Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Zilver_gray schreef op 29-09-2025 om 19:05:

Het disrespect waarmee sommigen hier praten over Palestijnse kinderen is werkelijk weerzinwekkend.

Onschuldige kinderen die helemaal niks kunnen doen aan deze hele shit show !

Weerzinwekkend inderdaad. Ik snap ook werkelijk niet dat er niet (strenger) wordt gemodereerd hier (en in verschillende andere topics op deze pijler). Blijkbaar mag al het grensoverschrijdende hier gewoon uitgekotst worden.

Poezel_en_Wip schreef op 29-09-2025 om 21:18:

[..]

Weerzinwekkend inderdaad. Ik snap ook werkelijk niet dat er niet (strenger) wordt gemodereerd hier (en in verschillende andere topics op deze pijler). Blijkbaar mag al het grensoverschrijdende hier gewoon uitgekotst worden.

Ik heb afgelopen mei een 24-uurs ban gekregen voor provoceren in dit topic. Vond ik onterecht gezien de schandalige postings die blijkbaar veel minder erg worden gevonden. 

Malibu2 schreef op 29-09-2025 om 20:57:

Ik ben vooral benieuwd hoe Hamas gaat reageren op het voorstel van Trump.

Ik ook! Het is een breed gedragen plan, heel positief.

[..]

Dat begrijp ik ook niet.

[..]

Het ligt dus niet aan mij. Bepaalde uitspraken gaan echt veel te ver. Onbegrijpelijk!

felija schreef op 29-09-2025 om 22:40:

[..]

Dat begrijp ik ook niet.

Ik ook niet. Voor heel wat minder heb ik forummers (ook hier) een ban zien krijgen. 

Helpdesk schreef op 29-09-2025 om 23:12:

[..]

Ik ook niet. Voor heel wat minder heb ik forummers (ook hier) een ban zien krijgen.

Ik had een werkelijk schandalig bericht hier in dit topic gerapporteerd vrijdag maar niets vernomen van de moderators. Dus vandaag alsnog een mail erachteraan gestuurd. Geen idee of het zin heeft, maar ik vind het een serieuze kwestie. Ik rapporteer een post niet voor niets. 

Okee, we wachten op het handtekeningetje en dan is alles voorbij nog voor de verkiezingen.

Slachtoffers worden vaker aangeboden met bommen eraan vastgemaakt als boobytrap en kinderen worden daar ook nogal eens voor gebruikt omdat die zich nog niet bewust zijn van het gevaar dus natuurlijk acteren zodat men erin trapt als men het kind wil helpen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Boobytrap_(wapen)

Dat is ook de hoofdreden waarom men zo omzichtig doet bij elke naderende hulpdienst. Daar gaan vele manuren aan verloren en is zeer risicovol, dus weigeren en terug laten keren zal heel vaak voorkomen. Helaas ook betrouwbare maar ondoordachte hulp omdat men sinds de Hamas-sympathie Europa niet meer vertrouwt.

Laatst las ik een dergelijk geval waarbij vanuit Egypte een wagen met hulpgoederen de grenspost naderende en twee Israëlische grensbewakers (man en vrouw) werden doodgeschoten toen hij dichterbij kwam en passeerde. Het is echt tuig van de richel.

Ik vind dat ze gelijk hebben om alleen nog maar op zichzelf en de VS te vertrouwen.

Beterhier schreef op 29-09-2025 om 21:40:

[..]

Ik ook! Het is een breed gedragen plan, heel positief.

Eens, ook veel Arabische landen steunen het plan. Israël heeft er al mee ingestemd. 

Als Hamas ermee instemt moeten alle gijzelaars binnen 72 uur vrij zijn en moet Hamas ontwapenen. De IDF trekt zich geleidelijk terug, afhankelijk van de mate van ontwapening en demilitarisatie van Gaza maar zal voorlopig binnen de veiligheidsperimeter blijven. Hamas zal in deze deal geen rol hebben in het besturen van Gaza en de PA evenmin zolang de PA niet radicaal en werkelijk hervormt, aldus Trump. 

Korte uitleg van Trumps plan: https://x.com/AmitSegal/status/1972725590743716178?t=mIB8bWEu_vQXm8wi1Tkx2A&s=19

Waar ik persoonlijk moeite mee heb is de vrijlating van vele Palestijnse moordenaars in ruil voor de gijzelaars. Wat ik juist een heel interessante vind is de steun van Qatar voor dit plan. Diverse Hamas leiders zitten nog in Qatar, worden daar bewaakt door Qatari. Dat zal het moeilijker maken voor hen om dit plan af te wijzen, want hoe reageert Qatar dan op hen? Maar accepteren ze het, dan is het ook het einde van Hamas. Ik vind dit eigenlijk wel briljant van Trump en co. 

Wat opmerkingen van Trump (Amit Segal op X):

Trump: If the Arab and Muslim countries are "unable to do so, then Israel would have the absolute right and actually our full backing... to finish the job of destroying the threat of Hamas."

Trump: I challenge the Palestinians to take responsibility for their destiny to fully condemn and prohibit terrorism and earn their way to a brighter future... If the Palestinian Authority does not complete the reforms that I laid out in my Vision for Peace in 2020, they'll have only themselves to blame.

Trump: Let us not forget how we got here. Hamas was elected by the Palestinian people. Israel withdrew from Gaza thinking they would live in peace.

Laten we idd hopen dat dit goed uitpakt. Dan kan deze draad ook worden opgedoekt.

Ik hoop het ook. Maar laten we eerlijk zijn, het is nu een twintig punten plan waarbij van de Palestijnen in de eerste stappen veel meer wordt gevraagd dan van Israël.
Als je dan terugdenkt aan het vorige akkoord wat uit drie stappen bestond, waarbij Israël na de eerste stap weigerde te onderhandelen over de volgende twee stappen. 
Aan de andere kant heeft Hamas gewoon verloren. Ter wille van hun eigen bevolking moeten ze gewoon instemmen. Ik verwacht alleen niet dat Israël echt bereid is om dit akkoord uit te voeren. Ik verwacht ook niet dat de rest van de wereld Israël daartoe gaat dwingen. 
Ik vraag me ook af of er nog iemand is binnen Hamas die echt het mandaat heeft om hierover te besluiten. De centrale aansturing, voor zover die al bestond is vernietigd. Bovendien was het altijd al zo dat een deel van de gijzelaars in handen is van andere groepen dan Hamas. 

Het lijkt me erg moeilijk voor Hamas om overeenstemming te bereiken over dit vredesvoorstel en aan alle voorwaarden te voldoen, zeker als ze intern verdeeld zijn. De krappe deadline voor de vrijlating van alle gijzelaars binnen 72 uur lijkt me heel lastig haalbaar, omdat sommige mogelijk overleden, verspreid of in handen van andere organisaties zijn. En ze moeten dus ook hun complete militaire macht opgeven en Gaza onder internationale controle plaatsen. Bovendien liggen de voorwaarden grotendeels direct bij Hamas, terwijl de verplichtingen voor Israël vooral voorwaardelijk zijn. Israël kan bij elk punt zeggen dat er niet aan de voorwaarden is voldaan en daarna weer net zo hard doorgaan met militaire acties. En wat gebeurt er dan?

Laten we niet vergeten dat Hamas de oorlog is begonnen. Het hoeft daarom ook niet makkelijk voor ze te zijn. 

CNN heeft onlangs Hamas leider Ghazi Hadad geïnterviewd. Ik vind het veelzeggend. 

https://www.cnn.com/2025/09/25/world/video/ghazi-hamad-palestinians-hostages-gaza-diamond-dnt-digvid

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.