Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Muurbloem1985
27-09-2025 om 19:16
Zilver_gray schreef op 27-09-2025 om 19:14:
Ja maar Hamas is begonnen en ja maar 7 oktober zijn toch ook prima argumenten om alle vragen vakkundig te omzeilen?
Maar het is wel een feit, als je slaat kun je verwachten teruggeslagen te worden.
Zilver_gray
27-09-2025 om 19:19
Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 19:16:
[..]
Dus het oorlogsrecht geldt alleen voor Israël? Niet voor Hamas die ook openlijk eigen burgers executeerd? Zijn de gijzelaars die 7 Oktober 2023 zijn ontvoerd allemaal terug?
Mensen snappen niet dat Israël wel terug moet slaan om te overleven, anders stopt het geweld vanuit Gaza nooit.
Dit lees ik net in Haaretz;
Bronnen vertelden Haaretz eerder op zaterdag dat Hamas in principe had ingestemd met Trumps 21-puntenvoorstel om de oorlog in Gaza te beëindigen en alle gijzelaars in Gaza onmiddellijk vrij te laten. Het voorstel zou ook inhouden dat Israël honderden Palestijnse gevangenen vrijlaat en zijn troepen geleidelijk uit de Gazastrook terugtrekt.
Ik hoop dat er nu echt iets gaat gebeuren, iets wat voor alle partijen positief is..
Muurbloem1985
27-09-2025 om 19:21
Zilver_gray schreef op 27-09-2025 om 19:19:
[..]
Dit lees ik net in Haaretz;
Bronnen vertelden Haaretz eerder op zaterdag dat Hamas in principe had ingestemd met Trumps 21-puntenvoorstel om de oorlog in Gaza te beëindigen en alle gijzelaars in Gaza onmiddellijk vrij te laten. Het voorstel zou ook inhouden dat Israël honderden Palestijnse gevangenen vrijlaat en zijn troepen geleidelijk uit de Gazastrook terugtrekt.
Ik hoop dat er nu echt iets gaat gebeuren, iets wat voor alle partijen positief is..
Ja maar dat is nog niet gebeurd, in plaats daarvan kregen een moeder met 2 kleine kindjes (De bibas familie) een gruwelijke begrafenis waar de Gazanen stonden te lachen en te zwaaien.
Amboise
27-09-2025 om 19:23
rionyriony schreef op 27-09-2025 om 19:05:
[..]
Je klinkt wat standaard links georiënteerd. Mensen redden, goed gevoel krijgen, zielig gaat vóór, minder zielig moet wachten en achteruit worden gezet
,omdat de linkse visie de beste is, enz. enz.
Alle vormen van leven zou ik een leven gunnen, maar helaas; het leven moet een selectie maken. Zou wat zijn als alles en iedereen moest overleven, en dan vooral degenen die jij zielig vindt. Wie moet er dan voor de vooruitgang zorgen als sommigen niets anders kunnen dan als een emmer achter de boot te gaan hangen. Wordt dan een enorme overlast waar de mensheid aan gaat bezwijken.
Ik heb het nergens over alle zielige mensen op de wereld helpen, dat zei ik je juist, ik heb het erover dat ik wat Israël doet niet oké vindt omdat daar onschuldige burgers disproportioneel onder lijden. Vreemd verhaal maak je er nu van.
Begrijp ik nou goed dat jij hier empathie tonen en opkomen voor onschuldige mensen die lijden framet als 'links' en als 'de linkse visie de beste vinden'? Dat vind ik wel een heel aparte manier om iets wat goed is als fout neer te proberen te zetten.
En wat bedoel je precies met 'het leven moet een selectie maken' en 'als een emmer achter de boot hangen / een enorme overlast'? Dat het maar goed is dat die Palestijnse peuter doodgaat of begrijp ik je nou verkeerd?
Amboise
27-09-2025 om 19:26
Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 19:12:
[..]
Lezen is een vak of niet?
Nee, ik lees wat jij zelf schrijft. Jij zegt dat de dader zich als het slachtoffer neerzet. Terwijl er in het Palestijse volk zowel daders zitten als onschuldige slachtoffers, het is niet één geheel dat alleen maar dader of alleen maar slachtoffer kan zijn. Ik ben het niet eens met wie alle Gazanen (incl Hamas) als puur slachtoffer ziet maar ook niet met wie alle Gazanen (incl kleine kinderen) als pure dader ziet.
Amboise
27-09-2025 om 19:34
Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 19:16:
[..]
Dus het oorlogsrecht geldt alleen voor Israël? Niet voor Hamas die ook openlijk eigen burgers executeerd? Zijn de gijzelaars die 7 Oktober 2023 zijn ontvoerd allemaal terug?
Mensen snappen niet dat Israël wel terug moet slaan om te overleven, anders stopt het geweld vanuit Gaza nooit.
Nee, het oorlogsrecht geldt voor iedereen. Dat Hamas zich niet aan het oorlogsrecht houdt dat staat als een paal boven water. Wat Hamas doet is verschrikkelijk verkeerd. Maar als Israël zegt: "Hamas houdt zich niet aan het oorlogsrecht, dus hoeven wij dat ook niet te doen." dan verlagen ze zich dus tot dat slechte niveau van Hamas. Jij maakt er steeds een zwart-wit versie van dat als Israël alleen of wat ze nu doen of helemaal niks kan doen, maar dat is niet waar. Ze kunnen ook terugslaan, maar wel volgens het oorlogsrecht.
Wat je met de dooddoener 'zijn de gijzelaars al terug?' probeert te zeggen snap ik niet helemaal. Je kunt het nog 100x herhalen, maar dat ze niet terug zijn betwist niemand, dat Hamas slecht is betwist niemand en dat Israël Hamas mag aanvallen betwist ook niemand. Dus het is een enorm loze kreet.
Muurbloem1985
27-09-2025 om 19:44
Amboise schreef op 27-09-2025 om 19:34:
[..]
Nee, het oorlogsrecht geldt voor iedereen. Dat Hamas zich niet aan het oorlogsrecht houdt dat staat als een paal boven water. Wat Hamas doet is verschrikkelijk verkeerd. Maar als Israël zegt: "Hamas houdt zich niet aan het oorlogsrecht, dus hoeven wij dat ook niet te doen." dan verlagen ze zich dus tot dat slechte niveau van Hamas. Jij maakt er steeds een zwart-wit versie van dat als Israël alleen of wat ze nu doen of helemaal niks kan doen, maar dat is niet waar. Ze kunnen ook terugslaan, maar wel volgens het oorlogsrecht.
Wat je met de dooddoener 'zijn de gijzelaars al terug?' probeert te zeggen snap ik niet helemaal. Je kunt het nog 100x herhalen, maar dat ze niet terug zijn betwist niemand, dat Hamas slecht is betwist niemand en dat Israël Hamas mag aanvallen betwist ook niemand. Dus het is een enorm loze kreet.
Wat had Israël dan moeten doen na 7 oktober? Denken van 1200 mensen op een gruwelijke manier afgeslacht nog eens 300 ontvoerd? Denken van ach die arme mensen kunnen er niks aan doen (wat niet zo is) en dan maar niks doen totdat er weer een 7 oktober komt en er weer raketten vanuit gaza afgevuurd gaan worden?natuurlijk niet.
Daglichtlamp
27-09-2025 om 19:52
De hele redenering dat Israël wraak mag nemen is juist zo gevaarlijk omdat diezelfde redenering gebruikt kan worden door Hamas om 7 oktober te rechtvaardigen. Ik vind het verschrikkelijk.
Amboise
27-09-2025 om 19:57
Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 19:44:
[..]
Wat had Israël dan moeten doen na 7 oktober? Denken van 1200 mensen op een gruwelijke manier afgeslacht nog eens 300 ontvoerd? Denken van ach die arme mensen kunnen er niks aan doen (wat niet zo is) en dan maar niks doen totdat er weer een 7 oktober komt en er weer raketten vanuit gaza afgevuurd gaan worden?natuurlijk niet.
Waarom blijf je komen met 'niks doen' als enige andere optie? Heb je ook gelezen wat je van mij quote?
Jij maakt er steeds een zwart-wit versie van dat als Israël alleen of wat ze nu doen of helemaal niks kan doen, maar dat is niet waar. Ze kunnen ook terugslaan, maar wel volgens het oorlogsrecht.
Doen alsof er maar 2 opties zijn, de huidige manier van Israël of helemaal niets, is een drogreden.
Muurbloem1985
27-09-2025 om 19:59
Amboise schreef op 27-09-2025 om 19:57:
[..]
Waarom blijf je komen met 'niks doen' als enige andere optie? Heb je ook gelezen wat je van mij quote?
Jij maakt er steeds een zwart-wit versie van dat als Israël alleen of wat ze nu doen of helemaal niks kan doen, maar dat is niet waar. Ze kunnen ook terugslaan, maar wel volgens het oorlogsrecht.
Doen alsof er maar 2 opties zijn, de huidige manier van Israël of helemaal niets, is een drogreden.
Ja stel je voor Mexico flikt hetzelfde als wat Hamas op 7 Oktober bij Israël bij Amerika, ik weet zeker dat er weinig van Mexico was overgebleven, ik vind Israël nog coulant.
rionyriony
27-09-2025 om 19:59
Nee Amboise, dat had ik al begrepen uit je reacties. Laatste poging en dan geef ik je op:
Oorlogsrecht is per definitie een contradictio in terminis. Oorlog is bedoeld om te winnen. Niet om het recht te dienen en dan verslagen te worden vanwege zelfopgelegde spelregels."Prachtig dat je je aan het oorlogsrecht hebt gehouden maar je land ligt nu in puin en staat onder mijn regime". Maar: een prachtige vermelding: heeft zich altijd aan het oorlogsrecht gehouden (de naieveling).
Mensen die zó onpraktisch en irreëel zijn te geloven dat je vijanden zich aan regels houden, geef ik op. Daar heb je weinig aan als je medewerking nodig hebt je te weren tegen een aanval.
Muurbloem1985
27-09-2025 om 20:00
Amboise schreef op 27-09-2025 om 19:57:
[..]
"terugslaan volgens het oorlogsrecht" is dat helemaal niet terugslaan of zonder wapens of wat bedoel je daarmee precies?
Amboise
27-09-2025 om 20:02
Daglichtlamp schreef op 27-09-2025 om 19:52:
De hele redenering dat Israël wraak mag nemen is juist zo gevaarlijk omdat diezelfde redenering gebruikt kan worden door Hamas om 7 oktober te rechtvaardigen. Ik vind het verschrikkelijk.
Precies. En juist daarom wordt het alleen maar erger, wordt de haat alleen maar groter en escaleert het steeds meer, in plaats van dat er uitzicht is op in rust en vrede naast elkaar leven. Beide partijen slaan uit wraak en 'de ander begon' sentimenten compleet door. Gewone onschuldige burgers, aan beide zijden, zijn de dupe daarvan.
Amboise
27-09-2025 om 20:09
Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 20:00:
[..]
"terugslaan volgens het oorlogsrecht" is dat helemaal niet terugslaan of zonder wapens of wat bedoel je daarmee precies?
Oké, je weet dus niet wat het internationale oorlogsrecht inhoudt? We voeren dus al een tijd een discussie maar je vult er zelf maar wat over in? Natuurlijk betekent oorlogsrecht niet dat je helemaal geen geweld of wapens zou mogen gebruiken. Het gaat over zaken als proportionaliteit in je geweld, geen onnodige burgerslachtoffers maken, hulpverleners hun gang laten gaan, mensen van de tegenstander die zich overgeven niet doodschieten, niet martelen, etc etc.
Hier kun je lezen wat het inhoudt:
https://www.rodekruis.nl/wie-zijn-wij/humanitair-oorlogsrecht/
felija
27-09-2025 om 20:11
Daglichtlamp schreef op 27-09-2025 om 19:52:
Precies, doodeng is het.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.