Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

felija schreef op 08-09-2025 om 16:46:

[..]

Ongelofelijk hè, hoe religie een vreselijk stempel kan drukken op de actualiteit en daarmee ook op de realiteit.

Palestina bestaat niet. De Westelijke Jordaanoever werd vóór 1967 geregeerd door Jordanië. Israël won de oorlog tegen Jordanië en veroverde het land. Het behoort nu eigenlijk aan Israël toe of je het wilt of niet.

felija schreef op 08-09-2025 om 16:46:

[..]

Ongelofelijk hè, hoe religie een vreselijk stempel kan drukken op de actualiteit en daarmee ook op de realiteit.

Niet alle gelovigen denken zo!  

Zorroo schreef op 08-09-2025 om 16:41:

[..]

100 miljoen keer iets zeggen dat geen hout snijdt is zinloos. De Westoever en Gaza zijn historisch helemaal niet altijd Israëlisch grondgebied geweest. Ze maakten deel uit van het Ottomaanse Rijk, daarna van het Britse mandaat, en kwamen pas na 1967 onder Israëlisch gezag. En of er ooit een Palestijnse staat was is helemaal niet relevant: het feit dat Israël sinds 1967 de Westoever en Oost-Jeruzalem onder militair gezag vasthoudt is gewoon een bezetting. En dat Israël het 'Judea en Samaria' noemt, verandert daar niets aan.

Dus of een ooit een echte staat was is irrelevant? Dus elk volk kan zomaar zeggen overal recht op te hebben zonder echt te bestaan? begrijp ik jou redenatie nou goed?

amarna schreef op 08-09-2025 om 16:53:

[..]

Niet alle gelovigen denken zo!

Nee, daar heb je helemaal gelijk in. Sterker nog: de meesten niet (hoop/denk ik althans).

Muurbloem1985 schreef op 08-09-2025 om 16:53:

[..]

Palestina bestaat niet. De Westelijke Jordaanoever werd vóór 1967 geregeerd door Jordanië. Israël won de oorlog tegen Jordanië en veroverde het land. Het behoort nu eigenlijk aan Israël toe of je het wilt of niet.

Je zit vast in je dogma, de werkelijkheid is veel complexer. Maar ga ik er niet meer op in. 

Religie maakt dat mensen kwaadaardige dingen doen, zogenaamd goedgekeurd door hun god(en) en op basis van hun sprookjesboek. 

Muurbloem1985 schreef op 08-09-2025 om 16:56:

[..]

Dus of een ooit een echte staat was is irrelevant? Dus elk volk kan zomaar zeggen overal recht op te hebben zonder echt te bestaan? begrijp ik jou redenatie nou goed?

Nee je snapt er niks van. En ik ga het ook niet meer aan je uitleggen. Herhaling van zetten.

Zorroo schreef op 08-09-2025 om 16:58:

[..]

Je zit vast in je dogma, de werkelijkheid is veel complexer. Maar ga ik er niet meer op in.

Dit zijn gewoon feiten, als je het zo goed weet leg het dan uit.

Muurbloem1985 schreef op 08-09-2025 om 17:01:

[..]

Dat doe ik elke keer maar jij komt steeds met dezelfde propagandistische en rigide ideeën naar voren. Succes ermee.

Loeki72 schreef op 08-09-2025 om 16:59:

Religie maakt dat mensen kwaadaardige dingen doen, zogenaamd goedgekeurd door hun god(en) en op basis van hun sprookjesboek.

In wat voor God geloof je dan? Eentje die kennelijk geen enkel bezwaar heeft en het zelfs goedkeurt om mensen uit te hongeren en te vernietigen, omdat zijn speciale volk daar moet wonen. En dat is dan christelijk? 

felija schreef op 08-09-2025 om 17:03:

[..]

In wat voor God geloof je dan? Eentje die er kennelijk geen enkel bezwaar in ziet en het zelfs goedkeurt om mensen uit te hongeren en te vernietigen, omdat zijn speciale volk daar moet wonen. En dat is dan christelijk?

Verbijsterend ja. Gelukkig maar dat niet alle gelovigen dit soort denkbeelden hebben. Je zou bijna een hekel krijgen aan religie maar dat is natuurlijk niet terecht, er komen ook heel mooie dingen uit.

felija schreef op 08-09-2025 om 17:03:

[..]

In wat voor God geloof je dan? Eentje die er kennelijk geen enkel bezwaar in ziet en het zelfs goedkeurt om mensen uit te hongeren en te vernietigen, omdat zijn speciale volk daar moet wonen. En dat is dan christelijk?

Zo moeilijk doen over zo een klein stukje land waar joden al eeuwen en eeuwen wonen, misschien moet je je ook zo druk maken over islamitische staat die Yeshidi's hebben uitgemoord of zeg je dan niks?

Muurbloem1985 schreef op 08-09-2025 om 17:01:

[..]

Natuurlijk zijn dat geen feiten, integendeel zelfs, het is slechts jouw geloof. Meerderen hier hebben jou dat uit ten treure aan de hand van betrouwbare bronnen, uitgelegd. 

Maar je zit volledig vast in je eigen 'waarheid'.

felija schreef op 08-09-2025 om 17:06:

[..]

Natuurlijk zijn dat geen feiten, integendeel zelfs, het is slechts jouw geloof. Meerderen hier hebben jou dat uit ten treure aan de hand van betrouwbare bronnen, uitgelegd.

Maar je zit volledig vast in je eigen 'waarheid'.

Feiten kun je niet ontkennen.

Muurbloem1985 schreef op 08-09-2025 om 17:05:

[..]

Zo moeilijk doen over zo een klein stukje land waar joden al eeuwen en eeuwen wonen, misschien moet je je ook zo druk maken over islamitische staat die Yeshidi's hebben uitgemoord of zeg je dan niks?

Nu val je toch wel definitief door de mand (voor zo ver nog mogelijk) met je whataboutism. Dat een andere situatie ook erg is verandert niets aan de complexiteit of de ernst van het Israël-Palestina-conflict.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.