Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
rionyriony
21-09-2025 om 14:31
Beterhier schreef op 21-09-2025 om 13:26:
[..]
Dat kan ik niet nagaan van achter mijn toetsenbord maar ik wil het wel aannemen. Echter kan ik dat na de Nakba wel begrijpen. Inmiddels heb ik dat idee van de geschiedenis terug ontrafelen losgelaten, voor mij te complex.
Het willen verdrijven komt toch van beide kanten en Israël is de sterkste, dat is duidelijk. Ze zullen niet meer naast elkaar wonen en misschien is dat nu de enige werkbare uitkomst met zoveel wederzijdse haat. Hoe onvoorstelbaar groot het onrecht ook is.
Israël heeft zich in 2005 volledig teruggetrokken uit Gaza maar in plaats van iets van hun leven te maken kozen de Palestijnen voor Hamas die alleen doorlopend Israël bestookte. Ze kozen voor eeuwige haat.
rionyriony
21-09-2025 om 14:44
PensioNada schreef op 21-09-2025 om 13:14:
[..]
Dus wat stel je voor een "Endlösing der Palestienenfrage"?
Hetzelfde werd 80 jaar geleden gezegd over de Joden. Hetzelfde wordt dezer dagen in de VS gezegd over Amerikaanse zwarten.
Als deze mensen nooit de verantwoordelijkheid voor hun leven wilden nemen dan houdt tenslotte alles op. Ze speculeren op mensen die hun steeds weer de hand boven het hoofd gaan houden. Naieve, onwetende mensen of mensen die dingen zeggen tegen beter weten in, omdat dat klopt met een ideologie.
PensioNada
21-09-2025 om 14:52
rionyriony schreef op 21-09-2025 om 14:44:
[..]
Als deze mensen nooit de verantwoordelijkheid voor hun leven wilden nemen dan houdt tenslotte alles op. Ze speculeren op mensen die hun steeds weer de hand boven het hoofd gaan houden. Naieve, onwetende mensen of mensen die dingen zeggen tegen beter weten in, omdat dat klopt met een ideologie.
Je hoort mij niet zeggen dat de opstelling en de daden van Hamas niet heeft bijgedragen aan de huidige situatie, maar de stelling 'Ze hebben alle kansen gehad en ze hebben er niets van gemaakt' vind ik toch echt veel te kort door de bocht.
Daglichtlamp
21-09-2025 om 15:09
rionyriony schreef op 21-09-2025 om 14:31:
[..]
Israël heeft zich in 2005 volledig teruggetrokken uit Gaza maar in plaats van iets van hun leven te maken kozen de Palestijnen voor Hamas die alleen doorlopend Israël bestookte. Ze kozen voor eeuwige haat.
Israël heeft toen nog actief Hamas gesteund zodat Gaza en de westelijke Jordaanoever onder verschillend bewind zouden komen, en Israël niet verder zou hoeven onderhandelen met de Palestijnen. Als zelfs Israël met hun zeer goede inlichtingendiensten blijkbaar niet kon inschatten hoezeer Hamas zou ontsporen, hoe hadden de geïsoleerd wonende Palestijnen in de Gazastrook, die toen ook al min of meer daar opgesloten waren dat moeten weten?
Koko67
21-09-2025 om 16:14
Zilver_gray schreef op 21-09-2025 om 14:00:
[..]
Waarschijnlijk niet goed genoeg voor de Palestijnen dan. Israël of jij kan wel vinden dat het “goed” voor ze is, maar dat bepalen ze natuurlijk zelf.
Niks is goed genoeg. Alleen de volledige vernietiging is goed genoeg.
Zilver_gray
21-09-2025 om 16:25
Koko67 schreef op 21-09-2025 om 16:14:
[..]
Niks is goed genoeg. Alleen de volledige vernietiging is goed genoeg.
Dan lijken dus ze op dezelfde lijn te zitten als Netanyahu en zijn moordzuchtige ultra rechtse kliek.
Laten we niet doen alsof Israël hier beter uit de verf komt.
felija
21-09-2025 om 16:38
Zilver_gray schreef op 21-09-2025 om 16:25:
[..]
Dan lijken dus ze op dezelfde lijn te zitten als Netanyahu en zijn moordzuchtige ultra rechtse kliek.
Precies
rionyriony
21-09-2025 om 16:55
Daglichtlamp schreef op 21-09-2025 om 15:09:
[..]
Israël heeft toen nog actief Hamas gesteund zodat Gaza en de westelijke Jordaanoever onder verschillend bewind zouden komen, en Israël niet verder zou hoeven onderhandelen met de Palestijnen. Als zelfs Israël met hun zeer goede inlichtingendiensten blijkbaar niet kon inschatten hoezeer Hamas zou ontsporen, hoe hadden de geïsoleerd wonende Palestijnen in de Gazastrook, die toen ook al min of meer daar opgesloten waren dat moeten weten?
Gazanen waren tot de recente vernietiging van onderwijsinstituten buitengewoon goed opgeleid, met een lange traditie van hoog onderwijsniveau sinds minstens de jaren 1970, en een opleidingsniveau vergelijkbaar met hoogopgeleide regio's in Europa.
De alfabetiseringsgraad (97%) in Gaza was tot het conflict zelfs hoger dan bijvoorbeeld in België.
Het aandeel jongeren dat naar het hoger onderwijs ging was vergelijkbaar met West-Europese landen
Voor je eerste statement kan ik geen bewijs vinden, wel dat Israël sinds 2007 juist verscherpte blokkades invoerde, evenals Egypte, en dat was niet omdat ze het zulke fijne lui vonden. Hamas werd gezien als een terroristische organisatie.
Hamas won daar dus de verkiezingen. De Palestijnen hadden willens en wetens op Hamas gestemd, ondanks hun hoge opleiding, in de volle wetenschap wat voor tuig het was. Fatah wilde dat niet toestaan, en door middel van een gewapende strijd greep Hamas dus de macht. En de Palestijnen hadden hiermee voor hun noodlot getekend want Israël, ook niet van gisteren, sloot daarna de grens. Maar kennelijk vonden de Palestijnen dat vreemd ofzo. Godsdienstfanatici zijn niet altijd goed te begrijpen.
Ik denk niet dat ze zich hier anders zouden gaan gedragen, ook al breng je ze goud en juwelen. Het moet allemaal Allah's Way.
Nighttripper
21-09-2025 om 23:00
rionyriony schreef op 21-09-2025 om 13:01:
[..]
Geen van de landen die ze ooit heeft opgenomen was er naderhand positief over. Ook niet over hun nakomelingen. Ze bleven altijd dezelfde. Altijd die wil om de joden te verdrijven. Geen wil om het beste van hun bestaan te maken; alleen haat. En dan maakte het niet uit hoeveel moeite en geld en ruimte er in ze geïnvesteerd werd.
Denemarken,heeft naast hun strenge asielbeleid ook statistieken bijgehouden van immigranten. Hier een brief van het ministerie van Immigratie en Integratie. In 1992 nam Denemarken 321 Palestijnse vluchtelingen op. Tegen 2019 was 64% van hen veroordeeld voor een misdrijf. 34% van hun kinderen was ook veroordeeld voor een misdrijf. ne_wants_to_take_in/" target="_blank" rel="nofollow">https://www.reddit.com/r/IsraelPalestine/comments/1ikisqn/the_real_reason_why_n
ne_wants_to_take_in/
Bron: Deense ministerie voor Immigratie en Integratie. https://www.ft.dk/samling/20191/almdel/uui/spm/412/svar/1691136/2247791.pdf
In Nederland zouden we zulke cijfers waarschijnlijk 'kansenpareltjes' noemen😒.
Koko67
21-09-2025 om 23:02
Zilver_gray schreef op 21-09-2025 om 16:25:
[..]
Het dingetje is een beetje dat Israël Hamas zal moeten vernietigen. Er is geen andere keuze.
Amboise
21-09-2025 om 23:15
rionyriony schreef op 21-09-2025 om 13:01:
[..]
Geen van de landen die ze ooit heeft opgenomen was er naderhand positief over. Ook niet over hun nakomelingen. Ze bleven altijd dezelfde. Altijd die wil om de joden te verdrijven. Geen wil om het beste van hun bestaan te maken; alleen haat. En dan maakte het niet uit hoeveel moeite en geld en ruimte er in ze geïnvesteerd werd.
Heb je het over Palestijnen in het algemeen nu, het gehele volk?
En wat zou jouw plan dan zijn voor de Palestijnen? Wat zou Israël moeten doen met/voor ze?
PensioNada
21-09-2025 om 23:49
Nighttripper schreef op 21-09-2025 om 23:00:
[..]
Denemarken,heeft naast hun strenge asielbeleid ook statistieken bijgehouden van immigranten. Hier een brief van het ministerie van Immigratie en Integratie. In 1992 nam Denemarken 321 Palestijnse vluchtelingen op. Tegen 2019 was 64% van hen veroordeeld voor een misdrijf.
37 mensen waren veroordeeld tot een onvoorwaardelijke gevangenisstraf, 30 tot een voorwaardelijke gevangenisstraf, 137 hadden een geldboete of waarschuwing gekregen. Ik ken het strafrechtelijke systeem in Denemarken verder niet, maar ik heb het gevoel dat alles op 1 hoop is geveegd om het maar vooral er vreselijk slecht uit te laten zien om vooral de stelling "Palestijnen zijn monsters" kracht bij te zetten.
Realiseer je dat 90 jaar geleden exact hetzelfde met de Joden werd gedaan.
Maar werk er vooral aan mee, aan het demoniseren, het haat zaaien.
Chickens come home to roost.
Zilver_gray
22-09-2025 om 08:25
Koko67 schreef op 21-09-2025 om 23:02:
[..]
Het dingetje is een beetje dat Israël Hamas zal moeten vernietigen. Er is geen andere keuze.
Misschien had Netanyahu zich eerder moeten bedenken dat het sponsoren van Hamas zich tegen Israël zou kunnen keren.
Alhoewel het hem ook niet slecht uitkomt. Nu kunnen ze legitiem moorden en verdrijven onder de noemer “zelfverdediging”.
Muurbloem1985
22-09-2025 om 09:28
Zilver_gray schreef op 22-09-2025 om 08:25:
[..]
Misschien had Netanyahu zich eerder moeten bedenken dat het sponsoren van Hamas zich tegen Israël zou kunnen keren.
Alhoewel het hem ook niet slecht uitkomt. Nu kunnen ze legitiem moorden en verdrijven onder de noemer “zelfverdediging”.
Ik hoor je nooit over het sponseren van hamas door iran zeggen maar dat zal je wel niks kunnen schelen want dan heb je heen stok om Israël mee te slaan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.