Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Daglichtlamp
01-08-2025 om 20:52
In Gaza is er niet eens meer plek om de doden te begraven.
https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2577112
Dat is niet makkelijk, zegt Imad Shehadeh. Hij is forensisch arts in het mortuarium: "We hebben een groot tekort aan begraafplaatsen, omdat veel gebied is ingenomen door Israël". Het Israëlische leger heeft inmiddels ruim 85 procent van Gaza onder controle, waardoor nog maar een kleine 15 procent beschikbaar is voor de Gazaanse bevolking. En dus is het gebied vol.
---------------
Saad wijst naar een rijtje graven naast de tent waar hij woont: "Dat is het graf van mijn neef, daar ligt mijn tante en daarnaast een neef." Hij gaat het hele rijtje af. Ze werden gedood door een Israëlische aanval en nu is hun laatste rustplaats op de plek waar ook mensen wonen die de aanvallen wel overleefden.
PensioNada
01-08-2025 om 21:00
Koko67 schreef op 01-08-2025 om 19:49:
[..]
De vraag is of er te weinig voedsel binnenkomt.
Ik behoor tot de mensen die geloven wat veel goed aangeschreven hulporganisaties zeggen: er komt te weinig voedsel Gaza binnen. Ga je vervolgens ook beweren dat grote delen van Gaza niet plat gebombardeerd/gebuldozerd zijn?
Zilver_gray
01-08-2025 om 21:04
PensioNada schreef op 01-08-2025 om 21:00:
[..]
Ik behoor tot de mensen die geloven wat veel goed aangeschreven hulporganisaties zeggen: er komt te weinig voedsel Gaza binnen. Ga je vervolgens ook beweren dat grote delen van Gaza niet plat gebombardeerd/gebuldozerd zijn?
Alle berichten die erop wijzen dat Israël zijn boekje te buiten gaat wordt afgedaan als Hamas propaganda en bij voorbaat niet waar.
Poezenmeisje
01-08-2025 om 22:54
Blijkbaar is de Hamas videoclub druk aan het werk...
😢
https://x.com/VividProwess/status/1951304031445434515?t=o-HTfyECzHN3logxZnUW5A&s=19
Hamas just released horrifying footage of Israeli hostage Evyatar David, looking almost like a skeleton.
Malibu2
01-08-2025 om 22:59
Ja, Hamas is flink aan het filmen geweest. En dat publiceren ze bewust nu.
Dat zie je ook met ander soort Hamas berichtgeving vanuit Gaza, die timing is heel bewust.
Fleurtje_5
02-08-2025 om 10:38
Mooi dat hulpgoederen gedropt worden, Ik vind wel dat 8 augustus nog lang wachten is op de eerste dropping.
Nederland helpt mee met droppings hulpgoederen boven Gaza
Dagblad De Limburger01-08-2025, 20:17
Den Haag Nederland gaat meewerken aan het droppen van hulpgoederen boven Gaza, samen met internationale partners onder leiding van Jordanië.
Dat schrijft minister Caspar Veldkamp (Buitenlandse Zaken, NSC) in een Kamerbrief. De eerste dropping met Nederlandse medewerking staat gepland op 8 augustus, dan moet twee weken lang elke dag een dropping plaatsvinden.
Nederland levert onder andere een transportvliegtuig met bijbehorend personeel en materiaal. Het is een samenwerking met onder andere Duitsland, Frankrijk, Spanje, België, Italië, Canada en de Verenigde Arabische Emiraten, in afstemming met de Israëlische autoriteiten. Het gaat om 24 ton aan hulpgoederen.
Veldkamp benadrukt dat de droppings geen vervanging zijn van de inzet om meer humanitaire hulp toe te laten tot Gaza. „Ongehinderde toegang is cruciaal om hulp op grote schaal te kunnen leveren in de gehele Gazastrook, met medewerking van de buurlanden Jordanië en Egypte. De grensovergang Rafah moet open,” schrijft de minister. Ook heeft Nederland in totaal 4,5 miljoen euro beschikbaar voor het VN-Bureau voor projectondersteunende diensten en het Rode Kruis om hulp over land mede mogelijk te maken.
Aan de droppings zitten veiligheidsrisico’s, weet Veldkamp. „Het risico op burgerslachtoffers en schade aan gebouwen is aanwezig en is niet op voorhand geheel uit te sluiten.” Voor het beperken van die risico’s volgt Nederland de aanwijzingen van de Jordaanse inlichtingendiensten, die bijvoorbeeld de droplocatie selecteren.
Daglichtlamp
02-08-2025 om 11:01
Helemaal niet mooi. Hulpgoederen via de lucht is helemaal niet effectief, hoogstens een ineffectief doekje tegen het bloeden. Om zo de indruk te wekken dat we toch iets doen. De grenzen en vooral ook de wegen moeten open, zodat voldoende hulp daadwerkelijk gebracht kan worden naar de mensen in Gaza die dit het meest dringend nodig hebben.
Daglichtlamp
03-08-2025 om 17:01
https://www.trouw.nl/buitenland/ook-de-zorgverleners-in-gaza-zijn-hongerig-en-uitgeput-tijdens-operaties-zie-ik-dat-de-darmen-leeg-zijn~b759bd13/
Volgens Van Doorn is iedereen in Gaza uitgeput. Dat geldt ook voor de lokale medewerkers. “Er is geen energie meer. Ze zijn zelf de hele dag met eten bezig. Als ze geluk hebben, krijgen ze hier tegelijk met de patiënten één keer per dag te eten, via een voedselprogramma. Als dat niet gebeurt, zijn ze zo een paar uur per dag op zoek naar eten. Dat is lastig, want dan ligt de operatiekamer stil.” Het geeft soms spanningen. “Dan vragen ze: heb je wat voor me? Daar kunnen we maar beperkt in voorzien, want dan is het einde zoek. Maar dat vind ik wel heel lastig.”
Van Doorn heeft zelf voldoende te eten, maar zit wel op rantsoen en is begonnen aan militaire noodmaaltijden. “We hebben geen meel, brood of rijst meer en zeker geen vlees of vis. Maar wij hebben het uiteraard nog steeds luxer dan in de rest van Gaza.”
Daglichtlamp
04-08-2025 om 20:10
https://nos.nl/artikel/2577591
De Israëlische regering heeft als voornemen om heel Gaza militair te bezetten, schrijven Israëlische media. Deze berichten zijn nog niet officieel bevestigd door premier Netanyahu.
Volgens krant The Jerusalem Post heeft Netanyahu het besluit al genomen en medegedeeld aan zijn ministers. Andere media zoals The Times of Israël houden nog een slag om de arm en noemen het een voornemen van de Israëlische regering.
Gezien de militaire censuur in Israël kunnen kranten dit alleen schrijven met instemming van de regering.
Zilver_gray
04-08-2025 om 20:19
Daglichtlamp schreef op 04-08-2025 om 20:10:
https://nos.nl/artikel/2577591
De Israëlische regering heeft als voornemen om heel Gaza militair te bezetten, schrijven Israëlische media. Deze berichten zijn nog niet officieel bevestigd door premier Netanyahu.
Volgens krant The Jerusalem Post heeft Netanyahu het besluit al genomen en medegedeeld aan zijn ministers. Andere media zoals The Times of Israël houden nog een slag om de arm en noemen het een voornemen van de Israëlische regering.
Gezien de militaire censuur in Israël kunnen kranten dit alleen schrijven met instemming van de regering.
Het Britse persbureau Reuters schrijft dat Netanyahu morgen samenkomt met zijn kabinet om een knoop door te hakken. Volgens nieuwszender Kanaal 12 leunt de premier richting het uitbreiden van het offensief in Gaza
Het komt niet als een verrassing, we zullen het vernemen binnenkort.
Zorroo
04-08-2025 om 20:25
Vreselijk. Helemaal stoppen met wapens leveren aan Israël wat mij betreft. Maar goed, dat gaat niet gebeuren.
Zilver_gray
04-08-2025 om 20:29
Zorroo schreef op 04-08-2025 om 20:25:
Vreselijk. Helemaal stoppen met wapens leveren aan Israël wat mij betreft. Maar goed, dat gaat niet gebeuren.
Inderdaad!
En kom alsjeblieft niet aan met “zelfverdediging”. Daar trapt niemand meer in…
Daglichtlamp
04-08-2025 om 20:42
Ik denk dat dit vooral een onderhandelingstactiek is, tenminste dat hoop ik. Dit kan hij toch niet vragen van de dienstplichtigen? Op de lange termijn kan Israël dat toch niet volhouden?
Relevant is ook de brief van het CIS (uit het liveblog van de NOS):
Oud-leiders Mossad en Shin Bet vragen Trump Gaza-oorlog te beëindigen
Honderden voormalige leiders en andere hooggeplaatsten van Israëls veiligheidsapparaat roepen de Amerikaanse president Trump in een brief op premier Netanyahu te dwingen een einde te maken aan de oorlog in Gaza. Dat melden Israëlische media, waaronder The Jerusalem Post.
Onder de ondertekenaars zijn oud-Mossad-baas Tamir Pardo, voormalig leider van de binnenlandse veiligheidsdienst (Shin Bet) Amit Ayalon en Matan Vilnai, oud-plaatsvervangend hoofd van het Israëlische leger (IDF). De ongeveer 600 oud-leiders, verenigd in de groep Commanders for Israel's Security (CIS), vragen Trump om in te grijpen.
"Stop de Gaza-oorlog!", staat in de brief. "Namens CIS, Israëls grootste groep voormalige IDF-generaals en equivalenten van de Mossad, Shin Bet, de politie en het diplomatieke korps, dringen wij er bij u op aan de Gaza-oorlog te beëindigen. U heeft het in Libanon gedaan. Tijd om het ook in Gaza te doen."
Volgens CIS vormt Hamas niet langer een bedreiging voor Israël. "De IDF heeft de twee doelen die met geweld bereikt konden worden allang bereikt: de ontmanteling van de militaire formaties en het bestuur van Hamas. De derde, en belangrijkste, kan alleen worden bereikt door een akkoord: het terughalen van alle gijzelaars."
Poezenmeisje
04-08-2025 om 21:11
Malibu2 schreef op 01-08-2025 om 20:29:
Frankrijk heeft voorlopig alle evacuaties vanuit Gaza stopgezet. Een Gazaanse studente, die net 3 weken in het land was, wordt uitgezet vanwege eerdere berichten op social media waarin ze onder andere opriep tot het vermoorden van Joden. Andere Gazanen die al in Frankrijk waren zullen nu ook nader worden onderzocht.
https://www.timesofisrael.com/france-to-expel-gazan-student-for-antisemitic-posts-halt-other-arrivals-amid-probe/
Ze mag nu haar studie afmaken in Qatar.
Atallah zou in het najaar rechten en communicatie gaan studeren aan de universiteit Sciences Po Lille, totdat er oude antisemitische berichten van haar op sociale media opdoken.
In berichten op haar X/Twitter-account, dat inmiddels is verwijderd, pleitte ze voor de gefilmde executie van de gijzelaars en deelde ze een video van Adolf Hitler die zei: "Dood alle Joden, overal ter wereld."
Atallah sprak ook een lofrede uit voor haar oom, die als lijfwacht diende voor sjeik Ahmed Yassin, de oprichter van Hamas.
Zilver_gray
04-08-2025 om 21:13
Daglichtlamp schreef op 04-08-2025 om 20:42:
Ik denk dat dit vooral een onderhandelingstactiek is, tenminste dat hoop ik. Dit kan hij toch niet vragen van de dienstplichtigen? Op de lange termijn kan Israël dat toch niet volhouden?
Ik denk dat de steun van Amerika hier cruciaal in zal zijn. Zolang Trump onvoorwaardelijke steun blijft toezeggen, wapens blijft leveren en ervoor zorgt dat de Iron Dome zijn werk blijft doen. Zie ik geen noodzaak voor Israël om deze waanzin te stoppen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.