Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Amboise schreef op 22-09-2025 om 23:07:

[..]

Hoe versla je Hamas als de top toch al lang ergens buiten Gaza zit? Het hele volk uitmoorden of in de Sahara dumpen, de steden plat bombarderen en het land in een luxe Palestijnen-loze Rivièra omtoveren? Of had je een ander idee?

Ik zei ook dat ik het een lastige vraag vindt, want ja, het heeft iets koloniaals inderdaad, om ergens als westers land een 'goede leider' neer te willen plempen en dan 'veel succes ermee!' te roepen en klaar. Dat soort dingen zijn ingewikkeld en ik denk dat een langdurige VN macht daar nodig zou zijn. Maar liever ingewikkeld dan iedereen maar dood bombarderen, want dat is wat nu gebeurt.

En zeg jij nu ook dat je achter de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki staat? Als de agressor maar erg genoeg is dan moeten dat soort dingen maar? Geldt in het geval van Hiroshima en Israël het oorlogsrecht niet, telt het leven van onschuldige burgers dan niet meer, want hadden ze maar niet zo'n rotleider moeten hebben?

Land bezetten, Hamas' invloed steeds kleiner maken. De bevolking duidelijk maken dat Hamas ook hen alleen maar dood en verderf brengt. De bevolking moet werkelijk van Hamas en de ideologie af willen. 

Is het je weleens opgevallen dat veel beschuldigingen en zielige/ aangrijpende propaganda verhalen uit Gaza komen op de momenten dat Hamas het het meest moeilijk heeft? Dan komt er weer de stroom aan internationale verontwaardiging en dat vertraagt weer en geeft Hamas weer nieuwe lucht en tijd. 

Veel mensen in westerse landen gaan ervan uit dat Palestijnen hetzelfde willen als dat wij westerlingen zouden willen: in vrede en gezondheid leven, financiële voorspoed, individuele vrijheid etc. Maar dat is een heel westers beeld. Het zegt heel veel dat Hamas zo populair is bij Palestijnen op de westbank. Wij hebben hier de joods christelijke wortels in combinatie met de Verlichting die de Nederlandse cultuur erg sterk gevormd hebben. Dat is een heel andere achtergrond dan de gemiddelde Palestijn. 

En over de atoombommen: hoe erg ook, ik denk dat daarmee nog veel erger is voorkomen. Ik wou dat het niet nodig was geweest, maar moet er ook niet aan denken dat Nazi Duitsland en het Japan van destijds niet verslagen zouden zijn. In wat voor wereld zouden we dan leven? Of dat de invasie van Japan miljoenen doden had gekost. Ik ben zo blij dat ik die keuze niet heb hoeven maken. 

Israël doet veel om burgerslachtoffers te voorkomen. Helaas strijden ze tegen een partij die bovenal burgerslachtoffers wil. Ik blijf het zo bizar vinden. Toen ik eerder dit jaar in Israël was, heb ik een paar keer luchtalarm gehad vanwege raketaanvallen. Samen met andere mensen werd ik naar veilige ruimtes geleid terwijl de IDF de raketten uit de lucht schoot. Gaza heeft genoeg tunnels, maar de bevolking mag daar geen gebruik van maken. 

En over een langdurige VN vredesmacht: het had een optie kunnen zijn, maar Israël zal niet willen vertrouwen op de VN voor hun eigen veiligheid, wat ik heel goed begrijp. 

Amboise schreef op 22-09-2025 om 23:10:

[..]

Miljoenen lijden hongersnood in Sudan en in Gaza. De steden liggen in puin omdat er bommen op gegooid worden. Ik kan echt heel weinig met 'ach het is niet zo erg' goedpraterij.

Nee, er zijn niet miljoenen Gazanen die hongersnood lijden. Ik weet dat er foto's in kranten zijn verschenen, soms zelfs op de voorpagina, van erg magere kinderen. Die kinderen hadden echter een onderliggende ziekte waardoor ze zo mager waren. 

Zullen er Gazanen zijn die niet voldoende voedsel hebben? Dat is mogelijk. Ik kijk dan echter naar de VN waar het distributie probleem zit. Aan de Gazaanse kant van de grens staan ook nu duizenden pallets met hulpgoederen te wachten op verdere distributie. 

De steden liggen in puin omdat gebouwen door Hamas gebruikt worden of doordat ze massaal geboobytrapt waren. 

Amboise schreef op 22-09-2025 om 21:43:

[..]

Er zijn Oekraïners gegijzeld (kinderen zelfs, https://www.nu.nl/buitenland/6369332/rusland-heeft-zeker-130-heropvoedingskampen-met-oekraiense-kinderen.html) en veel Oekraïners verkracht en vermoord (https://nos.nl/artikel/2425526-meer-verhalen-over-verkrachtingen-door-russen-hele-wereld-moet-dit-weten). Het toont best veel gelijkenissen met wat Hamas in Israël deed, alleen dan nog op een heel stuk grotere en langduriger schaal. Maar zelfs dan: de gemiddelde Rus hoeft hier niet voor te boeten door de dood of honger. Het zou compleet immoreel als Oekraïne half Rusland plat zou bombarderen. En dat doen ze dus juist ook niet. Het terugslaan is door het aanvallen van militaire doelen, niet door het doden van tienduizenden burgers. Waarom het als een tang op een varken slaat begrijp ik niet, volgens mij is het een prima vergelijking.

De overgrote meerderheid staat vierkant achter Poetin, dat weet je? Natuurlijk hebben ze niet veel andere keus omdat je het niet openlijk oneens mag zijn met Poetin daar, maar wel degelijk heeft de sympathie van de meerderheid (vaak de iets oudere mensen die trots zijn om hun zonen te verliezen voor hun "gerechtvaardigde strijd tegen het kwade westen"), in tegenstelling tot een deel van de jongere generaties, een diepe scheuring gegeven tussen bevolkingsdelen.

Amboise schreef op 22-09-2025 om 22:36:

[..]

Ik zeg toch juist dat Hamas de agressor is? Maar dat bij het aanpakken van die agressor je nog altijd het oorlogsrecht moet respecteren. Zoals de VS in WOII (en dat dus niet deed in geval van Hiroshima, met heel ernstige gevolgen - maar jij vindt dus echt oprecht de atoombom op Hiroshima een goede zet geweest, meen je dat?) en zoals Oekraïne bij Rusland.

Wat de regering van Israël doet is zich verdedigen tegen de agressor, maar op zodanige wijze dat ze zwaar over de grenzen van het oorlogsrecht gaan, dat er tienduizenden onschuldige burgers gedood worden, dat er miljoenen hongersnood lijden, dat talloze steden in puin liggen. Ze worden daarmee net zulke beesten als de agressors die ze aanvallen. En dan vind ik het logisch om je (militaire) steun voor hen in te trekken of ze op z'n minst zeer kritisch toe te spreken. Aangevallen worden betekent niet dat je ongelimiteerd met alle middelen die je maar hebt om je heen mag slaan.

Vraag: sta jij achter het internationale oorlogsrecht?

Nogmaals jij denkt dat je een agressor kan verslaan zonder geweld? Dan leef je in een droomwereld. Over internationale oorlogsrecht gesproken denk je dat Hamas zich daaraan heeft gehouden? Zeker 7 oktober 2023?

Winnaar-Inktspotprijs-Peter-de-Wit-Gaza-Beach-2030-in-de-Volkskrant-8-februari-2025__FocusFillWyIwLjAwIiwiMC4wMCIsODAwLDYwMF0.jpg#webp

Cartoonist Peter de Wit wint Inktspotprijs voor 'Gaza Beach 2030' - https://nos.nl/l/2583770

Geen woorden nodig verder, denk ik 😢

Muurbloem1985 schreef op 23-09-2025 om 07:30:

[..]

Nogmaals jij denkt dat je een agressor kan verslaan zonder geweld? Dan leef je in een droomwereld. Over internationale oorlogsrecht gesproken denk je dat Hamas zich daaraan heeft gehouden? Zeker 7 oktober 2023?

Nee, dan maak je iets anders van mijn woorden dan ik zei. Ik zei nergens 'zonder geweld'. Ik zeg wel dat het proportioneel en volgens het oorlogsrecht zou moeten, anders verlaagt Israël zich tot hetzelfde niveau als Hamas. En nee, natuurlijk heeft Hamas zich niet aan dat internationale oorlogsrecht gehouden, dat is nogal wiedes en niemand die dat ontkent. Hamas is een door en door slechte terroristische organisatie die over lijken gaat, zelfs die van de eigen bevolking. Maar jij zegt nu dus eigenlijk in je berichten dat Israël vervolgens óók het recht heeft om het oorlogsrecht naast zich neer te leggen, omdat Hamas dat ook deed? Dan zijn ze toch net zo slecht bezig als Hamas?

Dit is nou precies waar de hele discussie hier volgens mij steeds over gaat. Er zijn hier sommigen, zoals jij, die bij hoog en bij laag blijven het zwart-wit beeld blijven verdedigen dat Hamas fout is en Israël goed. Degenen die daar tegenin gaan beweren niet dat Hamas goed zou zijn en Israël fout (ook al wordt dat ze geregeld in de mond gelegd). Ze beweren dat Hamas zeer zeker fout is, maar Israël in haar reactie op het geweld van Hamas óók de fout in gaat. En door te stellen dat je het wel gerechtvaardigd vindt dat als Hamas zich niet aan het oorlogsrecht houdt Israël dat ook mag, dus dat ze zich allebei niet aan het oorlogsrecht houden, bevestig je eigenlijk die tweede visie.

Malibu2 schreef op 23-09-2025 om 00:29:

[..]

Nee, er zijn niet miljoenen Gazanen die hongersnood lijden. Ik weet dat er foto's in kranten zijn verschenen, soms zelfs op de voorpagina, van erg magere kinderen. Die kinderen hadden echter een onderliggende ziekte waardoor ze zo mager waren.

Zullen er Gazanen zijn die niet voldoende voedsel hebben? Dat is mogelijk. Ik kijk dan echter naar de VN waar het distributie probleem zit. Aan de Gazaanse kant van de grens staan ook nu duizenden pallets met hulpgoederen te wachten op verdere distributie.

De steden liggen in puin omdat gebouwen door Hamas gebruikt worden of doordat ze massaal geboobytrapt waren.

Je leest teveel Israël propaganda. Er is zeker veel honger in Gaza, er zijn enorm veel onafhankelijke bronnen die dat bevestigen. Ik vind het stuitend om dat proberen weg te wuiven met kritiek op zo'n foto (media plaatsen eigenlijk altijd een vrij dramatische foto als ze kunnen kiezen, dat maakt nog niet het nieuwsbericht erbij onwaar), op de definitie van hongersnood (het voldoet nog nét niet aan de definitie van volledige hongersnood, dus niks aan het handje hoor!) en de VN de schuld geven van de distributieproblemen (hoe dan als ze er niet in mogen en alleen Israëlische organisaties nog voedsel uit mogen delen van Israël?). 

Is dat nou naastenliefde, zo blind enkel voor het beloofde land en het uitverkoren volk gaan?

Amboise schreef op 23-09-2025 om 22:57:

[..]

Je leest teveel Israël propaganda. Er is zeker veel honger in Gaza, er zijn enorm veel onafhankelijke bronnen die dat bevestigen. Ik vind het stuitend om dat proberen weg te wuiven met kritiek op zo'n foto (media plaatsen eigenlijk altijd een vrij dramatische foto als ze kunnen kiezen, dat maakt nog niet het nieuwsbericht erbij onwaar), op de definitie van hongersnood (het voldoet nog nét niet aan de definitie van volledige hongersnood, dus niks aan het handje hoor!) en de VN de schuld geven van de distributieproblemen (hoe dan als ze er niet in mogen en alleen Israëlische organisaties nog voedsel uit mogen delen van Israël?).

Is dat nou naastenliefde, zo blind enkel voor het beloofde land en het uitverkoren volk gaan?

Of lees jij teveel Hamas propaganda? 

En hoe kom je erbij dat alleen Israelische organisaties voedsel zouden mogen uitdelen?

Amboise schreef op 23-09-2025 om 22:57:

[..]

Wat doet de Hamas propaganda zijn werk toch goed. 

Mooi
https://www.otheo.be/nieuws/joodse-religieuze-leiders-spreken-zich-uit-tegen-oorlog-in-gaza

In Israël en daarbuiten uiten steeds meer joodse religieuze leiders kritiek op het beleid van de Israëlische regering. Hoewel ze een kleine minderheid vormen, voornamelijk uit liberale stromingen binnen het jodendom, maken hun getuigenissen indruk omdat ze tegen grote druk ingaan.

Avi Dabush: ‘Ik kies voor het leven’

Een van de opvallendste stemmen is die van rabbi Avi Dabush, hoofd van de organisatie Rabijnen voor de Mensenrechten. Zijn kibboets Nirim, aan de grens met Gaza, werd op 7 oktober zwaar getroffen door de aanval van Hamas.

Toch weigert hij de oorlog die volgde te steunen. ‘Die is slecht, zowel voor de inwoners van Gaza als voor de Israëli’s,’ zegt hij. ‘Als natie zal het voortzetten van het verhaal van eeuwig slachtofferschap ons geen veiligheid brengen. We hebben een alternatieve stem nodig in het Israëlische Jodendom,' zegt hij als voormalige religieuze zionist. 'Velen accepteren niet dat ik over vrede spreek. Ik begrijp ze. Maar ik kies voor het leven, dat een joodse kernwaarde is.'

Brief van 1.200 rabbijnen

Kritische stemmen als die van Dabush zijn zeldzaam binnen de religieuze Joodse bevolking van Israël en in de diaspora. Maar ze nemen wel toe nu het geweld almaar driestere vormen aanneemt en de hongersnood in Gaza dag na dag slachtoffers maakt.

Eind juli verscheen een brief, ondertekend door bijna 1.200 rabbijnen wereldwijd, waarin zij hun diepe bezorgdheid uitdrukken: 'Het Joodse volk kampt met een ernstige morele crisis.' De ondertekenaars veroordelen ‘het afslachten van burgers’ in Gaza en stellen dat de beperkingen op humanitaire hulp ‘in strijd zijn met de fundamentele waarden van het jodendom zoals wij die begrijpen’. De brief citeert het boek Spreuken (25,21): ‘Als je vijand honger heeft, geef hem dan te eten, als hij dorst heeft, geef hem dan te drinken.’

Indrukwekkend betoog van een Belgische oud topdiplomaat: 

"Er was een genocide. Op 7 oktober 23."

"Ja, en er was ook uithongering. Van de gijzelaars." 

"De oorlog tegen Hamas is geen genocide. Noch moreel, noch operationeel. Er is geen intentie om een volk te vernietigen. Er is geen systematische planning en er is geen systematische uitvoering van zo'n plan."

"Het grootste deel van de voedselhulp, daar legt Hamas beslag op. Voor zijn krijgers, voor hun gezinnen, voor de getrouwen om die dan te stokkeren en daarna aan woekerprijzen te verkopen, om dan Israël te beschuldigen van uithongering. En die propaganda die blijkt bovendien zeer goed te werken, wereldwijd."

"Het hele voedselsysteem van de VN in Gaza heeft catastrofaal gefaald."

Over de schietpartijen door Hamas bij de GHF uitdeelpunten: "om dan weer Israël te beschuldigen van schieten op burgers. Maar weer werkte de propaganda. De media en regeringen wereldwijd, die slikten de leugens van Hamas soms gretig.

Het werd nog veel erger. De Verenigde Naties weigerden samen te werken met de organisatie die Israël had gekozen. [...] Prijs van dit cynisme was honger in Gaza."

"Zouden de VN organisaties, World Food, ..., anderen.. zouden die tienduizend ton voedsel laten staan als we wisten dat er echt hongersnood was?"

"Er is voldoende eten in Gaza. Maar niet iedereen krijgt eten. De sukkelaars geraken vaak niet aan voedsel. Daar is Hamas verantwoordelijk voor, die plunderen. Kijk, momenteel loopt 70% van de hulp via het Gaza Humanitarian Foundation. Die gaat voor 100% bij de burgers, gratis. 30% wordt nog door de VN organisaties georganiseerd en daarvan gaat, houdt u vast, 86% verloren, geconfisqueerd door Hamas. Dat zijn de VN cijfers."

"Die terreurgroep, die krijgt uit het westen morele dekking. Die morele dekking is momenteel de voornaamste hindernis voor een staakt-het-vuren. Voor Hamas is die morele dekking uit het westen de enige overlevingsstrategie die ze nog hebben."

"Maar wat er telt is dat de ideologie van de right of return, de ideologie van From the river to the sea, als dat blijft duren en in de scholen wordt gepropageerd, dan zal er geen oplossing komen."

https://youtu.be/mwu2x49oEnU?si=2XY13ZPYFo1OuuTf

Muurbloem1985 schreef op 23-09-2025 om 21:48:

images?q=tbn:ANd9GcRYu2PaQBSIhDHxIXahyeAWaRnUyCIWRQyq-pZgumzNkQ&s=10

Mensen willen ergens bij horen. Ze maken er zelf iets moois van, iets met meelij, honger, opkomen voor zwakkeren.

https://www.volkskrant.nl/buitenland/gaza-israel-netanyahu-hamas~b60a922a/

Rechter: ABC moet Australische journalist nogmaals fors compenseren voor ontslag na bericht over Gaza
“De journalist had een tijdelijke klus bij de radio, maar daar werd vroegtijdig een einde aan gemaakt nadat ze een bericht had gedeeld van Human Rights Watch, waarin Israël werd beschuldigd van het gebruik van uithongering als oorlogswapen. Het Australische netwerk stelde indertijd dat het bericht in strijd was met haar redactionele beleid: Latouff zou niet onpartijdig zijn, en werd beschuldigd van antisemitisme”

“In het definitieve vonnis oordeelde de rechter dat Lattoufs bericht, gezien de neutrale positie van ABC in het medialandschap, weliswaar onverstandig was, maar dat het netwerk zijn oren te veel heeft laten hangen naar pro-Israëlische lobbygroepen die de journalist weg wilden hebben.

Om korte metten te maken met de kritiek werd Lattouf ‘geofferd’ door de directie van ABC, aldus het vonnis”

Ook meteen beschuldigen van antisemitisme..dat woord is inmiddels ook alle betekenis verloren.

Terwijl wij hier erg druk zijn met ontkennen van zo’n beetje alles wat er in Gaza gebeurd, gaat het moorden en verdrijven daar gestaag door.

https://www.volkskrant.nl/buitenland/gaza-israel-netanyahu-hamas~b60a922a/

Het Israëlische offensief tegen de Palestijnen in de Gazastrook heeft woensdag tot minstens 85 Palestijnse doden geleid, meer dan het dubbele van het aantal doden dinsdag. Dat melden lokale autoriteiten.

Bij een Israëlische luchtaanval op een huis in centraal Gaza waar ontheemden hun toevlucht hadden gezocht, kwamen minstens elf mensen om, vertelde de woordvoerder van de burgerbescherming van het gebied aan persbureau AFP.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.