Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Nighttripper schreef op 25-08-2025 om 20:51:

[..]

Mee eens. Ik vroeg me trouwens vandaag af,hoeveel ziekenhuizen hebben ze daar wel niet?

Steeds minder aangezien tegenwoordig ziekenhuizen eeen doelwit zijn voor aanvallende landen. 

De IDF deelt de eerste resultaten van het onderzoek naar het Nasser "ziekenhuis", maar het onderzoek is nog niet afgerond. 

From an initial inquiry, it appears that Golani Brigade troops, operating in the area of Khan Yunis to dismantle terrorist infrastructure, identified a camera that was positioned by Hamas in the area of the Nasser Hospital that was being used to observe the activity of IDF troops, in order to direct terrorist activities against them. This conclusion was further supported, among other reasons, by the documented military use of hospitals by the terrorist organizations throughout the war, and by intelligence confirming Hamas’ use of the Nasser Hospital to carry out terrorist activities since the start of the war. 

In light of this, the troops operated to remove the threat by striking and dismantling the camera and the inquiry showed that the troops operated to remove the threat. 
...
At the outset, the Chief of the General Staff emphasized that the enemy conducts extensive and covert visual-intelligence gathering while cynically exploiting sensitive sites and civilian infrastructure, such as the Nasser Hospital, from which it carries out terrorist activities against IDF troops. 

The Chief of the General Staff added that six of the individuals killed were terrorists, one of whom took part in the infiltration into Israeli territory on October 7th. At the same time, the Chief of the General Staff regrets any harm caused to civilians. 

https://x.com/IDF/status/1960364428786057545?t=5GbkYyLdPVopHuBUYgmbFw&s=19

https://www.nu.nl/midden-oostenconflict/6366874/netanyahu-erkent-fout-bij-ziekenhuisaanval-in-hoop-dat-kritiek-afneemt.html

Het Israëlische leger zal niets veranderen aan zijn methodes in Gaza, zeggen experts eenduidig tegen NU.nl. Ook niet nu Netanyahu een glimp van schuldgevoel laat zien na de aanval op het Nasser-ziekenhuis in Khan Younis van maandag. Bij de aanval kwamen ruim twintig mensen om, onder wie vijf journalisten van internationale persbureaus. Volgens Israëlische functionarissen zijn ook zes "terroristen" van Hamas gedood.

"We zien structureel dat er na zulke onderzoeken haast nooit consequenties komen", zegt antropoloog Erella Grassiani. Zo zijn er bijna nooit sancties voor individuele Israëlische militairen die afspraken of internationale regels schenden. Bovendien verbetert het Israëlische leger na zulke onderzoeken nauwelijks de strategieën die het in Gaza gebruikt.

-------
De Israëlische mensenrechtenorganisatie Yesh Din onderzocht hoe vaak onderzoek van het Israëlische leger naar incidenten in Gaza tot een vervolging leidde. Sinds 2014 zijn er zeker 664 onderzoeken gestart. Slechts één keer eindigde zo'n onderzoek in een vervolging.

De onderzoeken zouden geloofwaardiger zijn als een onafhankelijke partij die uitvoert. Maar het Israëlische leger doet de onderzoeken zelf. "Het is de slager die zijn eigen vlees keurt", zegt Grassiani.

Ik kwam dit artikel tegen van eind juni van Allister Heath van de Telegraph. Ik vind het zelf wel heel treffend: 

There’s something about Israel that makes people uncomfortable, and it’s not what they say it is.

They’ll point to politics, settlements, borders, and wars.

But scratch beneath the outrage, and you’ll find something deeper.
A discomfort not with what Israel does, but with what Israel is.

A nation this small should not be this strong.
Period.
Israel has no oil. No special natural resources.
A population barely the size of a mid-sized American city.
They are surrounded by enemies.
Hated in the United Nations.
Targeted by terror. 
Condemned by celebrities.
Boycotted, slandered, and attacked.
And still, they thrive like there’s no tomorrow.
In military.
In medicine.
In security.
In technology.
In agriculture.
In intelligence.
In morality.
In sheer, unbreakable will.

They turn desert into farmland.
They make water from air.
They intercept rockets in mid-air.
They rescue hostages under the nose of the world’s worst regimes.
They survive wars that were supposed to wipe them out, and win.

The world watches this and can’t make sense of it.
So they do what people do when they witness strength they can’t understand.
They assume it must be cheating.

It must be American aid.
It must be foreign lobbying.
It must be oppression.
It must be theft.
It must be some dark trick that gave the Jews this kind of power.
It must be blackmail.

Because heaven forbid it’s something else.
Heaven forbid it’s real.
Heaven forbid it’s earned.
Or worse, destined.

The Jewish people were supposed to disappear a long, long time ago. 
That’s how the story of exiled, enslaved, hated minorities is supposed to end.

But the Jews didn’t disappear.
They actually came home, rebuilt their land,
revived their language, and brought their dead back to life – in memory, in identity, and in strength.

That’s not normal.
It’s not political.
It’s biblical.

There’s no cheat code that explains how a group of people return to their homeland after 2,000 years.

There is no rational path from gas chambers to global influence.

And there is no historical precedent for surviving:
the Babylonians, the Romans, the Crusaders,
the Inquisition, the pogroms, and the Holocaust,
and still showing up to work on Monday in Tel Aviv.
Israel doesn’t make sense.
Unless you believe in something beyond the math.

This is what drives the world crazy.
Because if Israel is real, if this improbable, ancient, hated nation is somehow still chosen, protectedand thriving, then maybe God isn’t a myth after all.

Maybe He’s still in the story.
Maybe history isn’t random.
Maybe evil doesn’t get the last word.
Maybe the Jews are not just a people… but a testimony.

That’s what they can’t stand.

Because once you admit that Israel’s survival
isn’t just impressive, but divine, everything changes.
Your moral compass has to reset.
Your assumptions about history, power, and justice collapse.
You realize you’re not watching the end of an empire.
You’re witnessing the beginning of something eternal.

So they deny it.
They smear it.
And rage against it.

Because it’s easier to call a miracle “cheating” than to face the possibility that God keeps His promises.
And He’s keeping them still.

Ik begrijp dat jij dit een mooi stuk vindt, omdat jij met grote liefde naar Israël kijkt. Maar wat mij betreft is dit geen echte analyse maar eerder een soort emotioneel pamflet. Het spreekt alleen maar van de liefde en bewondering voor Israël en gaat totaal voorbij aan alle schaduwkanten die er rond het land spelen. Als je je gaat beroepen op Israël als 'wonder' en het bewijs dat "God zijn beloften houdt", dan kun je elke discussie over mensenrechten of internationaal recht sowieso afkappen met 'het is allemaal goddelijk voorbestemd'. Het stuk slaat dus elke vorm van kritiek dood, het zet bewondering voor Israël neer als het enige juiste perspectief, en wie daar vragen bij stelt wordt afgeschilderd als jaloers, kwaadaardig of blind. 
Ik vind het in basis ook een veel te simplistische insteek om te zeggen "Ze haten Israël niet om wat het doet maar om wat het is". Eh nee, kritiek op Israël gaat juist vaak heel concreet over beleid: nederzettingen, landonteigening, schending van het internationaal recht. 

Voor de aanhangers van het land kan een dergelijke tekst heel troostend zijn, dat begrijp ik, maar de schrijver negeert totaal de schaduwkanten van het beleid van Israël voor de Palestijnen. Dit is puur een liefdesbrief en zoals ze zeggen, liefde maakt blind. In dit geval blijkbaar stekeblind.

Leon de Winter weet het weer juist te omschrijven in zijn column:

Elke Hamas leugen wordt in de media uitvergroot. De NOS, praatprogramma's en media zoals de Volkskrant en NRC zijn de vervoerders van de geruchten die, zoals altijd, tot een uitbarsting zullen leiden, omdat op een nabije dag al die opgekropte razernij, al die bovennatuurlijke angsten en projecties, niet kunnen worden beteugeld. 

https://x.com/rkemp59/status/1960585245247594702?t=f_IcnuV_f-Jpqwj0lYtFNg&s=19

En ik weet niet meer of die 83% hier al genoemd is (het zou me niet verbazen, want dat soort berichten worden hier door sommigen maar al te graag aangehaald..), maar ook dat geeft weer een totaal verkeerd beeld. Wat is er toch gebeurd met journalistieke integriteit? 

83% of Gaza dead were civilians. Has to be one of the biggest lies of the Gaza war. 

Zie voor de gehele uitleg:
https://x.com/SpencerGuard/status/1960486553756868935?t=xsFqdIfgFyZ2_kHiKyHS8Q&s=19

Malibu2 schreef op 27-08-2025 om 15:08:

Leon de Winter weet het weer juist te omschrijven in zijn column:

Elke Hamas leugen wordt in de media uitvergroot. De NOS, praatprogramma's en media zoals de Volkskrant en NRC zijn de vervoerders van de geruchten die, zoals altijd, tot een uitbarsting zullen leiden, omdat op een nabije dag al die opgekropte razernij, al die bovennatuurlijke angsten en projecties, niet kunnen worden beteugeld.

https://x.com/rkemp59/status/1960585245247594702?t=f_IcnuV_f-Jpqwj0lYtFNg&s=19

En ik weet niet meer of die 83% hier al genoemd is (het zou me niet verbazen, want dat soort berichten worden hier door sommigen maar al te graag aangehaald..), maar ook dat geeft weer een totaal verkeerd beeld. Wat is er toch gebeurd met journalistieke integriteit?

83% of Gaza dead were civilians. Has to be one of the biggest lies of the Gaza war.

Zie voor de gehele uitleg:
https://x.com/SpencerGuard/status/1960486553756868935?t=xsFqdIfgFyZ2_kHiKyHS8Q&s=19

Het is toch helemaal niet relevant of er 83% of 73% of 63% of 53% burgerdoden zijn. In elk van die gevallen zijn het er nog steeds tienduizenden. In een oorlog heb je altijd wat burgerslachtoffers, maar dit is niet proportioneel. Israël had een andere aanpak moeten kiezen en kan vandaag nog stoppen met oorlog voeren. De familie van de gijzelaars is hier ook voor. Hamas vernietigen kan niet. 

Zorroo schreef op 27-08-2025 om 14:57:

Ik begrijp dat jij dit een mooi stuk vindt, omdat jij met grote liefde naar Israël kijkt. Maar wat mij betreft is dit geen echte analyse maar eerder een soort emotioneel pamflet. Het spreekt alleen maar van de liefde en bewondering voor Israël en gaat totaal voorbij aan alle schaduwkanten die er rond het land spelen. Als je je gaat beroepen op Israël als 'wonder' en het bewijs dat "God zijn beloften houdt", dan kun je elke discussie over mensenrechten of internationaal recht sowieso afkappen met 'het is allemaal goddelijk voorbestemd'. Het stuk slaat dus elke vorm van kritiek dood, het zet bewondering voor Israël neer als het enige juiste perspectief, en wie daar vragen bij stelt wordt afgeschilderd als jaloers, kwaadaardig of blind.
Ik vind het in basis ook een veel te simplistische insteek om te zeggen "Ze haten Israël niet om wat het doet maar om wat het is". Eh nee, kritiek op Israël gaat juist vaak heel concreet over beleid: nederzettingen, landonteigening, schending van het internationaal recht.

Voor de aanhangers van het land kan een dergelijke tekst heel troostend zijn, dat begrijp ik, maar de schrijver negeert totaal de schaduwkanten van het beleid van Israël voor de Palestijnen. Dit is puur een liefdesbrief en zoals ze zeggen, liefde maakt blind. In dit geval blijkbaar stekeblind.

Het is alleen vaak onterechte kritiek. Alleen willen of kunnen mensen dat niet meer zien.

Ik ken diverse ex-atheïsten die juist vanwege Israël en de onvoorstelbare geschiedenis van de Joden geen atheïst meer konden zijn. En wie de bijbel ook maar een beetje kent, weet dat Israël niet perfect is en verwacht dat ook niet. Maar op de een of andere manier lijken juist niet-christenen perfectie te verwachten van Israël. 

Perfectie nog wel... Nou nee, het gaat om de besluitvorming van een ultrarechtse Netanyahu, waardoor ontstellend veel levens worden verwoest, wardoor er massaal honger wordt geleden. 

Het is pure wraak en haat, hij dient zijn volk niet, de gijzelaars niet, hij dient alleen zichzelf. Alsof we het over Hanas hebben. 

Arme burgers, zowel Israëlisch als Gazaans. Van niemand die de leiding daar heeft, hoeven ze ook maar iets van compassie en medemenselijkheid te verwachten. De burgers hebben het nakijken en het bloedvergieten gaat gewoon door. 

felija schreef op 27-08-2025 om 16:26:

Perfectie nog wel... Nou nee, het gaat om de besluitvorming van een ultrarechtse Netanyahu, waardoor ontstellend veel levens worden verwoest, wardoor er massaal honger wordt geleden.

Het is pure wraak en haat, hij dient zijn volk niet, de gijzelaars niet, hij dient alleen zichzelf. Alsof we het over Hanas hebben.

Arme burgers, zowel Israëlisch als Gazaans. Van niemand die de leiding daar heeft, hoeven ze ook maar iets van compassie en medemenselijkheid te verwachten. De burgers hebben het nakijken en het bloedvergieten gaat gewoon door.

Exact dit. De kritiek is helemaal niet vaak onterecht. Hoe blind kun je zijn.

Malibu2 schreef op 27-08-2025 om 15:49:

[..]

Het is alleen vaak onterechte kritiek. Alleen willen of kunnen mensen dat niet meer zien.

Ik ken diverse ex-atheïsten die juist vanwege Israël en de onvoorstelbare geschiedenis van de Joden geen atheïst meer konden zijn. En wie de bijbel ook maar een beetje kent, weet dat Israël niet perfect is en verwacht dat ook niet. Maar op de een of andere manier lijken juist niet-christenen perfectie te verwachten van Israël.

Ik ken de bijbel maar ben juist daarom overtuigd niet-gelovig. Allemaal mensenwerk wat mij betreft, zowel OT als NT. 

PensioNada schreef op 27-08-2025 om 15:21:

[..]

Het is toch helemaal niet relevant of er 83% of 73% of 63% of 53% burgerdoden zijn. In elk van die gevallen zijn het er nog steeds tienduizenden. In een oorlog heb je altijd wat burgerslachtoffers, maar dit is niet proportioneel. Israël had een andere aanpak moeten kiezen en kan vandaag nog stoppen met oorlog voeren. De familie van de gijzelaars is hier ook voor. Hamas vernietigen kan niet.

Ik ga puntsgewijs op je post in.

Is het exacte percentage relevant? Niet per se. Het gaat erom wat de achterliggende reden is. Op de een of andere manier vinden nieuwsmedia dat ze dit soort berichten moeten publiceren , vaak ook nog met misleidende titels. De Guardian plaatste bijvoorbeeld de kop: "Revealed: Israeli military’s own data indicates civilian death rate of 83% in Gaza war". Dat is feitelijk onjuist. Veel mensen lezen alleen maar de headlines en dit is de boodschap die ze meekrijgen. Dan vraag ik me serieus af wat er gebeurd is met de journalistieke integriteit. 

Net als jij betreur ik burgerslachtoffers in een oorlog zoals deze. Ik vraag me wel af op basis waarvan je je claim kunt onderbouwen dat het aantal burgerdoden "niet proportioneel" is? Het klinkt misschien cru en kil, maar het aantal burgerdoden zelf zegt niets over proportionaliteit. Je kan zeggen dat je het aantal burgerdoden erg hoog vindt, maar of het "proportioneel" is, is een juridische afweging. Dan kom je ook weer uit op de definitie kwestie. Als je kijkt naar de definities van bijvoorbeeld genocide, apartheid of hongersnood, dan blijkt al heel snel dat Israël niet aan die voorwaarden voldoet. Instituten als de VN en Amnesty geven zelf toe dat ze definities hebben gewijzigd. Toch worden die termen steeds genoemd, ook in de media. Waarom gebeurt dat volgens jou? 

Ik moet dan zelf weer denken aan een quote die aan Goebbels wordt toegeschreven: als je een grote leugen maar vaak genoeg blijft herhalen gaan mensen het op den duur geloven. En ik denk dat die uitwerking nu in de praktijk zichtbaar is. Op deze manier wordt Israël beschuldigd van zaken waaraan ze niet schuldig is. Dat creëert een bepaald onjuist beeld en onterechte vijandigheid. Daarom kom ik in dit topic wel vaker terug op die definities. 

Ik vind zelf de aanpak van Israël niet altijd goed, maar ik zie het vaak als de minst slechte optie. Dit conflict kan niet op een nette, westerse manier van praten opgelost worden. Ik denk dat de uitspraak juist is dat kracht de taal is van het Midden Oosten. Vaak is het makkelijk praten vanuit Nederland, maar ik sta zeker open voor betere actieplannen. Ik heb alleen nog steeds geen reëel alternatief voorstel voorbij zien komen waarbij ook de veiligheid van Israël op langere termijn zoveel mogelijk gewaarborgd blijft. 

En als laatste noem je dat Hamas niet vernietigd kan worden. Nazi Duitsland was veel omvangrijker dan Hamas. Met name de Duitse jeugd was massaal geïndoctrineerd, net als in Gaza. Na WOII moest Duitsland gedenazificeerd worden. Na deze oorlog zullen de Gazanen gederadicaliseerd moeten worden. In Duitsland is het gelukt, waarom zouden de Gazanen dit niet kunnen? Ik denk dat het belangrijk is dat het onderwijssysteem en lesmateriaal volledig op de schop gaan en ik denk dat meer gematigde Arabische landen zoals de VAE hierin een rol zouden kunnen spelen. 

Ik hoorde van een gebied in Rafah dat nu onder lokaal clanbestuur valt die anti Hamas zijn. Kinderen worden daar nu andere dingen geleerd dan op de oude UNRWA scholen. Ik geloof ook echt dat kinderen uit zichzelf niet willen haten, maar door ouderen geleerd worden te haten. En die cirkel moet doorbroken worden. 

Ik denk wel dat het nodig is om Hamas militair compleet te verslaan om de illusie te doorbreken. Dit bijvoorbeeld door Gaza stad wel in te nemen. Je moet Hamas elke mogelijkheid ontnemen om een soort van overwinning te claimen. Het moet overduidelijk zijn dat ze verloren hebben. Net zoals nazi Duitsland zich destijds gedwongen voelde om zich over te geven. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

27-08-2025 om 17:09

Zorroo schreef op 27-08-2025 om 14:57:

Ik begrijp dat jij dit een mooi stuk vindt, omdat jij met grote liefde naar Israël kijkt. Maar wat mij betreft is dit geen echte analyse maar eerder een soort emotioneel pamflet. Het spreekt alleen maar van de liefde en bewondering voor Israël en gaat totaal voorbij aan alle schaduwkanten die er rond het land spelen. Als je je gaat beroepen op Israël als 'wonder' en het bewijs dat "God zijn beloften houdt", dan kun je elke discussie over mensenrechten of internationaal recht sowieso afkappen met 'het is allemaal goddelijk voorbestemd'. Het stuk slaat dus elke vorm van kritiek dood, het zet bewondering voor Israël neer als het enige juiste perspectief, en wie daar vragen bij stelt wordt afgeschilderd als jaloers, kwaadaardig of blind.
Ik vind het in basis ook een veel te simplistische insteek om te zeggen "Ze haten Israël niet om wat het doet maar om wat het is". Eh nee, kritiek op Israël gaat juist vaak heel concreet over beleid: nederzettingen, landonteigening, schending van het internationaal recht.

Hear hear 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

27-08-2025 om 17:10

Malibu2 schreef op 27-08-2025 om 15:49:

[..]

dan moet je wel in die sprookjes geloven. 

@Malibu, dank weer voor je uitgebreide antwoord. Ondanks dat we het niet eens zijn waardeer ik dat wel. Hamas is iets raars. Het is een guerillagroep die tevens een statelijke actor is. Guerillagroepen kan je eigenlijk niet met geweld verslaan. Geweld maakt ze sterker. Bij een staat als nazi Duitsland is dat niet zo. Een tweede aspect van de geschiedenis van Duitsland na de 2e wereldoorlog is dat ze gelijk geholpen zijn met de wederopbouw. Na de eerste wereldoorlog is dat niet gebeurd en bleef het land berooid achter wat een goede voedingsbodem was voor het nazisme. 
De geallieerden konden de staat Duitsland  verslaan en daarmee het nazi regiem vernietigen. Israël kan "de staat Gaza" niet verslaan en daarmee Hamas vernietigen en omgekeerd werkt al helemaal niet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.