Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Beterhier
23-08-2025 om 16:43
Fleurtje_5 schreef op 23-08-2025 om 15:59:
Dieptriest dat onschuldige mensen in Nederland zelfs niet veilig zijn vanwege hun roots.
Zoals ik de tekst interpreteer gaat het niet om de roots maar om het plegen van genocide. Daarvan is Netanyahu de hoofd oorzaak. Het is al eerder geschreven dat hij Israël in een isolement brengt maar het triggert ook antisemitisme bij mensen die het niet los van elkaar zien.
Verder 100% niet eens met de actie! Zo'n monument is voor mij ook heilig.
Muurbloem1985
23-08-2025 om 17:03
Beterhier schreef op 23-08-2025 om 16:43:
[..]
Zoals ik de tekst interpreteer gaat het niet om de roots maar om het plegen van genocide. Daarvan is Netanyahu de hoofd oorzaak. Het is al eerder geschreven dat hij Israël in een isolement brengt maar het triggert ook antisemitisme bij mensen die het niet los van elkaar zien.
Verder 100% niet eens met de actie! Zo'n monument is voor mij ook heilig.
Snappen mensen nog steeds niet dat deze oorlog (Het is GEEN genocide) is veroorzaakt door hamas, en wat er is gebeurd op 7 Oktober 2023? Ik begrijp serieus niet dat mensen de ECHTE oorzaak niet kunnen en willen accepteren en zien, EN mensen die dit doen en het niet los van elkaar kunnen zien zijn te dom om te poepen heb er geen andere redenatie voor. Dit is pure jodenhaat want mensen die dit goedkeuren zouden ook moeten goedkeuren dan moskeeën worden aangevallen i.v.m. moslimgeweld door Islamitische staat, of is het bij links dan ineens wel racisme? en bij joden niet?
Beterhier
23-08-2025 om 17:23
Hamas is heeft naar mijn idee een terroristische aanval uitgevoerd. Weliswaar met een ongekende impact zoals 11 september. Maar ik hoor over daarna buiten enkele raketten vooral dat Israël deze heeft beantwoord met een enorme oorlog. Het is niet begonnen op 7 oktober, dat heeft António Guterres ook aangestipt direct na de aanval. Hiervoor werd hij uiteraard gelijk afgeschoten want zelfreflectie is not done.
In de Wikipedia pagina staat 7 oktober ook als aanval genoemd en bij motieven ook waarom het een reactie is op. Verder ook hier 100% afkeuring.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hamas-aanval_in_Isra%C3%ABl_2023
Over het wel of geen exact een genocide zijn ga ik geen spijkers op laag water zoeken. Dat is iets voor juristen maar het is in elk geval een zware en voortdurende oorlogsmisdaad die Joden geen dienst bewijst. We gaan het dit jaar nog zien.
Muurbloem1985
23-08-2025 om 17:47
Beterhier schreef op 23-08-2025 om 17:23:
Hamas is heeft naar mijn idee een terroristische aanval uitgevoerd. Weliswaar met een ongekende impact zoals 11 september. Maar ik hoor over daarna buiten enkele raketten vooral dat Israël deze heeft beantwoord met een enorme oorlog. Het is niet begonnen op 7 oktober, dat heeft António Guterres ook aangestipt direct na de aanval. Hiervoor werd hij uiteraard gelijk afgeschoten want zelfreflectie is not done.
In de Wikipedia pagina staat 7 oktober ook als aanval genoemd en bij motieven ook waarom het een reactie is op. Verder ook hier 100% afkeuring.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hamas-aanval_in_Isra%C3%ABl_2023
Over het wel of geen exact een genocide zijn ga ik geen spijkers op laag water zoeken. Dat is iets voor juristen maar het is in elk geval een zware en voortdurende oorlogsmisdaad die Joden geen dienst bewijst. We gaan het dit jaar nog zien.
Het was inderdaad niet toen begonnen:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_aanslagen_in_Isra%C3%ABl
Beterhier
23-08-2025 om 19:19
Muurbloem1985 schreef op 23-08-2025 om 17:47:
[..]
Het was inderdaad niet toen begonnen:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_aanslagen_in_Isra%C3%ABl
Dat komt overeen met mijn herinnering dat het mijn hele leven al ellende is daar. Iemand de lijst vanuit Israël? Wat ik oppikte is dat de verhouding doden een factor 5 tot 10 is t.o.v. Israël.
Muurbloem1985
23-08-2025 om 19:41
Beterhier schreef op 23-08-2025 om 19:19:
[..]
Dat komt overeen met mijn herinnering dat het mijn hele leven al ellende is daar. Iemand de lijst vanuit Israël? Wat ik oppikte is dat de verhouding doden een factor 5 tot 10 is t.o.v. Israël.
Dan moet je de geschiedenisboeken over dat conflict echt eens bestuderen, Arabieren willen geen vrede met Israël, Israël heeft al sinds 1948 vrede aangeboden en daarna nog een aantal keer (5x in het totaal) en als je dan antwoord krijgt met vreselijke aanslagen ja dan wordt er teruggeslagen en terecht anders zou er nu geen Israël zijn.
PensioNada
23-08-2025 om 20:04
Muurbloem1985 schreef op 23-08-2025 om 19:41:
[..]
Dan moet je de geschiedenisboeken over dat conflict echt eens bestuderen, Arabieren willen geen vrede met Israël, Israël heeft al sinds 1948 vrede aangeboden en daarna nog een aantal keer (5x in het totaal) en als je dan antwoord krijgt met vreselijke aanslagen ja dan wordt er teruggeslagen en terecht anders zou er nu geen Israël zijn.
De huidige status quo is niet alleen de schuld van Israël. Er zijn echter verschillende verhalen over de zelfde gebeurtenissen. Zijn de Palestijnen tijdens de nakba uit Israël verdreven of zijn ze weggegaan met het idee dat als Israël was verslagen door de Arabische buurlanden ze weer terug konden komen? Verschillende gebeurtenissen, verschillende verhalen. Je moet het ook afzetten tegen de tijdsgeest. De na-oorlogse jaren waren jaren van verzetsbewegingen en dekolonisatie. De PLO zat oorspronkelijk in de communistische hoek. Israël werd gezien als een neokolonialistisch gedrocht. Dat dat allemaal wat ingewikkelder ligt, wordt ook heden ten dage nog ontkend.
Andersom heb je het eindeloze "maar Hamas". Ik heb nul begrip voor de moorden van 7 oktober, maar ik denk wel te begrijpen waar het vandaan komt.
Loeki72
23-08-2025 om 20:25
Daglichtlamp schreef op 23-08-2025 om 16:40:
Laten we vooral bedenken waar dit oorlogsmonument voor staat. Als herinnering dat zulke verschrikkelijkheden als toen nooit meer mogen gebeuren.
Het heeft geen zin om te herdenken. De mens is tot verschrikkelijke dingen in staat en zal dat blijven doen totdat de mens eindelijk uitsterft.
felija
23-08-2025 om 20:40
Wat ik me wel eens bedenk: eigenlijk hebben de Joden er al tweeduizend jaar last van om het uitverkoren volk van God te zijn en dat Hij hen volgens de bijbel Palestina heeft beloofd.
Wat als dat allemaal geen rol had gespeeld? Hoe zou het de joden dan zijn vergaan? Waren ze dan ook eeuwenlang opgejaagd? Hadden ze dan wel rust gehad? Was er dan ook op zulke grote schaal antisemitisme geweest?
Waarom geen uitverkoren plek elders? Waar men elkaar wel het licht in de ogen gunt en vredig naast elkaar kan leven?
Want dat gun ik ze, maar ik zie het op deze plek niet gebeuren.
Malibu2
23-08-2025 om 22:56
felija schreef op 23-08-2025 om 20:40:
Wat ik me wel eens bedenk: eigenlijk hebben de Joden er al tweeduizend jaar last van om het uitverkoren volk van God te zijn en dat Hij hen volgens de bijbel Palestina heeft beloofd.
Wat als dat allemaal geen rol had gespeeld? Hoe zou het de joden dan zijn vergaan? Waren ze dan ook eeuwenlang opgejaagd? Hadden ze dan wel rust gehad? Was er dan ook op zulke grote schaal antisemitisme geweest?
Waarom geen uitverkoren plek elders? Waar men elkaar wel het licht in de ogen gunt en vredig naast elkaar kan leven?
Want dat gun ik ze, maar ik zie het op deze plek niet gebeuren.
Al wel meer dan tweeduizend jaar.
Wat ik zelf altijd bijzonder vind is dat dit kleine volk nog steeds bestaat. Er zijn zoveel volken die hen hebben willen vernietigen.
- De Assyriers veroverden in 722 v.Chr. het noordelijke deel en deporteerde de bevolking, waarna tien stammen verdwenen. Het Zuidelijke Rijk Juda bleef bestaan. Het Assyrische Rijk werd later veroverd door de Babyloniers, en is verdwenen.
- De Babyloniers vernietigden Jeruzalem en de eerste tempel in 586 v.Chr. De Joden werden naar Babylon gedeporteerd. Het Babylonische Rijk werd kort daarna veroverd door de Perzen en de Joden mochten terugkeren naar Israel en de tempel herbouwen.
- In Perzie wordt een plan beraamd om alle Joden uit het rijk uit te roeien (zie bijbelboek Esther). Door de interventie van Esther en Mordechai mislukt dit plan en hier komt het Purim feest vandaan. Het Perzische Rijk wordt veroverd door Alexander de Grote.
- Koning Antiochus IV Epiphanus van het Seleucidische Rijk verbood diverse joodse rituelen, ontwijdde de tempel en probeerde de Joden te helleniseren. Hierop volgde de Makkabeeenstrijd, en ze herstelden de tempel in ere (chanoeka). Het Seleucidische rijk is verdwenen. De Grieken zijn er nog wel als volk, maar niet meer als wereldmacht.
- De Romeinen verwoestten rond 70 de tweede tempel en Jeruzalem. In 135 werden Joden na de Bar Kochba opstand in grote getalen verdreven. Het Romeinse Rijk stortte later in.
- Byzantijnse Rijk: hier was sprake van onderdrukking. Het Byzantijnse Rijk ging ten onder in 1453 met de val van Constantinopel.
- Diverse islamitische rijken: joden waren tweederangs burgers (dhimmis). Soms werden ze getolereerd, soms (zwaar) vervolgd. Veel van die islamische rijken zijn verdwenen (bv de Omayyaden, Abbasiden en Almohaden).
- Europa in de Middeleeuwen: Joden kregen de schuld van rampen zoals de Pest, en werden vervolgd, verdreven of vermoord. Er werden kruistochten naar het Heilige Land uitgevoerd. De machtstructuren van toen bestaan niet meer.
- Spanje en Portugal in de 15e/16e eeuw: keuze voor Joden was bekeren, vertrekken of sterven. De Spaanse Inquisitie vervolgde Joden die zich hadden bekeerd maar waarvan het vermoeden bestond dat ze heimelijk nog steeds Joods waren. Spanje en Portugal bestaan nog als landen, maar niet meer als de wereldmacht van toen.
- Oost Europa en Rusland vanaf de 18e eeuw: Joden waren geregeld het doelwit van pogroms, waarna velen vluchtten naar West Europa en Amerika. Rusland bestaat nog, maar het tsarenrijk en de Sovjetunie niet meer.
- Nazi Duitsland: 6 miljoen Joden zijn vermoord. Het Derde Rijk werd in 1945 vernietigd en Nazi-Duitsland bestaat niet meer in die vorm.
En deze lijst is nog niet eens compleet. Zie je ook steeds hetzelfde patroon? Rijken die probeerden de Joden te vernietigen zijn verdwenen. Maar het Joodse volk bestaat nog steeds. Ook het land Israel is sinds 1948 diverse malen aangevallen, maar bestaat nog steeds, soms tegen alle verwachtingen in. En ook nu zie je dat de landen die Israel aanvallen het slecht vergaat. De Gazanen hadden de kans om vanaf 2005 een succes van Gaza te maken, maar ze kozen helaas anders. Tegelijkertijd zie je dat landen die vrede hebben gesloten met Israel het juist veel beter doen.
Als christen kan ik in dit alles de hand van God zien. Een vervulling van wat er in de Bijbel wordt gezegd: "Wie u zegent, is gezegend, wie u vervloekt, is vervloekt". Iets wat ik in mijn eigen leven sinds 7 oktober ook volop ervaar, ik voel me enorm gezegend en dat gun ik anderen ook.
felija
23-08-2025 om 23:10
Je hebt gelijk! Al meer dan tweeduizend jaar. Ik denk wel eens dat er ook afgunst achter schuilgaat: de handelsgeest van de Joden, welvaart, vrede en voorspoed werd ze niet gegund.
In die zin heb ik heel veel respect voor Joodse mensen, hoe ze zich inderdaad nog steeds staande weten te houden.
Ik gun ze een minder gecompliceerd bestaan, zonder altijd opgejaagd te worden en zich niet welkom te voelen.
Ik ben christelijk opgevoed, ik weet het nu niet meer goed: de hand van God. Ik zie die niet in terug in het beleid van Netanyahu. Maar dat is geen nieuws.
Ik kan de vijanden van Israël niet alleen als slecht zien, Hamas uiteraard wel en andere terroristische groeperingen, maar de gewone burger heeft wat mij betreft dezelfde rechten als een Joodse burger: een leven in vrijheid, zonder onderdrukking.
Een uitverkoren volk en een beloofd land , ik snap God daar niet in. Het is vragen om moeilijkheden.
Loeki72
24-08-2025 om 10:20
Maar dan ga je er vanuit dat er een god is en dat de verhalen in de bijbel echt zijn gebeurd. Ik geloof daar niet in. En al zou dat wel zo zijn, dat is het toch van de zotte dat een heel oud boek zoveel ellende veroorzaakt? De wereld is sinds die 2000 jaar nogal veranderd.
felija
24-08-2025 om 10:22
Loeki72 schreef op 24-08-2025 om 10:20:
Maar dan ga je er vanuit dat er een god is en dat de verhalen in de bijbel echt zijn gebeurd. Ik geloof daar niet in. En al zou dat wel zo zijn, dat is het toch van de zotte dat een heel oud boek zoveel ellende veroorzaakt? De wereld is sinds die 2000 jaar nogal veranderd.
Eens.
Zilver_gray
24-08-2025 om 10:45
Inderdaad.
Ik denk ook dat het “geloof” een van de grote oorzaken van de ellende op de wereld is. En nogal makkelijk om je achter het geloof te verschuilen/ hiermee alles te rechtvaardigen.
Malibu2
24-08-2025 om 11:23
Het klopt dat de wereld nogal is veranderd, maar door al die veranderingen heen en ondanks al die onderdrukkingen en uitroeiing is er constant een joods volk geweest. Tegen alle verwachtingen en logica in.
En is het dat boek, of zijn het mensen die al millennia lang zoveel ellende veroorzaken?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.
Dieptriest dat onschuldige mensen in Nederland zelfs niet veilig zijn vanwege hun roots.