Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

felija schreef op 27-09-2025 om 20:46:

[..]

Na twee jaar en ruim 60000 doden verder en Hamas is niet verslagen. Nieuwe hamasleden hebben zich weer aangediend. Er is geen enkele rechtvaardiging meer voor het doorgaan met oorlog voeren.

Ja als Israël nu stopt vliegen er over een paar weken weer raketten vanuit Gaza, gaat niet gebeuren.

Poezel_en_Wip schreef op 27-09-2025 om 20:47:

Amboise, Felija en anderen, niets dan respect voor jullie doorzettingsvermogen, maar het is m.i. praten tegen een héle dikke muur(bloem). Ik heb echt niet het idee dat er ook maar een millimeter ruimte is voor nuance, of misschien begrijpt ze het zelfs niet überhaupt.

Je hebt helaas gelijk....

Amboise schreef op 27-09-2025 om 18:06:

[..]

Dan maak je in mijn ogen een denkfout, namelijk dat er slechts 2 keuzes zijn: of het Palestijnse volk weggevaagd of het Israëlische, hard tegen hard, de een of de ander.

Ik heb ondanks al mijn moedeloosheid toch ook nog wel een sprankje hoop dat er nog een derde keuze is. Een humanere. Waarbij het kwaad bestreden wordt, Hamas teruggedrongen en de gijzelaars (of hun lichamen, ik heb weinig hoop meer op dat vlak) terugkomen, maar wel volgens het oorlogsrecht. Waarbij internationale teams tussenbeide komen, er onderhandeld wordt, de haat heel langzaam kan afnemen omdat mensen weer gewoon kunnen leven.

Ik weiger om te vergoelijken dat een heel volk inclusief peuters en baby's die niets misdaan hebben wordt weggevaagd om het andere te beschermen.

Zo mee eens, dat ik je post nogmaals quote.

Amboise schreef op 27-09-2025 om 20:29:

[..]

Niemand hier ontkent dat Hamas walgelijke dingen doet. De vraag is: moet Israël zich daar ook toe verlagen of willen we dat Israël beter omgaat met onschuldige mensen?

O ja heel veel Linkse onnozele zien hier Hamas als "verzetsstrijders" Je hebt geen idee he. 

Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 21:12:

[..]

O ja heel veel Linkse onnozele zien hier Hamas als "verzetsstrijders" Je hebt geen idee he.

Echt? Ik kom nog niet zo lang in dit topic, kun je ze quoten? In de afgelopen 10 pagina's zie ik het in ieder geval niet. 

Mijn vraag blijft hoe dan ook staan: moet Israël zich ook verlagen tot het walgelijke niveau van Hamas, of willen we dat Israël beter dan Hamas omgaat met onschuldige mensen?

Amboise schreef op 27-09-2025 om 21:27:

[..]

Echt? Ik kom nog niet zo lang in dit topic, kun je ze quoten? In de afgelopen 10 pagina's zie ik het in ieder geval niet.

Mijn vraag blijft hoe dan ook staan: moet Israël zich ook verlagen tot het walgelijke niveau van Hamas, of willen we dat Israël beter dan Hamas omgaat met onschuldige mensen?

Ik heb het meer over hier in Nederland, en de vraag heb ik al 100x beantwoord en ga ik niet nog een keer doen.

Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 21:28:

[..]

Ik heb het meer over hier in Nederland, en de vraag heb ik al 100x beantwoord en ga ik niet nog een keer doen.

Ja, er zijn mensen in Nederland die Hamas verzetsstrijders vinden. Daar sta ik totaal niet achter. Ik begrijp alleen niet waarom je daarmee komt in de discussie die we hier voeren, want je weet volgens mij heel goed dat ik en anderen die hier schrijven dat helemaal niet vinden. Het is opnieuw een drogreden: het standpunt van je discussiepartner vertekend brengen en daar dan tegenin gaan. Dat is een flauwe discussietechniek.

Ik vraag door, omdat je bij wat Hamas doet wél duidelijke walging voelt (net als ik) en dus blijkbaar toch wel morele grenzen hanteert over wat men onschuldige burgers wel of niet zou mogen aandoen. Ik kan dat niet rijmen met het oorlogsrecht niet van belang vinden en dat het je blijkbaar niet eens boeit wat het betekent. Hoe kun jij dat voor jezelf rijmen?

Amboise schreef op 27-09-2025 om 21:27:

[..]

Hier voegt iedereen die kritisch is tegenover Israël regelmatig een zinnetje toe dat men de acties van Hamas afkeurt. 

Alleen blijkt steeds weer dat kritisch op Israël gezien wordt als een equivalent van pro-Hamas.

Wetgeving dient om je mensen een beter leven te geven. Niet om elke mogelijk werkende maatregel onmogelijk te maken. Dit is wel de situatie waarin meerdere Europese landen zijn beland dank zij de EU. 

Maar Israelische kiezers waren hun verstand nog niet geheel verloren en gaven de voorkeur aan iemand die mogelijk de problemen op gaat lossen. Ik hoop dat men hier ook gaat beseffen dat het bestuur er is voor de mensen en niet voor onwerkbare idealen die tot nu toe niet het antwoord boden op de problemen. Ik hoop dat men het hier niet op de harde manier moet leren. Ik zie Poetin al testen en testen of we echt zo laf vredelievend zijn.

rionyriony schreef op 27-09-2025 om 22:18:

Wetgeving dient om je mensen een beter leven te geven. Niet om elke mogelijk werkende maatregel onmogelijk te maken. Dit is wel de situatie waarin meerdere Europese landen zijn beland dank zij de EU.

Maar Israelische kiezers waren hun verstand nog niet geheel verloren en gaven de voorkeur aan iemand die mogelijk de problemen op gaat lossen. Ik hoop dat men hier ook gaat beseffen dat het bestuur er is voor de mensen en niet voor onwerkbare idealen die tot nu toe niet het antwoord boden op de problemen. Ik hoop dat men het hier niet op de harde manier moet leren. Ik zie Poetin al testen en testen of we echt zo laf vredelievend zijn.

Wat bedoel je met 'wetgeving die elke mogelijk werkende maatregel onmogelijk maakt'? Dat het internationale oorlogsrecht een door de EU verzonnen sta-in-de-weg zou zijn? Volgens mij heb je als je dit zo stelt net zoals Muurbloem geen idee wat dat oorlogsrecht inhoudt. De Geneefse Conventies, waarin het internationale oorlogsrecht geformuleerd is, begonnen namelijk al ver voordat de EU überhaupt bestond en zijn door alle landen ter wereld ondertekend. Het is niet iets van Europa. Dus wat ben je nou in het wilde weg aan het roepen? 

Ik vind het een heel enge ontwikkeling dat we het hier in Nederland blijkbaar zo gezapig en welvarend hebben dat we echt geen idee meer hebben waarom bepaalde mensenrechten hoog in het vaandel houden zo ontzettend belangrijk is.

Nogmaals info over wat het internationaal oorlogsrecht inhoudt: https://www.rodekruis.nl/wie-zijn-wij/humanitair-oorlogsrecht/

En over die Geneefse Conventies: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geneefse_Conventies

Amboise schreef op 27-09-2025 om 21:39:

[..]

Ja, er zijn mensen in Nederland die Hamas verzetsstrijders vinden. Daar sta ik totaal niet achter. Ik begrijp alleen niet waarom je daarmee komt in de discussie die we hier voeren, want je weet volgens mij heel goed dat ik en anderen die hier schrijven dat helemaal niet vinden. Het is opnieuw een drogreden: het standpunt van je discussiepartner vertekend brengen en daar dan tegenin gaan. Dat is een flauwe discussietechniek.

Ik vraag door, omdat je bij wat Hamas doet wél duidelijke walging voelt (net als ik) en dus blijkbaar toch wel morele grenzen hanteert over wat men onschuldige burgers wel of niet zou mogen aandoen. Ik kan dat niet rijmen met het oorlogsrecht niet van belang vinden en dat het je blijkbaar niet eens boeit wat het betekent. Hoe kun jij dat voor jezelf rijmen?

Ja want hamas hield zich zeker aan het oorlogsrecht op 7 oktober? Je argumentatie is zo naïef het is bijna lachwekkend. 

Amboise schreef op 27-09-2025 om 22:55:

[..]

Wat bedoel je met 'wetgeving die elke mogelijk werkende maatregel onmogelijk maakt'? Dat het internationale oorlogsrecht een door de EU verzonnen sta-in-de-weg zou zijn? Volgens mij heb je als je dit zo stelt net zoals Muurbloem geen idee wat dat oorlogsrecht inhoudt. De Geneefse Conventies, waarin het internationale oorlogsrecht geformuleerd is, begonnen namelijk al ver voordat de EU überhaupt bestond en zijn door alle landen ter wereld ondertekend. Het is niet iets van Europa. Dus wat ben je nou in het wilde weg aan het roepen?

Ik vind het een heel enge ontwikkeling dat we het hier in Nederland blijkbaar zo gezapig en welvarend hebben dat we echt geen idee meer hebben waarom bepaalde mensenrechten hoog in het vaandel houden zo ontzettend belangrijk is.

Nogmaals info over wat het internationaal oorlogsrecht inhoudt: https://www.rodekruis.nl/wie-zijn-wij/humanitair-oorlogsrecht/

En over die Geneefse Conventies: https://nl.wikipedia.org/wiki/Geneefse_Conventies

Voor de zoveelste keer jij denkt dat Israël zijn doelen kan bereiken met dit soort beperkingen,?

Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 23:09:

[..]

Ja want hamas hield zich zeker aan het oorlogsrecht op 7 oktober? Je argumentatie is zo naïef het is bijna lachwekkend.

Wat begrijp je niet aan mijn vraag: moet Israël zich verlagen tot het niveau van Hamas? Als je zo'n walging voelt bij de daden van Hamas, waarom vind je dan dat Israël onschuldige Palestijnen met gelijke kaart terug mag betalen? Voel je daar dan geen walging bij, of is dat een soort van cognitieve dissonantie en is dat er de oorzaak van dat je je zo in bochten aan het wringen bent dat je post na post mij dingen in de mond legt die ik niet schrijf? Ik heb hier volgens mij inmiddels al tientallen keren geschreven hoe verachtelijk ik Hamas vind, waarom blijf je doen alsof ik ze lieverdjes zou vinden?

Als je nou nog zou schrijven 'ik vind het verschrikkelijk maar ik denk dat het niet anders kan', zoals bijv. Koko hier doet, dan kan ik er nog wel enig begrip voor opbrengen, al sta ik er zelf anders in. Maar de manier waarop jij over oorlogsrecht, mensenrechten en onschuldige peuters schrijft, de hardheid, alsof elke peuter daar een terrorist is, daar kan ik echt niet bij.

Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 23:11:

[..]

Voor de zoveelste keer jij denkt dat Israël zijn doelen kan bereiken met dit soort beperkingen,?

Dit vind ik dus oprecht een heel enge ontwikkeling, dat er blijkbaar mensen zijn in Nederland die het internationale oorlogsrecht, dat we mensen niet martelen enzo, zien als beperkingen in plaats van iets waar we heel zuinig op moeten zijn. 

Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 23:09:

[..]

Je weet nauwelijks/niet wat oorlogsrecht is en dan noem je amboise naïef? Je kortzichtigheid is echt stuitend. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.