Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

De regering van Israël houdt geen vrienden over, en dat gaat mij aan het hart. 
https://www.canada.ca/en/global-affairs/news/2025/08/statement-on-gaza-and-the-viability-of-the-two-state-solution.html

“The Foreign Ministers of Australia, Austria, Canada, France, Germany, Italy, New Zealand, Norway and the United Kingdom strongly reject the decision of the Israeli Security Cabinet on August 8 to launch an additional large-scale military operation in Gaza. It will aggravate the catastrophic humanitarian situation, endanger the lives of the hostages, and further risk the mass displacement of civilians. The plans that the Government of Israel has announced risk violating international law. Any attempts at annexation or of settlement extension violate international law.

“We urge the parties and the international community to make all efforts to finally bring this terrible conflict to an end now, through an immediate and permanent ceasefire that enables the provision of a massive, immediate and unimpeded humanitarian assistance, as the worst-case scenario of a famine is unfoldingin Gaza. Hamas must release all hostages without further delay or precondition and must ensure they are humanely treated and not subject to cruelty and humiliation.

Daglichtlamp schreef op 09-08-2025 om 16:04:

https://www.canada.ca/en/global-affairs/news/2025/08/statement-on-gaza-and-the-viability-of-the-two-state-solution.html

Het gaat mij ook aan het hart. Ik zie geen oplossing.  De haat is alleen maar toegenomen. Het elkaar niet meer als mensen kunnen zien, het de schuld exclusief bij de andere partij leggen.

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

09-08-2025 om 22:54

Zilver_gray schreef op 08-08-2025 om 20:56:

[..]

Reactie van Netanyahu volgens onderstaande bron:

"In plaats van Israël te steunen in zijn rechtvaardige oorlog tegen Hamas, dat de ergste aanval op joden sinds de Holocaust heeft uitgevoerd, beloont Duitsland het terrorisme van Hamas met een wapenembargo tegen Israël"

Griezelig zoals Netanyahu denkt dat deze moordpartij gerechtvaardigd is.

https://www.hln.be/buitenland/premier-netanyahu-geen-bezetting-gaza-maar-bevrijding-van-hamas-zaterdag-spoedvergadering-vn-veiligheidsraad~ac88fede/

En wat N. doet is precies hetzelfde als wat de Joden is aangedaan in de 2e wereldoorlog. Maar hij vindt het niet erg als hij dit zelf doet bij een andere bevolkingsgroep. Heel raar. 

Daglichtlamp schreef op 09-08-2025 om 16:04:

Netanyahu moet ook geïsoleerd, gearresteerd en berecht worden. Het overgrote deel van Israël wil dit ook niet.

Friezinnetje schreef op 09-08-2025 om 22:54:

[..]

En wat N. doet is precies hetzelfde als wat de Joden is aangedaan in de 2e wereldoorlog. Maar hij vindt het niet erg als hij dit zelf doet bij een andere bevolkingsgroep. Heel raar.

Precies mijn gedachte ook! Is het de beschadiging door 7 oktober?

Friezinnetje schreef op 09-08-2025 om 22:54:

[..]

Netanyahu heeft destijds een opmerkelijke uitspraak gedaan, misschien verklaart dit e.e.a.

“De Holocaust was niet het idee van Hitler, zegt de Israëlische premier Netanyahu. Volgens hem was het een moslimleider die Hitler in de Tweede Wereldoorlog overhaalde de Joden te "verbranden". Een heftige uitspraak, die bovendien volgens de meeste historici onjuist is. Waarom zegt Netanyahu dit?

De premier deed zijn uitspraken vandaag op een joods congres. Hij zegt dat de Palestijnse moslimleider Haj Amin al-Husseini in 1941 op bezoek ging bij Hitler. De moslimleider zou hem toen hebben overtuigd om de Joden uit te roeien. Hitler wilde hen, volgens Netanyahu, aanvankelijk alleen verdrijven. De uitspraak kwam de premier meteen op veel kritiek te staan, ook vanuit zijn eigen regering.

Antisemitisme

Waarom zegt de Israëlische premier nou zoiets? We vroegen het aan Monique van Hoogstraten, onze correspondent in Israël. "Het is niet voor het eerst dat Netanyahu op deze manier politiek bedrijft. Zijn politieke strategie is gebaseerd op angst. Hij vertelt joodse Israëliërs dat ze in gevaar zijn, maar dat ze zich bij hem, als sterke premier, veilig kunnen voelen”.

https://nos.nl/op3/artikel/2064351

FaithfulDuck87

FaithfulDuck87

10-08-2025 om 08:01

net zo slecht als Hitler dus, en we laten het gebeuren met zijn allen

Er is zeker een trauma in Israël. Ik hoorde iemand het laatst beschrijven als ptss, maar het is voor velen nog niet de fase van "post". Doordat Hamas nog steeds gijzelaars vasthoudt en door hen aan psychologische oorlogsvoering doet, kan er nog geen herstel plaatsvinden. Ik bedoel: een video van een werkelijk uitgemergelde Evyatar David die zijn eigen graf moet graven, of de familie van Rom Braslavski die een deel van de video van hun Rom alsnog vrijgeeft om bewustwording te creëren en in de hoop dat daardoor de internationale druk op Hamas vergroot zou worden. Ik vrees dat dat vergeefse hoop is. 

Malibu2 schreef op 10-08-2025 om 08:04:

Er is zeker een trauma in Israël. Ik hoorde iemand het laatst beschrijven als ptss, maar het is voor velen nog niet de fase van "post". Doordat Hamas nog steeds gijzelaars vasthoudt en door hen aan psychologische oorlogsvoering doet, kan er nog geen herstel plaatsvinden. Ik bedoel: een video van een werkelijk uitgemergelde Evyatar David die zijn eigen graf moet graven, of de familie van Rom Braslavski die een deel van de video van hun Rom alsnog vrijgeeft om bewustwording te creëren en in de hoop dat daardoor de internationale druk op Hamas vergroot zou worden. Ik vrees dat dat vergeefse hoop is.

Ik denk dat het trauma inmiddels zodanig is, dat er nauwelijks nog kans is op “verwerken of herstel”. Dit alles duurt al veel te lang, de Israëlische bevolking voelt zich niet gehoord door het regime, en deze denkt alleen maar aan veroveren en macht. Het is niet alleen Hamas die ze dat aandoet he!

Zilver_gray schreef op 10-08-2025 om 07:57:

[..]

Netanyahu heeft destijds een opmerkelijke uitspraak gedaan, misschien verklaart dit e.e.a.

“De Holocaust was niet het idee van Hitler, zegt de Israëlische premier Netanyahu. Volgens hem was het een moslimleider die Hitler in de Tweede Wereldoorlog overhaalde de Joden te "verbranden". Een heftige uitspraak, die bovendien volgens de meeste historici onjuist is. Waarom zegt Netanyahu dit?

De premier deed zijn uitspraken vandaag op een joods congres. Hij zegt dat de Palestijnse moslimleider Haj Amin al-Husseini in 1941 op bezoek ging bij Hitler. De moslimleider zou hem toen hebben overtuigd om de Joden uit te roeien. Hitler wilde hen, volgens Netanyahu, aanvankelijk alleen verdrijven. De uitspraak kwam de premier meteen op veel kritiek te staan, ook vanuit zijn eigen regering.

Antisemitisme

Waarom zegt de Israëlische premier nou zoiets? We vroegen het aan Monique van Hoogstraten, onze correspondent in Israël. "Het is niet voor het eerst dat Netanyahu op deze manier politiek bedrijft. Zijn politieke strategie is gebaseerd op angst. Hij vertelt joodse Israëliërs dat ze in gevaar zijn, maar dat ze zich bij hem, als sterke premier, veilig kunnen voelen”.

https://nos.nl/op3/artikel/2064351

Wie er wat gezegd heeft weet ik allemaal niet, maar die man die op bezoek ging bij Hitler was in ieder geval zeker geen lieverd. Ik ben namelijk even gaan googlen op die naam:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Amin_al-Hoesseini

..................

Op 19 april 1936 begon in het mandaatgebied Palestina een Arabische opstand die duurde tot 1939. Deze opstand werd geleid door het Arabische Hoge Comité, dat werd voorgezeten door Al-Hoesseini, en gaf leiding aan de paramilitaire terreurgroepen.[bron?] Het Hoge Comité riep een algemene staking uit en riep op tot het niet-betalen van belastingen. Het comité eiste voorts de onafhankelijkheid, een einde van de Joodse immigratie en het verbod op het verkopen van land aan Joden. Joden en Joodse nederzettingen werden het doelwit van aanslagen. De moefti gebruikte deze opstand om zich te ontdoen van al die Arabieren die het niet met zijn harde lijn eens waren en wilden onderhandelen met de Joden en de Britten zoals de machtige en invloedrijke stamhoofden van de Nashashibis en de christenen. Zijn paramilitaire terreurgroepen traden tegen deze ‘dissidente’ bewoners harder op dan tegen de Joden. Zo doodden ze in 1938 279 Joden en meer dan tweeduizend bewoners waarbij de laatsten met buitengewone wreedheid waren ‘behandeld’. Waar zijn paramilitaire groepen de overhand kregen werd de Sharia opgelegd; wie zich niet hield aan de orthodox islamitische kledingvoorschriften of andere overtredingen tegen de Sharia beging werd onmiddellijk en meedogenloos gedood.[10]

De opstand werd gesteund door de nazi-regering van het Duitse Rijk met financiering en wapenleveranties via Irak en Saoedi-Arabië. In juli 1937 werd Al-Hoesseini door het Britse Mandaat tot tien jaar cel veroordeeld, waarop Al-Hoesseini zich eerst terugtrok in het heiligdom Haram Ash-Sharif en vervolgens in oktober 1937 vluchtte naar Libanon. Hier zette hij het Hoge Comité, dat door de Britten was verboden, opnieuw op.
In oktober 1939 vluchtte Al-Hoesseini verder naar Irak, omdat zijn relaties met Syrië en Frankrijk vertroebeld waren geraakt.

In 1939 wist het Britse bestuur samen met het Arabische verzet (onder leiding van Fachri Nashashibi, de aartsvijand van Al-Hoesseini) tegen de paramilitaire terreur van de moefti en Joodse milities de Arabische opstand te bedwingen,
maar moest daarbij concessies doen. Groot-Brittannië zou afzien van het vestigen van een Joodse staat in het mandaatgebied Palestina en zou de immigratie van Joden beperken tot 75.000 in totaal voor de volgende vijf jaren. Deze concessies werden door Al-Hoesseini als ontoereikend van de hand gewezen.
.................

......................etc.etc.etc................

Zilver_gray schreef op 10-08-2025 om 08:30:

[..]

Ik denk dat het trauma inmiddels zodanig is, dat er nauwelijks nog kans is op “verwerken of herstel”. Dit alles duurt al veel te lang, de Israëlische bevolking voelt zich niet gehoord door het regime, en deze denkt alleen maar aan veroveren en macht. Het is niet alleen Hamas die ze dat aandoet he!

Het is niet alleen Hamas. De internationale gemeenschap heeft hier ook zeker een rol in. Ik ben het met je eens dat dit alles al veel te lang duurt, maar ik weet ook nog wat daarvoor grotendeels de reden is. 

Ik weet dat de Israëlische bevolking moe is van deze oorlog. Israël staat bekend om zijn snelle acties, zie recent bijvoorbeeld ook de acties tegen Hezbollah met de piepers en hoe Nasrallah gedood werd, of de 12 dagen tegen Iran. Ik wou echt dat dat ook zo had gekund in Gaza. Maar de Gaza oorlog is totaal anders, door de gijzelaars, Hamas die zich als burgers kleedt en werkelijke burgers gebruikt als menselijk schild, het kleine oppervlak dat dichtbevolkt is in combinatie met Egypte die de grens potdicht houdt voor vluchtelingen, het omvangrijke tunnel systeem en de vele geboobytrapte huizen om maar wat voorbeelden te noemen. 

Ik zie veel comments over Netanyahu. Wat je ook vindt van de man persoonlijk, hij moet het land beschermen, dat is zijn taak. Rondom 7 oktober hebben ze hierin duidelijk gefaald. Dan kun je zeggen dat Israël moet onderhandelen met Hamas. Maar zoals Marco Rubio onlangs in een interview zei:

"Well, if you noticed, the talks with Hamas fell apart on the day Macron made the unilateral decision that he’s going to recognize the Palestinian state. And then you have other people come forward, other countries say, well, if there’s not a ceasefire by September, we’re going to recognize a Palestinian state. Well, if I’m Hamas, I’ve basically concluded let’s not do a ceasefire. Because we can be rewarded and we can claim it as a victory. So those messages, while largely symbolic in their minds, actually have made it harder to get peace and harder to achieve a deal with Hamas. They feel emboldened."

"So, I think what’s important to remember here is that – by the way, they had opportunities to do this. Israel turned over Gaza, turned it over completely with greenhouses and all kinds of things. And they elected Hamas. Hamas destroyed it, destroyed it all, took it, built tunnels instead of hospitals. That’s what they do. So, at the end of the day my problem with it is that I believe that these unilateral steps that have been taken by these governments, I believe – I know – has emboldened Hamas and made it harder to achieve peace.

En wat Rubio ook zei in dat interview:

And the third is that as long as Hamas exists – as long as Hamas exists, particularly exists as an armed organization – there will never be peace in Gaza. Because that – Hamas is not going to suddenly change and go into another line of work. Their line of work, their reason for existing, is they want to destroy Israel. They want to drive every Jew out of the Middle East. That’s their goal. And as long as a group like that has weapons and the ability to fight, they’re a threat to peace.

Israël zal wel door moeten gaan. Ze hebben simpelweg geen keuze. Door de keuze van diverse landen is de route tot onderhandelen helaas afgesneden. Dan moet je een andere manier bedenken. 

Malibu2 schreef op 10-08-2025 om 09:28:

[..]

.

And the third is that as long as Hamas exists – as long as Hamas exists, particularly exists as an armed organization – there will never be peace in Gaza. Because that – Hamas is not going to suddenly change and go into another line of work. Their line of work, their reason for existing, is they want to destroy Israel. They want to drive every Jew out of the Middle East. That’s their goal. And as long as a group like that has weapons and the ability to fight, they’re a threat to peace.

Peace?

Jarenlange onderdrukking, ontzeggen van mensenrechten zoals gezondheid, veiligheid, voedsel, woonruimte en vrij verkeer in hun eigen leefgebied. Heel Gaza wordt al decennia lang gecontroleerd door deze bezettingsmacht. Jaren van mishandeling, gevangen nemen, vrijheidsberoving zonder proces, mishandelingen en schofterig gedrag.

Nee hoor voor de Gazanen is er nooit vrijheid en vrede geweest.

Zilver_gray schreef op 10-08-2025 om 11:02:

[..]

Peace?

Jarenlange onderdrukking, ontzeggen van mensenrechten zoals gezondheid, veiligheid, voedsel, woonruimte en vrij verkeer in hun eigen leefgebied. Heel Gaza wordt al decennia lang gecontroleerd door deze bezettingsmacht. Jaren van mishandeling, gevangen nemen, vrijheidsberoving zonder proces, mishandelingen en schofterig gedrag.

Nee hoor voor de Gazanen is er nooit vrijheid en vrede geweest.

Heb je enig idee waar je het over hebt? 

Israël heeft Gaza verlaten in 2005. Er was geen enkele Jood meer in Gaza, zelfs de overledenen hebben ze meegenomen. Gaza was officieel Judenfrei. 

Waarom de controle op de invoer van goederen en blokkade van sommige goederen? Omdat terroristen in Gaza het niet konden laten om hulpgoederen te gebruiken voor aanvallen tegen Israël. Goederen die bestemd waren voor de verbetering van de leefomstandigheden van Gazanen. Het was niet de keuze van Israël noch de verantwoordelijkheid van Israël dat Gazanen zelf besloten om dit te doen. 

Qua gezondheid: Gaza heeft ziekenhuizen. Ernstig zieken werden echter regelmatig in Israël behandeld, ook al werd Israël regelmatig bestookt door raketten vanuit Gaza. Vraagje: hoeveel Israëliërs konden terecht in Gazaanse ziekenhuizen?

Jarenlange onderdrukking? Nogmaals, er was geen Israëlische aanwezigheid in Gaza. Als er Gazanen werden onderdrukt, was dat door hun eigen mensen, zoals Hamas. Ik zal zeker niet ontkennen dat Hamas Gazanen onderdrukt, maar daar kun je Israël niet de schuld van geven. 

Tot 7 oktober werkten bijna 20.000 Gazanen in Israël waardoor ze een beter inkomen hadden. Omgekeerd werkte er geen enkele Jood in Gaza, die zou zijn leven niet veilig zijn.

En heb je de Egyptische grens met Gaza weleens gezien? Die ziet er indrukwekkend uit. Heeft Israël daar soms opdracht voor gegeven? 

Over Gazaanse gevangenen: er zijn helaas vele aanslagen tegen Israël gepleegd. Heb je weleens overzichten gezien van de aanslagen tijdens de intifada's? 

Was het leven de afgelopen 20 jaar makkelijk in Gaza? Nee, dat denk ik niet. Maar keuzes hebben consequenties. De Gazanen hadden ervoor kunnen kiezen om het bestaansrecht van de Israëlische staat te erkennen en te besluiten ermee in vrede samen te leven. Ze hadden kunnen kiezen voor het handel drijven, om de mooie stranden van Gaza te gebruiken voor internationaal toerisme. Ze hadden er het Singapore van het Midden Oosten van kunnen maken. Ze hebben anders gekozen, helaas. 

Malibu2 schreef op 10-08-2025 om 11:43:

[..]

Was het leven de afgelopen 20 jaar makkelijk in Gaza? Nee, dat denk ik niet. Maar keuzes hebben consequenties. De Gazanen hadden ervoor kunnen kiezen om het bestaansrecht van de Israëlische staat te erkennen en te besluiten ermee in vrede samen te leven. Ze hadden kunnen kiezen voor het handel drijven, om de mooie stranden van Gaza te gebruiken voor internationaal toerisme. Ze hadden er het Singapore van het Midden Oosten van kunnen maken. Ze hebben anders gekozen, helaas.

Het is maar net door welke bril je kijkt en wat je wil aannemen.

Israël treft geen blaam, in Gaza hebben ze het allemaal aan zichzelf te danken; eigen schuld dikke bult.

Maakt het lekker overzichtelijk zo.

Ik wordt er zo cynisch van. 
https://www.ad.nl/buitenland/geld-is-niet-het-grootste-probleem-dat-is-de-toegang-dit-gebeurt-er-met-gulle-giften-voor-gaza~a48c3bd4/
Ook het Rode Kruis zegt het gedoneerde geld te kunnen uitgeven. Woordvoerder Daniëlle Brouwer: „Laat ik maar meteen zeggen dat we er niet mee kunnen doen wat we het liefst willen: honderden trucks per dag binnenbrengen met voedsel, water, brandstof, medicijnen. Ziekenhuizen opbouwen, zodat we mensen de levensreddende zorg geven die zo hard nodig is. Geld is namelijk niet het grootste probleem, dat is toegang.”
Zo zijn er ambulances van het Rode Kruis in Gaza kapotgeschoten. Daarvoor zijn nieuwe ambulances aangekocht. „Maar die mogen niet binnen. Veel van onze ambulances die wel in Gaza zijn, staan stil vanwege de brandstoftekorten.”

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.