Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Zilver_gray
25-08-2025 om 12:50
Laten we nu niet doen alsof het IDF louter op Hamas jaagt en per ongeluk eens een burger raakt.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/israelische-krant-militairen-krijgen-opdracht-op-gazanen-te-schieten-bij-voedseldistributie~be061e40/
Israël maakt zich helaas ook schuldig aan het gebruik van menselijke schilden.
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5510643/israel-gaza-leger-militairen-menselijk-schild
PensioNada
25-08-2025 om 13:24
Zilver_gray schreef op 25-08-2025 om 12:50:
Laten we nu niet doen alsof het IDF louter op Hamas jaagt en per ongeluk eens een burger raakt.
https://www.volkskrant.nl/buitenland/israelische-krant-militairen-krijgen-opdracht-op-gazanen-te-schieten-bij-voedseldistributie~be061e40/
Israël maakt zich helaas ook schuldig aan het gebruik van menselijke schilden.
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5510643/israel-gaza-leger-militairen-menselijk-schild
Wat betreft het schieten op burgers bij uitdeelpunten, geeft de door Malibu aangehaalde Spencer toe dat dit gebeurt omdat ze geen andere manier hebben om de massa onder controle te houden.
Zilver_gray
25-08-2025 om 13:30
PensioNada schreef op 25-08-2025 om 13:24:
[..]
Wat betreft het schieten op burgers bij uitdeelpunten, geeft de door Malibu aangehaalde Spencer toe dat dit gebeurt omdat ze geen andere manier hebben om de massa onder controle te houden.
Ze schieten al op burgers vanaf begin van de oorlog, niet pas bij de uitdeelpunten;
Hoe verklaar je anders die 60.000 doden?
Zilver_gray
25-08-2025 om 14:01
Daglichtlamp schreef op 25-08-2025 om 12:00:
Ondertussen is Israël druk bezig om te zorgen dat er nog minder nieuws vanuit Gaza naar ons toekomt.
https://nos.nl/liveblog/2579815-15-doden-bij-aanval-op-nasser-ziekenhuis-onder-wie-4-journalisten
Bij Israëlische aanvallen op het Nasser-ziekenhuis in het zuiden van de Gazastrook zijn vijftien mensen gedood, onder wie vier journalisten. Dat melden Palestijnse gezondheidsfunctionarissen.
Al Jazeera meldt dat een van de doden als cameraman voor de zender werkte. Ook een cameraman van persbureau Reuters is gedood. Een fotograaf van Reuters is gewond geraakt. De derde journalist was een freelancer voor onder meer persbureau AP. En de laatste journalist werkte voor de Amerikaanse zender NBC News.
Al Jazeera meldt dat er een kamikazedrone op het ziekenhuis was afgestuurd. Nadat die ontploft was, kwamen hulpverleners ter plekke om lichamen en gewonden weg te halen. Journalisten deden daar verslag van. Op dat moment explodeerde een tweede kamikazedrone. Dat bevestigen ooggetuigen tegen persbureau Reuters. Het Israëlische leger heeft vooralsnog niets gecommuniceerd over de aanval.
Nou hier hebben we het dus de hele tijd over.
“Sinds het begin van de oorlog in oktober 2023 meer dan 226 journalisten gedood door het Israëlische leger”.
PensioNada
25-08-2025 om 14:09
Zilver_gray schreef op 25-08-2025 om 13:30:
[..]
Ze schieten al op burgers vanaf begin van de oorlog, niet pas bij de uitdeelpunten;
Hoe verklaar je anders die 60.000 doden?
@Zilver_gray, ik had het specifiek over de uitdeelpunten omdat Spencer waar @Malibu vaak aan refereert dit zo stelde. Eigenlijk bedoel ik te zeggen: een erkend vriend van Israël, die mee mag met de IDF, erkent dat er met scherp wordt geschoten op burgers bij uitdeelpunten.
Dat de werkelijkheid dan veel erger is, laat zich raden. Overigens tweette een andere man waar ze naar verwees: "als we 1 Israëli ruilen voor 1000 Palestijnen, mogen we dan geen 1000 Palestijnen doden voor elke gedode Israëli."
Zilver_gray
25-08-2025 om 14:14
PensioNada schreef op 25-08-2025 om 14:09:
[..]
@Zilver_gray, ik had het specifiek over de uitdeelpunten omdat Spencer waar @Malibu vaak aan refereert dit zo stelde. Eigenlijk bedoel ik te zeggen: een erkend vriend van Israël, die mee mag met de IDF, erkent dat er met scherp wordt geschoten op burgers bij uitdeelpunten.
Dat de werkelijkheid dan veel erger is, laat zich raden. Overigens tweette een andere man waar ze naar verwees: "als we 1 Israëli ruilen voor 1000 Palestijnen, mogen we dan geen 1000 Palestijnen doden voor elke gedode Israëli."
Dan heb ik je post anders geïnterpreteerd denk ik. Excuses.
Malibu2
25-08-2025 om 14:36
Mijn bronnen vinden (net als ik) Israël niet perfect en zijn zeker niet alleen maar pro Netanyahu, maar hebben ook geen last van Netanyahu Derangement Syndrome. Dat maakt ze in mijn ogen juist meer betrouwbaar. Ze kijken er met een behoorlijk objectieve blik naar. En heb ik ooit geclaimd dat zij Israël perfect vinden? Nope.
Maar ondanks dat ze Israël niet perfect vinden en vaak wel punten zien voor verbetering, zien ze wel degelijk het gevaar waartegen Israël strijd, en zijn ze zich bewust van de realiteiten van oorlog. Een oorlog die geen enkel land perfect kan en zal uitvoeren, iets wat minder geïnformeerde mensen soms wel lijken te verwachten van Israël (alweer die dubbele standaard).
rionyriony
25-08-2025 om 15:11
Bij die 60.000 gesneuvelden zullen ook een flink aantal Hamasleden zitten (ik las ergens ongeveer 20.000), voorts sterft er altijd een aanzienlijk aantal een natuurlijke dood, zoals ook bij ons, ook sterven er duizenden Palestijnen aan de acties van Hamas (ze zijn niet zachtzinnig als ze ergens ontrouw aan hun ideologie vermoeden), tijdens voedselrellen om chaos te veroorzaken zodat journalisten erover zouden gaan schrijven, en verder nog een flink aantal mensen die door Hamas gebruikt zijn als levend schild.
Daglichtlamp
25-08-2025 om 15:25
rionyriony schreef op 25-08-2025 om 15:11:
Bij die 60.000 gesneuvelden zullen ook een flink aantal Hamasleden zitten (ik las ergens ongeveer 20.000), voorts sterft er altijd een aanzienlijk aantal een natuurlijke dood, zoals ook bij ons, ook sterven er duizenden Palestijnen aan de acties van Hamas (ze zijn niet zachtzinnig als ze ergens ontrouw aan hun ideologie vermoeden), tijdens voedselrellen om chaos te veroorzaken zodat journalisten erover zouden gaan schrijven, en verder nog een flink aantal mensen die gebruikt zijn als levend schild.
Bij die 60.000 zitten juist nog niet de andere doden. Daar heb ik eerder al een analyse over gedeeld. Waarschijnlijk is het totaal aantal slachtoffers nog veel hoger.
rionyriony
25-08-2025 om 16:16
't Is maar wie je gelooft Daglichtlamp. Ik geloof in de redelijkheid en beschaving van de Israëli's, dat in tegenstelling tot Hamas en (helaas ook hier) linkse propaganda.
Natuurlijk komen overal overtredingen voor. Mensen die hun zelfbeheersing verliezen. Dat zal een beide kanten best wel voorkomen.
Ik las hier een artikel over het onderwerp; deze webpagina bespreekt hoe er tijdens de oorlog in Gaza een overvloed aan desinformatie en leugens wordt verspreid, volgens het principe van Steve Bannon. Dit leidt tot een overbelasting van de bullshit-detector van mensen, waardoor ze alles geloven wat ze voorgeschoteld krijgen. De pagina gaat verder in op de sterftecijfers in Gaza, waarbij de tellingen van het ministerie van gezondheid in Gaza (GMoH) onder de loep worden genomen. Er wordt een analyse gepresenteerd die aantoont dat een groot deel van de gesneuvelden Hamas-strijders zijn, en dat de sterftecijfers niet alleen door Israëlische acties veroorzaakt worden. Een recent bevolkingsonderzoek in Gaza toont aan dat de bevolking nog steeds groeit, wat in tegenspraak is met de mediaverhalen over een onleefbaar en uitgehongerd Gaza.
https://www.wyniasweek.nl/onderzoek-weerlegt-de-mediaverhalen-dat-gaza-onleefbaar-en-uitgehongerd-zou-zijn/
Zilver_gray
25-08-2025 om 16:39
Zilver_gray schreef op 22-08-2025 om 15:26:
[..]
Ik heb het ook gelezen; afschuwelijk!
Politie nuanceerde al snel berichtgeving
Vrijdag werd een 15-jarige jongen uit Maarssen aangehouden op verdenking van openlijke geweldpleging en mishandeling. Hoewel de politie aanvankelijk sprak van een ‘mogelijk discriminerende context’ werd dat statement kort daarop teruggenomen. Later stelde de politie dat afkomst geen rol speelde bij het geweld.
Lijkt toch wat genuanceerder te liggen.
rionyriony
25-08-2025 om 20:00
Israël heeft geen dadermotief om random publiek te treffen; Hamas heeft dat wel.
Israël valt geen gewone mensen aan, tenzij daar een militair doel mee gemoeid is.
Hamas doet dat wel.
Daarom vind ik Israël geloofwaardig en Hamas niet. Mensen die Hamas op welke manier dan ook vergoelijken daarvan denk ik dat ze de weg kwijt zijn. Ze verdedigen wat niet, nooit, te verdedigen valt.
Bij de laatste aanval in een ziekenhuis blijkt dat men inderdaad Hamas wilde treffen, en niet een of andere patiënt die lag te bekomen van een operatie of een onwelgevallige journalist. Dat idee is absurd. Mensen die dat denken zijn overstuur en denken niet meer logisch. Ik vind wel dat ze zich in moeten houden om dergelijke emotionele irrationele beweringen niet zomaar overal te uiten. Ik vind dat onverantwoordelijk gezien de omstandigheden.
FaithfulDuck87
25-08-2025 om 20:32
Israëlische premier Netanyahu: ziekenhuisaanval was tragisch ongeluk
De Israëlische premier Netanyahu zegt dat de aanval op het Nasser-ziekenhuis een "tragisch ongeluk" was. Bij de aanvallen van vanochtend in Khan Younis werden zeker twintig mensen gedood, onder wie vijf journalisten. "Israël betreurt het tragische ongeluk ten zeerste", staat in een verklaring.
Israël zegt ook "het werk van journalisten, medisch personeel en alle burgers te waarderen" en meldt dat het leger een onderzoek heeft ingesteld naar de aanvallen.
Het hoeveelste tragische ongeluk was dit? Heel makkelijk daar op te schuiven. Slecht leger dan zeker?
Nighttripper
25-08-2025 om 20:51
rionyriony schreef op 25-08-2025 om 20:00:
....
Bij de laatste aanval in een ziekenhuis blijkt dat men inderdaad Hamas wilde treffen, en niet een of andere patiënt die lag te bekomen van een operatie of een onwelgevallige journalist. Dat idee is absurd. Mensen die dat denken zijn overstuur en denken niet meer logisch. Ik vind wel dat ze zich in moeten houden om dergelijke emotionele irrationele beweringen niet zomaar overal te uiten. Ik vind dat onverantwoordelijk gezien de omstandigheden.
Mee eens. Ik vroeg me trouwens vandaag af,hoeveel ziekenhuizen hebben ze daar wel niet?
Loeki72
25-08-2025 om 22:12
rionyriony schreef op 25-08-2025 om 20:00:
Israël heeft geen dadermotief om random publiek te treffen; Hamas heeft dat wel.
Israël valt geen gewone mensen aan, tenzij daar een militair doel mee gemoeid is.
Hamas doet dat wel.
Daarom vind ik Israël geloofwaardig en Hamas niet. Mensen die Hamas op welke manier dan ook vergoelijken daarvan denk ik dat ze de weg kwijt zijn. Ze verdedigen wat niet, nooit, te verdedigen valt.
Waarom spreekt Israël dan van een tragisch ongeluk en gaan ze het onderzoeken? Kennelijk weet jij meer dan Netanyahu.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.