Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
rionyriony
06-08-2025 om 14:20
Je loopt altijd meer kans op infecties bij grote bevolkingsdichtheid. Kennelijk een grotere bevolkingsdruk dan de natuurlijke opbrengst van het land rechtvaardigt. Kunstmatig worden ze in leven gehouden door giften van andere landen. Maar ziekten trekken zich daar niets van aan; die willen zich alleen verspreiden.
Ik las ergens dat Amsterdam als het aan haar lag gewonde Hamasleden naar Amsterdam wou halen. Om wat rust te scheppen daar, denk ik.
Daglichtlamp
06-08-2025 om 14:36
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2025/08/06/gaza-hulpgoederen-vrachtwagenchauffeur-getuigt/
Juist door de manier waarop Israël nu hulp binnenlaat lijkt de hulp vooral de groep te bereiken die deze hulp het minst nodig heeft. Het lijkt me ook dat door deze chaos juist Hamas in de kaart gespeeld wordt. Want juist de Hamasstrijders zijn waarschijnlijk nog in staat om de hulp te bereiken. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er nog chauffeurs zijn voor de hulpkonvooien nu Israël deze niet beschermd. Het lijkt een bewuste keuze van Israël, ze beschermen blijkbaar wel de hulpkonvooien die naar de GHF hulppunten gaan.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2025/gaza-israel-voedsel-hulp-doden~v1643804/
Zilver_gray
06-08-2025 om 14:45
Malibu2 schreef op 06-08-2025 om 14:12:
[..]
Klopt. En dat toont maar weer de dubbele standaard aan die gehanteerd wordt zodra het Israël betreft.
Schei toch uit om Israël telkens in de slachtofferrol te plaatsen.
Ze zijn alles behalve onschuldig hoor! Alle kritiek die ze nu krijgen hebben ze driedubbel en dwars verdiend! Helemaal aan zichzelf te danken.
Daglichtlamp
06-08-2025 om 14:47
Uit het NOS liveblog:
Jordanië zegt dat Israëlische kolonisten een hulpkonvooi hebben aangevallen dat onderweg was naar Gaza. Het konvooi met dertig vrachtwagens vol hulpgoederen kwam volgens een regeringswoordvoerder daardoor te laat aan op de bestemming.
In de afgelopen dagen vond volgens Jordanië al een soortgelijk incident plaats. Het land vindt dat Israël niet genoeg doet om dit te voorkomen. "Dit vraagt om een serieuze Israëlische interventie", aldus de woordvoerder.
Dit zal ook wel weer niet bestraft worden.
felija
06-08-2025 om 15:03
Malibu2 schreef op 06-08-2025 om 14:12:
[..]
Klopt. En dat toont maar weer de dubbele standaard aan die gehanteerd wordt zodra het Israël betreft.
Hou toch op, nogmaals: dit topic gaat niet over Oekraïne, waarom dat er aan de haren bij slepen? Waarom die afleidingstactiek om het maar niet over de wandaden van de regering Israël te hoeven hebben ? Een zwaktebod.
Zilver_gray
06-08-2025 om 15:10
Daglichtlamp schreef op 06-08-2025 om 14:47:
Uit het NOS liveblog:
Jordanië zegt dat Israëlische kolonisten een hulpkonvooi hebben aangevallen dat onderweg was naar Gaza. Het konvooi met dertig vrachtwagens vol hulpgoederen kwam volgens een regeringswoordvoerder daardoor te laat aan op de bestemming.
In de afgelopen dagen vond volgens Jordanië al een soortgelijk incident plaats. Het land vindt dat Israël niet genoeg doet om dit te voorkomen. "Dit vraagt om een serieuze Israëlische interventie", aldus de woordvoerder.
Dit zal ook wel weer niet bestraft worden.
Zoals deze alweer vrij rondloopt na zijn zg “huisarrest”.
Malibu2
06-08-2025 om 15:22
felija schreef op 06-08-2025 om 15:03:
[..]
Hou toch op, nogmaals: dit topic gaat niet over Oekraïne, waarom dat er aan de haren bij slepen? Waarom die afleidingstactiek om het maar niet over de wandaden van de regering Israël te hoeven hebben ? Een zwaktebod.
Heel simpel. Israël wordt bekritiseerd omdat ze geen internationale pers in Gaza toelaten en als dat wel gebeurt, dat het alleen onder begeleiding van de IDF is. Die kritiek kan terecht of onterecht zijn. Persoonlijk snap ik de reden waarom ze de internationale pers geen vrije toegang geven. Zoals ik hier al eerder heb geschreven, ben ik er wel voorstander van dat er meer internationale pers onder IDF begeleiding wordt toegelaten.
Maar wist jij dat Oekraïne ook geen internationale pers toelaat in de zogenaamde rode gebieden? Hoeveel internationale kritiek hoor je daarop?
Het is derhalve geen zwaktebod van mij om te verwijzen naar Oekraïne. Het toont aan dat dergelijk beleid vaker wordt gevoerd in oorlogsgebieden. En het toont nogmaals de dubbele standaard aan die er voor Israël wordt gehanteerd.
Zilver_gray
06-08-2025 om 15:32
Malibu2 schreef op 06-08-2025 om 15:22:
[..]
Heel simpel. Israël wordt bekritiseerd omdat ze geen internationale pers in Gaza toelaten en als dat wel gebeurt, dat het alleen onder begeleiding van de IDF is. Die kritiek kan terecht of onterecht zijn. Persoonlijk snap ik de reden waarom ze de internationale pers geen vrije toegang geven. Zoals ik hier al eerder heb geschreven, ben ik er wel voorstander van dat er meer internationale pers onder IDF begeleiding wordt toegelaten.
Maar wist jij dat Oekraïne ook geen internationale pers toelaat in de zogenaamde rode gebieden? Hoeveel internationale kritiek hoor je daarop?
Het is derhalve geen zwaktebod van mij om te verwijzen naar Oekraïne. Het toont aan dat dergelijk beleid vaker wordt gevoerd in oorlogsgebieden. En het toont nogmaals de dubbele standaard aan die er voor Israël wordt gehanteerd.
Als het handelen van Israël gerechtvaardigd is zoals jij stelt, waarom dan elke keer weer die krampachtige pogingen om te bewijzen dat Hamas de boel voor de gek loopt te houden.
En waar blijven die reportages en beelden van de onafhankelijke journalisten die onder begeleiding van de IDF daar hun werk doen? Ik zie bitter weinig terug van al het “goeds” wat Israël daar allemaal uitspookt.
Beterhier
06-08-2025 om 15:59
Dit ben ik hier niet tegengekomen. Het stond ook op Nederlandse nieuwssites en later op BBC nieuws. https://www.bbc.com/news/articles/crkznje8nz8o
Twee citaten:
Een groep van zo'n 600 gepensioneerde Israëlische veiligheidsfunctionarissen, waaronder voormalige hoofden van inlichtingendiensten, heeft de Amerikaanse president Donald Trump aangeschreven om druk uit te oefenen op Israël om de oorlog in Gaza onmiddellijk te beëindigen.
"Het is ons professionele oordeel dat Hamas geen strategische bedreiging meer vormt voor Israël", aldus de functionarissen.
"Uw geloofwaardigheid bij de overgrote meerderheid van de Israëliërs versterkt uw vermogen om premier [Benjamin] Netanyahu en zijn regering in de juiste richting te sturen: beëindig de oorlog, stuur de gijzelaars terug, stop het lijden", schreven ze.
Hun oproep komt te midden van berichten dat Netanyahu aandringt op uitbreiding van de militaire operaties in Gaza, nu de indirecte staakt-het-vuren-gesprekken met Hamas vastlopen. Ze hebben Trump een brief geschreven om druk te zetten de oorlog te beëindigen.
En:
De mogelijkheid van een nieuwe escalatie in Gaza kan de woede van Israëls bondgenoten verder aanwakkeren. Zij hebben aangedrongen op een onmiddellijk staakt-het-vuren, nu berichten over Palestijnen die sterven door honger of ondervoeding wereldwijd voor een schok zorgen.
De belangrijkste groep die de families van gijzelaars steunt, veroordeelde het idee van een nieuw militair offensief en zei: "Netanyahu leidt Israël en de gijzelaars naar de ondergang."
Die mening werd nadrukkelijk verwoord in de brief aan Trump door onder andere voormalig Mossad-leider Tamir Pardo, Ami Ayalon, voormalig hoofd van Shin Bet - de Israëlische binnenlandse geheime dienst - voormalig premier Ehud Barak en voormalig minister van Defensie Moshe Yaalon.
"Aanvankelijk was deze oorlog een rechtvaardige oorlog, een defensieve oorlog, maar toen we alle militaire doelen hadden bereikt, hield deze oorlog op een rechtvaardige oorlog te zijn", aldus Ayalon.
De voormalige topleiders leiden de Commandanten van de Israëlische Veiligheidsdienst (CIS), die de regering in het verleden heeft aangespoord zich te richten op het veiligstellen van de terugkeer van de gijzelaars.
"Stop de Gazaoorlog! Namens het GOS, Israëls grootste groep voormalige IDF-generaals en equivalenten van de Mossad, Shin Bet, de politie en het diplomatieke korps, dringen wij er bij u op aan de Gazaoorlog te beëindigen. U hebt het in Libanon gedaan. Tijd om het ook in Gaza te doen", schreven ze aan de Amerikaanse president.
Malibu2
06-08-2025 om 17:10
Daglichtlamp schreef op 06-08-2025 om 10:49:
Nu maar hopen dat het geen nieuwe besmettelijke ziekte is die rond kan gaan in Gaza vanwege de toestand daar. Ziektes houden zich uiteindelijk niet aan grenzen.
https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2577699
Verschillende artsen wereldwijd waarschuwen voor een onbekende, ernstige verlammingsziekte in de Gazastrook. Binnen enkele uren kunnen de ademhalingsspieren van patiënten volledig verlammen. Door de ziekte zijn al meerdere mensen overleden.
Volgens de artsen zijn in Gaza zo'n 100 mensen plotseling verlamd. De ziekte toont gelijkenissen met het Guillain-Barré syndroom (GBS): een zeldzame ziekte waar in Nederland zo'n 200 mensen aan lijden. De populatie van de Gazastrook is veel kleiner dan die van Nederland, waardoor relatief veel mensen daar de ziekte hebben.
De artsen verwachten dat het daadwerkelijke aantal mensen met de aandoening in Gaza hoger ligt dan 100 aangezien veel mensen geen toegang hebben tot gezondheidszorg en medicijnen nauwelijks beschikbaar zijn door Israëlische blokkades.
De NOS heeft dit alweer moeten corrigeren vanwege gebrek aan bewijs:
Correctie door de redactie
Onderstaand bericht leunt bij nader inzien op onvoldoende bewijs. Bron van het nieuws was een onderzoeker die werkzaam is voor het Erasmus MC. Voor zover bekend is zij de enige die publiekelijk spreekt over een onbekende verlammingsziekte. Hiermee is er onvoldoende bevestiging voor de NOS om dit als een feit te beschouwen.
Na publicatie van dit artikel heeft het ziekenhuis in Rotterdam laten weten "(nog) niet" betrokken te zijn bij het onderzoek. Het MC neemt hiermee afstand van de waarschuwing van de onderzoeker.
Wel zegt het ziekenhuis te zijn benaderd door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om te onderzoeken of verlammingsziektes in Gaza "echt vaker voorkomen" en om wat voor ziekten het gaat. Daarbij wordt ook aan het syndroom van Guillain-Barré (GBS) gedacht, maar dat is nog niet zeker, benadrukt het ziekenhuis.
De onderzoeker schreef dat "artsen wereldwijd" de noodklok luiden. Het is onduidelijk op welke artsen zij doelt.
Zilver_gray
06-08-2025 om 17:20
Malibu2 schreef op 06-08-2025 om 17:10:
[..]
De NOS heeft dit alweer moeten corrigeren vanwege gebrek aan bewijs:
Correctie door de redactie
Onderstaand bericht leunt bij nader inzien op onvoldoende bewijs. Bron van het nieuws was een onderzoeker die werkzaam is voor het Erasmus MC. Voor zover bekend is zij de enige die publiekelijk spreekt over een onbekende verlammingsziekte. Hiermee is er onvoldoende bevestiging voor de NOS om dit als een feit te beschouwen.
Na publicatie van dit artikel heeft het ziekenhuis in Rotterdam laten weten "(nog) niet" betrokken te zijn bij het onderzoek. Het MC neemt hiermee afstand van de waarschuwing van de onderzoeker.
Wel zegt het ziekenhuis te zijn benaderd door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) om te onderzoeken of verlammingsziektes in Gaza "echt vaker voorkomen" en om wat voor ziekten het gaat. Daarbij wordt ook aan het syndroom van Guillain-Barré (GBS) gedacht, maar dat is nog niet zeker, benadrukt het ziekenhuis.
De onderzoeker schreef dat "artsen wereldwijd" de noodklok luiden. Het is onduidelijk op welke artsen zij doelt.
Voorzichtigheid geboden inderdaad. Vreemd dat die arts zich zo uitspreekt, er zijn meerdere nieuwskanalen met dit bericht aan de haal gegaan meen ik.
Koko67
06-08-2025 om 17:30
Poezie schreef op 06-08-2025 om 17:24:
Ik voel een nieuwe pandemie aankomen
Ja, ik ook. De “ nepnieuws” pandemie.
felija
06-08-2025 om 17:30
Malibu2 schreef op 06-08-2025 om 15:22:
[..]
Nee, dat wist ik niet, dan snap ik je link met Oekraïne wel, dus in dit geval was ik te snel met mijn oordeel.
PensioNada
06-08-2025 om 17:53
felija schreef op 06-08-2025 om 17:30:
[..]
Nee, dat wist ik niet, dan snap ik je link met Oekraïne wel, dus in dit geval was ik te snel met mijn oordeel.
Er is echter wel een verschil tussen Gaza en de rode zone in Oekraïne. In Gaza komt geen onafhankelijke journalist naar binnen, in de Oekraïne af en toe wel. Zo is er ooit een interview gemaakt met een commandant midden in de rode zone die klaagde over de kwaliteit van de nieuwe rekruten. Het bericht is niet tegen gehouden door Oekraïne, de commandant wel gedegradeerd. Ook is er onlangs nog een hotel geraakt in de rode zone waarbij een journalist is omgekomen. Toch best wel een verschil. Ik denk overigens dat beide partijen geen pottenkijkers willen hebben. Hamas omdat zij dan hun eigen propaganda kunnen bedrijven. Israël omdat bepaalde gevolgen van de oorlog niet te verstoppen zijn: Gaza ligt in puin, de mensen zijn mager. Iedereen kent wel iemand die slachtoffer is geworden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.