Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
26-09-2025 om 09:05
CNN
12:56 p.m. CEST, November 28, 2023Who are the Palestinian detainees released from Israeli jails?
From CNN’s Abeer Salman in Jerusalem
About two-thirds of the Palestinian prisoners released from Israeli jails in the first four days of exchanges for Israeli hostages were held under administrative detention, meaning they were not told the charges against them or given due legal process, CNN analysis of Israel Prison Service data shows.
The other third had been tried and sentenced.
Almost 80% were teenaged boys aged 14 to 18. Three of them were teenaged girls, and 31 were adult women.
- Total number: 150
- Total number of adult women: 31
- Total number of male teens aged 14-18 (children under international definition):116
- Total number of female teens: 3
- Total number who had been charged and sentenced: 52
- Total number held under administrative detention: 98
Ze zullen wel stenen gegooid hebben…
Malibu2
26-09-2025 om 09:06
Daglichtlamp schreef op 26-09-2025 om 08:31:
[..]
Wil je echt dat we een land dat zegt democratisch te zijn hetzelfde behandelen als Hamas die overduidelijk terroristisch is? Hamas mag geen enkele rol krijgen in de toekomst wat mij betreft.
Ik vind het zo raar dat jij Hamas niet tegen dezelfde standaarden lijkt te beoordelen.
Omdat ze terrorist zijn leg je de morele lat wat lager voor Hamas? Dan is hun terrorist-zijn als een excuus voor hun misdragingen. Dat klopt toch niet?
Malibu2
26-09-2025 om 09:13
Zilver_gray schreef op 26-09-2025 om 09:05:
CNN:
Ze zullen wel stenen gegooid hebben…
Echt, heb je enig idee hoe dat eraan toe gaat?
Kinderen leren stenen gooien met slingers. Mensen zijn hierdoor gedood.
https://youtu.be/Sou3WHdZLeQ?si=x57VobpfeSZhNiv6
Zorroo
26-09-2025 om 09:23
Malibu2 schreef op 26-09-2025 om 09:06:
[..]
Ik vind het zo raar dat jij Hamas niet tegen dezelfde standaarden lijkt te beoordelen.
Omdat ze terrorist zijn leg je de morele lat wat lager voor Hamas? Dan is hun terrorist-zijn als een excuus voor hun misdragingen. Dat klopt toch niet?
Je mist volgens mij iets heel essentieels. Hamas is een terroristische organisatie die systematisch burgers als doelwit kiest. Dat is moreel totaal verwerpelijk, daar is echt geen enkel misverstand over. Maar onze Westerse kritiek zal hun koers niet veranderen – ze luisteren toch niet. Ze zijn behoorlijk ongrijpbaar. Natuurlijk moeten we voorkomen dat Hamas ook maar enige internationale erkenning verwerft, maar dat is hier gewoon geen discussiepunt, dat is overduidelijk.
Het grote verschil met Israël is dat daar wél directe druk mogelijk is via verdragen, diplomatie en sancties. Israël is bovendien een bondgenoot van het Westen, een van ons. En claimt een democratie te zijn. Vandaar dat kritiek op Israël automatisch meer ruimte krijgt. Maar het is grote onzin om te beweren dat dit Hamas een vrijbrief zou geven of dat we Hamas met mildere ogen bekijken. Natuurlijk niet.
Zilver_gray
26-09-2025 om 09:24
Malibu2 schreef op 26-09-2025 om 09:13:
[..]
Echt, heb je enig idee hoe dat eraan toe gaat?
Kinderen leren stenen gooien met slingers. Mensen zijn hierdoor gedood.
https://youtu.be/Sou3WHdZLeQ?si=x57VobpfeSZhNiv6
Ja laten we blijven door mopperen over stenen gooiende kinderen. Alles om het maar niet over het werkelijk probleem te hebben; Israël verhongert, verdrijft en moord er op los.
Zilver_gray
26-09-2025 om 09:26
Zorroo schreef op 26-09-2025 om 09:23:
[..]
Je mist volgens mij iets heel essentieels. Hamas is een terroristische organisatie die systematisch burgers als doelwit kiest. Dat is moreel totaal verwerpelijk, daar is echt geen enkel misverstand over. Maar onze Westerse kritiek zal hun koers niet veranderen – ze luisteren toch niet. Ze zijn behoorlijk ongrijpbaar. Natuurlijk moeten we voorkomen dat Hamas ook maar enige internationale erkenning verwerft, maar dat is hier gewoon geen discussiepunt, dat is overduidelijk.
Het grote verschil met Israël is dat daar wél directe druk mogelijk is via verdragen, diplomatie en sancties. Israël is bovendien een bondgenoot van het Westen, een van ons. En claimt een democratie te zijn. Vandaar dat kritiek op Israël automatisch meer ruimte krijgt. Maar het is grote onzin om te beweren dat dit Hamas een vrijbrief zou geven of dat we Hamas met mildere ogen bekijken. Natuurlijk niet.
Eens!
Amboise
26-09-2025 om 09:45
Koko67 schreef op 25-09-2025 om 23:51:
[..]
Ik had al geschreven dat ik dat vind. Israël heeft daar zeker een aandeel in. Hamas heeft daar een veel groter aandeel in. En ik mis een beetje de verontwaardiging daarover. Ik zie vooral heel veel boosheid naar Israël, maar ik zie geen of nauwelijks boosheid naar Hamas. En iedereen schrijft hier dat ze natuurlijk Hamas fout vinden en er wordt geschreven dat niemand hier zegt dat Hamas goed bezig is. Nee klopt, maar waar is de boosheid, waar zit de verontwaardiging?
Dus er hoeft helemaal niks te gebeuren om mij waar dan ook van te overtuigen.
Ik denk dat dit de crux is. Ik begrijp dat het zo over kan komen dat als mensen geen of niet vaak boosheid uiten over Hamas en wel over Israël dat het dan lijkt dat ze vinden dat Israël slechter is dan Hamas. Maar dat is niet zo.
Laat het heel duidelijk zijn: ik ben zeer verontwaardigd over wat Hamas doet, over de walgelijke gebeurtenissen van 7 oktober, over hoe ze omgaan met gijzelaars, hoe mensonterend ze zelfs van die vrijlatingen van sommige gijzelaars (of hun lichamen) een show maakten, wat ze kinderen aandoen, over hoe ze omgaan met hun eigen mensen. Hamas is een terroristische organisatie van het ergste soort. Als ik dat niet post na post zeg, als ik kritiek uit op Israël, betekent dat nog niet dat ik Hamas wel oké vindt. Verre van.
Ik vind het alleen niet zo zinvol om dat hier steeds weer te herhalen. Dat Hamas verachtelijk bezig is en ik liever heb dat ze vandaag dan morgen verdwijnen, vind ik evident. We zijn het daar ook allemaal over eens, die discussie is snel klaar.
Op Hamas hebben we als Westers land ook erg weinig invloed. We leveren ze geen wapens, geen informatie, we onderhouden geen vriendschappelijke banden. Ze zijn een groot kwaad en we steunen ze niet.
Israël steunen we als Westers land wel. We onderhouden vriendschappelijke banden, we leveren ze wapens. Israël zie ik als democratie, als gelijke. We hebben er invloed op. En ik vind dat we daarin ook onze invloed moeten aanwenden als Israël zich verlaagt richting het niveau van Hamas (en daarmee zeg ik dus opnieuw: dat niveau van Hamas is heel laag!). Hoe walgelijk Hamas ook is, juist omdat Israel een democratie is, een geciviliseerd land, een vriend, is Israël zich moreel verplicht om zich te houden aan het oorlogsrecht. En dat gaat dan om bijv. geen onnodige burgerslachtoffers maken, geen methoden als uithongering inzetten, hulpverleners hun gang laten gaan, etc. Zichzelf verdedigen tegen Hamas, ja! Alle Gazanen daarmee treffen, nee! Geen heel volk in de pan hakken, geen buitenproportionele acties met het plat bombarderen van hele steden. Net als dat ik de atoombom op Hiroshima moreel verwerpelijk vind, of als in WOII echt heel Duitsland met de grond gelijk gemaakt was, of als Oekraine nu heel Sint-Petersburg en Moskou zou platbombarderen.
Juist omdat ik Israël hoger in het vaandel heb staan dan Hamas verwacht ik van ze dat ze dat ze zich daarnaar gedragen. Begrijp je die invalshoek?
Daglichtlamp
26-09-2025 om 09:54
De kinderen in administratieve detentie hebben eigenlijk nog geluk. Ze hadden ook dood kunnen zijn. https://www.mo.be/reportage/Zelfs-de-weg-naar-school-is-levensgevaarlijk-palestijnse-kinderen-onder-vuur-op-de-westelijke-jordaanoever
Op bewakingsbeelden die later werden geanalyseerd door The Guardian, is te zien hoe Ayman op dat moment ontspannen tegen de koffer van de witte auto leunt, vergezeld door zijn twee neefjes. Tegelijkertijd verschijnt een Israëlische pantserwagen aan het andere uiteinde van het steegje, zo’n zestig meter verderop. Een zestal zwaarbewapende soldaten stapt uit.
Al snel klinkt een tweede schot. De jongeren slaan op de vlucht. Ayman rent de traphal in, naar het appartement van zijn oom Tariq. Een derde schot wordt gelost, deze keer fataal. Ayman haalt de laatste trede niet. ‘De soldaat schoot hem in de rug’, zegt Nassar. ‘De kogel bleef steken in zijn borstkas.’
Een paar tellen later stormt Tariq in paniek naar buiten, het bebloede lichaam van zijn neefje in zijn armen. Wanneer hij de soldaten opmerkt, schrikt hij zo erg dat hij Ayman laat vallen tussen de witte auto en de gevel van zijn huis.
--------------------
Ook in Masafer Yatta worden de jongsten niet gespaard. In het Palestijnse dorpje Tuwani ontmoeten we Halima en Ritaj, allebei elf. Ze wonen in een bergdorp in de buurt maar gaan naar school in Tuwani. De dagelijkse busrit naar school is vaak een hachelijke onderneming. ‘Op een dag verstopten kolonisten zich achter een boom’, vertelt Halima. ‘Ze bekogelden onze bus met stenen en dwongen onze chauffeur Mohad om te stoppen. We moesten toekijken terwijl ze hem in elkaar sloegen. We waren verstijfd van angst.’
Hun dertienjarige schoolgenoot Ahmed gaat niet meer naar school. ‘Hij was zijn schapen aan het hoeden toen kolonisten hem aanvielen’, zegt Ritaj. ‘Ze sloegen met een stok op zijn been. Sindsdien durft hij niet meer buiten te komen.’
rionyriony
26-09-2025 om 10:10
Nee Amboise; gelijke behandeling is de juiste weg. Je hoeft geen amateurrechtertje te spelen; willekeur is niet aan de orde. Willekeur is afschuwelijk. Want het gaat niet om een spel met aangepaste regels voor iedere deelnemer, maar op een strijd op leven en dood.
Zorroo
26-09-2025 om 10:19
Muurbloem1985 schreef op 26-09-2025 om 10:08:
stichting mo🙄🙄🙄
Ja dus? Dit is een bekend en uiterst zorgvuldig opererend tijdschrift voor onafhankelijk internationaal nieuws dat zijn artikelen goed onderbouwt en gebruik maakt van zeer betrouwbare bronnen. Maar het zal volgens jou wel weer blind en bevooroordeeld zijn en Hamas-sprookjes verkondingen enzo. 🙄
Zorroo
26-09-2025 om 10:26
rionyriony schreef op 26-09-2025 om 10:10:
Nee Amboise; gelijke behandeling is de juiste weg. Je hoeft geen amateurrechtertje te spelen; willekeur is niet aan de orde. Willekeur is afschuwelijk. Want het gaat niet om een spel met aangepaste regels voor iedere deelnemer, maar op een strijd op leven en dood.
En hoe werkt dat dan volgens jou? Hamas op het matje roepen? Ze aanspreken op hun gevoel voor ethiek en redelijkheid? Ze een internationaal wapenembargo opleggen? Oh nee, natuurlijk gewoon heel Gaza plaatgooien en iedereen die daar woont graag dood of weg (als dood echt niet lukt). Want dan zal Israël daarna in heerlijke serene vrede voorleven.
Maar niet heus.
Malibu2
26-09-2025 om 10:29
Het westen heeft wel degelijk invloed op Hamas.
Hamas stond een paar weken geleden op het punt om een deal te accepteren, totdat Macron vertelde dat Frankrijk een Palestijnse staat zou erkennen. Weg deal. Om maar een voorbeeld te noemen.
Het westen heeft een keuze. Blijven ze Hamas (indirect) steunen of niet?
rionyriony
26-09-2025 om 10:42
Soms hebben keuzen dramatische gevolgen in het leven, zo ook voor de Palestijnen. Van fouten leer je. Soms echter hebben fouten fatale gevolgen, namelijk dat jouw doel om je vijand in de zee te drijven, niet uitkomt. Dat dat niet zo makkelijk verliep, hoe woest en gemeen je nieuwe leider ook was.
Door de pijn en dat falen leer je. Als een ander het voor je gaat vergoelijken en alles voor je verzacht door de meeste verantwoordelijkheid bij de ander te leggen, leer je niets. Behalve dat jouw westerse helper een zacht ei is die makkelijk belogen kan worden, dat fouten aan de andere kunnen worden toegeschoven en dat het slachtoffer uithangen voortaan dé methode is want jij was nu eenmaal klein, onwetend en zielig.
Dit heeft alleen een verziekend effect. Kun je niet neutraal zijn, houd je er dan buiten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.