Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Zilver_gray schreef op 16-08-2025 om 07:18:

[..]

Hij schrijft precies datgene wat jij graag wil horen ja. Zijn het feiten of aannames ”It all comes down to an unhealthy, extreme hatred for Israel among many journalists, which clouds their judgment”.

Wat wil je hiermee nu aantonen?

Ik probeer jou al langer niet meer te overtuigen, ik weet dat je het niet kan zien. 

Ik blijf het bijzonder vinden en zie het ook in mijn eigen omgeving bij sommige mensen. Die mensen kozen er eerst zelf keer op keer voor om  leugens te geloven, ook al werden ze geconfronteerd met de waarheid, bijvoorbeeld over de claim van genocide. En op den duur kúnnen ze het simpelweg niet meer zien. Dit gaat verder dan het oneens zijn met bepaalde besluiten die worden genomen in Israël, of erkennen dat, hoewel de IDF een van de meest morele legers ter wereld is, er ongetwijfeld ook mensen zijn die zich misdragen, net als in ieder ander leger. Nee, dit is een geestelijk probleem dat veel dieper zit, waardoor hele grote groepen mensen leugens gaan geloven over Joden, al eeuwenlang.

Intussen heeft een klokkenluider een formele klacht ingediend bij USAID over de VN en andere hulporganisaties. 

An international aid worker operating in Gaza has filed a formal whistleblower complaint to the Inspector General of the United States Agency for International Development (USAID), alleging "gross misconduct and misuse of humanitarian funds by the World Food Programme and other U.N. Agencies," according to a copy of the complaint obtained by Fox News Digital.

Details of alleged United Nations interference in the delivery of aid to Gazans have been revealed by the whistleblower who was in Gaza in July. The whistleblower confirmed to Fox News Digital the content of the complaint. 

The whistleblower’s complaint claims "A firsthand eyewitnessing of senior Israel Defense Forces (IDF) officials offering any support necessary, including security protection and coordination, to representatives from the World Food Programme (WFP) and the U.N. Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA) only to have WFP and OCHA respond that they were not prepared to discuss such coordination."

According to the whistleblower complaint, this "raises serious questions as to why WFP and OCHA were unprepared to discuss or accept the assistance offered by the IDF, thereby preventing aid from getting to the people of Gaza."

Hele artikel hier te lezen:

https://www.foxnews.com/world/exclusive-whistleblower-alleges-misconduct-united-nations-gaza

Malibu2 schreef op 16-08-2025 om 08:17:

[..]

Ik probeer jou al langer niet meer te overtuigen, ik weet dat je het niet kan zien.

Nee, dit is een geestelijk probleem dat veel dieper zit, waardoor hele grote groepen mensen leugens gaan geloven over Joden, al eeuwenlang.

Jij komt niet met feitelijke onderbouwing die mij ervan overtuigd dat het anders is. Dat heeft niks te maken met dat ik het niet kan zien.

En dat “iedereen is tegen Israël” begint ook aardig vermoeiend te worden. 

Jij gaat zelfs nóg een stapje verder “ het is een geestelijk probleem” “waardoor grotere groepen mensen leugens over joden geloven”.. al eeuwen lang zelfs.

Mijn hemel, waarom neem ik eigenlijk nog de moeite om überhaupt op jou te reageren.

Het doet er helemaal niet toe dat Al Jazeera een eenzijdig nieuwsmedium is. Eenzijdig nieuws brengen betekent gelukkig niet dat je vermoord mag worden. 

Daglichtlamp schreef op 16-08-2025 om 08:47:

Het doet er helemaal niet toe dat Al Jazeera een eenzijdig nieuwsmedium is. Eenzijdig nieuws brengen betekent gelukkig niet dat je vermoord mag worden.

Blijkbaar vinden bepaalde individuen hier dat men om minder vermoord mag worden.. zolang Israël het recht heeft zichzelf te verdedigen is immers alles geoorloofd.

Daglichtlamp schreef op 16-08-2025 om 08:47:

Denk je dat die man daarom is gedood, omdat hij eenzijdig nieuws bracht?

Malibu2 schreef op 16-08-2025 om 09:01:

[..]

Israël dood omdat het kan, bewijzen leveren ze nauwelijks aan.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

16-08-2025 om 09:09

Malibu2 schreef op 16-08-2025 om 09:01:

[..]

jij weet dat hij dat niet deed? Jij weet net zoveel over deze man, dan dat een ander doet. 

En al die andere 200 journalisten die gedood zijn, die werkten ook allemaal voor Al Yazeera? 

Een interessant artikel (2024) daarin komt glashelder naar voren hoe Israël met (buitenlandse) media (journalisten) omgaat 

https://rsf.org/en/one-year-gaza-how-israel-orchestrated-media-blackout-region-war

Journalists targeted and killed, newsrooms destroyed, internet and electricity cut off, foreign press blocked: since the start of the war in Gaza, Israeli forces have methodically destroyed the Palestinian territory's media infrastructure and stifled journalism. Reporters Without Borders (RSF) stands in solidarity with Gaza’s journalists and reiterates its urgent call to the international community to protect them”

Friezinnetje schreef op 16-08-2025 om 09:09:

[..]

jij weet dat hij dat niet deed? Jij weet net zoveel over deze man, dan dat een ander doet.

En al die andere 200 journalisten die gedood zijn, die werkten ook allemaal voor Al Yazeera?

Ik ontken niet dat hij eenzijdig nieuws bracht. Ik denk wel dat ik meer van hem weet dan veel mensen in het westen, ik ben bijvoorbeeld bekend met de informatie uit deze thread:

https://x.com/mrconfino/status/1954974140114379169?t=9MCnLIh-YjpHUNQkMovVgg&s=19

En ik denk niet dat alle journalisten die zijn omgekomen voor Al Jazeera werkten, ik denk wel dat een aanzienlijk deel voor Hamas en co werkte. 

Het ligt er natuurlijk aan wie je kiest te geloven op dit vlak. Je kunt er ook altijd voor kiezen om bijvoorbeeld Amnesty International te geloven, die overduidelijk liegen als ze claimen dat er maar 69 journalisten zouden zijn gedood in de Tweede Wereldoorlog... Waarom denk jij dat zij dat doen?

https://x.com/AmnestyUK/status/1955220514324034036?t=uY_mn8G3kA3imaFvqvuy6Q&s=19

Malibu2 schreef op 16-08-2025 om 08:25:

Intussen heeft een klokkenluider een formele klacht ingediend bij USAID over de VN en andere hulporganisaties.

Een recent artikel van Reuters geeft een heel ander beeld: https://www.reuters.com/world/middle-east/usaid-analysis-found-no-evidence-massive-hamas-theft-gaza-aid-2025-07-25/

Je kan altijd precies dat nieuws er uit pikken wat bij je opvattingen past, maar de werkelijkheid is dat beide partijen propaganda bedrijven. Wat mij betreft is het niet zo relevant dat gewapende groeperingen in Gaza, waaronder Hamas bijdragen aan het wel of  niet eerlijk verdelen van het voedsel. Aan het eind  van de dag komt er te weinig voedsel binnen en dat is het echte probleem naast dat Gaza in puin ligt.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

16-08-2025 om 10:19

Malibu2 schreef op 16-08-2025 om 09:45:

[..]

Ik ontken niet dat hij eenzijdig nieuws bracht. Ik denk wel dat ik meer van hem weet dan veel mensen in het westen, ik ben bijvoorbeeld bekend met de informatie uit deze thread:

https://x.com/mrconfino/status/1954974140114379169?t=9MCnLIh-YjpHUNQkMovVgg&s=19

En ik denk niet dat alle journalisten die zijn omgekomen voor Al Jazeera werkten, ik denk wel dat een aanzienlijk deel voor Hamas en co werkte.

Het ligt er natuurlijk aan wie je kiest te geloven op dit vlak. Je kunt er ook altijd voor kiezen om bijvoorbeeld Amnesty International te geloven, die overduidelijk liegen als ze claimen dat er maar 69 journalisten zouden zijn gedood in de Tweede Wereldoorlog... Waarom denk jij dat zij dat doen?

https://x.com/AmnestyUK/status/1955220514324034036?t=uY_mn8G3kA3imaFvqvuy6Q&s=19

maar ook dan nog: Heeft Israël het recht om deze mensen te vermoorden? Want, zoals al vaker gezegd, meer dan 52.000 doden door Israël. Staat compleet niet meer in de verhouding met de doden die in oktober gevallen zijn. En ja, ook Hamas had dat niet mogen doen. 

Gaat Hamas stoppen door de oorlog die Israël nu voert? Ik denk het niet, ik denk dat het alleen maar erger gaat worden. Voert Israël genocide uit? Ja, ze roeien en verjagen een heel volk. Ik snap niet dat jij het allemaal maar goed keurt wat er gebeurt. 

PensioNada schreef op 16-08-2025 om 09:55:

[..]

Een recent artikel van Reuters geeft een heel ander beeld: https://www.reuters.com/world/middle-east/usaid-analysis-found-no-evidence-massive-hamas-theft-gaza-aid-2025-07-25/

Je kan altijd precies dat nieuws er uit pikken wat bij je opvattingen past, maar de werkelijkheid is dat beide partijen propaganda bedrijven. Wat mij betreft is het niet zo relevant dat gewapende groeperingen in Gaza, waaronder Hamas bijdragen aan het wel of niet eerlijk verdelen van het voedsel. Aan het eind van de dag komt er te weinig voedsel binnen en dat is het echte probleem naast dat Gaza in puin ligt.

Oh, dat artikel van Reuters? Heel toevallig zag ik vanochtend op mijn X feed daar een artikel over van The Free Press van een paar dagen geleden. Hieronder wat quotes (door mobiel vertaald in het Nederlands), voor volledig artikel zie https://www.thefp.com/p/why-is-reuters-carrying-water-for-hamas

En was je ervan op de hoogte dat de VN zelf heeft aangegeven dat 88% (!) van de hulpkonvooien geplunderd is? Is het dan een kwestie dat er te weinig voedsel Gaza binnenkomt of komt er wel genoeg voedsel binnen maar ligt het probleem bij de distributie door de VN?

"Mediaorganisaties zeiden dat er 'geen bewijs' is van systematische hulpdiefstal door Hamas. Die berichtgeving ging viraal. Maar het klopt niet.

Vorige maand publiceerde het Amerikaanse agentschap voor internationale ontwikkeling (USAID) een interne analyse waarin meldingen van verspilling, fraude en misbruik van humanitaire hulp in Gaza werden bijgehouden. 

Volgens dat rapport ontving het Bureau voor Humanitaire Hulp van USAID tussen oktober 2023 en mei 2025 156 meldingen van "fraude, verspilling en misbruik" van haar ngo-partners in Gaza, wat neerkwam op een verlies van meer dan 4,6 miljoen dollar. De belangrijkste bevinding was dat "voor alle 156 incidenten de partners in hun incidentrapporten geen informatie verstrekten over betrokkenheid van een SG [gesanctioneerde groep] of FTO [buitenlandse terroristische organisatie]", aldus een diavoorstelling van de bevindingen die The Free Press heeft verkregen .

Maar toen de analyse uitlekte naar bestaande nieuwsorganisaties, meldden zij iets heel anders. 

Eind juli meldden eerst Reuters en vervolgens CNN dat de analyse "geen bewijs vond voor systematische diefstal door de Palestijnse militante groep Hamas." ABC meldde later dat USAID "geen enkel bewijs had gevonden" dat Hamas "zich bezighield met grootschalige omleiding van hulp." Deze nieuwsorganisaties reageerden niet direct op verzoeken om commentaar.

Er is een wereld van verschil tussen ‘meldingen’ van misbruik van hulp en daadwerkelijk misbruik.

Twee bronnen die bekend zijn met USAID en de analyse ervan, bevestigden dat het feit dat de partners geen melding maken van terroristische betrokkenheid niet betekent dat er "geen bewijs" is van diefstal door Hamas. "Het rapport lijkt volledig te berusten op zelfrapportage door VN-organisaties en ngo's, die uiterst terughoudend zijn om Hamas-inmenging te melden uit angst voor gewelddadige vergelding door Hamas", vertelde een hoge Amerikaanse functionaris die bekend is met het USAID-rapport aan The Free Press .

Toen het Reuters-artikel werd gepubliceerd, "had niemand op het hoogste niveau van de USAID-administratie het rapport gezien", aldus een hoge functionaris van het ministerie van Buitenlandse Zaken, dat toezicht houdt op USAID. "Het was opzettelijk en opzettelijk gefabriceerd... en verspreid om een opzettelijk vals verhaal te verspreiden."

...
Het Office of Inspector General (OIG) van USAID, een apart en onafhankelijk waakhondbureau dat de slideshow niet heeft geproduceerd, heeft "geloofwaardige beschuldigingen ontvangen en onderzoeken van Hamas' inmenging, omleiding en diefstal van humanitaire hulp in Gaza, evenals beschuldigingen van smokkelwaar naar Gaza via humanitaire hulpzendingen", aldus een memo die op 30 juli naar het Congres werd gestuurd. 
..
Volgens gegevens van de Verenigde Naties werd 88 procent van de hulpvrachtwagens tussen 19 mei en 5 augustus geplunderd door "gewapende actoren" of "hongerige mensen". Volgens de Shin Bet, de Israëlische binnenlandse veiligheidsdienst, heeft Hamas in 2024 minstens 60 procent van de hulp die Gaza binnenkwam geplunderd. Tientallen video's op sociale media lijken militanten te tonen die hulpgoederen in Gaza stelen.

Dit alles zou Reuters duidelijk zijn geweest met een objectieve lezing van het bronmateriaal. Maar keer op keer zijn de traditionele media er niet in geslaagd de basisfeiten over de situatie in Gaza accuraat te presenteren. De enige vraag is: waarom?

Friezinnetje schreef op 16-08-2025 om 10:19:

[..]

maar ook dan nog: Heeft Israël het recht om deze mensen te vermoorden? Want, zoals al vaker gezegd, meer dan 52.000 doden door Israël. Staat compleet niet meer in de verhouding met de doden die in oktober gevallen zijn. En ja, ook Hamas had dat niet mogen doen.

Gaat Hamas stoppen door de oorlog die Israël nu voert? Ik denk het niet, ik denk dat het alleen maar erger gaat worden. Voert Israël genocide uit? Ja, ze roeien en verjagen een heel volk. Ik snap niet dat jij het allemaal maar goed keurt wat er gebeurt.

Het is inderdaad gestart door Hamas en het kan eindigen door Hamas. 

52.000 doden is veel. En ik ben het met je eens dat elke onschuldige dode één teveel is. Een deel van deze doden is echter van Hamas. Een aanzienlijk deel van de doden zijn mannen in de zogenaamde 'strijdbare leeftijd'. Dat spreekt de vaak gehoorde claim tegen dat Israël willekeurig Gazanen zou doden. Een ander deel is door natuurlijke oorzaken gestorven, daar is eerder al onderzoek naar gedaan.  En hoeveel van deze mensen zijn gedood door Hamas en co?

En ja, er sterven onschuldige mensen in deze oorlog. Oorlog is vreselijk en er vallen onschuldige slachtoffers, daar is deze oorlog helaas geen uitzondering op. Wanneer er echter objectief naar de aantallen wordt gekeken dan is het aantal juist laag in vergelijking met andere oorlogen. Dat neemt uiteraard niet weg dat er op persoonlijk gebied drama's kunnen zijn.

Ik hoop dat Hamas stopt, niet alleen voor de Israëlische gijzelaars, maar ook voor Gazanen die het bestaansrecht van de staat Israël erkennen en er werkelijk mee in vrede willen leven. Ik zie ook dat de druk van Arabische landen op Hamas toeneemt, hopelijk wordt daarmee de verlichting van de druk op Hamas door westerse landen gecompenseerd. 

En om van genocide te kunnen spreken zijn er bepaalde voorwaarden. Daaraan voldoet deze oorlog niet.

Malibu2 schreef op 16-08-2025 om 10:37:

[..]

Wanneer er echter objectief naar de aantallen wordt gekeken dan is het aantal juist laag in vergelijking met andere oorlogen. Dat neemt uiteraard niet weg dat er op persoonlijk gebied drama's kunnen zijn.

Dus?? Dan is het niet zo erg? Waar zeuren we eigenlijk om hè!

Ben jij wel helemaal goed??

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.