Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Palestijnse premier roept Hamas op wapens over te dragen aan Palestijnse Autoriteit

De Palestijnse premier Mohammed Mustafa heeft maandag bij de VN-conferentie in New York een oproep gedaan voor vrede. Hij riep Hamas op 'afstand te doen van zijn controle over de Gazastrook en zijn wapens te overhandigen aan de Palestijnse Autoriteit'.

In New York wordt vergaderd over een tweestatenoplossing voor het Israëlisch-Palestijns conflict. De conferentie wordt voorgezeten door Parijs en Riyad. Volgens premier Mustafa is de conferentie een boodschap aan de Palestijnen 'dat de wereld ons steunt bij het realiseren van onze rechten en onze soevereine staat'. Volgens hem is de boodschap richting Israël dat er een weg is naar vrede en integratie in de regio.

'Die zal bereikt worden door onze onafhankelijkheid, niet door onze vernietiging, door de realisatie van onze rechten, niet de voortdurende ontkenning ervan', zei hij. Hij schetste een toekomst waarbij 'Palestina en Israël zij aan zij leven in vrede en veiligheid', zo meldde het Palestijnse nieuwsagentschap WAFA.

Hopelijk krijgen de Israëliërs ook opdracht hun wapens neer te leggen. 

(Volkskrant)

Fleurtje_5 schreef op 29-07-2025 om 17:11:

[..]

Waarom begeven gewone burgers zich nog steeds rond die moordenaars?

Denk jij dat het in de chaos van Gaza simpel is om Hamas te ontlopen?

Fleurtje_5 schreef op 29-07-2025 om 17:11:

[..]

Klopt, en het geeft de hamas-moordenaars NIET het recht om onschuldige burgers te vermoorden, te mishandelen, te gijzelen en nu nog steeds in gevangenschap te houden. Waarom begeven gewone burgers zich nog steeds rond die moordenaars?

Je moet het omdraaien.

Waarom verschuilen terroristen en moordenaars zich tussen burgers?

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/29/niet-alleen-ghf-is-een-levensgevaarlijk-voedselpunt-israel-valt-ook-met-regelmaat-vn-hulp-aan-a4901610
Dat die hulp niet bij hongerige Palestijnen aankomt, zou volgens de Israëlische premier aan „internationale organisaties, inclusief de Verenigde Naties” te wijten zijn: zij zouden weigeren om de „veilige corridors” te gebruiken die Israël tussen de gevechtszones ingericht zou hebben.
Tot ergernis van Carla Jonkers van het Rode Kruis. „Geloof mij maar: als er ook maar enige kans was dat wij die vrachtwagens veilig bij hongerige mensen hadden kunnen krijgen, was het wel gebeurd.” Dat de VN, inclusief het WFP, er zo van langs krijgen, is volgens Jonkers de omgekeerde wereld. „Israël heeft, als bezettende macht in Gaza, de plicht om te zorgen voor zaken als water, onderdak en medische zorg. Het is Israël dat niet genoeg hulp doorlaat.”
Kan noodhulpverlening ook zonder doden? Jonkers wijst erop dat er tussen januari en maart, tijdens het staakt-het-vuren, nul doden vielen bij het uitdelen van voedsel in Gaza. Onder leiding van de VN hadden hulporganisaties toen vierhonderd distributiepunten ingericht – tegen de vier GHF-punten nu. Israël wilde dat systeem niet meer omdat Hamas eten zou stelen.
Uit onderzoeken blijkt er niets van dat er systematisch hulp in handen van Hamas zou belanden. Jonkers: „En als je echt bang bent dat er hulp in verkeerde handen valt, dan is de huidige manier juist veel minder controleerbaar.”
Toen de VN nog de noodhulp coördineerde, was goed na te gaan waar de hulp terechtkwam. Onder Israëlische controle geldt daarentegen het recht van de sterkste. Dat schreef ook oprichter José Andrés van de ngo World Central Kitchen in in een opiniestuk in The New York Times: „De [Israëlische] blokkade [van noodhulp], die bedoeld was om druk uit te oefenen op de restanten van Hamas, heeft deze schutters en bendes alleen maar sterker gemaakt. Het leidde tot massale ontberingen en de ineenstorting van de samenleving in Gaza.”

Poezenmeisje schreef op 29-07-2025 om 19:57:
[..]
Je moet het omdraaien.
Waarom verschuilen terroristen en moordenaars zich tussen burgers?

Misschien omdat ze laf zijn? Misschien omdat ze daar wonen?  misschien wel zelfs familie zijn ????

Daglichtlamp schreef op 30-07-2025 om 09:03:

https://www.nrc.nl/nieuws/2025/07/29/niet-alleen-ghf-is-een-levensgevaarlijk-voedselpunt-israel-valt-ook-met-regelmaat-vn-hulp-aan-a4901610
Dat die hulp niet bij hongerige Palestijnen aankomt, zou volgens de Israëlische premier aan „internationale organisaties, inclusief de Verenigde Naties” te wijten zijn: zij zouden weigeren om de „veilige corridors” te gebruiken die Israël tussen de gevechtszones ingericht zou hebben.
Tot ergernis van Carla Jonkers van het Rode Kruis. „Geloof mij maar: als er ook maar enige kans was dat wij die vrachtwagens veilig bij hongerige mensen hadden kunnen krijgen, was het wel gebeurd.” Dat de VN, inclusief het WFP, er zo van langs krijgen, is volgens Jonkers de omgekeerde wereld. „Israël heeft, als bezettende macht in Gaza, de plicht om te zorgen voor zaken als water, onderdak en medische zorg. Het is Israël dat niet genoeg hulp doorlaat.”
Kan noodhulpverlening ook zonder doden? Jonkers wijst erop dat er tussen januari en maart, tijdens het staakt-het-vuren, nul doden vielen bij het uitdelen van voedsel in Gaza. Onder leiding van de VN hadden hulporganisaties toen vierhonderd distributiepunten ingericht – tegen de vier GHF-punten nu. Israël wilde dat systeem niet meer omdat Hamas eten zou stelen.
Uit onderzoeken blijkt er niets van dat er systematisch hulp in handen van Hamas zou belanden. Jonkers: „En als je echt bang bent dat er hulp in verkeerde handen valt, dan is de huidige manier juist veel minder controleerbaar.”
Toen de VN nog de noodhulp coördineerde, was goed na te gaan waar de hulp terechtkwam. Onder Israëlische controle geldt daarentegen het recht van de sterkste. Dat schreef ook oprichter José Andrés van de ngo World Central Kitchen in in een opiniestuk in The New York Times: „De [Israëlische] blokkade [van noodhulp], die bedoeld was om druk uit te oefenen op de restanten van Hamas, heeft deze schutters en bendes alleen maar sterker gemaakt. Het leidde tot massale ontberingen en de ineenstorting van de samenleving in Gaza.”

Je bent me net voor Daglichtlamp, zit dit artikel nu te lezen en dacht er ook aan het te plaatsen. Echt schrijnend, en Netanyahu maar roepen dat er geen uithongering in Gaza is.

NRC (het artikel is voor abonnees)

Veilige corridors

Hulporganisaties kregen zondag flinke kritiek van Benjamin Netanyahu, die op een persconferentie zei dat er „honderden vrachtwagens aan de Gazaanse kant van de grensovergang Kerem Shalom” klaarstaan. Dat die hulp niet bij hongerige Palestijnen aankomt, zou volgens de Israëlische premier aan „internationale organisaties, inclusief de Verenigde Naties” te wijten zijn: zij zouden weigeren om de „veilige corridors” te gebruiken die Israël tussen de gevechtszones ingericht zou hebben.

Netanyahu zei zondag: „De VN hebben geen smoesjes meer over. Stop met liegen. […] Er is geen uithongering in Gaza. Geen beleid van uithongering in Gaza.”

Ik word echt zo boos op N! Dat hij hiertoe in staat is maar hij moest al als oorlogsmisdadiger gearresteerd worden. Daarna opsluiten en op oneindig dieet man man man.

Hier staan de rauwe foto's: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/25/fotoreeks-gaza-uitgehongerd-kind/

Dat het weldenkende deel van de wereld dit zo lang laat aanslepen is niet te harden! 

Beterhier schreef op 30-07-2025 om 10:03:

Ik word echt zo boos op N! Dat hij hiertoe in staat is maar hij moest al als oorlogsmisdadiger gearresteerd worden. Daarna opsluiten en op oneindig dieet man man man.

Hier staan de rauwe foto's: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/07/25/fotoreeks-gaza-uitgehongerd-kind/

Dat het weldenkende deel van de wereld dit zo lang laat aanslepen is niet te harden!

Ik snap dat je van slag bent door de foto's. Maar lees ook even deze twee berichten:

De NYTimes plaatste een rectificatie:

We have appended an Editors' Note to a story about Mohammed Zakaria al-Mutawaq, a child in Gaza who was diagnosed with severe malnutrition. After publication, The Times learned that he also had pre-existing health problems. Read more below.

https://x.com/NYTimesPR/status/1950311365756817690?t=Z2DhABOnLq-DZSV0p5KWsA&s=19

En het artikel van onderzoeksjournalist David Collier, waarop de niet-bijgesneden foto staat waarop het broertje ook zichtbaar is, die er gezond uitziet. Dat broertje zie ik nergens terug in het VRT artikel. 

https://david-collier.com/the-truth-behind-the-viral-gaza-famine-photo/

Ik geloof direct dat de medische zorg voor Mohammed is verslechterd in de oorlog. Dat vind ik vooral triest voor de familie en ik hoop dat hij overgebracht kan worden naar een ziekenhuis buiten Gaza voor medische zorg. Maar deze jongen is niet representatief voor de toestand van de Gazaanse bevolking. Dan kun je beter naar zijn broertje kijken. 

Ik geloof dat er voor een groep in Gaza sprake is van voedselonzekerheid. Maar wanneer fotografen en media dit soort foto's pushen om aan te tonen dat er een hongersnood zou zijn, dan ga ik juist steeds meer aan die claim twijfelen. Als ze daarvoor foto's van reeds zieke kinderen moeten gebruiken...

Zoals ik al eerder zei, het zijn altijd de al zieken en kwetsbaren die het eerst slachtoffer worden van voedseltekorten. Bijvoorbeeld omdat ze eigenlijk speciale voeding nodig hebben. Dat vrijwel iedereen in Gaza inmiddels honger heeft, is overduidelijk. Al is het alleen maar omdat er veel te weinig binnen komt om de hele bevolking te voeden. Als er geen honger is, waarom krijgt een internationale pers dan geen toegang? 

@Malibu: Jij grijpt alles aan om maar te kunnen twijfelen aan de gruwelijke gebeurtenissen in Gaza. Heb je het artikel dat Daglichtlamp maandag plaatste, gelezen met 26 excuses om van jezelf weg te mogen kijken? -> https://archive.is/b3lq2. Herkenbaar? 

Zorroo schreef op 30-07-2025 om 11:22:

@Malibu: Jij grijpt alles aan om maar te kunnen twijfelen aan de gruwelijke gebeurtenissen in Gaza. Heb je het artikel dat Daglichtlamp maandag plaatste, gelezen met 26 excuses om van jezelf weg te mogen kijken? -> https://archive.is/b3lq2. Herkenbaar?

Ik zie juist dat jullie alles maar aangrijpen, inclusief foto's van reeds zieke kinderen.

Malibu2 schreef op 30-07-2025 om 11:49:

[..]

Ik zie juist dat jullie alles maar aangrijpen, inclusief foto's van reeds zieke kinderen.

De betreffende foto is misschien niet het beste voorbeeld omdat het een foto is van een kind met een syndroom waardoor het gevoeliger is voor ondervoeding. Echter als ik recente foto's bekijk van Gazanen, bijvoorbeeld mensen die met zakken meel lopen te slepen, die zijn zonder uitzondering dun tot graatmager. Overigens kan je ook ondervoed zijn en toch mollig als je voldoende calorieën, maar onvoldoende essentiële voedingsstoffen binnen krijgt.

Daglichtlamp schreef op 30-07-2025 om 11:21:

Zoals ik al eerder zei, het zijn altijd de al zieken en kwetsbaren die het eerst slachtoffer worden van voedseltekorten. Bijvoorbeeld omdat ze eigenlijk speciale voeding nodig hebben. Dat vrijwel iedereen in Gaza inmiddels honger heeft, is overduidelijk. Al is het alleen maar omdat er veel te weinig binnen komt om de hele bevolking te voeden. Als er geen honger is, waarom krijgt een internationale pers dan geen toegang?

Je eerste punt: dat klopt helaas. Tegelijkertijd kunnen mensen ook sterk vermageren door ziekte. 

Je laatste punt: omdat het een actief oorlogsgebied is. Ik ben overigens voorstander van pers in het gebied onder begeleiding van de IDF.

Malibu2 schreef op 30-07-2025 om 11:49:

[..]

Reeds ziek of niet, het kind is fel over been. Gezondheidszorg inclusief artsen zijn daar bewust plat gebombardeerd. Er is daar helemaal niets meer om kinderen een bestaan te geven. - Grijs gedraaide plaat van er zat Hamas wordt opgezet -

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.