Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
13-09-2025 om 13:15
Daglichtlamp schreef op 13-09-2025 om 11:25:
Hier het hele artikel in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2025/schotwonden-palestijnse-kinderen-israel-oorlog~v1778945/
Artsen zijn juist aarzelend om zich uit te spreken. Juist omdat ze in Gaza willen helpen. Zijn ze open over wat ze daar gezien hebben, dan is er grote kans dat ze de volgende keer door Israël de toegang geweigerd worden.
Wat een indrukwekkend artikel. Afschuwelijk om te lezen wat we stiekem toch al wisten.
(Misschien had een “let op gruwelijke beelden” op zijn plaats geweest)
Daglichtlamp
13-09-2025 om 14:24
Zilver_gray schreef op 13-09-2025 om 13:15:
[..]
Wat een indrukwekkend artikel. Afschuwelijk om te lezen wat we stiekem toch al wisten.
(Misschien had een “let op gruwelijke beelden” op zijn plaats geweest)
![]()
De Volkskrant doet dat zelf bovenaan het artikel. Maar ja het is gruwelijk, en dan zeggen ze ook nog dat ze de meest gruwelijkste beelden niet geplaatst hebben.
Loeki72
13-09-2025 om 14:56
rionyriony schreef op 13-09-2025 om 09:34:
[..]
1. Dat volhouden van de oorlog komt door massale steun aan groepen die anders allang al gecapituleerd hadden.
2. Artsen, vooral internationale artsen, zijn gebaat bij "nodig worden gevonden" dus die zullen niet snel zeggen dat er niet zoveel te doen was. Dat ondermijnt dat waar ze hun brood mee verdienen.
3. Israëli's hebben militair-strategisch geen baat bij het schieten op kinderen. Totaal niet. Welke partij wel? Nou, drie keer raden.
Artsen zonder grenzen werkt in 60 landen. Denk je echt dat die mensen liegen omdat er anders geen werk is? Ik vind je soms erg aparte gedachten hebben.
amarna
13-09-2025 om 15:21
Loeki72 schreef op 13-09-2025 om 14:56:
[..]
Artsen zonder grenzen werkt in 60 landen. Denk je echt dat die mensen liegen omdat er anders geen werk is? Ik vind je soms erg aparte gedachten hebben.
Artsen in dienst bij Artsen zonder Grenzen doen dat beslist niet omdat ze daar rijk van worden. Dan kunnen ze zich beter inkopen in een maatschap in NL.
rionyriony
13-09-2025 om 15:39
Ik vind de liedjes op het Songfestival nooit het uitzitten waard; in feite vind ik ze niet om aan te horen en aan te zien, dus ik zou zeggen: afschaffen die hap en meteen ook afschaffen die Avro Tros! Zal er niets aan missen.
Ook mijn donaties aan Artsen Zonder Grenzen stopgezet. Oh nee, dat had ik twee jaar geleden al gedaan en nog steeds word ik achtervolgd door verzoeken om donaties.
absor
13-09-2025 om 18:40
ik ben groot liefhebber van het songfestival en ik vind het allemaal oprecht ontzettend jammer en verdrietig. Het festival is opgezet ooit om te verbinden maar het lijkt vaak te verdelen.
dit terwijl er juist niets mooiers zou zijn dan een arena vol mensen uit werkelijk alle landen die samen genieten van zang en dans. Zelfs als de zang vals is en de dans onnodig naakt
Gebruikersnaaminvullen
13-09-2025 om 19:02
rionyriony schreef op 13-09-2025 om 09:34:
[..]
1. Dat volhouden van de oorlog komt door massale steun aan groepen die anders allang al gecapituleerd hadden.
2. Artsen, vooral internationale artsen, zijn gebaat bij "nodig worden gevonden" dus die zullen niet snel zeggen dat er niet zoveel te doen was. Dat ondermijnt dat waar ze hun brood mee verdienen.
3. Israëli's hebben militair-strategisch geen baat bij het schieten op kinderen. Totaal niet. Welke partij wel? Nou, drie keer raden.
Hoeveel brood denk je dat ze daarmee verdienen? Denk je nou echt dat ze daar voor het geld staan? Een vrouwelijke arts is 9 van haar 10 kinderen in 1 klap kwijt geraakt en haar man, ook arts, en overgebleven kind waren zwaar gewond. Man is later alsnog overleden. En jij denkt dat ze daar niets staan te doen om geld te verdienen? De Britse arts die de zoon heeft geopereerd is nota bene een vrijwilliger. Je gelooft toch niet echt dat deze artsen torenhoge salarissen verdienen? Misschien kunnen ze door al dat geld lekker flaneren over de Gaza boulevard en eten in dure restaurants daar, misschien is er zelfs tijd, aangezien ze toch niets doen, om naar een pretpark te gaan.
felija
13-09-2025 om 19:32
Loeki72 schreef op 13-09-2025 om 14:56:
[..]
Inderdaad!
Fleurtje_5
14-09-2025 om 06:00
Ik kwam deze uitzending tegen:
..................
Deze zomer maakte Kaag bekend dat ze haar werk als VN-gezant neerlegt in Gaza. Als VN-gezant in de regio is ze getuige van het geweld, de vernielingen en de humanitaire crisis waarmee de Palestijnen dagelijks te maken hebben. Kaag spreekt openlijk over de moeilijkheden die ze ervaart: ondanks haar inzet voor hulpverlening, wederopbouw en het vredesproces weet ze niet de doorbraken te bereiken waarop ze had gehoopt.
.................
rionyriony
14-09-2025 om 22:49
Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-09-2025 om 19:02:
[..]
Hoeveel brood denk je dat ze daarmee verdienen? Denk je nou echt dat ze daar voor het geld staan? Een vrouwelijke arts is 9 van haar 10 kinderen in 1 klap kwijt geraakt en haar man, ook arts, en overgebleven kind waren zwaar gewond. Man is later alsnog overleden. En jij denkt dat ze daar niets staan te doen om geld te verdienen? De Britse arts die de zoon heeft geopereerd is nota bene een vrijwilliger. Je gelooft toch niet echt dat deze artsen torenhoge salarissen verdienen? Misschien kunnen ze door al dat geld lekker flaneren over de Gaza boulevard en eten in dure restaurants daar, misschien is er zelfs tijd, aangezien ze toch niets doen, om naar een pretpark te gaan.
Het lijkt echt een begeerde baan te zijn om enkele maanden in dergelijke gebieden te gaan werken (ze doen dat met veel plezier enige tijd tegen een heel behoorlijke betaling voordat ze terugkeren naar hun eigen land en serieus aan de slag gaan) en ik denk zeker dat ze hun belangen hebben en dat ze zich willig hebben laten indoctrineren. Meepraten is makkelijker en veiliger dan de mensen wijzer maken. Haast niemand wil van zijn initiële standpunt af worden gebracht.
Ze bevonden zich in een gevaarlijk gebied waar je die kans loopt. Dus dergelijke risico's lopen hoort bij hun job. Ze kiezen daar zelf voor. De oorlog kan niet even stilgezet worden als er hulpverleners tussendoor gaan lopen.
felija
14-09-2025 om 23:15
rionyriony schreef op 14-09-2025 om 22:49:
[..]
Het lijkt echt een begeerde baan te zijn om enkele maanden in dergelijke gebieden te gaan werken (ze doen dat met veel plezier enige tijd tegen een heel behoorlijke betaling voordat ze terugkeren naar hun eigen land en serieus aan de slag gaan) en ik denk zeker dat ze hun belangen hebben en dat ze zich willig hebben laten indoctrineren. Meepraten is makkelijker en veiliger dan de mensen wijzer maken. Haast niemand wil van zijn initiële standpunt af worden gebracht.
Ze bevonden zich in een gevaarlijk gebied waar je die kans loopt. Dus dergelijke risico's lopen hoort bij hun job. Ze kiezen daar zelf voor. De oorlog kan niet even stilgezet worden als er hulpverleners tussendoor gaan lopen.
?
Wat voor bron heb je hiervoor?
Gebruikersnaaminvullen
14-09-2025 om 23:33
rionyriony schreef op 14-09-2025 om 22:49:
[..]
Heb je daar een bron van?
En je tweede punt, enorme risico's lopen, inclusief doodgaan, hoort helemaal niet bij het arts of chirurg zijn. Als ze veilig willen werken en veel geld willen verdienen is Gaza wel de laatste plaats waar ze heen willen.
Miraval
15-09-2025 om 09:31
https://nos.nl/artikel/2582490-provisorische-vuelta-huldiging-vingegaard-op-parkeerplaats-waren-we-wel-veilig
Nou lekker dan, voor de deelnemende sporters is dit een belangrijk evenement. Een grote zege ook weer voor Vingegaard. Maar nee, pro palestijnse demonstranten kapen zo'n heel toernooi en maken zelfs een huldiging onmogelijk.
Prima om te demonstreren maar hiermee schieten ze hun doel voorbij naar mijn mening. Doe dat gewoon op plaatsen waar je mag demonstreren en kaap niet een heel evenement. Ik vind het echt asociaal kutgedrag.
Poezie
15-09-2025 om 09:39
Miraval schreef op 15-09-2025 om 09:31:
https://nos.nl/artikel/2582490-provisorische-vuelta-huldiging-vingegaard-op-parkeerplaats-waren-we-wel-veilig
Nou lekker dan, voor de deelnemende sporters is dit een belangrijk evenement. Een grote zege ook weer voor Vingegaard. Maar nee, pro palestijnse demonstranten kapen zo'n heel toernooi en maken zelfs een huldiging onmogelijk.
Prima om te demonstreren maar hiermee schieten ze hun doel voorbij naar mijn mening. Doe dat gewoon op plaatsen waar je mag demonstreren en kaap niet een heel evenement. Ik vind het echt asociaal kutgedrag.
Als Israël nou stopt met het doden van onschuldige Palestijnen dan zullen dit soort protesten ook niet meer plaatsvinden.
Miraval
15-09-2025 om 10:35
Poezie schreef op 15-09-2025 om 09:39:
[..]
Als Israël nou stopt met het doden van onschuldige Palestijnen dan zullen dit soort protesten ook niet meer plaatsvinden.
Tja, als als als ...
Waarom moet alles politiek worden gemaakt? Een sportevenement moet los staan van politiek. Het is gewoon kutgedrag. Punt.
Ook al sta ik aan de Palestijnse kant, of althans ben ik tegen het beleid van de huidige Israëlische regering, dan nog vind ik dit soort dingen gewoon niet kunnen. Het gaat ook om de veiligheid van die renners he? Hoeveel valpartijen zijn er niet geweest door die demonstranten?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.