Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
felija
26-09-2025 om 20:36
Hoe iemand het uit zijn strot krijgt om ruim twee miljoen Gazanen zonder pardon af te serveren, allemaal op één hoop te gooien als het kwaad, ik kan er met mijn pet niet bij. Het zijn mensen van vlees en bloed.
Zorroo
26-09-2025 om 20:44
felija schreef op 26-09-2025 om 20:31:
[..]
Alsof het over minderwaardige wezens gaat...zo denigrerend. Afschuwelijk, ik krijg er de rillingen van.
Ja, nu zie je hoe dat mentaal werkt, het tot onvolwaardig en verwerpelijk verklaren van een groep, het dehumaniseren en daarna mag men doen met deze mensen wat men wil, zonder mededogen en schaamte. En dit dus in totale blindheid voor de overeenkomst met eerdere genocides. Echt.. verbijsterend. Zo ontstaan dus die onbegrijpelijke wandaden tegen groepen mensen waarvan we later zeggen, hoe heeft dit ooit kunnen gebeuren, hoe kunnen mensen tot zoiets in staat zijn. Nou, zo dus.
Dit gaat echt te ver. Ik denk dat ik maar weer een tijd wegblijf van dit topic.
Edit: en ik heb het bericht gerapporteerd. Nooit eerder gedaan.
Amboise
26-09-2025 om 20:59
Muurbloem1985 schreef op 26-09-2025 om 18:56:
[..]
Als Gazanen zogenaamd zo onschuldig zijn waarom zijn de gijzelaars dan gevangen bij Gazanen? Waarom is Hamas dan door hen gekozen (Ook al is het jaren geleden?) Waarom wordt hen geleerd van kinds af aan om joden de zee in te drijven? Waarom hebben Gazanen op 7 Oktober heel veel Israëlische mensen aan Hamas verraden? Waarom gingen heel veel Gazanen met Hamas de grens over op 7 Oktober? Hebben ze Israëlische gijzelaars vernederd en bespuugd op 7 Oktober? Ik kan zo nog even doorgaan hoor. Probeer te verklaren waarom deze mensen in jou ogen zo onschuldig zijn?
Waarom proberen jij en Riony er één geheel van te maken? Waarom is voor jou het hele Palestijnse volk schuldig en moet het hele volk boeten om de dingen die jij beschrijft? Vind je dat momenteel ook alle Russen maar dood moeten, omdat de meerderheid achter Poetin staat die walgelijke dingen doet in Oekraïne? Een atoombom op landen als Noord-Korea en Iran, dan zijn we daar tenminste in 1 klap vanaf, met die nare regimes? Of kun je mensen, die gewoon als burger in zo'n land leven, nog zien als mens, als gelijke aan jezelf?
Probeer het eens te vergelijken met jodenhaat. Ik ben er zeer van overtuigd dat je een persoon die joods is niet moet aanrekenen wat Netanyahu nu doet (en ik vind het dus ook heel verkeerd als anderen dat wel doen), dat je een persoon die joods is niet moet aanrekenen dat joden ooit 'kruisig hem!' geroepen hebben en christenen vervolgd. Ieder individueel mens is namelijk verantwoordelijk voor zijn of haar eigen gedrag en niet voor dat van zijn regering of volksgenoten van nu of vroeger. Als je dat vindt over joden (of burgers van Israël), hoe kun je dan als het over een ander volk er zulke andere principes op nahouden?
Muurbloem1985
26-09-2025 om 21:16
Amboise schreef op 26-09-2025 om 20:59:
[..]
Waarom proberen jij en Riony er één geheel van te maken? Waarom is voor jou het hele Palestijnse volk schuldig en moet het hele volk boeten om de dingen die jij beschrijft? Vind je dat momenteel ook alle Russen maar dood moeten, omdat de meerderheid achter Poetin staat die walgelijke dingen doet in Oekraïne? Een atoombom op landen als Noord-Korea en Iran, dan zijn we daar tenminste in 1 klap vanaf, met die nare regimes? Of kun je mensen, die gewoon als burger in zo'n land leven, nog zien als mens, als gelijke aan jezelf?
Probeer het eens te vergelijken met jodenhaat. Ik ben er zeer van overtuigd dat je een persoon die joods is niet moet aanrekenen wat Netanyahu nu doet (en ik vind het dus ook heel verkeerd als anderen dat wel doen), dat je een persoon die joods is niet moet aanrekenen dat joden ooit 'kruisig hem!' geroepen hebben en christenen vervolgd. Ieder individueel mens is namelijk verantwoordelijk voor zijn of haar eigen gedrag en niet voor dat van zijn regering of volksgenoten van nu of vroeger. Als je dat vindt over joden (of burgers van Israël), hoe kun je dan als het over een ander volk er zulke andere principes op nahouden?
Ik heb het al 100x uitgelegd geloof ik, ik vind niet dat alle Palestijnen dood moeten, dat heb ik niet gezegd, ik vind wel dat ze deze ellende over zichzelf hebben afgeroepen door de dingen die ik al tig keer heb genoemd.
rionyriony
26-09-2025 om 21:31
Nou @Amboise, je moet een vraag niet met een reeks wedervragen beantwoorden, dat bevordert de discussie niet. Zeker niet als ze op een beschuldigende toon worden gesteld.
Als antwoord echter op je stelling dat je de Israëli's niet moet "aanrekenen" wat Netanyahu doet, kan ik alleen maar zeggen dat ik denk dat deze persoon in meerderheid is gekozen omdat mensen van mening waren dat hij de juiste persoon was op de juiste plek. Maar ik kan het wel voor je natrekken.
Resultaat:
Netanyahu is door een meerderheid van de Israëli's gekozen vanwege zijn harde koers op het gebied van veiligheid, zijn toezegging om Hamas in Gaza te verslaan en zijn strategieën om de Israëlische controle in gebieden als Gaza en mogelijk de Westelijke Jordaanoever te versterken.
De mensen voelden zich dus onveilig en maatregelen tegen hun onprettige gevoel over het gebrek aan veiligheid voelden dus erg urgent.
Ze maken dus een andere keus dan jij en dat komt omdat deze mensen in een onveilig gebied wonen en niet in gezapig (lijkend) Nederland.
Ik denk dat de mensen als die zich veilig hadden gevoeld eerder gestemd zouden hebben op een linksere partij, die meestal andere thema's in hun beleid hebben. Maar kennelijk was dat niet het antwoord op hun problemen.
Amboise
26-09-2025 om 21:38
Muurbloem1985 schreef op 26-09-2025 om 21:16:
[..]
Ik heb het al 100x uitgelegd geloof ik, ik vind niet dat alle Palestijnen dood moeten, dat heb ik niet gezegd, ik vind wel dat ze deze ellende over zichzelf hebben afgeroepen door de dingen die ik al tig keer heb genoemd.
Maar het is dus één geheel, volgens jou? De Palestijnen hebben het zelf veroorzaakt, eigen schuld dikke bult, ook al ben je een kind van 2? Zo'n kind zie je niet als mens maar als een stukje 'dader en veroorzaker'?
Amboise
26-09-2025 om 21:50
rionyriony schreef op 26-09-2025 om 21:31:
Nou @Amboise, je moet een vraag niet met een reeks wedervragen beantwoorden, dat bevordert de discussie niet. Zeker niet als ze op een beschuldigende toon worden gesteld.
Als antwoord echter op je stelling dat je de Israëli's niet moet "aanrekenen" wat Netanyahu doet, kan ik alleen maar zeggen dat ik denk dat deze persoon in meerderheid is gekozen omdat mensen van mening waren dat hij de juiste persoon was op de juiste plek. Maar ik kan het wel voor je natrekken.
Resultaat:
Netanyahu is door een meerderheid van de Israëli's gekozen vanwege zijn harde koers op het gebied van veiligheid, zijn toezegging om Hamas in Gaza te verslaan en zijn strategieën om de Israëlische controle in gebieden als Gaza en mogelijk de Westelijke Jordaanoever te versterken.
De mensen voelden zich dus onveilig en maatregelen tegen hun onprettige gevoel over het gebrek aan veiligheid voelden dus erg urgent.
Ze maken dus een andere keus dan jij en dat komt omdat deze mensen in een onveilig gebied wonen en niet in gezapig (lijkend) Nederland.
Mijn analogieën zijn in lijn met wat je zelf schrijft, dus als je ze beschuldigend vindt raad ik je aan om een kritisch naar je eigen posts en denkwijze te kijken. Probeer je eens in te leven in dat je zelf bewoner van Gaza was en hoe zo'n tekst dan bij je binnenkomt. Hoe praat je over hen?
Het gaat mij helemaal niet om de vraag waarom inwoners van Israël wel of niet voor Netanyahu hebben gekozen, dan snap je mijn hele punt niet. Het gaat erom dat je individuele burgers niet kwalijk kunt nemen wat hun leiders of een deel van hun volksgenoten doen. Net zoals we ten tijde van Hitler niet alle Duitsers omgelegd hebben. Het staat heel duidelijk in het internationale oorlogsrecht: burgers van een land moeten niet het slachtoffer worden van een oorlog. Ik vind het heel bizar dat sommigen dat oorlogsrecht niet zo belangrijk lijken te vinden, dat ze vinden dat Israël zich er niet aan zou hoeven te houden.
Ik vind het 'ach, ze hebben er zelf voor gekozen, ze moeten maar op de blaren zitten' zo'n walgelijk en bizar statement, vanuit je eigen veilige gezapige Nederland. Op de blaren zitten gaat hier wel even om als kind je ouders gedood zien worden of als ouders je kind. Over continu in angst zitten voor de volgende bom en nergens heen kunnen vluchten. Over geen enkel perspectief meer hebben op een veilig en normaal leven.
Kun je Gazanen nog als mensen zien, of zie je alleen burgers uit Israël als mensen, maar de Gazanen als een ver-onpersoonlijkt 'volk'?
Muurbloem1985
26-09-2025 om 21:54
Amboise schreef op 26-09-2025 om 21:38:
[..]
Maar het is dus één geheel, volgens jou? De Palestijnen hebben het zelf veroorzaakt, eigen schuld dikke bult, ook al ben je een kind van 2? Zo'n kind zie je niet als mens maar als een stukje 'dader en veroorzaker'?
Als jij constant haat predikt naar je buurman, je het toelaat dat Israël bestookt wordt met raketten, meedoet met 7 Oktober, ja dan is het wel eigen schuld ja.
rionyriony
26-09-2025 om 22:03
Ik ben prima tevreden met mijn rechtlijnige denkwijze Amboise. Het hoeft niet helemaal dezelfde manier van denken zijn die jou eigen is. Verschil moet er zijn is het niet? 
Het volk van Gaza had leiders gekozen die een constante dreiging vormden voor Israël (= eigen keus) en toen de Israeli's hier schoon genoeg van kregen kozen ze een persoon die beloofd had hier paal en perk aan te stellen.
Actie --> reactie.
Miraval
26-09-2025 om 22:07
https://www.oost.nl/nieuws/3567902/streep-door-optreden-syrische-zangeres-in-zwolle-situatie-kan-onveilig-worden
Ik wist niet of dit bericht hier hoort of een ander topic? Maar aangezien het om de Druzen gaat, toch ook wel enigszins met Israel te maken, plaats ik het toch hier.
Wat een laf besluit van deze organisatie. Waarom niet extra beveiliging? Dan iig toch vanuit de gemeente Zwolle. Nee, dit is buigen voor dreigingen, buigen voor een kleine groep klootzakken. Heel jammer en het geeft compleet de verkeerde boodschap af. In Nederland moet iedereen veilig kunnen zijn, ongeacht afkomst, geslacht of geloof.
Amboise
26-09-2025 om 22:22
Muurbloem en Riony: dus een 2-jarig Palestijns kind = het Palestijnse volk = haatprediker en dus eigen schuld als het gebombardeerd wordt? Is dat echt wat jullie nu beweren? Ik kan niet begrijpen hoe je dat met droge ogen kan schrijven.
En als het nou gaat om Joden, moeten die óók gelijkgetrokken worden met hun hele volk en leiders, of zijn dat wel individuen die niet aangevallen mogen worden om wat anderen doen?
Amboise
26-09-2025 om 22:26
rionyriony schreef op 26-09-2025 om 22:03:
Ik ben prima tevreden met mijn rechtlijnige denkwijze Amboise. Het hoeft niet helemaal dezelfde manier van denken zijn die jou eigen is. Verschil moet er zijn is het niet?
Dat kan, maar dan moet je dus niet gek opkijken als je een reactie krijgt die je ‘beschuldigt’ van mensen niet meer als individuele mensen zien. Ik zeg nergens dat je zo moet denken als ik, maar je oogst wat je zelf zaait hier. Dan moet je dus ook niet piepen als je gewezen wordt op wat voor dingen je zelf schrijft.
felija
26-09-2025 om 22:28
Amboise schreef op 26-09-2025 om 22:22:
Muurbloem en Riony: dus een 2-jarig Palestijns kind = het Palestijnse volk = haatprediker en dus eigen schuld als het gebombardeerd wordt? Is dat echt wat jullie nu beweren? Ik kan niet begrijpen hoe je dat met droge ogen kan schrijven.
En als het nou gaat om Joden, moeten die óók gelijkgetrokken worden met hun hele volk en leiders, of zijn dat wel individuen die niet aangevallen mogen worden om wat anderen doen?
Onbegrijpelijk hè?
felija
26-09-2025 om 22:34
Zorroo schreef op 26-09-2025 om 20:44:
[..]
Ja, nu zie je hoe dat mentaal werkt, het tot onvolwaardig en verwerpelijk verklaren van een groep, het dehumaniseren en daarna mag men doen met deze mensen wat men wil, zonder mededogen en schaamte. En dit dus in totale blindheid voor de overeenkomst met eerdere genocides. Echt.. verbijsterend. Zo ontstaan dus die onbegrijpelijke wandaden tegen groepen mensen waarvan we later zeggen, hoe heeft dit ooit kunnen gebeuren, hoe kunnen mensen tot zoiets in staat zijn. Nou, zo dus.
Dit gaat echt te ver. Ik denk dat ik maar weer een tijd wegblijf van dit topic.
Edit: en ik heb het bericht gerapporteerd. Nooit eerder gedaan.
Ik was ook even gestopt met hier lezen.
Heel eng om hier letterlijk te lezen hoe een volk niets voorstelt, hoe men het gerechtvaardigd vindt om ze te vermoorden, want ze hebben er zelf om gevraagd, echt....ik ben sprakeloos. Baby's, (kleine kinderen), Zo ontstaat inderdaad weer een genocide.
Het is zo verschrikkelijk. Wie denk je wel niet dat je bent om je medemens het ergste toe te wensen?
Goed dat je het hebt gerapporteerd.
Amboise
26-09-2025 om 22:41
Koko67 schreef op 26-09-2025 om 15:41:
[..]
Ja, deze invalshoek begrijp ik. En ben ik het voor een groot deel ook mee eens. Ik worstel wel met de gedachte dat ik weet dat als Israël niet terug vecht en Hamas vernietigt , Israël over een tijd niet meer bestaat. Want Hamas wil geen vrede, geen oplossing maar slechts de vernietiging van Israël.
Ik heb het gevoel dat Israël geen enkele keuze heeft. Hamas verschuilt zich tussen de bevolking. Maar als Israël kiest om dan maar te stoppen richt Hamas zich weer op en gaat door met proberen Israël te vernietigen.
Dank je voor deze reactie. Ik snap wat je schrijft en kan er deels in meegaan, maar ben het niet met je eens dat Israël geen keuze zou hebben (al vind ik het wel veel menselijker en sympathieker klinken dan bepaalde ‘eigen schuld dikke bult voor het hele Palestijnse volk met kinderen en al’ retoriek hier). Ik denk dat de huidige keuze voor zowel de Palestijnen als voor de Israëli’s funest is, want vrede en veiligheid is daar in die hele regio verder weg dan ooit. En ja, daar is 7 oktober debet aan, maar het wordt met de reactie van Israël alleen maar erger en erger, ze maken hiermee zichzelf al 2 jaar lang alleen maar gehater en Hamas geliefder. En de top van Hamas verschuilt zich echt al lang niet meer tussen de mensen in Gaza, die zitten ergens veilig in het buitenland. Maar ik begrijp je denkwijze wel en de vraag hoe je dan wél echt voor vrede en veiligheid moet zorgen in die regio vind ik ook een heel lastige. Ik word er moedeloos van.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.