Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Malibu2
12-08-2025 om 11:37
Poezenmeisje schreef op 12-08-2025 om 09:23:
84% van de Israëli's wil verkiezingen, heb ik begrepen. Mensen zijn het echt niet eens met Netanyahu zijn beleid.
Hoe kom je aan die 84%?
Dat staat in ieder geval niet in het artikel, met Google kan ik dat niet achterhalen en chatgpt herkent het ook niet.
Malibu2
12-08-2025 om 11:41
Voor degenen die roepen dat Israël bewijs moet leveren: met wat voor soort bewijs zouden jullie wél overtuigd zijn?
Of is het sowieso een kansloze missie? Dat wat ze ook aanleveren, dat het toch nooit goed genoeg is in jullie ogen?
Zilver_gray
12-08-2025 om 12:11
Malibu2 schreef op 12-08-2025 om 11:41:
Voor degenen die roepen dat Israël bewijs moet leveren: met wat voor soort bewijs zouden jullie wél overtuigd zijn?
Of is het sowieso een kansloze missie? Dat wat ze ook aanleveren, dat het toch nooit goed genoeg is in jullie ogen?
Ik ben van mening dat wanneer iemand verdacht wordt van dergelijke praktijken, hij hiervoor opgepakt en berecht moet worden zoals iedere ander mens recht heeft op een eerlijk proces!
En niet bij voorbaat al opgeblazen moet worden omdat hij “verdacht” wordt van bepaalde activiteiten.
Mijn god, het gaat hier om mensenlevens hè?
Wat voor “bewijs” levert Israël nu dan? Als de rollen omgedraaid zouden zijn, zou je er dan ook zo over denken? Meteen maar opblazen?
Daglichtlamp
12-08-2025 om 12:24
De regering van Israël heeft te vaak gelogen,heeft te vaak daders van geweld tegen Palestijnen niet vervolgd. Om geloofwaardigheid terug te krijgen zullen ze onderzoek naar misdaden tegen Palestijnen niet langer zelf moeten uitvoeren.
Neem bijvoorbeeld dit voorbeeld:
https://www.trouw.nl/buitenland/in-het-dorp-van-de-doodgeschoten-palestijnse-activist-awdah-hathaleen-is-de-angst-voor-de-kolonisten-groot~b9485e8b/
Al na 1 dag zit er niemand meer in voorarrest die verdacht wordt van de moord op de Palestijn. Terwijl de Palestijnen die probeerden te voorkomen dat bulldozers over hun landbouwgrond rijden nog steeds vastzitten. Het rechtssysteem is zo oneerlijk richting de Palestijnen. Dat komt niet zomaar meer goed.
Malibu2
12-08-2025 om 13:31
Deens journalist en Midden Oosten correspondent Jotam Confino schrijft op X:
"I don’t know what happened to journalistic integrity, but the Israel-Hamas war has thrown the world into a mass psychosis."
"Al Jazeera omschrijft hij als volgt: "Een propagandakanaal waar geen enkele serieuze journalist op vertrouwt voor accurate informatie of objectieve journalistiek."
...
"Volgens mij ben je geen journalist als je nauwe banden hebt met een terroristische organisatie of deze steunt. En ook niet als je de massamoord op burgers verheerlijkt. Maar als het om Gaza gaat, worden alle journalistieke normen overboord gegooid, vooral omdat de irrationele haat jegens Israeli onder journalisten zo overweldigend is dat ze overal hun ogen voor sluiten." (Vertaling X)
Confino heeft ook een interessante thread geschreven over Al Sharif. Hij gaat de bewijzen bestuderen die Israël heeft aangedragen om te kijken hij de Israëlische claims kan bevestigen danwel ontkrachten en hoopt dat elke andere serieuze journalist hetzelfde doet.
https://x.com/mrconfino/status/1954974140114379169?t=WsOcyWOsfV2_B4RA4ZFciA&s=19
https://x.com/mrconfino/status/1955160623605481919?t=b2Aeb5XipUDyhWgNixziYw&s=19
https://x.com/mrconfino/status/1955209587608490108?t=prowTxDH6nqMdgLk2aIkgA&s=19
Zilver_gray
12-08-2025 om 14:32
Malibu2 schreef op 12-08-2025 om 13:31:
Deens journalist en Midden Oosten correspondent Jotam Confino schrijft op X:
"I don’t know what happened to journalistic integrity, but the Israel-Hamas war has thrown the world into a mass psychosis."
"Al Jazeera omschrijft hij als volgt: "Een propagandakanaal waar geen enkele serieuze journalist op vertrouwt voor accurate informatie of objectieve journalistiek."
...
"Volgens mij ben je geen journalist als je nauwe banden hebt met een terroristische organisatie of deze steunt. En ook niet als je de massamoord op burgers verheerlijkt. Maar als het om Gaza gaat, worden alle journalistieke normen overboord gegooid, vooral omdat de irrationele haat jegens Israeli onder journalisten zo overweldigend is dat ze overal hun ogen voor sluiten." (Vertaling X)
Confino heeft ook een interessante thread geschreven over Al Sharif. Hij gaat de bewijzen bestuderen die Israël heeft aangedragen om te kijken hij de Israëlische claims kan bevestigen danwel ontkrachten en hoopt dat elke andere serieuze journalist hetzelfde doet.
https://x.com/mrconfino/status/1954974140114379169?t=WsOcyWOsfV2_B4RA4ZFciA&s=19
https://x.com/mrconfino/status/1955160623605481919?t=b2Aeb5XipUDyhWgNixziYw&s=19
https://x.com/mrconfino/status/1955209587608490108?t=prowTxDH6nqMdgLk2aIkgA&s=19
Terwijl jij intussen alweer druk in de weer bent om artikelen te zoeken die Israël vrij pleiten van oorlogsmisdaden.
Dit incident staat natuurlijk niet op zich, er zijn veel meer journalisten vermoord door Israël tijdens deze oorlog. Zie de artikelen die Daglichtlamp heeft geplaatst.
Je zou jezelf kunnen vragen; wat heeft Israël te verbergen? Wat mag er niet naar buiten gebracht worden?
Malibu2
12-08-2025 om 15:01
Zilver_gray schreef op 12-08-2025 om 14:32:
[..]
Terwijl jij intussen alweer druk in de weer bent om artikelen te zoeken die Israël vrij pleiten van oorlogsmisdaden.
Dit incident staat natuurlijk niet op zich, er zijn veel meer journalisten vermoord door Israël tijdens deze oorlog. Zie de artikelen die Daglichtlamp heeft geplaatst.
Je zou jezelf kunnen vragen; wat heeft Israël te verbergen? Wat mag er niet naar buiten gebracht worden?
Jij bent goed in aannames doen! Ze kloppen alleen nog niet helemaal, er is zeker ruimte voor verbetering
Een van de berichten van Confino waarnaar ik heb gelinkt bevatte ook de volgende tekst (naast een interessante clip van de president van de Foreign Press Association (FPA):
The same way the committee to protect journalists has included dozens of people working for Hamas, Islamic Jihad, Hezbollah and PFLP media on their list of killed journalists.
It’s appalling and a spit in the face of actual journalists who are held to high standards and who risk their lives to report as fairly as possible in war zones.
Ik zou er ook super gefrustreerd van raken als mijn eigen beroepsgroep zo diep was weggezakt.
Zilver_gray
12-08-2025 om 15:14
Malibu2 schreef op 12-08-2025 om 15:01:
[..]
Jij bent goed in aannames doen! Ze kloppen alleen nog niet helemaal, er is zeker ruimte voor verbetering
![]()
Een van de berichten van Confino waarnaar ik heb gelinkt bevatte ook de volgende tekst (naast een interessante clip van de president van de Foreign Press Association (FPA):
The same way the committee to protect journalists has included dozens of people working for Hamas, Islamic Jihad, Hezbollah and PFLP media on their list of killed journalists.
It’s appalling and a spit in the face of actual journalists who are held to high standards and who risk their lives to report as fairly as possible in war zones.
Ik zou er ook super gefrustreerd van raken als mijn eigen beroepsgroep zo diep was weggezakt.
En jij bent een meester in het bedenken van redenen om de moorden die Israël pleegt goed te praten.
Nogmaals mocht het zo zijn dat deze heren schuldig zijn aan hetgeen Israel beweert, dan hebben ze nog steeds recht op een behoorlijk proces.
Poezenmeisje
12-08-2025 om 15:23
De 1200 vermoorde mensen op 7 oktober 2023 hadden toch ook wel eerst een proces mogen hebben? Babies, behaarden, schoolkinderen, jongvolwassenen.
Van sommigen hebben de onderzoekers alleen wat tanden kunnen vinden en identificeren om te begraven...
Daglichtlamp
12-08-2025 om 15:28
Niemand bestrijdt hier dat wat er op 7 oktober gebeurde een terreuraanslag was. Maar dat maakt nog niet dat er moorden op Palestijnen gepleegd mogen worden, of dat Palestijnse kinderen of volwassenen in administratieve detentie gehouden mogen worden. Vaak zonder dat hun familie weet waar ze zijn. Dat is al decennia bezig. Dit is niet gestart op 7 oktober 2023.
Zilver_gray
12-08-2025 om 15:30
Poezenmeisje schreef op 12-08-2025 om 15:23:
De 1200 vermoorde mensen op 7 oktober 2023 hadden toch ook wel eerst een proces mogen hebben? Babies, behaarden, schoolkinderen, jongvolwassenen.
Van sommigen hebben de onderzoekers alleen wat tanden kunnen vinden en identificeren om te begraven...
Iedereen hier heeft dit al lang en breed veroordeeld.
Waarom wordt deze er toch telkens weer ingegooid?
Loeki72
12-08-2025 om 15:54
Zilver_gray schreef op 12-08-2025 om 15:30:
[..]
Iedereen hier heeft dit al lang en breed veroordeeld.
Waarom wordt deze er toch telkens weer ingegooid?
Kennelijk voor sommige mensen een reden om een heel volk te vermoorden.
Malibu2
12-08-2025 om 16:26
Intussen in Den Haag...
https://x.com/AmbModiEphraim/status/1955248201620930859?t=vWHGgBxnELV2x5NUry477A&s=19
Daglichtlamp
12-08-2025 om 16:30
Dat is hoe een democratie wel werkt, een ambassade wordt aangevallen, en de aanvallers worden gearresteerd en krijgen vervolgens een eerlijk proces. Ik ben ervan overtuigd dat dat in Nederland nog wel op orde is.
Heeft Israël al excuses aangeboden voor de aanvallen op Nederlandse diplomaten?
https://nos.nl/artikel/2568188-ook-nederlandse-diplomaat-bij-delegatie-in-jenin-die-door-israel-werd-beschoten
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/08/07/nederlandse-auto-met-diplomaten-vorige-week-bekogeld-door-israelische-kolonisten-in-nablus-a4902401
Poezenmeisje
12-08-2025 om 16:39
Loeki72 schreef op 12-08-2025 om 15:54:
[..]
Kennelijk voor sommige mensen een reden om een heel volk te vermoorden.
Hetgeen het streven van Hamas is.
Als dat over de rug van hun eigen mensen heen moet is dat ook geen probleem.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.