Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Zorroo schreef op 18-08-2025 om 21:44:

[..]

Dit is op zo veel manieren eenzijdig en onwaar dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen.

Vertel eens, waar denk jij dat de Gazanen die kleine 15 miljard aan ontwikkelingshulp hebben uitgegeven?

Soldatentekort dwingt Israël tot diaspora-rekrutering en mogelijk tot massale inzet reservisten - https://nos.nl/l/2579111

Volgens Yossi Mekelberg, analist bij denktank Chatham House, wordt de maatschappelijke impact steeds zichtbaarder. "Veel reservisten hebben al meer dan 400 dagen gediend. Aanvankelijk - na de Hamas-aanval van 7 oktober 2023 - kwam iedereen opdagen, nu is het nog maar 50 procent. Het leger houdt dat stil omdat het politiek slecht oogt."

Hij ziet niet alleen uitputting, maar ook groeiende morele twijfel. "Reservisten weten precies wat er in Gaza van hen wordt gevraagd. Als je uitgeput bent en twijfelt aan het nut van de missie, neemt de bereidheid af."

De mobilisatieplannen vallen samen met hevige protesten in Israël, geleid door families van gijzelaars. Afgelopen weekend trokken tienduizenden mensen door Tel Aviv. Premier Netanyahu beschuldigt hen ervan Hamas te helpen, wat de kloof tussen de regering en de samenleving verder vergroo
t

Zilver_gray schreef op 18-08-2025 om 21:31:

[..]

En wat schiet je ermee op om Israël de godganse tijd een hand boven het hoofd te houden en alles maar te ontkennen wat daar gebeurd?

Tja, die vraag kan ik omgekeerd ook aan jou vragen.

Koko67 schreef op 18-08-2025 om 21:48:

[..]

Tja, die vraag kan ik omgekeerd ook aan jou vragen.

Wie houdt hier Hamas een hand boven het hoofd? En wie ontkent wat precies?

Zorroo schreef op 18-08-2025 om 21:45:

[..]

Als vuilnis ja. Ik ga hier niet met je over in discussie. Mensen met een roze bril op jegens Israël blijven toch dit soort onzin herhalen. Steeds maar weer, over de ruggen van 60.000 Gazaanse doden.

Het is Hamas die mensen als vuilnis behandelt. Misschien moet jij je roze moslimbril ook eens af doen.

Zilver_gray schreef op 18-08-2025 om 21:49:

[..]

Wie houdt hier Hamas een hand boven het hoofd? En wie ontkent wat precies?

Jij blijft vragen met vragen beantwoorden. 

Koko67 schreef op 18-08-2025 om 21:51:

[..]

Jij blijft vragen met vragen beantwoorden.

En jij blijft dezelfde nonsens herhalen 

[..]

Dit is op zo veel manieren eenzijdig en onwaar dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen.

Maar goed, toch mijn reactie op jouw sterk gekleurde pro-Israëlverhaal, al is het zinloos denk ik. 

Israël heeft Gaza in 2005 niet 'met veel geweld teruggegeven' – het trok zich eenzijdig terug, maar behield wél volledige controle over grenzen, luchtruim, zee, en toegang tot goederen en diensten. Volgens de VN en mensenrechtenorganisaties is Gaza nog steeds bezet gebied.

Sinds 2007 leeft de bevolking van Gaza onder een verstikkende blokkade – dat is géén veiligheidsmaatregel, maar collectieve bestraffing van meer dan 2 miljoen mensen, waaronder de helft kinderen. Basisvoorzieningen als schoon water, elektriciteit en gezondheidszorg zijn al jaren zwaar beperkt, nog vóór 7 oktober.

De suggestie dat Palestijnen 'als dank raketten afschoten' slaat nergens op. Het conflict is niet begonnen in 2005 of 2007, en ook niet op 7 oktober 2023. Het gaat om decennia van bezetting, landonteigening, militaire controle en mensenrechtenschendingen. Dat plaatst het geweld van Hamas in een bredere context. Het is nogal simplistisch om te doen alsof Israël alleen maar ‘werk en kansen’ bood en als dank ‘verraden’ werd. En bovendien, werk geven onder bezetting is geen humanitaire daad, Israël profiteerde daar ook van, en het gebeurde onder extreme controle.

Wat Hamas op 7 oktober deed, zijn oorlogsmisdaden. Punt. Dat is hier ook al honderd keer gezegd en bevestigd. Maar laten we niet doen alsof de situatie voor de terreurdaad van Hamas “rustig” of “prima” was – voor miljoenen Palestijnen was het al jaren een uitzichtloze nachtmerrie.

Hoe verklaar jij trouwens dat zo veel renommeerde mensenrechtenorganisaties Israël beschuldigen van apartheid en systematische onderdrukking? Dat zijn allemaal antisemietische bolwerken of zo? 

Koko67 schreef op 18-08-2025 om 21:50:

[..]

Het is Hamas die mensen als vuilnis behandelt. Misschien moet jij je roze moslimbril ook eens af doen.

Dat slaat nergens op, ik heb geen speciale link met moslims. Als er een link is, dan eerder met joodse Nederlanders dan met moslims. Maar ik ga de werkelijkheid niet ontkennen. 

Zilver_gray schreef op 18-08-2025 om 21:54:

[..]

En jij blijft dezelfde nonsens herhalen

Dat vind ik van jou

[..]

Dus in 2005 is gaza niet aan de palestijnen teruggeven volgens jou?

Muurbloem1985 schreef op 18-08-2025 om 22:02:

[..]

Dus in 2005 is gaza niet aan de palestijnen teruggeven volgens jou?

Lees mijn reactie hierboven.
En verder vind ik het wel weer even mooi geweest hier. Hoe mensen als jij in staat zijn om de boel zelfs nu nog in het voordeel van Israël te draaien vind ik oprecht verbijsterend. Maar goed ik snap wel meer niet van deze idiote wereld. En ja, jij vindt hetzelfde van mij, tuurlijk, zal vast wel. Succes ermee. 

Zorroo schreef op 18-08-2025 om 21:55:

[..]

Maar goed, toch mijn reactie op jouw sterk gekleurde pro-Israëlverhaal, al is het zinloos denk ik.

Israël heeft Gaza in 2005 niet 'met veel geweld teruggegeven' – het trok zich eenzijdig terug, maar behield wél volledige controle over grenzen, luchtruim, zee, en toegang tot goederen en diensten. Volgens de VN en mensenrechtenorganisaties is Gaza nog steeds bezet gebied.

Ach schei toch uit er waren zelfs musea en winkelcentra in gaza mensen  hadden eten en werk totdat ze het voor zichzelf hebben verpest 

Zorroo schreef op 18-08-2025 om 21:55:

[..]

Sinds 2007 leeft de bevolking van Gaza onder een verstikkende blokkade – dat is géén veiligheidsmaatregel, maar collectieve bestraffing van meer dan 2 miljoen mensen, waaronder de helft kinderen. Basisvoorzieningen als schoon water, elektriciteit en gezondheidszorg zijn al jaren zwaar beperkt, nog vóór 7 oktober.

De suggestie dat Palestijnen 'als dank raketten afschoten' slaat nergens op. Het conflict is niet begonnen in 2005 of 2007, en ook niet op 7 oktober 2023. Het gaat om decennia van bezetting, landonteigening, militaire controle en mensenrechtenschendingen. Dat plaatst het geweld van Hamas in een bredere context. Het is nogal simplistisch om te doen alsof Israël alleen maar ‘werk en kansen’ bood en als dank ‘verraden’ werd. En bovendien, werk geven onder bezetting is geen humanitaire daad, Israël profiteerde daar ook van, en het gebeurde onder extreme controle.

Wat Hamas op 7 oktober deed, zijn oorlogsmisdaden. Punt. Dat is hier ook al honderd keer gezegd en bevestigd. Maar laten we niet doen alsof de situatie voor de terreurdaad van Hamas “rustig” of “prima” was – voor miljoenen Palestijnen was het al jaren een uitzichtloze nachtmerrie.

Hoe verklaar jij trouwens dat zo veel renommeerde mensenrechtenorganisaties Israël beschuldigen van apartheid en systematische onderdrukking? Dat zijn allemaal antisemietische bolwerken of zo?

Ook weer een eenzijdig verhaal. Dat de toestand niet best is in Gaza valt niet te ontkennen. Daar Israël alleen de schuld van geven is simplistisch en onwaar. 
De slechte situatie daar is te wijten aan Israëlische blokkades en militaire acties, maar ook ( en meer) aan het beleid van Hamas wat al jaren erg wreed en autoritair is. En door de verdeeldheid in de Palestijnse politiek en de vele miljarden die door verkeerd en corrupt internationaal beleid niet naar de burgers ging.

Muurbloem1985 schreef op 18-08-2025 om 22:05:

[..]

Ach schei toch uit er waren zelfs musea en winkelcentra in gaza mensen hadden eten en werk totdat ze het voor zichzelf hebben verpest

Zélfs musea en winkelcentra? En dat is jouw bewijs dat het daar allemaal prima was?? [even sprakeloos.. sorry.. ]

Schei even lekker zelf uit met je verwrongen denkbeelden.
Maar goed, ik wind me te veel op. Ik stop ermee. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.