Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
28-08-2025 om 10:54
Zorroo schreef op 28-08-2025 om 10:32:
Dank voor je uitleg en de bijbelteksten. Je gaat duidelijk heel graag los over je geloofsovertuiging en vervalt dan in een soort preken met het idee dat wat jij gelooft ook voor een ander heel overtuigend moet zijn. Maar op mij hebben bijbelteksten en verwijzingen naar het Joods-Christelijk opperwezen niet hetzelfde effect als op jou. Voor mij is het allemaal gewoon bedacht door mensen en komt er geen hogere macht aan te pas. Maar daar kunnen we eindeloos over discussiëren en komen we toch niet uit. Ik ga dan ook geen theologische discussie met je aan.
Waar het mij wel om gaat: er sterven duizenden onschuldige mensen. Daar zou ieder geloof, of je nu christen bent of niet, compassie en barmhartigheid tegenover moeten zetten. Maar wat ik altijd merk en ook nu weer, is dat wel of niet gelovig zijn helemaal niet helpt op dit vlak. Wat ik best teleurstellend vind. Want als geloof niet leidt tot algemeen mededogen en empathie met onschuldige slachtoffers en je het alleen heel selectief toegepast, dus als het je zo uitkomt, wel voor Israël - niet voor Gaza, dan vraag ik me af wat het eigenlijk waard is.
Spot on Zorroo!
PensioNada
28-08-2025 om 16:50
Malibu2 schreef op 27-08-2025 om 20:02:
[..]
....
Ik denk zelf dat de toekomst van Gaza ligt in een systeem van lokale clans. Een tijdje geleden kwam naar buiten dat de sjeiks van Hebron in overleg waren met een Israëlische minister over een emiraat. Ze willen af van de Palestijnse Autoriteit, deelnemen aan de Abraham Akkoorden en de staat Israël erkennen. Ik weet niet wat hier nu de laatste stand van zaken is.
Dat idee van Palestijnse Emiraten heb ik vaker gelezen. Ik ben voor elke oplossing die voor beide partijen aanvaardbaar is. Ik heb vandaag net een artikel gelezen over Israëlische kolonisten die in de startblokken staan om terug te keren naar Gaza. Die zullen niet op Palestijnse Emiraten zitten te wachten, want dan moeten de kolonisten nederzettingen op de west bank opgeven en kunnen ze niet terug naar Gaza.
Kortom, ik zie geen oplossing.
Malibu2
28-08-2025 om 18:06
Zorroo schreef op 28-08-2025 om 10:32:
Dank voor je uitleg en de bijbelteksten. Je gaat duidelijk heel graag los over je geloofsovertuiging en vervalt dan in een soort preken met het idee dat wat jij gelooft ook voor een ander heel overtuigend moet zijn. Maar op mij hebben bijbelteksten en verwijzingen naar het Joods-Christelijk opperwezen niet hetzelfde effect als op jou. Voor mij is het allemaal gewoon bedacht door mensen en komt er geen hogere macht aan te pas. Maar daar kunnen we eindeloos over discussiëren en komen we toch niet uit. Ik ga dan ook geen theologische discussie met je aan.
Waar het mij wel om gaat: er sterven duizenden onschuldige mensen. Daar zou ieder geloof, of je nu christen bent of niet, compassie en barmhartigheid tegenover moeten zetten. Maar wat ik altijd merk en ook nu weer, is dat wel of niet gelovig zijn helemaal niet helpt op dit vlak. Wat ik best teleurstellend vind. Want als geloof niet leidt tot algemeen mededogen en empathie met onschuldige slachtoffers en je het alleen heel selectief toegepast, dus als het je zo uitkomt, wel voor Israël - niet voor Gaza, dan vraag ik me af wat het eigenlijk waard is.
Als je het topic terugleest, zul je zien dat ik nergens uit mezelf begin te "preken". Dat ik jou hiermee niet kan bereiken weet ik wel, ik had ook niet het gevoel dat het voor jou was dat ik er dieper op in ging.
Over Gaza: zou jij er voorstander van zijn om Egypte onder druk te zetten om de Sinaï open te stellen voor Gazaanse vluchtelingen?
Zorroo
28-08-2025 om 18:31
Malibu2 schreef op 28-08-2025 om 18:06:
[..]
Als je het topic terugleest, zul je zien dat ik nergens uit mezelf begin te "preken". Dat ik jou hiermee niet kan bereiken weet ik wel, ik had ook niet het gevoel dat het voor jou was dat ik er dieper op in ging.
Over Gaza: zou jij er voorstander van zijn om Egypte onder druk te zetten om de Sinaï open te stellen voor Gazaanse vluchtelingen?
Nee, maar als je een kans ziet, zoals dat ik het NT en OT noem, dan volgt er dus een waterval aan religieuze uiteenzettingen. Terwijl wat je toevallig gelooft in mijn ogen nooit een argument kan zijn voor wat voor politieke (mis)daden dan ook.
En nee, ik vind niet dat Egypte de Sanaï open moet stellen. Dat zou Israël natuurlijk wel willen, de hele Palestijnse bevolking definitief uit Gaza verdrijven richting Egypte en dan maar hopen dat ze nooit meer terugkeren. Dat zou ze goed uitkomen zeg. Maar dat komt neer op etnische zuivering en dat vind ik (vanzelfsprekend) verwerpelijk.
De Palestijnen wonen al sinds jaar en dag in het gebied. Ze waren daar eerder dan de Israëliërs en hebben naar mijn mening (minstens) net zo veel recht op deze regio. Het zijn hun geboortegronden en die van hun voorouders. Dat de Palestijnen geen echt volk zijn of dat ze vrijwillig zouden zijn weggegaan destijds tijdens de nakba, dat zijn in mijn ogen totaal onware beweringen van het Israëlische kamp.
Hoe het dan op te lossen? Dat weet helaas niemand in deze treurige fase. Het feit dat een tweestatenoplossing nu vrijwel onmogelijk is gemaakt door alles wat er is gebeurd (alles, dus zowel door Hamas als door de club van Netanyahu) is diep-, dieptriest.
Malibu2
28-08-2025 om 18:45
Zorroo schreef op 28-08-2025 om 18:31:
[..]
Nee, maar als je een kans ziet, zoals dat ik het NT en OT noem, dan volgt er dus een waterval aan religieuze uiteenzettingen. Terwijl wat je toevallig gelooft in mijn ogen nooit een argument kan zijn voor wat voor politieke (mis)daden dan ook.
En nee, ik vind niet dat Egypte de Sanaï open moet stellen. Dat zou Israël natuurlijk wel willen, de hele Palestijnse bevolking definitief uit Gaza verdrijven richting Egypte en dan maar hopen dat ze nooit meer terugkeren. Dat zou ze goed uitkomen zeg. Maar nee, dat komt neer op etnische zuivering en dat vind is (vanzelfsprekend) verwerpelijk.
De Palestijnen wonen al sinds jaar en dag in het gebied. Ze waren daar eerder dan de Israëliërs en hebben naar mijn mening (minstens) net zo veel recht op deze regio. Het zijn hun geboortegronden en die van hun voorouders. Dat de Palestijnen geen echt volk zijn of dat ze vrijwillig zouden zijn weggegaan destijds tijdens de nakba, dat zijn in mijn ogen totaal onware beweringen van het Israëlische kamp.
Hoe het dan op te lossen? Dat weet helaas niemand in deze treurige fase. Het feit dat een tweestatenoplossing nu vrijwel onmogelijk is gemaakt door alles wat er is gebeurd (alles, dus zowel door Hamas als door de club van Netanyahu) is diep-, dieptriest.
Hoe kan jij dan stellen dat jij voor de Gazaanse burgers bent?
Oekraïne, Syrië, Soedan.. Ik ken Oekraïners, ik ken Syriërs, allen zijn ze blij dat ze het oorlogsgebied hebben kunnen verlaten. Ze woonden er al generaties, de Oekraïners hopen nog terug te keren, de Syriërs hebben hier een compleet nieuw leven opgebouwd en willen niet meer terug.
Alleen voor de Gazanen geldt dat een grote groep buitenstaanders wil dat ze in Gaza blijven. Waar ze hun leven niet zeker zijn, door de oorlog of door Hamas. In de Sinaï zouden ze veiliger zijn. Echt, ik snap het niet...
Muurbloem1985
28-08-2025 om 18:47
Zorroo schreef op 28-08-2025 om 18:31:
[..]
Dat is natuurlijk nonsens, je hebt het over Israëliërs maar joden woonde daar veel eerder en hebben een geschiedenis die veel verder teruggaat dan de Palestijnen. Het `land` (Wat absoluut geen land is) "Palestina" is ontstaan door Romeinen om de Joodse bevolking te onteren en te pesten, niet meer niet minder, het land heette Judea en vanaf 1948 Israël, veel mensen willen dit niet accepteren. Ook leefde er voor de oorlog ook heel veel joden in Israël, wat mensen ook maar vaak even "vergeten".
Malibu2
28-08-2025 om 18:54
PensioNada schreef op 28-08-2025 om 16:50:
[..]
Dat idee van Palestijnse Emiraten heb ik vaker gelezen. Ik ben voor elke oplossing die voor beide partijen aanvaardbaar is. Ik heb vandaag net een artikel gelezen over Israëlische kolonisten die in de startblokken staan om terug te keren naar Gaza. Die zullen niet op Palestijnse Emiraten zitten te wachten, want dan moeten de kolonisten nederzettingen op de west bank opgeven en kunnen ze niet terug naar Gaza.
Kortom, ik zie geen oplossing.
Ik weet niet hoe ze het dan eventueel willen invullen op de westbank in combinatie met de Areas. Wat ik wel weet is dat veel Palestijnen niet zitten te wachten op een PA of Hamas die hen bestuurt.
Ze zouden het eerst kunnen proberen met Hebron, en dan ook geleidelijk meer mensen uit dat gebied in Israël laten werken waar ze meer kunnen verdienen. Op het moment dat dat goed gaat zou het mogelijk verder uitgebouwd kunnen worden.
De tweestaten oplossing is al zo vaak voorgesteld, ik denk dat men verder moet durven te kijken. Wel zelfbestuur voor de Palestijnen maar op lokaal niveau voor de clans die dat willen.
Zorroo
28-08-2025 om 18:58
Malibu2 schreef op 28-08-2025 om 18:45:
[..]
Oekraïne, Syrië, Soedan.. Ik ken Oekraïners, ik ken Syriërs, allen zijn ze blij dat ze het oorlogsgebied hebben kunnen verlaten. Ze woonden er al generaties, de Oekraïners hopen nog terug te keren, de Syriërs hebben hier een compleet nieuw leven opgebouwd en willen niet meer terug.
Alleen voor de Gazanen geldt dat een grote groep buitenstaanders wil dat ze in Gaza blijven. Waar ze hun leven niet zeker zijn, door de oorlog of door Hamas. In de Sinaï zouden ze veiliger zijn. Echt, ik snap het niet...Natuurlijk moet iedereen die wil vluchten daarvoor de kans krijgen. Maar het gedwongen openstellen van de Sinaï zou in de praktijk neerkomen op het permanent ontvolken van Gaza. Dat zou betekenen dat Israël wordt beloond voor het verdrijven van de bevolking, en dat zien veel Palestijnen terecht als etnische zuivering. Het verschil met Oekraïne of Syrië is dat daar de optie tot terugkeer altijd open blijft. De veiligheid van burgers is cruciaal, maar die mag niet worden gebruikt als middel om een heel volk zijn land af te nemen."
Natuurlijk moet iedereen die wil vluchten daarvoor de kans krijgen. Maar het gedwongen openstellen van de Sinaï zou in de praktijk neerkomen op het permanent ontvolken van Gaza. Dat zou betekenen dat Israël wordt beloond voor het verdrijven van de bevolking, en dat zie ik en zien ook veel Palestijnen terecht als etnische zuivering. Het grote verschil met Oekraïne of Syrië is dat daar de optie tot terugkeer altijd open blijft. De veiligheid van burgers is cruciaal, maar die mag niet worden gebruikt als middel om een heel volk zijn land af te nemen.
Muurbloem1985
28-08-2025 om 18:59
Zorroo schreef op 28-08-2025 om 18:58:
[..]
Natuurlijk moet iedereen die wil vluchten daarvoor de kans krijgen. Maar het gedwongen openstellen van de Sinaï zou in de praktijk neerkomen op het permanent ontvolken van Gaza. Dat zou betekenen dat Israël wordt beloond voor het verdrijven van de bevolking, en dat zie ik en zien ook veel Palestijnen terecht als etnische zuivering. Het grote verschil met Oekraïne of Syrië is dat daar de optie tot terugkeer altijd open blijft. De veiligheid van burgers is cruciaal, maar die mag niet worden gebruikt als middel om een heel volk zijn land af te nemen.
Nee hoor dat zou juist de kans zijn om terrorisme uit de Palestijnen te krijgen, ze te velossen van Hamas.
Zilver_gray
28-08-2025 om 19:01
Malibu2 schreef op 28-08-2025 om 18:45:
[..]
Alleen voor de Gazanen geldt dat een grote groep buitenstaanders wil dat ze in Gaza blijven. Waar ze hun leven niet zeker zijn, door de oorlog of door Hamas. In de Sinaï zouden ze veiliger zijn. Echt, ik snap het niet...
Waarom gaan de Israëliërs niet weg?
Ik hoor voornamelijk dat men hen aan alle kanten bestookt met bommen en granaten. Lijkt me alles behalve prettig wonen daar voor ze. Iedereen (buurlanden) is er op uit om ze van de kaart te vegen toch?
Zorroo
28-08-2025 om 19:03
Muurbloem1985 schreef op 28-08-2025 om 18:47:
[..]
Dat is natuurlijk nonsens, je hebt het over Israëliërs maar joden woonde daar veel eerder en hebben een geschiedenis die veel verder teruggaat dan de Palestijnen. Het `land` (Wat absoluut geen land is) "Palestina" is ontstaan door Romeinen om de Joodse bevolking te onteren en te pesten, niet meer niet minder, het land heette Judea en vanaf 1948 Israël, veel mensen willen dit niet accepteren. Ook leefde er voor de oorlog ook heel veel joden in Israël, wat mensen ook maar vaak even "vergeten".
Ik bestrijd niet dat ook de Joden een band hebben met het gebied. Maar dat geldt net zo goed voor de Palestijnen die er sinds generaties leven (goed, wie meer, wie minder, daar wil ik dan vanaf zijn). Beide geschiedenissen bestaan naast elkaar. Het klopt dat de Romeinen de naam ‘Palestina’ introduceerden, maar dat betekent niet dat er sindsdien geen bevolking was die zich gaandeweg als Palestijns is gaan identificeren. Net zoals andere volken in de loop der geschiedenis een nationale identiteit hebben ontwikkeld. Het argument dat Palestina ‘geen land’ zou zijn, doet er niks aan af dat er mensen wonen met wortels die minstens zo diep gaan als die van de Joodse bevolking. In mijn ogen is het miskennen van die realiteit juist wat een oplossing onmogelijk maakt.
Muurbloem1985
Zilver_gray schreef op 28-08-2025 om 19:01:
[..]
Ik hoor voornamelijk dat men hen aan alle kanten bestookt met bommen en granaten. Lijkt me alles behalve prettig wonen daar voor ze. Iedereen (buurlanden) is er op uit om ze van de kaart te vegen toch?
Ja lekker makkelijk, om te buigen voor terrorisme, bovendien hebben Israëliërs recht om daar te wonen.
Zorroo
Zilver_gray schreef op 28-08-2025 om 19:01:
[..]
Precies! Er wordt zo met 2 maten gemeten.
Zorroo
28-08-2025 om 19:04
Muurbloem1985 schreef op 28-08-2025 om 19:03:
[..]
Ja lekker makkelijk, om te buigen voor terrorisme, bovendien hebben Israëliërs recht om daar te wonen.
De Palestijnen hebben natuurijk net zo veel recht. Wat maakt dat jij denkt dat de Israëliers meer rechten zouden hebben? En kom niet met bijbelteksten alsjeblieft.
Zilver_gray
28-08-2025 om 19:04
Muurbloem1985 schreef op 28-08-2025 om 19:03:
[..]
De Gazanen hebben daar minstens net zoveel recht op.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.