Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Beterhier
12-08-2025 om 16:47
Malibu2 schreef op 11-08-2025 om 19:23:
[..]
Israël is militair gezien de sterkste partij, ontken ik dat ergens?
En je schrijft dat vrijwel alles is toegestaan om de eigen militairen te sparen. Wat zou volgens jou de grens daarbij zijn?
Nee dat beweer jij niet. Het ging mij erom dat ze als sterkste het vermogen bezitten zich verantwoordelijk te gedragen m.b.t. oorlogsrecht maar daarvan is geen sprake. Er worden ontelbare grenzen overschreden bij hulp zoekende burgers, burgerdoelen aanvallen die zogenaamd Hamas huisvesten. Ik weet niet of het waar is maar ik las ook over AI gestuurde bombardementen. In het begin leek het zorgvuldiger maar het oogt nu quick and dirty. Het aantal omgekomen kinderen is over een zwarte lijn.
Malibu2
12-08-2025 om 16:52
Daglichtlamp schreef op 12-08-2025 om 16:30:
Dat is hoe een democratie wel werkt, een ambassade wordt aangevallen, en de aanvallers worden gearresteerd en krijgen vervolgens een eerlijk proces. Ik ben ervan overtuigd dat dat in Nederland nog wel op orde is.
Heeft Israël al excuses aangeboden voor de aanvallen op Nederlandse diplomaten?
https://nos.nl/artikel/2568188-ook-nederlandse-diplomaat-bij-delegatie-in-jenin-die-door-israel-werd-beschoten
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/08/07/nederlandse-auto-met-diplomaten-vorige-week-bekogeld-door-israelische-kolonisten-in-nablus-a4902401
Is dat hoe een democratie werkt, dat een ambassade wordt aangevallen?
Ik ben blij dat er verdachten zijn gearresteerd nu het eenmaal is gebeurd, maar dit hoort toch niet te gebeuren?
Of zie jij dit als een soort van geoorloofd?
Daglichtlamp
12-08-2025 om 16:59
Malibu2 schreef op 12-08-2025 om 16:52:
[..]
Is dat hoe een democratie werkt, dat een ambassade wordt aangevallen?
Ik ben blij dat er verdachten zijn gearresteerd nu het eenmaal is gebeurd, maar dit hoort toch niet te gebeuren?
Of zie jij dit als een soort van geoorloofd?
Nee natuurlijk niet, je kent me beter. Maar misdaad bestaat, wat Nederland democratisch maakt is hoe we daar dan vervolgens mee omgaan.
Malibu2
12-08-2025 om 17:10
Daglichtlamp schreef op 12-08-2025 om 16:59:
[..]
Nee natuurlijk niet, je kent me beter. Maar misdaad bestaat, wat Nederland democratisch maakt is hoe we daar dan vervolgens mee omgaan.
Gelukkig, ik was al verbaasd
Misdaad bestaat helaas, ben het met je eens dat het dan ook aangepakt moet worden.
Daglichtlamp
12-08-2025 om 20:51
Getuigenis van een Nederlandse arts in Gaza. In het reformatorisch Dagblad, een krant die op de hand van Israël is.
https://archive.is/OqLKu
De honger in Gaza is schrijnend, merkt de traumachirurg. Hoewel hij wil wegblijven van „politieke oordelen”, maakt Van Doorn korte metten met het onder meer in Israël vertelde verhaal dat het niet zo’n vaart loopt met de honger in Gaza. Van Doorn, op beheerste toon: „Leuk verhaal, maar het is onzin. Zo’n beetje iedereen in Gaza heeft honger. Personeelsleden en patiënten blijven graag langere tijd bij ons in het ziekenhuis. Want hier krijgen ze tenminste nog eens per dag een bord rijst. Soms met bonen erdoorheen, soms met niks. Vanmorgen deed ik samen met een Palestijnse arts onze ronde. Deze arts, net als ik een zestiger, zakte toen in elkaar. Dat komt door vermoeidheid en ondervoeding. Het tekent de ernst van de situatie. Zelf ben ik vrij licht, zo’n 70 kilo. De afgelopen maand viel ik 3 kilo af.”
Van Doorn zegt het nog wel te kunnen rooien met een militair overlevingspakket. „Wij artsen hebben nog wat eten op voorraad. Meestal eet ik rijst met wat groente of bonen. Onlangs hadden we weer de beschikking over aubergines en courgettes. Vlees en vis is er niet. Als we mazzel hebben, eet ik een blikje tonijn bij de rijst. Dat gebeurt hooguit twee keer per week.”
Voedseldroppingen vanuit de lucht zijn in de optiek van Van Doorn niet het middel om de nood te lenigen. „Ik zie die droppingen als een soort pr-stunt. Het neergooien van pallets met levensmiddelen is levensgevaarlijk. Ze kunnen iemand verpletteren. Dat is ook gebleken afgelopen weekend. Toen is een 15-jarige jongen dodelijk geraakt. Bovendien stormen vaak jonge, gewapende Palestijnse mannen naar de gedropte pakketten en verkopen zij het eten voor woekerprijzen. Zo kostte een kilo suiker twee weken geleden 150 dollar (130 euro ongeveer). Nu er wat meer suiker beschikbaar is, betaal je 25 dollar (21 euro) voor een kilo. Die bedragen kunnen wij ons in Nederland niet voorstellen.” Wat nodig is in Gaza zijn „heel veel trucks” met voedsel, zegt Van Doorn. „Die staan bij de grens, maar mogen niet verder.
Beterhier
12-08-2025 om 22:33
Gazanen mogen vrjjwillig vertrekken, uit Gaza stad maar ook helemaal. Dus feitelijk sterven in eigen land of asiel aanvragen? Het grote plan van N is bijna afgerond. Ik ben sprakeloos.
Citaat:
De premier vertelde de Israëlische omroep i24NEWS: "We verdrijven ze niet, maar we staan ze toe te vertrekken." "Geef ze de kans om allereerst de gevechtsgebieden te verlaten, en in het algemeen het gebied te verlaten als ze dat willen," zei hij, verwijzend naar de vluchtelingenstromen tijdens de oorlogen in Syrië, Oekraïne en Afghanistan.
Zilver_gray
13-08-2025 om 07:02
Beterhier schreef op 12-08-2025 om 22:33:
Gazanen mogen vrjjwillig vertrekken, uit Gaza stad maar ook helemaal. Dus feitelijk sterven in eigen land of asiel aanvragen? Het grote plan van N is bijna afgerond. Ik ben sprakeloos.
Citaat:
De premier vertelde de Israëlische omroep i24NEWS: "We verdrijven ze niet, maar we staan ze toe te vertrekken." "Geef ze de kans om allereerst de gevechtsgebieden te verlaten, en in het algemeen het gebied te verlaten als ze dat willen," zei hij, verwijzend naar de vluchtelingenstromen tijdens de oorlogen in Syrië, Oekraïne en Afghanistan.
Walgelijk!
Onderstaande las ik op de NOS;
“Eerder verschenen al berichten over gesprekken die Israël zou voeren met verschillende Afrikaanse landen over het verplaatsen van Palestijnen, waaronder Sudan en Somalië. In Sudan voltrekt zich volgens de VN de grootste humanitaire crisis ter wereld. In lijsten van de gevaarlijkste landen ter wereld staat Somalië steevast in de top tien”.
Wat hebben de Palestijnen in godsnaam in Afrika te zoeken? En hoezo moeten ze überhaupt vertrekken?
Beterhier
13-08-2025 om 09:32
Zilver_gray schreef op 13-08-2025 om 07:02:
[..]
Walgelijk!
Onderstaande las ik op de NOS;
“Eerder verschenen al berichten over gesprekken die Israël zou voeren met verschillende Afrikaanse landen over het verplaatsen van Palestijnen, waaronder Sudan en Somalië. In Sudan voltrekt zich volgens de VN de grootste humanitaire crisis ter wereld. In lijsten van de gevaarlijkste landen ter wereld staat Somalië steevast in de top tien”.
Wat hebben de Palestijnen in godsnaam in Afrika te zoeken? En hoezo moeten ze überhaupt vertrekken?
Ja vannacht ook op NOS een bericht. Ze hebben daar niets te zoeken, omgekeerd: Israël zoekt naar opties om ze naar toe te kunnen laten gaan. In Gaza blijven is maximaal "onaantrekkelijk" gemaakt om de "vrijwillige" verhuizing zo groot mogelijk te maken. Het is natuurlijk totaal niet vrijwillig want blijven betekent hopen te overleven.
Het is voor de hand liggend dat er voor geen enkele Palestijn een huis herbouwd gaat worden.
Zilver_gray
13-08-2025 om 11:07
Beterhier schreef op 13-08-2025 om 09:32:
[..]
Ja vannacht ook op NOS een bericht. Ze hebben daar niets te zoeken, omgekeerd: Israël zoekt naar opties om ze naar toe te kunnen laten gaan. In Gaza blijven is maximaal "onaantrekkelijk" gemaakt om de "vrijwillige" verhuizing zo groot mogelijk te maken. Het is natuurlijk totaal niet vrijwillig want blijven betekent hopen te overleven.
Het is voor de hand liggend dat er voor geen enkele Palestijn een huis herbouwd gaat worden.
Ja misselijk; je mag blijven hoor, maar dan gaan we het jullie zo onmogelijk maken dat je uiteindelijk toch wel vertrekt!
Hoe kan Israël dit zomaar doen!
Beterhier
13-08-2025 om 11:26
Poezenmeisje schreef op 13-08-2025 om 09:35:
The Golden Girls hadden het in 1987 al over een nieuwe woonplaats.
https://youtu.be/6SD6F803xW0?si=sxNqKjTB-YK1vDzs
Geniale vondst! Het idee is dus al zo oud..
Beterhier
13-08-2025 om 11:38
Zilver_gray schreef op 13-08-2025 om 11:07:
[..]
Ja misselijk; je mag blijven hoor, maar dan gaan we het jullie zo onmogelijk maken dat je uiteindelijk toch wel vertrekt!
Hoe kan Israël dit zomaar doen!
Ja toch? Ik zie echt nul handreiking om te kunnen blijven, huizen zijn kapot, tegelijk de hongersnood en nu dus nog een keer extra militaire inzet. Kon dat überhaupt nog zwaarder vraag ik me dan af.
Ze konden dit doen omdat in de afgelopen jaren kleine stappen steeds werden toegelaten. De internationale weerstand is te zwak want oh wee je mag niets tegen Israël zeggen want dan is het antisemitisme. De VN werden al stelselmatig genegeerd en Trump gaf met zijn Gaza Riviera natuurlijk de mooiste hint dat de belangrijkste bondgenoot niets in de weg zal leggen.
Zilver_gray
13-08-2025 om 11:43
Beterhier schreef op 13-08-2025 om 11:38:
[..]
Ja toch? Ik zie echt nul handreiking om te kunnen blijven, huizen zijn kapot, tegelijk de hongersnood en nu dus nog een keer extra militaire inzet. Kon dat überhaupt nog zwaarder vraag ik me dan af.
Ze konden dit doen omdat in de afgelopen jaren kleine stappen steeds werden toegelaten. De internationale weerstand is te zwak want oh wee je mag niets tegen Israël zeggen want dan is het antisemitisme. De VN werden al stelselmatig genegeerd en Trump gaf met zijn Gaza Riviera natuurlijk de mooiste hint dat de belangrijkste bondgenoot niets in de weg zal leggen.
He-le-maal eens!!
Beterhier
13-08-2025 om 12:25
Zilver_gray schreef op 13-08-2025 om 11:43:
[..]
He-le-maal eens!!
Terwijl ik de belangrijkste niet heb genoemd: Zelfverdediging was de allesomvattende rechtvaardiging.
Zilver_gray
13-08-2025 om 12:57
Beterhier schreef op 13-08-2025 om 12:25:
[..]
Terwijl ik de belangrijkste niet heb genoemd: Zelfverdediging was de allesomvattende rechtvaardiging.
Je zult er versteld van staan hoe dit ongetwijfeld nog steeds als een legitieme beweegreden zal worden gezien.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.