Instagram, en alle commentaren onder berichten op die site. Dat is echt om te kotsen. Een gemiddelde post heeft zo'n 400 reacties.
Dan kun je wel zeggen ach social media, maar dat is waar jongeren hun nieuws vandaan halen en hoe jongeren beïnvloed worden. Door de eigenaar van het account met selectieve berichten plaats en door degenen die commentaar geven waardoor ze zich gesterkt voelen in hun denkbeelden.
Overigens geldt ditzelfde natuurlijk voor berichten onder extreem-rechtse kanalen, of hele linkse kanalen. Het principe blijft gelijk.
Muurbloem1985
04-10-2025 om 16:45
Miraval schreef op 04-10-2025 om 15:35:
[..]
Ik zou zeggen lees de commentaren eens onder nieuwsberichten op X, Facebook of Instagram. Zelfs Tiktok.
En neem eens een kijkje op het account van C'est Mocro. (Instagram)
Dat kun je wel afdoen al idioten, maar C'est Mocro heeft 1.2 miljoen volgers op Instagram, en alle commentaren onder berichten op die site. Dat is echt om te kotsen. Een gemiddelde post heeft zo'n 400 reacties.
Dan kun je wel zeggen ach social media, maar dat is waar jongeren hun nieuws vandaan halen en hoe jongeren beïnvloed worden. Door de eigenaar van het account met selectieve berichten plaats en door degenen die commentaar geven waardoor ze zich gesterkt voelen in hun denkbeelden.
Overigens geldt ditzelfde natuurlijk voor berichten onder extreem-rechtse kanalen, of hele linkse kanalen. Het principe blijft gelijk.
Eens ik kijk regelmatig op tictoc en wat je daar ziet bij de Israel filmpjes van de pro Palestijnen posters, afbeeldingen van Hitler, antisemitische dreg, die mensen zijn totaal de weg kwijt.
rionyriony
04-10-2025 om 17:04
Daglichtlamp schreef op 04-10-2025 om 12:52:
[..]
Waarom zou Hamas de gijzelaars vrijlaten als Israël zich nog geen seconde bereid is om zich aan dat twintig punten plan te houden? Waarom heeft voor Israël de vrijlating van de gijzelaars nu niet de allereerste prioriteit? Als dat de komende dagen immers niet gebeurd hebben ze van Trump zo ongeveer carte blanche gekregen voor het vervolg. Wat is het belang van Israël om op dit moment niet te stoppen met de vernieling van Gaza?
Maar goed ik verwacht van beide partijen niet dat ze echt vrede willen.
Israël zet er gewoon wat meer druk op door onverstoorbaar door te gaan terwijl Hamas "nadenkt".
Amboise
04-10-2025 om 17:48
Thora schreef op 04-10-2025 om 14:48:
[..]
Ik vind dat soort uitspraken nergens op slaan. Mensen die eigen schuld dikke bult zeggen baseren dat op berichten die ze ergens gehoord hebben. Ze worden niet gehinderd door enige kennis van zaken. Maar wel roepen. En dat bedoel ik met onderbuik. Ja, er gebeuren vreselijke dingen in Gaza. Nee, dat is niet de schuld van het Gazaanse volk. Hoewel ik te weinig weet van het kiessysteem in Gaza vind ik dat je nooit een volk de schuld mag geven van het wanbeleid van hun bestuurders. Ook niet degenen die op diezelfde bestuurders gestemd hebben. Zij dachten en sommige denken dat dat ze er goed aan deden op hamas te stemmen. Hier komt ook nog een heel groot stuk indoctrinatie bij wat het helemaal complex maakt om hier überhaupt iets over te zeggen of te oordelen.
Ik hoop dat dit antwoord duidelijkheid geeft over hoe ik erover denk.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ook over wat je zegt over indoctrinatie. Ik vind bijv wat Poetin richting Oekraïne doet ook vreselijk en weet dat veel Russen desondanks achter hem staan. Maar als je van kinds af aan geleerd krijgt dat Poetin de held is en op tv krijg je enkel propaganda mee, vorm dan nog maar eens echt je onafhankelijke mening. Hetzelfde gebeurt denk ik ook in Gaza. Onafhankelijk of mensen zelf op een slechte leider gestemd hebben vind ik daarom dat je nooit de burgerbevolking de dupe mag laten worden. Ik zou er daarom ook bijv zeer op tegen zijn als Moskou platgebombardeerd zou worden om Poetin maar te laten stoppen.
Thora
04-10-2025 om 18:27
Amboise schreef op 04-10-2025 om 17:48:
[..]
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ook over wat je zegt over indoctrinatie. Ik vind bijv wat Poetin richting Oekraïne doet ook vreselijk en weet dat veel Russen desondanks achter hem staan. Maar als je van kinds af aan geleerd krijgt dat Poetin de held is en op tv krijg je enkel propaganda mee, vorm dan nog maar eens echt je onafhankelijke mening. Hetzelfde gebeurt denk ik ook in Gaza. Onafhankelijk of mensen zelf op een slechte leider gestemd hebben vind ik daarom dat je nooit de burgerbevolking de dupe mag laten worden. Ik zou er daarom ook bijv zeer op tegen zijn als Moskou platgebombardeerd zou worden om Poetin maar te laten stoppen.
Dan zijn wij het beiden eens
rionyriony
04-10-2025 om 19:20
Degene die ik gekleurde informatie het meest kwalijk neem is de NPO. Die verzaakt ernstig.
Amboise
04-10-2025 om 19:25
rionyriony schreef op 04-10-2025 om 19:20:
Degene die ik gekleurde informatie het meest kwalijk neem is de NPO. Die verzaakt ernstig.
Vergelijk je nou de NPO met indoctrinatie door Hamas en in Rusland? Verzaakt de NPO echt of brengt de NPO het gewoon anders dan bij jouw persoonlijke visie past en vind je het daarom gekleurd? Ik vind persoonlijk wat ik via de NPO zie behoorlijk in lijn met wat de grote landelijke dagbladen schrijven en kanalen als nu.nl. Of zijn die ook allemaal zo gekleurd en is het een soort van één groot complot?
Wat gebruik jij zelf aan informatiekanalen? In hoeverre doen die kanalen aan onderzoek via verschillende kanalen, hoor- en wederhoor en rectificatie als ze het niet bij het rechte eind bleken te hebben?
Thora
04-10-2025 om 20:03
Hier ben ik het dan weer eens met Riony. Ik vind het nieuws op de NPO maar ook de commerciële zenders eenzijdig. Talkshows zijn zo links dat iemand met rechtste opvattingen binnen 1 minuut de mond wordt gesnoerd door iemand anders aan tafel die er doorheen begint te ratelen. Die andere krijgt dan uiteraard wel alle tijd om te vertellen wat hij of zij wil. Het is een andere discussie maar ik wilde dit toch even kwijt.
Wat andere nieuwsbronnen betreft. Die zijn er haast niet. Maar wat Israël betreft heb ik al eerder gezegd dat deze zaak zo complex is en zover terug gaat in de geschiedenis dat het gewoon heel moeilijk is om er iets over te zeggen. En nu met die boten met halve tammen (excusez le mot, maar dat zijn het), die eigenlijk tegen zichzelf in bescherming genomen zouden moeten worden erheen varen, verwordt het hele Palestinaverhaal tot een soort poppenkast.
Daglichtlamp
04-10-2025 om 20:06
Talkshow's bij de NPO zijn juist overwegend rechts tegenwoordig, en bij de commerciëlen nog rechtser. https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/talkshows-npo-kantelen-naar-rechts-de-angst-om-te-links-te-zijn-speelt-al-jaren-een-grote-rol~b5652d20/
Muurbloem1985
04-10-2025 om 20:11
Het gaat natuurlijk om de eenzijdige toon bij de NOS;
- Ze hebben het altijd over "extreem rechts" nooit extreem links
- Elke keer beginnen ze weer over de "bezetting" van Israël terwijl Gaza al is teruggeven in 2005 maar daar hebben ze het nooit over.
ectect. de NOS is alles behalve neutraal, van mij mag er ook flink bezuinigd worden bij de publieke omroep.
Muurbloem1985
04-10-2025 om 20:12
Daglichtlamp schreef op 04-10-2025 om 20:06:
Talkshow's bij de NPO zijn juist overwegend rechts tegenwoordig, en bij de commerciëlen nog rechtser. https://www.volkskrant.nl/cultuur-media/talkshows-npo-kantelen-naar-rechts-de-angst-om-te-links-te-zijn-speelt-al-jaren-een-grote-rol~b5652d20/
Ja met de volkskrant als bron, wat zelf ook extreem links is
Daglichtlamp
04-10-2025 om 20:27
Muurbloem1985 schreef op 04-10-2025 om 20:12:
[..]
Ja met de volkskrant als bron, wat zelf ook extreem links is
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/24/veel-talkshows-maar-weinig-debat-a4901154
rionyriony
04-10-2025 om 21:05
De Telegraaf is een rechtse krant, en ook de site Geen Stijl is rechts.
Andere kranten zijn allemaal min of meer links, en verreweg de meeste zijn ultralinks.
Ook BNR neigt nu meer de linkse richting uit met die vreselijke Haagse politiek journalist Leendert Beekman.
Schijnt zo vreselijk moeilijk te zijn om neutraal te blijven. De meeste verliezen daardoor de helft van hun luisteraars, dus de enige manier om hun keus te verklaren is dat ze echt ervoor kiezen om een politiek gekleurde tint aan te nemen. Dat schijnt voordelen te hebben. Misschien beter voor de reclame, of misschien krijgen ze daardoor betere toegang tot bronnen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.