Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zorroo
26-09-2025 om 10:44
Malibu2 schreef op 26-09-2025 om 10:29:
Het westen heeft wel degelijk invloed op Hamas.
Hamas stond een paar weken geleden op het punt om een deal te accepteren, totdat Macron vertelde dat Frankrijk een Palestijnse staat zou erkennen. Weg deal. Om maar een voorbeeld te noemen.
Het westen heeft een keuze. Blijven ze Hamas (indirect) steunen of niet?
Ik ben het niet met je eens. Er is geen enkel bewijs dat door Macrons erkenning een deal met Hamas is afgeblazen. Mijn mening is dat erkenning juist de Palestijnse Autoriteit versterkt, en dat kan Hamas indirect onder druk zetten. Invloed van het Westen op Hamas is helaas alleen mogelijk via indirecte kanalen zoals diplomatie, steun en hulpverlening.
Zorroo
26-09-2025 om 10:49
rionyriony schreef op 26-09-2025 om 10:42:
Soms hebben keuzen dramatische gevolgen in het leven, zo ook voor de Palestijnen. Van fouten leer je. Soms echter hebben fouten fatale gevolgen, namelijk dat jouw doel om je vijand in de zee te drijven, niet uitkomt. Dat dat niet zo makkelijk verliep, hoe woest en gemeen je nieuwe leider ook was.
Door de pijn en dat falen leer je. Als een ander het voor je gaat vergoelijken en alles voor je verzacht door de meeste verantwoordelijkheid bij de ander te leggen, leer je niets. Behalve dat jouw westerse helper een zacht ei is die makkelijk belogen kan worden, dat fouten aan de andere kunnen worden toegeschoven en dat het slachtoffer uithangen voortaan dé methode is want jij was nu eenmaal klein, onwetend en zielig.
Dit heeft alleen een verziekend effect. Kun je niet neutraal zijn, houd je er dan buiten.
Zo dan... deze post komt behoorlijk harteloos over richting de Gazanen. Je suggereert dat zij 'fouten maken' en maar moeten leren, terwijl de realiteit is dat gewone mensen lijden onder omstandigheden waar ze niets aan kunnen doen: blokkades, bombardementen en politieke machtsstrijd. Het slachtoffer van structureel geweld de schuld geven of lessen proberen te trekken van hun situatie vind ik erg ongepast en pijnlijk in het licht van al het leed dat nu gaande is. Je praat (steeds weer) alsof individuen verantwoordelijk zijn voor het resultaat van het conflict, terwijl dit toch echt grotendeels wordt bepaald door militaire en politieke machtsverhoudingen.
felija
26-09-2025 om 10:53
Zorroo schreef op 26-09-2025 om 10:49:
[..]
Zo dan... deze post komt behoorlijk harteloos over richting de Gazanen. Je suggereert dat zij 'fouten maken' en maar moeten leren, terwijl de realiteit is dat gewone mensen lijden onder omstandigheden waar ze niets aan kunnen doen: blokkades, bombardementen en politieke machtsstrijd. Het slachtoffer van structureel geweld de schuld geven of lessen proberen te trekken van hun situatie vind ik erg ongepast en pijnlijk in het licht van al het leed dat nu gaande is. Je praat (steeds weer) alsof individuen verantwoordelijk zijn voor het resultaat van het conflict, terwijl dit toch echt grotendeels wordt bepaald door militaire en politieke machtsverhoudingen.
Makkelijk praten ook, vanuit je luie westerse stoel.
In Gaza heb je als gewone burger nauwelijks enige zelfbeschikking, al vanaf het moment dat je geboren wordt.
Muurbloem1985
26-09-2025 om 12:09
Zorroo schreef op 26-09-2025 om 10:19:
[..]
Ja dus? Dit is een bekend en uiterst zorgvuldig opererend tijdschrift voor onafhankelijk internationaal nieuws dat zijn artikelen goed onderbouwt en gebruik maakt van zeer betrouwbare bronnen. Maar het zal volgens jou wel weer blind en bevooroordeeld zijn en Hamas-sprookjes verkondingen enzo. 🙄
Tuurlijk bewijs dat dan nee ik geloof inderdaad niet in hamas sprookjes je kunt wel zeggen "ja dus" maar een onbetrouwbare bron is geen bron.
Muurbloem1985
26-09-2025 om 12:10
Zorroo schreef op 26-09-2025 om 10:49:
[..]
Ik heb allang aangegeven dat Gazanen inderdaad fouten hebben begaan op 7 oktober maar ook daarvoor maar dat gaat er niet in.
Malibu2
26-09-2025 om 12:15
Zorroo schreef op 26-09-2025 om 10:44:
[..]
Ik ben het niet met je eens. Er is geen enkel bewijs dat door Macrons erkenning een deal met Hamas is afgeblazen. Mijn mening is dat erkenning juist de Palestijnse Autoriteit versterkt, en dat kan Hamas indirect onder druk zetten. Invloed van het Westen op Hamas is helaas alleen mogelijk via indirecte kanalen zoals diplomatie, steun en hulpverlening.
Dat zal Hamas inderdaad niet toegeven, zo dom zijn ze niet.
En de PA, die hebben nog steeds de pay-for-slay.
Invloed op Hamas kan het westen hebben door niet in hun propaganda mee te gaan. Hamas weet dat ze Israël militair niet kunnen verslaan, maar ze weten wel dat ze westerse landen tegen Israël kunnen opzetten door hun propaganda. Het westen heeft daarin een keuze. Geef je Hamas wat ze willen, of trap je er niet in?
Het lijkt alleen of veel mensen in het westen het niet meer kúnnen zien, en dat is zo bizar.
Malibu2
26-09-2025 om 12:35
Nog even over de invloed op Hamas: door Israël te pushen de oorlog vroegtijdig te stoppen of een deal te accepteren die Hamas aan de macht houdt, sterkt het westen Hamas.
Door nu een Palestijnse staat te willen erkennen steunt het westen Hamas. Daarop voortbordurend: door eerst bepaalde eisen te stellen aan de erkenning van een Palestijnse staat maar daar vervolgens niet aan vast te houden, sterkt het westen Hamas nog veel meer.
Door Israël ten onrechte te beschuldigen van "genocide" en "hongersnood" sterkt het westen Hamas.
Door allerlei propaganda van Hamas klakkeloos over te nemen (met name door de media) sterkt het westen Hamas.
Door Israël te proberen tegen te houden bepaalde gebieden te betreden ("all eyes on Rafah") verlengt het westen de oorlog en sterkt het Hamas.
En door een hoge morele standaard te hanteren voor Israël en niet voor Hamas (want terroristen. ) sterkt het westen Hamas.
Een paar voorbeelden van keuzes die het westen heeft waarmee we wel degelijk invloed kunnen uitoefenen op Hamas.
Amboise
26-09-2025 om 13:08
rionyriony schreef op 26-09-2025 om 10:10:
Nee Amboise; gelijke behandeling is de juiste weg. Je hoeft geen amateurrechtertje te spelen; willekeur is niet aan de orde. Willekeur is afschuwelijk. Want het gaat niet om een spel met aangepaste regels voor iedere deelnemer, maar op een strijd op leven en dood.
Ik pas de spelregels niet aan, ik speel geen amateurrechter. Vreemd dat je dat van mijn post maakt. Ik wil dat alle partijen zich aan het oorlogsrecht houden, zelfs als de andere partij het niet doet. Net als in WOII, net zoals we nu geen atoombom op Moskou gooien om Poetin te dwingen zich uit Oekraïne terug te trekken. Ik wil niet dat Israël zich verlaagt tot het niveau van Hamas. Waarom zou je dat wel acceptabel vinden? Als je Hamas verschrikkelijk vindt dan wil je toch juist niet net zoals zij worden en kun je toch geen 'zij deden het eerst dus nu doen wij precies hetzelfde' zeggen? Ik ben het zeer met je eens dat het een strijd op leven en dood is, maar het is voor mij niet óf alle Gazanen vernietigd óf alle Israëli's vernietigd. Alsjeblieft niet. Beide volkeren bestaan uit mensen. Mensen die rechten hebben, mensen zoals jij en ik die het liefst gewoon in vrede willen leven. Zie jij de mensen in Gaza nog als mensen? Of zie je dat hele volk als één grote terroristische organisatie, inclusief kinderen en al?
Amboise
26-09-2025 om 13:16
rionyriony schreef op 26-09-2025 om 10:42:
Soms hebben keuzen dramatische gevolgen in het leven, zo ook voor de Palestijnen. Van fouten leer je. Soms echter hebben fouten fatale gevolgen, namelijk dat jouw doel om je vijand in de zee te drijven, niet uitkomt. Dat dat niet zo makkelijk verliep, hoe woest en gemeen je nieuwe leider ook was.
Door de pijn en dat falen leer je. Als een ander het voor je gaat vergoelijken en alles voor je verzacht door de meeste verantwoordelijkheid bij de ander te leggen, leer je niets. Behalve dat jouw westerse helper een zacht ei is die makkelijk belogen kan worden, dat fouten aan de andere kunnen worden toegeschoven en dat het slachtoffer uithangen voortaan dé methode is want jij was nu eenmaal klein, onwetend en zielig.
Dit heeft alleen een verziekend effect. Kun je niet neutraal zijn, houd je er dan buiten.
Van fouten leer je? Van pijn en falen leer je? Waar heb je het in vredesnaam over? Wat leert een 5-jarig Palestijns jongetje van wie de ouders en broertjes omkomen door een Israëlisch bombardement? Welke fout maakte hij? Welk falen heb je het over? En het slachtoffer uithangen? Heb je enig idee dan wat zich daar afspeelt? Zou je met ze willen ruilen en zou jij het dan even beter doen, als gewone gemiddelde inwoner van Gaza? Wat een bizarre houding, vanuit het weldoorvoede en veilige Nederland.
Zo'n jongetje leert momenteel alleen maar meer haat. Zoals in Nederland de Duitsers na WOII als 'moffen' gezien werden. Met een volk plat bombarderen leer je ze niet zich beter opstellen tegenover Israël hoor, je drijft ze alleen nog verder in de armen van Hamas.
Amboise
26-09-2025 om 13:20
Oneens, Malibu. Door een Palestijnse staat te erkennen, die juist niet door Hamas wordt geleid, maak je Hamas zwakker. Je erkent en versterkt daarmee de Palestijnse autoriteiten en kunt Hamas bestempelen als juist niet de autoriteit maar een terroristische groepering. Je gaat de richting van vrede en gewoon normaal leven op, in plaats van vechten en uitzichtloosheid. Waar Israël nu mee bezig is drijft de bevolking juist naar Hamas toe. Ze hebben geen enkel perspectief, geen enkele hoop, bij elke bom neemt de woede richting Israël toe.
Malibu2
26-09-2025 om 13:41
Amboise schreef op 26-09-2025 om 13:20:
Oneens, Malibu. Door een Palestijnse staat te erkennen, die juist niet door Hamas wordt geleid, maak je Hamas zwakker. Je erkent en versterkt daarmee de Palestijnse autoriteiten en kunt Hamas bestempelen als juist niet de autoriteit maar een terroristische groepering. Je gaat de richting van vrede en gewoon normaal leven op, in plaats van vechten en uitzichtloosheid. Waar Israël nu mee bezig is drijft de bevolking juist naar Hamas toe. Ze hebben geen enkel perspectief, geen enkele hoop, bij elke bom neemt de woede richting Israël toe.
De Palestijnen hebben al veel vaker de kans gehad op een eigen staat en dat hebben ze zelf steeds afgewezen. Hun doel is 1 staat en vernietiging van Israël.
De PA is ook niet heilig, ze doen bijvoorbeeld nog steeds aan pay-for-slay en ze hebben de steden in de westbank ook niet bepaald onder controle qua terrorismebestrijding. En was Arafat niet van de PA?
De Palestijnen hebben wel een keuze: het bestaansrecht van de staat Israël erkennen en kiezen om ermee in vrede te leven in plaats van het te willen vernietigen. Dáár ligt hun perspectief, dáár ligt hun hoop. Maar ja, daar moet je wel voor wíllen kiezen..
Zilver_gray
26-09-2025 om 14:05
Men doet hier voorkomen alsof het Palestijnse volk één koppige tegendraadse bende is.
En Israël zo ontzettend graag een twee staten oplossing wil om in vrede naast en met elkaar te leven..
yeah right!
Malibu2
26-09-2025 om 14:29
Zilver_gray schreef op 26-09-2025 om 14:05:
Men doet hier voorkomen alsof het Palestijnse volk één koppige tegendraadse bende is.
En Israël zo ontzettend graag een twee staten oplossing wil om in vrede naast en met elkaar te leven..
yeah right!
Feit is wel dat Israël meermaals met een tweestaten oplossing heeft ingestemd en de Palestijnen nog nooit.
De Palestijnen hadden onder Clinton heel Gaza en zo'n 95% van de westbank kunnen hebben, met compensatie in grondgebied voor het resterende Israëlische deel van de westbank.
Maar ze zeiden opnieuw "Nee".
Daarom wordt er ook wel gezegd van de Palestijnen: "They never miss an opportunity to miss an opportunity".
En dat is echt hun eigen keuze. Zij willen From the River to the Sea, en dat gaat niet gebeuren.
Amboise
26-09-2025 om 14:58
Ik ben helemaal voor een tweestatenoplossing. Israël ook dus? Dan zou ik helemaal nu juist met de gematigde kant van de Palestijnen om tafel gaan om dat te regelen. Voor je ze nog meer naar de radicale kant drijft. Ik begrijp nu ook niet meer zo goed waarom het erkennen van de Palestijnse staat dan zo erg is, als je zelf juist wel voor een oplossing bent waar de Palestijnen ook een eigen land hebben. Of is het nu: kans gehad, niet gegrepen, dan maar allemaal dood?
Muurbloem1985
26-09-2025 om 14:59
Zilver_gray schreef op 26-09-2025 om 14:05:
yeah right!
Dat is gewoon een feit 5x is er vrede aangeboden alle keren afgewezen door de palestijnen
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.