Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
felija
22-09-2025 om 20:23
Daglichtlamp schreef op 22-09-2025 om 18:18:
Een brief van een jongere uit Gaza:
https://www.nporadio1.nl/nieuws/buitenland/cc766d42-99a7-4829-b89d-874be49892a6/een-brief-uit-gaza
Ik citeer een stukje:
The first child I carried into Gaza’s emergency room was almost three years old, yet he felt as light as a feather in my arms. His head rested limply on my shoulder, his eyes too tired to cry. His mother held onto my coat, her face pale with fear, whispering over and over ‘Please don’t let him die.’ Around us, the room was filled with the screams of other children, the smell of blood, the echoes of war. In that moment, I understood that my dream of becoming a pediatrician was more than a career- it was a promise to stand besides children when the world had abandoned them.
Even as I worked, I never stopped dreaming. I planned to take the medical licensing exams, to earn a scholarship, to specialize abroad in pediatrics. But the borders remain closed. Time is passing, while the world outside carries on as if nothing is happening. Doctors abroad live normal lives, while for us in Gaza, time has frozen—perhaps even dragged us back fifty years.
And yet, I still believe. I believe in my dream. I believe I will become the pediatrician I always wanted to be. Perhaps someone reading my story will one day play a role in making it possible. I believe my story will become a tale of hope I will tell in the future—of how from beneath the rubble, from nothing, we made something.
Zilver_gray
22-09-2025 om 20:31
Muurbloem1985 schreef op 22-09-2025 om 20:21:
[..]
Dus maar niks doen is wel een optie?
Je kunt je beter afvragen, wanneer is het genoeg, hoeveel onschuldige mensen en kinderen moeten er nog vermoord worden?
Vind jij het gerechtvaardigd wat Israël doet? Ze zijn al 2 jaar bezig met “Hamas verslaan” en erg succesvol lijken ze niet.
Muurbloem1985
22-09-2025 om 20:33
Zilver_gray schreef op 22-09-2025 om 20:31:
[..]
Je kunt je beter afvragen, wanneer is het genoeg, hoeveel onschuldige mensen en kinderen moeten er nog vermoord worden?
Vind jij het gerechtvaardigd wat Israël doet? Ze zijn al 2 jaar bezig met “Hamas verslaan” en erg succesvol lijken ze niet.
Ja dan ga je nu stoppen en vliegen er volgende week weer raketten richting Israël lijkt mij niet handig.
Amboise
22-09-2025 om 21:04
Muurbloem1985 schreef op 22-09-2025 om 17:54:
[..]
Weer zulke nonsens natuurlijk hadden ze wel keus, er is gewoon veel support onder gazanen voor hamas, hamas is gekozen, 7 oktober is uitgevierd, dan moet er nu op de blaren gezeten worden inderdaad.
Maar wie precies moet er van jou dan op de blaren zitten?
Hamas? Degenen die Hamas gekozen hebben 20 jaar geleden? Degenen die juichten om 7 oktober? Of alle Gazanen? Of is dat voor jou één pot nat?
Rusland is op een vreselijke manier Oekraïne al jaren aan het bombarderen. De Russen hebben Poetin gekozen en staan voor een groot deel achter zijn oorlog. Zou je het gerechtvaardigd vinden dan als Zelensky, als hij het zou kunnen, half Rusland plat bombardeert, inclusief inwoners? In dat geval zouden we hier in Nederland ook zeggen: ho ho, dat is niet volgens het oorlogsrecht, we leveren jullie geen wapens meer!
Koko67
22-09-2025 om 21:07
felija schreef op 22-09-2025 om 17:13:
[..]
Het gaat erom dat een hele bevolkingsgroep wordt weggezet als kwaadaardig/minder en daarom dus gedood en verdreven mogen worden, dat is wel degelijk een duidelijke overeenkomst met hoe er in wo2 tegen Joden werd aangekeken.
Nee, daar ging het in het geval waar ik op reageerde niet om.
Muurbloem1985
22-09-2025 om 21:08
Amboise schreef op 22-09-2025 om 21:04:
[..]
Maar wie precies moet er van jou dan op de blaren zitten?
Hamas? Degenen die Hamas gekozen hebben 20 jaar geleden? Degenen die juichten om 7 oktober? Of alle Gazanen? Of is dat voor jou één pot nat?
Rusland is op een vreselijke manier Oekraïne al jaren aan het bombarderen. De Russen hebben Poetin gekozen en staan voor een groot deel achter zijn oorlog. Zou je het gerechtvaardigd vinden dan als Zelensky, als hij het zou kunnen, half Rusland plat bombardeert, inclusief inwoners? In dat geval zouden we hier in Nederland ook zeggen: ho ho, dat is niet volgens het oorlogsrecht, we leveren jullie geen wapens meer!
Oekraïne is niey begonnen door als barbaren een land binnen te vallen en daar mensen te vermoorden te verkrachten en te ontvoeren, Oekraïne loopt Rusland niet jaren lang te bestoken met raketten voordat Rusland binnenviel een groot verschil.
rionyriony
22-09-2025 om 21:09
Ik denk dat iedereen gerust kan zijn dat Israël Hamas zal verslaan, ondanks alle tegenwerking van alle kanten. Ze zijn uiterst gemotiveerd om hun vaderland te verdedigen.
Natuurlijk hebben ze consideratie gehad om Gazaanse onpartijdige burgers te sparen, maar helaas was dat niet altijd mogelijk. Er zullen heus wel enige Gazanen bij geweest zijn die alleen maar het beste van hun leven wilden maken.
Als ze geen consideratie met Gazaanse burgers hadden gehad dan hadden ze er meteen in het begin een paar bommen op gegooid maar nee, ze gingen deze complexe strijd aan ondanks het gevaar voor verlies van Israëlische soldaten.
Amboise
22-09-2025 om 21:13
Muurbloem1985 schreef op 22-09-2025 om 17:34:
[..]
Gazanen stonden te juichen na 7 oktober wat vind je daarvan
Ik begrijp echt niet waarom je nog steeds met dit soort teksten komt, om maar anderen in de mond te leggen dat ze dat niet erg zouden vinden. Alsof anderen 7 oktober niet erg vonden, alsof als je tegen het bombarderen en uithongeren van Gaza bent je pro-Hamas zou zijn. Maak het nou niet zo zwart-wit als er heel veel kleuren grijs tussen zitten.
Iedereen hier is tegen Hamas, iedereen vindt wat op 7 oktober gebeurd is verschrikkelijk. Alleen is de vraag of het moreel en volgens het oorlogsrecht juist is om daar een heel volk voor uit te roeien. Want dat gebeurt op dit moment in Gaza, of je het nou probeert te downplayen en als 'eigen schuld dikke bult' te betitelen of niet.
Nog een vergelijking dan maar: Hitler was verschrikkelijk, zonder twijfel. En vele Duitsers liepen hem achterna. Stel de VS had in die tijd echt heel Duitsland kunnen platbombarderen (terwijl Hitler inmiddels al een heenkomen had gevonden in bijv. Oostenrijk, lachend in zijn vuistje, net zoals de echte Hamas top nu), had je dat terecht gevonden? Hadden ze maar niet op hem moeten stemmen?
Amboise
22-09-2025 om 21:16
Muurbloem1985 schreef op 22-09-2025 om 21:08:
[..]
Oekraïne is niey begonnen door als barbaren een land binnen te vallen en daar mensen te vermoorden te verkrachten en te ontvoeren, Oekraïne loopt Rusland niet jaren lang te bestoken met raketten voordat Rusland binnenviel een groot verschil.
Klopt, dat zeg ik nou juist. Heb je wel gelezen wat ik schreef dan? Rusland is begonnen met Oekraïne als een barbaar te gaan bombarderen en de bevolking te verkrachten. Wat zou je ervan vinden als Oekraïne vervolgens uit zelfverdediging half Rusland plat zou bombarderen (als ze dat zouden kunnen)? Dan zou Nederland dus óók zeggen: hé Oekraïne, we steunden je toen je werd aangevallen, maar nu ga je echt te ver en leveren we je geen wapens meer.
Muurbloem1985
22-09-2025 om 21:19
Amboise schreef opNog een vergelijking dan maar: Hitler was verschrikkelijk, zonder twijfel. En vele Duitsers liepen hem na. Stel de VS had in die tijd echt heel Duitsland kunnen platbombarderen (terwijl Hitler inmiddels al een heenkomen had gevonden in bijv. Oostenrijk, lachend in zijn vuistje), had je dat terecht gevonden? Hadden ze maar niet op hem moeten stemmen?
Natuurlijk had ik dat terecht gevonden, zolang die nog leefde moest het wel om het nazi regime op de knieën te krijgen, ik vind het bombarderen van Dresden ook meer dan terecht, de hele tweede wereldoorlog met al zijn ellende is mede mogelijk gemaakt met de steun van de Duitse bevolking want een groot deel steunde de nazi's.
Muurbloem1985
22-09-2025 om 21:21
Amboise schreef op 22-09-2025 om 21:16:
[..]
Klopt, dat zeg ik nou juist. Heb je wel gelezen wat ik schreef dan? Rusland is begonnen met Oekraïne als een barbaar te gaan bombarderen en de bevolking te verkrachten. Wat zou je ervan vinden als Oekraïne vervolgens uit zelfverdediging half Rusland plat zou bombarderen (als ze dat zouden kunnen)? Dan zou Nederland dus óók zeggen: hé Oekraïne, we steunden je toen je werd aangevallen, maar nu ga je echt te ver en leveren we je geen wapens meer.
Oekraïne verdedigd zich toch ook en heeft Rusland ook aangevallen wat probeer je nu duidelijk te maken? Oekraïne heeft toch geen mensen in Rusland ontvoerd of wel dan?
Amboise
22-09-2025 om 21:23
Muurbloem1985 schreef op 22-09-2025 om 21:19:
[..]
Natuurlijk had ik dat terecht gevonden, zolang die nog leefde moest het wel om het nazi regime op de knieën te krijgen, ik vind het bombarderen van Dresden ook meer dan terecht, de hele tweede wereldoorlog met al zijn ellende is mede mogelijk gemaakt met de steun van de Duitse bevolking want een groot deel steunde de nazi's.
Ja, dus ook als het niet alleen Dresden maar half Duitsland was geweest? Terwijl Hitler en zijn maten hem inmiddels al lang gepeerd zouden hebben naar Oostenrijk en je dus niet hem maar wel de bevolking zou doden?
En de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki, ook terecht? Je leider is fout, jullie zijn het volk dat hem achterna loopt, dus we slachten jullie maar af?
Muurbloem1985
22-09-2025 om 21:27
Amboise schreef op 22-09-2025 om 21:13:
[..]
Ik begrijp echt niet waarom je nog steeds met dit soort teksten komt, om maar anderen in de mond te leggen dat ze dat niet erg zouden vinden. Alsof anderen 7 oktober niet erg vonden, alsof als je tegen het bombarderen en uithongeren van Gaza bent je pro-Hamas zou zijn. Maak het nou niet zo zwart-wit als er heel veel kleuren grijs tussen zitten.
Dan dezelfde vraag aan jou, moet Israël dan maar met de armen over elkaar zitten en denken van "ach joh 1200 mensen op een vreselijke manier afgeslacht nog een aantal ontvoerd die nog niet terug zijn wat maakt het uit?" En maar gewoon weer laten bestoken door raketten en wachten tot de volgende 7 oktober? Mensen hebben geen benul als ze niks doen er straks geen Israël meer bestaat geloof ik. Dezelfde vraag aan jou wat moet Israël dan doen?
Amboise
22-09-2025 om 21:27
Muurbloem1985 schreef op 22-09-2025 om 21:21:
[..]
Oekraïne verdedigd zich toch ook en heeft Rusland ook aangevallen wat probeer je nu duidelijk te maken? Oekraïne heeft toch geen mensen in Rusland ontvoerd of wel dan?
Ik schets een als-dan situatie, iets om je in te beelden.
Oekraine bombardeert momenteel geen hele Russische steden plat, ze raken vooral militaire doelen en infrastructuur/olieraffinaderijen.
Maar stel, in plaats daarvan bombarderen ze heel Moskou, heel Sint-Petersburg en nog een hele rij andere steden plat, in de situatie dat de inwoners van die steden ook als ratten in de val zitten en eigenlijk nergens heen kunnen. Zou je dat dan terecht vinden? Is het dan niet logisch dat Nederland zou zeggen: hé, Oekraïne, even dimmen hoor, dit kan niet!
Muurbloem1985
22-09-2025 om 21:28
Amboise schreef op 22-09-2025 om 21:23:
[..]
Ja, dus ook als het niet alleen Dresden maar half Duitsland was geweest? Terwijl Hitler en zijn maten hem inmiddels al lang gepeerd zouden hebben naar Oostenrijk en je dus niet hem maar wel de bevolking zou doden?
En de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki, ook terecht? Je leider is fout, jullie zijn het volk dat hem achterna loopt, dus we slachten jullie maar af?
Jij denkt dat conflicten en vreselijke regimes kunnen stoppen zonder geweld? Dan leef jij echt in een droomwereld.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.