Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Amboise
04-10-2025 om 10:44
Thora schreef op 04-10-2025 om 10:25:
[..]
Dan gaat er iets mis met lezen. Ik heb nooit alle moslims de schuld gegeven van wat er in Jemen, Iran en Afghanistan gebeurt. Of alle moslims de schuld gegeven van de jodenjacht in Amsterdam na die voetbalwedstrijd. Of alle asielzoekers van de misdragingen van een mannelijke groep in Ter Apel en andere plaatsen in het land.
En ik heb al zeker nooit Palestijnen aangekeken op de daden van Hamas. Sterker nog. Elders op dit forum heb ik dit zelfs nog een keer letterlijk opgeschreven. Waarschijnlijk in deze topic. Kortom, ik vind dit heel makkelijk en vooral tendentieus gesteld. Beetje een populistische post.
Ah oké, dan heb ik het misschien verkeerd gelezen. Mooi dat we het eens zijn, dat het echt niet oké is om negatieve dingen over Joden, moslims, Palestijnen, Jemenieten, asielzoekers of welke groep dan ook in het algemeen te schrijven omdat anderen of hun regering foute keuzes maken.
Wat vind je in dat licht van wat sommigen hier over Palestijnen schrijven? Een stukje terug over dat het eigen schuld, dikke bult is voor die mensen, inclusief baby's en peuters, want hadden ze maar niet op Hamas moeten stemmen en staan te juichen om de gebeurtenissen op 7 oktober?
Thora
04-10-2025 om 11:15
Amboise schreef op 04-10-2025 om 10:44:
[..]
Ah oké, dan heb ik het misschien verkeerd gelezen. Mooi dat we het eens zijn, dat het echt niet oké is om negatieve dingen over Joden, moslims, Palestijnen, Jemenieten, asielzoekers of welke groep dan ook in het algemeen te schrijven omdat anderen of hun regering foute keuzes maken.
Wat vind je in dat licht van wat sommigen hier over Palestijnen schrijven? Een stukje terug over dat het eigen schuld, dikke bult is voor die mensen, inclusief baby's en peuters, want hadden ze maar niet op Hamas moeten stemmen en staan te juichen om de gebeurtenissen op 7 oktober?
Kant noch wal. Gebaseerd op horen zeggen en op datgene waar de rechtste stemmers altijd van beschuldigd worden. De onsmakelijke uitdrukking onderbuik.
Daarbij als je zo gaat redeneren kun je alles wel rechtpraten. Hadden ze maar niet dit moeten stemmen, hadden ze maar niet bij die kerk moeten gaan. Hadden ze maar niet in Gaza geboren moeten worden. Dat niveau.
Amboise
04-10-2025 om 11:31
Thora schreef op 04-10-2025 om 11:15:
[..]
Kant noch wal. Gebaseerd op horen zeggen en op datgene waar de rechtste stemmers altijd van beschuldigd worden. De onsmakelijke uitdrukking onderbuik.
Daarbij als je zo gaat redeneren kun je alles wel rechtpraten. Hadden ze maar niet dit moeten stemmen, hadden ze maar niet bij die kerk moeten gaan. Hadden ze maar niet in Gaza geboren moeten worden. Dat niveau.
Ik begrijp je eerste alinea niet als reactie op mijn vraag naar wat in de pagina's hiervoor werd gezegd over 'eigen schuld dikke bult voor de Palestijnen'. Wie baseert wat op horen zeggen, wat is kant noch wal, waarvan worden door wie rechtse stemmers beschuldigd, kortom: waar heb je het over?
Mijn vraag was: wat vind je van de uitspraken die over Gazanen zijn gedaan hier? Sta je daar achter? Of kun je ze niet rijmen met wat je over Joden schreef en blijkbaar ook in het algemeen vindt, dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden en niet voor die van anderen uit hun land of volk?
En dan doel ik dus bijvoorbeeld op uitspraken als deze, die nadrukkelijk over álle Palestijnen gaan (want reacties op posts dat je niet alle Palestijnen over één kam moet scheren en doen alsof een gewone Palestijnse burger of zelfs peuter gelijk staat aan Hamas):
het regime dat is gecreëerd heeft inderdaad gevolgen voor de bevolking, er valt niemand te sparen in oorlog die is gecreëerd door Hamas met behulp van Gazanen.
er is gewoon veel support onder gazanen voor hamas, hamas is gekozen, 7 oktober is uitgevierd, dan moet er nu op de blaren gezeten worden inderdaad.
Ze kozen Hamas omdat ze op meer orde hoopten (en de Joden in de zee). Nou verkeerde keus, en in het leven is het zo dat je daarvan de gevolgen moet ondergaan.
Daglichtlamp
04-10-2025 om 11:39
Ik vraag me echt af waarom Israël zelfs niet eens drie dagen kan stoppen met vechten in de hoop dat de gijzelaars echt vrijkomen.
https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2585092-trump-hoopvol-netanyahu-zakelijk-na-reactie-hamas-nog-veel-blijft-onduidelijk
Muurbloem1985
04-10-2025 om 12:38
Daglichtlamp schreef op 04-10-2025 om 11:39:
Ik vraag me echt af waarom Israël zelfs niet eens drie dagen kan stoppen met vechten in de hoop dat de gijzelaars echt vrijkomen.
https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2585092-trump-hoopvol-netanyahu-zakelijk-na-reactie-hamas-nog-veel-blijft-onduidelijk
Je kunt je beter afvragen waarom laat hamas de gijzelaars nog steeds niet vrij? Juist ja om als troef te gebruiken om nog eens 2000 palestijnen gevangenen (lees terroristen) vrij te krijgen, hamas zijn schreef schoften en mensen trappen er elke keer in.
Daglichtlamp
04-10-2025 om 12:52
Muurbloem1985 schreef op 04-10-2025 om 12:38:
[..]
Je kunt je beter afvragen waarom laat hamas de gijzelaars nog steeds niet vrij? Juist ja om als troef te gebruiken om nog eens 2000 palestijnen gevangenen (lees terroristen) vrij te krijgen, hamas zijn schreef schoften en mensen trappen er elke keer in.
Waarom zou Hamas de gijzelaars vrijlaten als Israël zich nog geen seconde bereid is om zich aan dat twintig punten plan te houden? Waarom heeft voor Israël de vrijlating van de gijzelaars nu niet de allereerste prioriteit? Als dat de komende dagen immers niet gebeurd hebben ze van Trump zo ongeveer carte blanche gekregen voor het vervolg. Wat is het belang van Israël om op dit moment niet te stoppen met de vernieling van Gaza?
Maar goed ik verwacht van beide partijen niet dat ze echt vrede willen.
Muurbloem1985
04-10-2025 om 13:00
Daglichtlamp schreef op 04-10-2025 om 12:52:
[..]
Waarom zou Hamas de gijzelaars vrijlaten als Israël zich nog geen seconde bereid is om zich aan dat twintig punten plan te houden? Waarom heeft voor Israël de vrijlating van de gijzelaars nu niet de allereerste prioriteit? Als dat de komende dagen immers niet gebeurd hebben ze van Trump zo ongeveer carte blanche gekregen voor het vervolg. Wat is het belang van Israël om op dit moment niet te stoppen met de vernieling van Gaza?
Maar goed ik verwacht van beide partijen niet dat ze echt vrede willen.
Israël heeft al toegezegd het plan te accepteren dus ik weet niet hoe je daarbij komt? Ik weet niet of je de punten hebt gelezen maar er staat ook in dat de gijzelaars vrijgelaten moeten worden door hamas. Snap je het belang echt niet? Dat is toch al 100x uitgelegd? Als Israël nu stopt vliegen er waarschijnlijk over een paar weken alweer raketten vanuit Gaza naar Israël net als in de afgelopen jaren.
Muurbloem1985
04-10-2025 om 13:07
Daglichtlamp schreef op 04-10-2025 om 13:02:
Ik zei ook niet dat ze zich moesten terugtrekken.
Maar jij zegt stoppen met bombarderen?
Daglichtlamp
04-10-2025 om 13:18
Dat is niet hetzelfde, maar dat weet jij ook wel. Een pauze heeft op dit moment geen nadeel voor Israël (behalve dan dat dan wellicht Hamas echt de gijzelaars vrijlaat en ze moeten stoppen met vernietigen van heel Gaza).
Muurbloem1985
04-10-2025 om 13:29
Daglichtlamp schreef op 04-10-2025 om 13:18:
Dat is niet hetzelfde, maar dat weet jij ook wel. Een pauze heeft op dit moment geen nadeel voor Israël (behalve dan dat dan wellicht Hamas echt de gijzelaars vrijlaat en ze moeten stoppen met vernietigen van heel Gaza).
Nee zo werkt het niet, eerst de gijzelaars vrijlaten dan pas eventueel pauze
PensioNada
04-10-2025 om 14:42
Muurbloem1985 schreef op 04-10-2025 om 13:29:
[..]
Nee zo werkt het niet, eerst de gijzelaars vrijlaten dan pas eventueel pauze
En als Hamas het omgekeerde zegt dan is het weer alleen de schuld van Hamas als het plan mislukt?
Muurbloem1985
04-10-2025 om 14:47
PensioNada schreef op 04-10-2025 om 14:42:
[..]
En als Hamas het omgekeerde zegt dan is het weer alleen de schuld van Hamas als het plan mislukt?
`weer` de schuld, wie is hiermee begonnen?
Thora
04-10-2025 om 14:48
Amboise schreef op 04-10-2025 om 11:31:
[..]
Ik begrijp je eerste alinea niet als reactie op mijn vraag naar wat in de pagina's hiervoor werd gezegd over 'eigen schuld dikke bult voor de Palestijnen'. Wie baseert wat op horen zeggen, wat is kant noch wal, waarvan worden door wie rechtse stemmers beschuldigd, kortom: waar heb je het over?
Mijn vraag was: wat vind je van de uitspraken die over Gazanen zijn gedaan hier? Sta je daar achter? Of kun je ze niet rijmen met wat je over Joden schreef en blijkbaar ook in het algemeen vindt, dat mensen verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden en niet voor die van anderen uit hun land of volk?
En dan doel ik dus bijvoorbeeld op uitspraken als deze, die nadrukkelijk over álle Palestijnen gaan (want reacties op posts dat je niet alle Palestijnen over één kam moet scheren en doen alsof een gewone Palestijnse burger of zelfs peuter gelijk staat aan Hamas):
het regime dat is gecreëerd heeft inderdaad gevolgen voor de bevolking, er valt niemand te sparen in oorlog die is gecreëerd door Hamas met behulp van Gazanen.
er is gewoon veel support onder gazanen voor hamas, hamas is gekozen, 7 oktober is uitgevierd, dan moet er nu op de blaren gezeten worden inderdaad.
Ze kozen Hamas omdat ze op meer orde hoopten (en de Joden in de zee). Nou verkeerde keus, en in het leven is het zo dat je daarvan de gevolgen moet ondergaan.
Ik vind dat soort uitspraken nergens op slaan. Mensen die eigen schuld dikke bult zeggen baseren dat op berichten die ze ergens gehoord hebben. Ze worden niet gehinderd door enige kennis van zaken. Maar wel roepen. En dat bedoel ik met onderbuik. Ja, er gebeuren vreselijke dingen in Gaza. Nee, dat is niet de schuld van het Gazaanse volk. Hoewel ik te weinig weet van het kiessysteem in Gaza vind ik dat je nooit een volk de schuld mag geven van het wanbeleid van hun bestuurders. Ook niet degenen die op diezelfde bestuurders gestemd hebben. Zij dachten en sommige denken dat dat ze er goed aan deden op hamas te stemmen. Hier komt ook nog een heel groot stuk indoctrinatie bij wat het helemaal complex maakt om hier überhaupt iets over te zeggen of te oordelen.
Ik hoop dat dit antwoord duidelijkheid geeft over hoe ik erover denk.
PensioNada
04-10-2025 om 14:54
Muurbloem1985 schreef op 04-10-2025 om 14:47:
[..]
`weer` de schuld, wie is hiermee begonnen?
Wie begonnen is daar is men het over oneens. Of dat Israël was die Palestijnen verjoegen toen ze de onafhankelijkheid van Israël uitriepen of Palestijnen die samen met Arabische landen de voorloper van Israël aanvielen omdat ze geen staat Israël wilden. Ik weet het niet. Maar 7 oktober was een afschuwelijke terreuraanval, maar niet het begin.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.