Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Amboise schreef op 26-09-2025 om 21:50:

[..]

Mijn analogieën zijn in lijn met wat je zelf schrijft, dus als je ze beschuldigend vindt raad ik je aan om een kritisch naar je eigen posts en denkwijze te kijken. Probeer je eens in te leven in dat je zelf bewoner van Gaza was en hoe zo'n tekst dan bij je binnenkomt. Hoe praat je over hen?

Het gaat mij helemaal niet om de vraag waarom inwoners van Israël wel of niet voor Netanyahu hebben gekozen, dan snap je mijn hele punt niet. Het gaat erom dat je individuele burgers niet kwalijk kunt nemen wat hun leiders of een deel van hun volksgenoten doen. Net zoals we ten tijde van Hitler niet alle Duitsers omgelegd hebben. Het staat heel duidelijk in het internationale oorlogsrecht: burgers van een land moeten niet het slachtoffer worden van een oorlog. Ik vind het heel bizar dat sommigen dat oorlogsrecht niet zo belangrijk lijken te vinden, dat ze vinden dat Israël zich er niet aan zou hoeven te houden.

Ik vind het 'ach, ze hebben er zelf voor gekozen, ze moeten maar op de blaren zitten' zo'n walgelijk en bizar statement, vanuit je eigen veilige gezapige Nederland. Op de blaren zitten gaat hier wel even om als kind je ouders gedood zien worden of als ouders je kind. Over continu in angst zitten voor de volgende bom en nergens heen kunnen vluchten. Over geen enkel perspectief meer hebben op een veilig en normaal leven.

Kun je Gazanen nog als mensen zien, of zie je alleen burgers uit Israël als mensen, maar de Gazanen als een ver-onpersoonlijkt 'volk'?

Jazeker om den duvel wel! Zou wat moois zijn als je geen verantwoordelijkheid hoefde te dragen voor je beslissingen. Maar uiteraard kan een keus anders uitpakken dan je voor ogen had. Dat gebeurt iedereen in zijn leven. 

Je kan dan diverse dingen doen en wat je kan doen hangt af van de mate van overeenstemming in jouw groep (de Palestijnen dus in dit geval). Men blijft teveel hangen in zijn trots en in zijn geloof dat de Joden de zee in moeten en dat dit hun missie is. Deze missie heeft bewezen zijn prijs te hebben. Zolang er geen gezamenlijk Palestijns standpunt komt kunnen ze het schudden. Maar met een gezamenlijk doel dat ook wat vriendelijker is voor de buren dan het huidige kunnen ze wél hulp inroepen. Er zal dan best van harte worden geholpen om hun doelstelling waar te maken.

Ik vind het in géén geval de verantwoordelijkheid van andere mensen. Ik denk dat verkeerde hulp (en door emoties zit dat er dik in) heel fataal kan uitpakken.

Daglichtlamp schreef op 27-09-2025 om 09:33:

[..]

Dat is toch juist het argument? Je moet zowel joden als Palestijnen niet op 1 hoop gooien. Je moet iedereen beoordelen op zijn of haar eigen daden.

Vraag aan jou wanneer is Israël een conflict begonnen? Ik wacht

rionyriony schreef op 27-09-2025 om 09:42:

[..]

Jazeker om den duvel wel! Zou wat moois zijn als je geen verantwoordelijkheid hoefde te dragen voor je beslissingen. Maar uiteraard kan een keus anders uitpakken dan je voor ogen had. Dat gebeurt iedereen in zijn leven.

Je kan dan diverse dingen doen en wat je kan doen hangt af van de mate van overeenstemming in jouw groep (de Palestijnen dus in dit geval). Men blijft teveel hangen in zijn trots en in zijn geloof dat de Joden de zee in moeten en dat dit hun missie is. Deze missie heeft bewezen zijn prijs te hebben. Zolang er geen gezamenlijk Palestijns standpunt komt kunnen ze het schudden. Maar met een gezamenlijk doel dat ook wat vriendelijker is voor de buren dan het huidige kunnen ze wél hulp inroepen. Er zal dan best van harte worden geholpen om hun doelstelling waar te maken.

Ik vind het in géén geval de verantwoordelijkheid van andere mensen. Ik denk dat verkeerde hulp (en door emoties zit dat er dik in) heel fataal kan uitpakken.

Ja, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen beslissingen. Wat ik je al de hele tijd vraag en waar je steeds omheen draait: welke verkeerde beslissing heeft een Gazaanse peuter gemaakt dan?

Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 09:44:

[..]

Vraag aan jou wanneer is Israël een conflict begonnen? Ik wacht

Dat is geen antwoord op de post waar je op reageert. De vraag in de post was: moet je een individu behandelen naar zijn eigen daden of naar wat hun volksgenoten of leiders fout hebben gedaan?

Amboise schreef op 27-09-2025 om 13:57:

[..]

Ja, verantwoordelijkheid nemen voor je beslissingen. Wat ik je al de hele tijd vraag en waar je steeds omheen draait: welke verkeerde beslissing heeft een Gazaanse peuter gemaakt dan?

Die peuter heeft helemaal niks verkeerd gedaan. Net zoals dat meisje , verkracht en met doorgesneden achillespezen achterop een brommer. Toegejuicht door vele Palestijnen. En net zoals die 2 kleine kindjes en hun moeder.

Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 09:39:

[..]

Maar dingen die ik over Gazanen heb gezegd, die ik niet nog een keer ga herhalen, zijn gewoon feiten, dat heel veel Gazanen achter 7 Oktober staan zijn feiten, dat heel veel Gazanen Hamas steunen zijn feiten, dat heeft niks te maken `met over een hoop gooien` zoals ik al heb gezegd, ik durf te beweren dat 7 Oktober niet zo heeft kunnen bestaan zonder Gazanen, dat moet erg genoeg zijn.

Juist in deze post gooi je de Gazanen op één hoop. Het heeft er alles mee te maken.

Koko67 schreef op 27-09-2025 om 14:01:

[..]

Die peuter heeft helemaal niks verkeerd gedaan. Net zoals dat meisje , verkracht en met doorgesneden achillespezen achterop een brommer. Toegejuicht door vele Palestijnen. En net zoals die 2 kleine kindjes en hun moeder.

Klopt helemaal, aan beide kanten zijn al veel teveel onschuldige slachtoffers gevallen, vaak op vreselijke wijze. Wat bedoel je daarmee te zeggen? Ik zeg toch nergens dat alle Palestijnen goed zijn of dat Hamas prima is? Hamas is verschrikkelijk, daar waren we het allemaal al over eens. Ik heb het erover dat Israël zich niet moet verlagen tot het niveau van Hamas. Als Hamas walgelijke dingen doet en onschuldige peuters vermoordt dan moet Israël niet óók walgelijke dingen doen en onschuldige peuters tot slachtoffer maken.

Amboise schreef op 27-09-2025 om 14:09:

[..]

Klopt helemaal, aan beide kanten zijn al veel teveel onschuldige slachtoffers gevallen, vaak op vreselijke wijze. Wat bedoel je daarmee te zeggen? Ik zeg toch nergens dat alle Palestijnen goed zijn of dat Hamas prima is? Hamas is verschrikkelijk, daar waren we het allemaal al over eens. Ik heb het erover dat Israël zich niet moet verlagen tot het niveau van Hamas. Als Hamas walgelijke dingen doet en onschuldige peuters vermoordt dan moet Israël niet óók walgelijke dingen doen en onschuldige peuters tot slachtoffer maken.

Jij vraagt wat die Palestijnse peuter gedaan heeft. 

Amboise schreef op 27-09-2025 om 14:04:

[..]

Juist in deze post gooi je de Gazanen op één hoop. Het heeft er alles mee te maken.

Nee dit zijn gewoon harde feiten

Amboise schreef op 27-09-2025 om 14:01:

[..]

Dat is geen antwoord op de post waar je op reageert. De vraag in de post was: moet je een individu behandelen naar zijn eigen daden of naar wat hun volksgenoten of leiders fout hebben gedaan?

Dat is al 100 keer gezegd het regime dat is gecreëerd heeft inderdaad gevolgen voor de bevolking, er valt niemand te sparen in oorlog die is gecreëerd door Hamas met behulp van Gazanen.

Koko67 schreef op 27-09-2025 om 14:43:

[..]

Jij vraagt wat die Palestijnse peuter gedaan heeft.

Ja. Omdat sommige hier beweren dat de gehele Palestijnse bevolking maar moet boeten, want ze hebben het verkeerd gedaan, dus eigen schuld wat ze nu overkomt. Maar die Palestijnse peuter heeft niets verkeerd gedaan! En ja, die Israëlische ook niet, aan beide kanten zijn onnodige burgerslachtoffers gemaakt. Hamas doet dat zeer zeker, absoluut, maar Israël ook. En ik vind niet dst Israël dat mag doen met een 'ja maar zij' argument. Als je iets heel verkeerd vindt van de ander dan moet je het niet juist ook zelf ook gaan doen. Dan verlaag je jezelf tot de slechtheid van de ander.

Muurbloem1985 schreef op 27-09-2025 om 14:51:

[..]

Dat is al 100 keer gezegd het regime dat is gecreëerd heeft inderdaad gevolgen voor de bevolking, er valt niemand te sparen in oorlog die is gecreëerd door Hamas met behulp van Gazanen.

Er valt niemand te sparen? Dus die peuter moet maar dood, boeien, 't is toch maar een Palestijn en Palestijnen = Hamas steuners = fout? Steunt die peuter Hamas? Kun je zo'n kind nog zien als een onschuldig kind of heb je je daar op de een of andere manier voor afgesloten?

Amboise schreef op 27-09-2025 om 13:57:

[..]

Ja, verantwoordelijkheid nemen voor je eigen beslissingen. Wat ik je al de hele tijd vraag en waar je steeds omheen draait: welke verkeerde beslissing heeft een Gazaanse peuter gemaakt dan?

Ik voel me niet verantwoordelijk voor alle vormen van leven waar ook ter wereld. Daar is geen beginnen aan en het is ook onwenselijk.

Naar schatting overlijden er dagelijks ongeveer 150.000 tot 160.000 mensen op aarde. Dit aantal is gebaseerd op verschillende bronnen en globale bevolkingsstatistieken.

Ik ga me hier niet dagelijks mee bezighouden; dan heb je geen leven. Ik zou ook niet weten welke beslissingen ik dan beter zou kunnen nemen. Ik zie in Nederland mensen alleen maar dommere beslissingen nemen n.a.v. van de toestand in Gaza.

Amboise schreef op 27-09-2025 om 15:33:

[..]

Er valt niemand te sparen? Dus die peuter moet maar dood, boeien, 't is toch maar een Palestijn en Palestijnen = Hamas steuners = fout? Steunt die peuter Hamas? Kun je zo'n kind nog zien als een onschuldig kind of heb je je daar op de een of andere manier voor afgesloten?

Jij hebt de vorige post ook gelezen over nazi Duitsland of niet? Jij weet wat oorlog inhoudt en dat o.a. door Gazanen 7 Oktober mogelijk is gemaakt? Dat Hamas zich nog steeds schuilt in tunnels onder ziekenhuizen en scholen? Zijn de gijzelaars al vrij? Om te denken dat mensen gespaard kunnen worden in een oorlog die ze zelf hebben veroorzaakt is zo ongelofelijk naïef. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.