Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Zorroo schreef op 06-08-2025 om 21:28:

[..]

En de mijne.

Ik kan me persoonlijk niet aan de indruk onttrekken dat verschillende mensen hier het leven van een Israëlisch slachtoffer als het eropaan komt veel zwaarder vinden wegen dan het leven van een Palestijn. Een voorkeur die in mijn ogen een racistische basis heeft.

Ja sommigen van ze doen niet eens de moeite om het te verbergen.

Miraval schreef op 06-08-2025 om 20:42:

[..]

Weet je, ik ben verre van pro Israel. Zeker op dit moment. En ik erken (zoals ik eerder zei) de misdadige manier van oorlogvoering door Israel.

Miraval, we lezen allemaal niet altijd alles, dus achteraf waren mijn irritaties niet op jou van toepassing. We mogen best van mening verschillen. 

Zilver_gray schreef op 06-08-2025 om 21:08:

https://www.volkskrant.nl/buitenland/liveblog-nieuws-israel-hamas-gazastrook-luchtaanvallen~b28e7752f/

De kans is klein dat Netanyahu zal luisteren naar de kritiek. De premier leidt een kabinet met een aantal extreemrechtse ministers. Zij zijn voor een volledige bezetting, inclusief de uitzetting van alle Palestijnen. Zij stellen uit de coalitie te stappen als Netanyahu een einde aan de oorlog maakt, wat voor de premier zou betekenen dat hij zijn machtspositie kwijtraakt.

Wat moet je hier nu van denken? Puur eigen belang deze “oorlog”.

Het is ondenkbaar dat N. deze mijlpaal zou bereiken zonder de aanval van 7 oktober.

Zorroo schreef op 06-08-2025 om 21:28:

[..]

En de mijne.

Ik kan me persoonlijk niet aan de indruk onttrekken dat verschillende mensen hier het leven van een Israëlisch slachtoffer als het erop aankomt veel zwaarder vinden wegen dan het leven van een Palestijn. Een voorkeur die in mijn ogen een racistische basis heeft.

Mensen worden schuldig verklaard aan de wandaden van Hamas omdat een meerderheid in 2006 op Hamas gestemd heeft. De helft van de huidige Gazaanse bevolking was nog niet eens geboren. En dan het idee dat ze zich zouden moeten verzetten tegen Hamas...

PensioNada schreef op 06-08-2025 om 22:20:

[..]

Mensen worden schuldig verklaard aan de wandaden van Hamas omdat een meerderheid in 2006 op Hamas gestemd heeft. De helft van de huidige Gazaanse bevolking was nog niet eens geboren. En dan het idee dat ze zich zouden moeten verzetten tegen Hamas...

Met die logica zijn alle Israëliërs ook schuldig aan het geweld in Gaza omdat zij op Netanyahu hebben gestemd. 

Beterhier schreef op 06-08-2025 om 22:11:

[..]

Het is ondenkbaar dat N. deze mijlpaal zou bereiken zonder de aanval van 7 oktober.

Nou dit ja.

Steeds meer protesten tegen de oorlogskoers van Netanyahu en zijn extreemrechtse kliek, hij wil heel Gaza bezetten. De legerleiding en steeds meer Israëlische burgers zijn faliekant tegen. Vandaag wordt er in het kabinet over gestemd. Wat is dit voor afschuwelijke ramkoers?! Gaza en hun inwoners gewoon van de kaart vegen? Wat een schoft is het ook.

https://nos.nl/artikel/2577825?utm_medium=social&utm_source=twitter

https://www.trouw.nl/politiek/ook-cda-pleit-nu-voor-erkenning-palestijnse-staat-juist-ook-in-het-belang-van-israel~b7d977f9/
‘Het CDA roept het kabinet op om, samen met gelijkgestemde landen, aansluiting te zoeken bij het diplomatieke traject dat is ingezet door Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Canada’, schrijft Boswijk. Daarbij moet Nederland wat hem betreft niet solistisch optreden, en ook dezelfde voorwaarden hanteren als die andere landen, onder meer dat ook het Palestijnse gezag (met uitsluiting van terreurbeweging Hamas) Israël erkent.

Als men dit al durft richting diplomaten, hoe moet dit dan zijn voor de Palestijnen die in bezet gebied wonen? Nederland gaat geen protest aantekenen omdat behalve het diplomatieke kenteken het niet duidelijk was dat het om een auto van Nederlandse diplomaten ging. (Maar van welk land de diplomaten ook zijn, ze zouden toch veilig moeten zijn?).
https://www.volkskrant.nl/politiek/kolonisten-belagen-nederlandse-delegatie-op-jordaanoever-kabinet-vindt-opheldering-israel-niet-nodig~b764386b/
Bij het incident is ook een voertuig van de Nederlandse delegatie aangevallen. Ook hierbij zijn geen gewonden gevallen, maar is de auto wel flink beschadigd. In de auto, die reed met een diplomatiek kenteken, zaten de Nederlandse vertegenwoordiger in de Palestijnse Gebieden en een ambassademedewerker.
------------
Buitenlandse Zaken zegt dat het zou gaan om tientallen kolonisten die meerdere auto’s bekogelden. Anders dan Rusland ziet Nederland vooralsnog geen aanleiding om bij Israël diplomatiek protest aan te tekenen.

Daglichtlamp schreef op 07-08-2025 om 16:01:

https://www.volkskrant.nl/politiek/kolonisten-belagen-nederlandse-delegatie-op-jordaanoever-kabinet-vindt-opheldering-israel-niet-nodig~b764386b/

Kwaadaardig tuig van de richel! Ze denken om religieuze redenen recht te hebben op dat gebied .. in werkelijkheid is het illegaal wat ze doen. Mag wat mij betreft hard aangepakt worden.

Zilver_gray schreef op 07-08-2025 om 16:29:

[..]

Kwaadaardig tuig van de richel! Ze denken om religieuze redenen recht te hebben op dat gebied .. in werkelijkheid is het illegaal wat ze doen. Mag wat mij betreft hard aangepakt worden.

Eens. Op de een of andere manier denken die mensen dat wetten en regels niet voor hen gelden, schandalig gedrag. 

Maar goed, door de manier van optreden door Israël tegen Gaza, voelen ze zich nog meer gesterkt in hun acties. Ook de uitspraken van zo'n Ben-Gvir of Smotrich zijn natuurlijk koren op de molen voor de ultra orthodoxe gemeenschap in Israël.  

Israel schendt de afspraken met de EU.
https://www.trouw.nl/buitenland/israel-laat-vier-keer-minder-vrachtwagens-tot-gaza-toe-dan-het-met-de-eu-heeft-afgesproken~bad430f0/
Even had de EU hoop dat de humanitaire situatie in Gaza zou verbeteren. Een maand geleden kwam Brussel tot heel precieze afspraken over hoeveel voedselhulp en brandstof Gaza moest bereiken. Alleen dan zou de EU geen sancties opleggen. Maar nu blijkt van die afspraken niets terecht te komen.
Het werkelijke aantal vrachtwagens met hulp is vier keer lager dan afgesproken, blijkt uit een rapport dat de diplomatieke dienst van de EU, de EEAS, woensdag naar de lidstaten heeft gestuurd. Euractiv wist er de hand op te leggen. De EU-landen hebben in juli afgesproken dat ze de afspraken met Israël nauwkeurig zouden monitoren.

Familie gijzelaars: Besluit overname Gaza-Stad is 'doodsvonnis' gijzelaars

"De Israëlische regering heeft het doodsvonnis getekend van de gijzelaars die nog in Gaza vastzitten." Dat schrijft de organisatie voor familieleden van gegijzelden in een verklaring. Het besluit om Gaza-Stad te bezetten, betekent dat de gijzelaars aan hun lot worden overgelaten, vindt Bring Them Home Now.

Volgens de organisatie kiest de Israëlische regering voor militaire escalatie en leidt dat ertoe dat de gegijzelden verder in gevaar worden gebracht. Ze stellen dat Hamas de situatie zal uitbuiten en gebruiken om de gijzelaars "wreed te behandelen". Ze wijzen daarbij op de propagandabeelden die de terreurorganisatie heeft vrijgegeven, waarop de uitgemergelde gijzelaar Evyatar David te zien is.

Bring Them Home Now stelt dat het Israëlische kabinet "ons leidt naar een kolossale catastrofe voor zowel de gijzelaars als de militairen". De organisatie vindt dat het kabinet de oorlog roekeloos uitbreidt, ten koste van de gijzelaars, militairen en de Israëlische samenleving als geheel, en roept op tot een einde van de oorlog.

NOS

Ik snap die gedachtengang wel. Uiterst treurig voor meerdere partijen.

Daglichtlamp schreef op 08-08-2025 om 09:27:

Israel schendt de afspraken met de EU.
https://www.trouw.nl/buitenland/israel-laat-vier-keer-minder-vrachtwagens-tot-gaza-toe-dan-het-met-de-eu-heeft-afgesproken~bad430f0/
Even had de EU hoop dat de humanitaire situatie in Gaza zou verbeteren. Een maand geleden kwam Brussel tot heel precieze afspraken over hoeveel voedselhulp en brandstof Gaza moest bereiken. Alleen dan zou de EU geen sancties opleggen. Maar nu blijkt van die afspraken niets terecht te komen.
Het werkelijke aantal vrachtwagens met hulp is vier keer lager dan afgesproken, blijkt uit een rapport dat de diplomatieke dienst van de EU, de EEAS, woensdag naar de lidstaten heeft gestuurd. Euractiv wist er de hand op te leggen. De EU-landen hebben in juli afgesproken dat ze de afspraken met Israël nauwkeurig zouden monitoren.

Wanneer gaat er dan ein- ein- eindelijk een consequentie volgen? Voor zover dat helpt...

Zilver_gray schreef op 08-08-2025 om 11:27:

Familie gijzelaars: Besluit overname Gaza-Stad is 'doodsvonnis' gijzelaars

"De Israëlische regering heeft het doodsvonnis getekend van de gijzelaars die nog in Gaza vastzitten." Dat schrijft de organisatie voor familieleden van gegijzelden in een verklaring. Het besluit om Gaza-Stad te bezetten, betekent dat de gijzelaars aan hun lot worden overgelaten, vindt Bring Them Home Now.

Volgens de organisatie kiest de Israëlische regering voor militaire escalatie en leidt dat ertoe dat de gegijzelden verder in gevaar worden gebracht. Ze stellen dat Hamas de situatie zal uitbuiten en gebruiken om de gijzelaars "wreed te behandelen". Ze wijzen daarbij op de propagandabeelden die de terreurorganisatie heeft vrijgegeven, waarop de uitgemergelde gijzelaar Evyatar David te zien is.

Bring Them Home Now stelt dat het Israëlische kabinet "ons leidt naar een kolossale catastrofe voor zowel de gijzelaars als de militairen". De organisatie vindt dat het kabinet de oorlog roekeloos uitbreidt, ten koste van de gijzelaars, militairen en de Israëlische samenleving als geheel, en roept op tot een einde van de oorlog.

NOS

Ik snap die gedachtengang wel. Uiterst treurig voor meerdere partijen.

De ramp wordt dus een kolossale catastrofe. Inmiddels is duidelijk dat verreweg het grootste percentage van de Israëlische samenleving dit echt niet wil maar N. met zijn radicale handlangers drukken (zoals te verwachten) door. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.