Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Friezinnetje schreef op 09-08-2025 om 22:54:

[..]

En wat N. doet is precies hetzelfde als wat de Joden is aangedaan in de 2e wereldoorlog. Maar hij vindt het niet erg als hij dit zelf doet bij een andere bevolkingsgroep. Heel raar.

Met het kleine nuance verschil dat de Joden de Duitsers niks hadden aangedaan zoals een 7 oktober. 

Zilver_gray schreef op 10-08-2025 om 11:02:

[..]

Peace?

Jarenlange onderdrukking, ontzeggen van mensenrechten zoals gezondheid, veiligheid, voedsel, woonruimte en vrij verkeer in hun eigen leefgebied. Heel Gaza wordt al decennia lang gecontroleerd door deze bezettingsmacht. Jaren van mishandeling, gevangen nemen, vrijheidsberoving zonder proces, mishandelingen en schofterig gedrag.

Nee hoor voor de Gazanen is er nooit vrijheid en vrede geweest.

Huh? Wat is dit nu van onzin geklets? Door welke bezettingsmacht wordt  Gaza al decennia gecontroleerd? Ik denk dat je op Israël doelt, maar dan  is het wat je schrijft niet alleen heel dom maar ook schadelijk. 

Zilver_gray schreef op 10-08-2025 om 12:28:

[..]

Het is maar net door welke bril je kijkt en wat je wil aannemen.

Israël treft geen blaam, in Gaza hebben ze het allemaal aan zichzelf te danken; eigen schuld dikke bult.

Maakt het lekker overzichtelijk zo.

Ik zou heel graag jouw bril willen snappen. Israël is al meer dan 20 jaar weg daar. Er zijn internationaal miljarden naar Gaza gegaan. En al die miljarden zijn in van alles gestopt, maar niet gebruikt voor de Gazanen. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

10-08-2025 om 19:37

Koko67 schreef op 10-08-2025 om 19:24:

[..]

Met het kleine nuance verschil dat de Joden de Duitsers niks hadden aangedaan zoals een 7 oktober.

met de nuance dat het niet meer in verhouding is van wat er toen gebeurt is. Het was voor N het moment om de heleboel daar maar plat te bombarderen en in te nemen. Je zou bijna denken dat hij het zelf gedaan heeft (en nee, ik zeg niet dat hij dat gedaan heeft, maar in theorie)

Koko67 schreef op 10-08-2025 om 19:24:

[..]

Ik denk dat onschuldige mensen vermoorden nooit mag, ook niet als jou eerst iets is aangedaan. Ik vind wat er gebeurt verschrikkelijk van beide kanten. Ik had me nooit gerealiseerd hoeveel Palestijnen al de dood hadden gevonden voor 7 oktober. En vooral hoeveel Palestijnen daarvan helemaal geen Hamas of PLO waren, maar gewoon bijkomende schade (of opzettelijke schade, omdat ze op de verkeerde plek woonden). Ik had me nooit echt gerealiseerd dat er honderden kinderen in administratieve detentie zitten in Israëlische gevangenissen. 

https://www.trouw.nl/buitenland/in-het-dorp-van-de-doodgeschoten-palestijnse-activist-awdah-hathaleen-is-de-angst-voor-de-kolonisten-groot~b9485e8b/

Zijn oudere broer, Khalil Hathaleen, zag alles van dichtbij gebeuren. Nu, een week na de dood van Awdah, staat hij bij het gemeenschapscentrum van het dorp, waar ook een kleine speelplaats voor kinderen ligt. Een cirkel van stenen markeert de plek waar nog bloed ligt.

“Net als nu waren enkele kolonisten met graafmachines aan het werk”, zegt hij. “Nadat ze klaar waren, reden ze met het materieel dwars door ons dorp, over onze landbouwgrond. Bewoners probeerden hen tegen te houden, maar ze stopten niet. Toen kwam Levi, met een pistool in zijn hand. Hij bedreigde ons, terwijl de bulldozer bijna over mensen heen reed.”

Awdah stond in het dorpscentrum, zijn driejarig kind in de armen, terwijl hij filmde wat er gebeurde. “Hij legde hun misdaden vast, dat is onze enige bescherming”, duidt de broer. “Maar toen werd hij geraakt. De kogel trof zijn borst. Hij en zijn kind vielen samen op de grond.” Awdah bezweek aan zijn verwondingen, nog voor hij medische hulp kreeg.

Daglichtlamp schreef op 10-08-2025 om 19:41:

[..]

Ik denk dat onschuldige mensen vermoorden nooit mag, ook niet als jou eerst iets is aangedaan. Ik vind wat er gebeurt verschrikkelijk van beide kanten. Ik had me nooit gerealiseerd hoeveel Palestijnen al de dood hadden gevonden voor 7 oktober. 

En hoeveel Joden vermoord zijn door Palestijnse extremisten heb je je vast ook nooit gerealiseerd. Zelfmoordaanslagen ,raketaanvallen, terreuraanslagen,  steekpartijen, autobomaanslagen. 

Koko67 schreef op 10-08-2025 om 21:02:

[..]

En hoeveel Joden vermoord zijn door Palestijnse extremisten heb je je vast ook nooit gerealiseerd. Zelfmoordaanslagen ,raketaanvallen, terreuraanslagen, steekpartijen, autobomaanslagen.

Ik weet het, maar lost wraak op wraak op wraak echt iets op? 

Daglichtlamp schreef op 10-08-2025 om 21:07:

[..]

Ik weet het, maar lost wraak op wraak op wraak echt iets op?

Nee, lost weinig op. Maar in je bericht schreef je alleen over Palestijnse verliezen. Dat je je dat nooit gerealiseerd had. Dus ik vroeg me af of je je wel realiseerde hoeveel bomaanslagen enz. Israël door de Palestijnen heeft moeten verduren.

Een artikel over de slachtoffers die aan beide kanten gevallen zijn vanaf 2014 tot 2024. Veelzeggend vind ik. Palestijnen hebben 6x meer kans om gedood te worden.

Meer dan duizend doden, tienduizenden gewonden en duizenden verwoeste woningen. Een nieuw onderzoek gepubliceerd in PLOS Global Public Health brengt de schade in kaart die de Israëlische bezetting aanricht op de Westelijke Jordaanoever.

De onderzoekers analyseerden tien jaar aan gegevens en geven zo een gedetailleerd beeld van de tol die het geweld in het gebied eist.

Tussen mei 2014 en juni 2024 vielen er op de Westoever en in Israël 69.312 Palestijnse slachtoffers, van wie 1092 doden en 68.220 gewonden. Aan de Israëlische kant ging het om 4118 slachtoffers, onder wie 198 doden.

Volgens het onderzoek hebben Palestijnen bijna zes keer meer kans om gedood te worden dan Israëliërs en 16 keer meer kans om gewond te raken. Het overgrote deel, 99,8 procent, van de Palestijnse slachtoffers, was volgens het rapport ongewapende burger.

Aan de Israëlische kant kon de status niet van alle slachtoffers worden bevestigd, maar in ieder geval meer dan de helft maakte deel uit van de politie of het leger”.

https://nos.nl/artikel/2573355

Koko67 schreef op 10-08-2025 om 21:31:

[..]

Nee, lost weinig op. Maar in je bericht schreef je alleen over Palestijnse verliezen. Dat je je dat nooit gerealiseerd had. Dus ik vroeg me af of je je wel realiseerde hoeveel bomaanslagen enz. Israël door de Palestijnen heeft moeten verduren.

De slachtoffers aan Israëlische zijde waren hier gewoon veel meer in het nieuws, de aanslagen op bussen bijvoorbeeld. Dus ja daar was ik me juist wel van bewust. 

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

11-08-2025 om 07:09

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2578244
En weer wordt een journalist vermoord door Israël. Ze hebben het zelf gewoon bekend. Er zijn al meer dan 200 medewerkers van mediabedrijven gedood door Israël. 

Friezinnetje schreef op 11-08-2025 om 07:09:

https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2578244
En weer wordt een journalist vermoord door Israël. Ze hebben het zelf gewoon bekend. Er zijn al meer dan 200 medewerkers van mediabedrijven gedood door Israël.

“Sharif (28) was een van de belangrijkste nog actieve journalisten in de Gazastrook. Hij deelde regelmatig verhalen en beelden over de impact van de Israëlische aanvallen daar.

Israël had Sharif er eerder van beschuldigd lid te zijn van terreurorganisatie Hamas, zoals het vaker heeft gedaan als het ging over journalisten van Al Jazeera. Ook in het bericht waarin zijn dood wordt gemeld, herhaalt het leger die beschuldiging. "Anas al-Sharif was het hoofd van een Hamas-terreurcel en was verantwoordelijk voor raketaanvallen tegen Israëlische burgers en militairen."

Als “hoofd” van een Hamas terreurcel.. en dan duurt het 2 jaar voordat ze hem te grazen konden nemen terwijl hij daar gewoon vrij rondloopt en zijn verslag doet? Bijzonder.

Wat gebeurt er eigenlijk als achteraf blijkt dat al die vermoorde mensen niks strafbaars hebben gedaan? Zal hun naam gezuiverd worden?

Deze journalist wist dat het een kwestie van tijd zou zijn voordat hij geliquideerd zou worden. Ik heb er respect voor dat hij niet onderdook, maar verslag bleef doen.
https://www.ad.nl/buitenland/nederlandse-rapporteur-woedend-na-dodelijke-aanval-op-journalisten-in-gaza-echt-ongekend-schandalig~aa40de0e/

Het is schandalig wat er gebeurt”, zegt Kluit. „Dit is geen onschuldig toeval, maar een gerichte campagne zodat niet naar buiten komt wat Israël precies doet in de Gazastrook. Ze proberen op die manier te voorkomen dat de publieke opinie zich verder tegen hen keert.”
-------------------
Sinds het begin van de oorlog in oktober 2023 kwamen al ruim tweehonderd journalisten om het leven. De aanvallen worden door Israël vaak gerechtvaardigd met het verhaal dat de betreffende verslaggever lid zou zijn geweest van Hamas – zoals ook Al-Sharif dat zou zijn geweest – of dat ze omkwamen bij een aanval op een Hamas-doelwit.
-------------
„Israël kent een lange traditie in het beschuldigen van journalisten van terrorisme, zonder geloofwaardig bewijs. Dat roept ernstige vragen op over de intenties en het respect voor de persvrijheid”, aldus Sara Qudah, regionaal directeur van CPJ. „Journalisten zijn burgers en mogen nooit doelwit worden. Degenen die verantwoordelijk zijn voor deze moorden moeten ter verantwoording worden geroepen.”

Weten ze nu wel zeker dat het geen Hamas-sympathiserende soort journalist was. Dan ben je toch niet goed in je pan als je daar vóór bent. En oorlog daarin schieten mensen elkaar overhoop om die te kunnen winnen. Anders win je geen oorlog. Misschien was hij in de buurt van een militair doel en wilde Israël voorkomen dat er voortaan zichzelf offerende journalisten (voor een beloning in het hiernamaals) flink veel fuzz zouden gaan maken.

Ik vertrouw die verslaggeving voor geen meter daar. Ik denk niet dat Israël zomaar iemand zou gaan doodschieten want ze weten dat hier verslag over zal worden gedaan.

Ik denk wel dat de journalistenvakvereniging die een haat-liefdeverhouding heeft met gevaar en meestal ook nogal links is, op zijn achterste benen staat.

Ben wat moe, sorry.

https://cpj.org/data/
Kijk zelf maar, in de bezette gebieden in Israël komen meer journalisten om dan waar ik ter wereld. Omdat het daar niet alleen bijkomende schade is, maar omdat er ook bewust journalisten worden vermoord. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.