Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Daglichtlamp
28-07-2025 om 09:01
Ik ga hier geen discussie verder over voeren. Het broertje staat op de foto, hij wordt helemaal niet verborgen. Ik was onder de indruk van deze column in Trouw van een joodse columnist.
https://www.trouw.nl/opinie/ik-kan-niet-meer-door-de-bril-van-mijn-jeugd-naar-israel-kijken~bd7323e71/
Een deel van de mensen die mij omringen lijkt nog niet toe te zijn aan die conclusie. Of wil daar niet aan. Ze doen een appèl op mijn solidariteit, loyaliteit en sympathie voor het land en ondanks alles voel ik die. Toch kan ik niet langer mee in het verhaal van alléén toenemend antisemitisme, de gijzelaars, Hamas dat voedsel tegenhoudt en gekleurde media. Uitsluitend daarop inzoomen is een teken van niet werkelijk willen zien dat al dat andere óók gebeurt en het daarom van lieverlee ontkennen of bagatelliseren.
Het is een bruut afscheid
Dat inzicht komt voort uit dezelfde bron als mijn verbondenheid. Tegelijkertijd doet het intens veel pijn en voelt het als verraad. Het is een bruut afscheid van wat ooit werd aangeleerd vanuit liefdevolle overtuigingen, traditie, overlevering en trauma. Maar ik kan definitief niet meer door de bril kijken van mijn jeugd. De zoete herinneringen maken plaats voor verdriet over wat de generatie van nu wordt aangedaan, ook al is die zeker niet uitsluitend slachtoffer van Netanyahu’s compromisloosheid.
Fleurtje_5
28-07-2025 om 09:09
Zilver_gray schreef op 27-07-2025 om 10:38:
[..]
Dit alles verandert niks aan het feit dateert zolang deze oorlog duurt, Netanyahu kan blijven zitten waar hij zit. En kunnen ze uitvoeren wat ze allang voor ogen hadden; Gaza innemen.
Ik vind dit onzin. Dat klinkt zo:
A: Jij begon met schieten....
B: maar jij bent dat schuld dat wij begonnen want jij wou al zolang schieten, daarom zijn wij maar alvast begonnen
Koko67
28-07-2025 om 10:18
Malibu2 schreef op 28-07-2025 om 00:04:
Britse onderzoeksjournalist David Collier heeft een artikel geschreven, genaamd "The Truth Behind the Viral Gazan Famine Photo". Het gaat om foto's van Mohammed, een sterk vermagerd kind, die cerebral palsy blijkt te hebben. Dat meldden de media echter niet
Dankzij eerder onderzoek van Collier heeft de BBC een paar maanden geleden al een documentaire over een Gazaans jongetje moeten intrekken. De BBC had er namelijk niet bij verteld dat dit jongetje de zoon van een hoge Hamas functionaris was.
Wat ik van dit huidige artikel het meest erg vind is het onderstaande stukje:
There’s another layer of cynicism here. From everything I’ve learned, Mohammed’s mother is simply trying to find help for her child. She’s not hiding the truth. She tells the full story to anyone who asks. Yet every journalist who has spoken to her has made the same cynical decision: ignore the medical reality, strip the context, and turn her child into a propaganda weapon. No one is trying to help. No one is interested in telling the truth. All they seem to ask is: “How can this image hurt Israel?” — and they build their coverage around that.
https://david-collier.com/the-truth-behind-the-viral-gaza-famine-photo/
Zo triest dit. Maar in de waarheid hebben we gewoon geen zin met zijn allen. Eindelijk is de stok gevonden om Israël te slaan. En die stok houden we vast, eensgezins in de intense woede naar Israël.
En masse plaatjes delen op X van verhongerende “ gazaanse” kinderen, dat die uit Jemen komen maakt niks uit. Het lijkt bijna wel een soort sekte. Ik las hier eerder dat sommigen schreven dat ze zich afschuwelijk voelden over alle onderdrukten en dat dit niks met ras of geloof te maken had. En toch, nog nooit een demonstratie of een topic over de Druzen of Alawieten gezien.
En dan hebben we nog een acteur die ineens vindt dat onze koning ook verantwoordelijk is voor de ellende in Gaza. Hij heeft zich er tenslotte niet tegen uitgesproken. Ik heb die acteur niet publiekelijk gehoord over 7 oktober, zullen we hem met een brief in de krant verantwoordelijk houden voor de aanvallen van 7 oktober?
Daglichtlamp
28-07-2025 om 10:26
De waarheid is dat deze zieke kinderen niet sterven aan de ziekte die ze hebben, maar aan het feit dat er voor hun geen geschikt voedsel meer is in de Gazastrook. Het zijn onnodige doden. Het is verschrikkelijk.
amarna
28-07-2025 om 10:40
Zelfs als belijdend christen kan ik (in dit conflict) GEEN begrip opbrengen voor Israel.
Zelfs al is maar de helft de waarheid over burgerslachtoffers en hongersnood.
Ik begrijp niet waarom de hele wereld: christenen, atheisten, moslims, hindoes, kortom iedereen, achter het Joodse/bijbelse principe "het beloofde land" moet staan! Ik word zooo kwaad als ik de beelden uit Gaza zie! Vanzelfsprekend heb ik ook geen begrip voor het terrorisme van Hamas, maar in mijn ogen maken beide partijen zich schuldig aan oorlogsmisdaden.
Vrijdag ben ik boos naar huis gegaan van een verjaardag bij evangelische familie die vierkant achter Israel blijven staan. Alle land voor de staat Israel is gekocht in 1948, beweren ze. Echt niet! Er zijn destijds vele palestijnen en andere bewoners door zionisten van hun land gejaagd!
Goed idee van Macron en Starmer om de staat Palestina te willen erkennen. Misschien geeft dat wat rust bij Hamas.
Fleurtje_5
28-07-2025 om 11:07
Daglichtlamp schreef op 28-07-2025 om 10:26:
De waarheid is dat deze zieke kinderen niet sterven aan de ziekte die ze hebben, maar aan het feit dat er voor hun geen geschikt voedsel meer is in de Gazastrook. Het zijn onnodige doden. Het is verschrikkelijk.
Het is verschrikkelijk.
Dit las ik in de link (vanochtend gepost om 09:15) van de Telegraaf van 18:31 uur | 27 juli 2025:
Palestijnse gebieden
Gisteren 14:55
Jordanië en VAE leveren 25 ton hulpgoederen via lucht aan Gaza
Twee vliegtuigen uit Jordanië en een toestel uit de Verenigde Arabische Emiraten hebben 25 ton hulpgoederen boven Gaza gedropt. Dat meldt de Jordaanse staatstelevisie. Het zijn de eerste luchtdroppings sinds maanden in de Palestijnse enclave.
"De Jordaanse strijdkrachten voerden zondag drie luchtdroppings uit op de Gazastrook met humanitaire hulp en voedselhulp, waarvan één met de Verenigde Arabische Emiraten", staat in een verklaring.
Israël maakte vrijdag bekend toe te staan dat andere landen via de lucht hulpmiddelen leveren aan Gaza. Een Israëlische functionaris liet later weten dat Jordanië en de VAE de humanitaire luchtdroppings zouden coördineren.
Ook via de grond komt de levering van hulpmiddelen weer op gang, nadat het Israëlische leger zondag humanitaire gevechtspauzes had aangekondigd in drie delen van Gaza. Een konvooi van ongeveer honderd vrachtwagens heeft inmiddels de Gazastrook bereikt via de grensovergang Kerem Shalom.
amarna
28-07-2025 om 13:07
Fleurtje_5 schreef op 28-07-2025 om 11:07:
[..]
Het is verschrikkelijk.
Dit las ik in de link (vanochtend gepost om 09:15) van de Telegraaf van 18:31 uur | 27 juli 2025:
Palestijnse gebieden
Gisteren 14:55
Jordanië en VAE leveren 25 ton hulpgoederen via lucht aan Gaza
Twee vliegtuigen uit Jordanië en een toestel uit de Verenigde Arabische Emiraten hebben 25 ton hulpgoederen boven Gaza gedropt. Dat meldt de Jordaanse staatstelevisie. Het zijn de eerste luchtdroppings sinds maanden in de Palestijnse enclave.
"De Jordaanse strijdkrachten voerden zondag drie luchtdroppings uit op de Gazastrook met humanitaire hulp en voedselhulp, waarvan één met de Verenigde Arabische Emiraten", staat in een verklaring.
Israël maakte vrijdag bekend toe te staan dat andere landen via de lucht hulpmiddelen leveren aan Gaza. Een Israëlische functionaris liet later weten dat Jordanië en de VAE de humanitaire luchtdroppings zouden coördineren.
Ook via de grond komt de levering van hulpmiddelen weer op gang, nadat het Israëlische leger zondag humanitaire gevechtspauzes had aangekondigd in drie delen van Gaza. Een konvooi van ongeveer honderd vrachtwagens heeft inmiddels de Gazastrook bereikt via de grensovergang Kerem Shalom.
Het werd ook hoog tijd dat Jordanie en andere arabische landen gaan helpen!
Fleurtje_5
28-07-2025 om 13:18
amarna schreef op 28-07-2025 om 13:07:
[..]
Dat vond ik nou ook.
Daglichtlamp
28-07-2025 om 15:28
https://nos.nl/liveblog/2576664
Twee Israëlische mensenrechtenorganisaties zeggen dat Israël een genocide pleegt in Gaza. De Palestijnse maatschappij wordt "systematisch en opzettelijk vernietigd", schrijven de twee organisaties in een verklaring. Eerder bestempelden ook internationale hulporganisaties en VN-mensenrechtenexperts Israëls handelen in de Palestijnse enclave als volkerenmoord en etnische zuivering.
De organisaties B'Tselem en Physicians for Human Rights Israël stellen dat het een bewuste strategie is om Gaza onleefbaar te maken. Ze wijzen op de systematische aanvallen op ziekenhuizen en woningen, het tegenhouden van noodhulp en voedsel en de dagelijkse luchtaanvallen in dichtbevolkt gebied. Wat hen betreft moet de internationale gemeenschap in actie komen. Volgens het Genocideverdrag van 1948 zijn landen verplicht om in te grijpen als er volkerenmoord wordt gepleegd.
Zilver_gray
28-07-2025 om 15:47
Daglichtlamp schreef op 28-07-2025 om 15:28:
https://nos.nl/liveblog/2576664
Twee Israëlische mensenrechtenorganisaties zeggen dat Israël een genocide pleegt in Gaza. De Palestijnse maatschappij wordt "systematisch en opzettelijk vernietigd", schrijven de twee organisaties in een verklaring. Eerder bestempelden ook internationale hulporganisaties en VN-mensenrechtenexperts Israëls handelen in de Palestijnse enclave als volkerenmoord en etnische zuivering.
De organisaties B'Tselem en Physicians for Human Rights Israël stellen dat het een bewuste strategie is om Gaza onleefbaar te maken. Ze wijzen op de systematische aanvallen op ziekenhuizen en woningen, het tegenhouden van noodhulp en voedsel en de dagelijkse luchtaanvallen in dichtbevolkt gebied. Wat hen betreft moet de internationale gemeenschap in actie komen. Volgens het Genocideverdrag van 1948 zijn landen verplicht om in te grijpen als er volkerenmoord wordt gepleegd.
Deze Israëlische mensenrechten organisaties zijn ook vast anti Israël.
Antisemitism used to be when you denied a holocaust.
Now it's when you don't support one.
rionyriony
28-07-2025 om 16:00
amarna schreef op 28-07-2025 om 13:07:
[..]
De buurlanden zitten zelf ook in interne chaos en economische crises dus die willen niets doen wat mogelijk nog meer instabiliteit zou kunnen uitlokken. 't Is allemaal niet zo gelukt daar met de politiek en economie. Je zou denken: richt een leuke club van landen op en met z'n allen werken we samen om onze mensen een goed leven te geven. Profiteert iedereen van. Tenminste als je welvaart belangrijk vindt en je eigen mensen een goed leven wil leven.
Daglichtlamp
28-07-2025 om 16:28
Jordanië, net als andere Arabische landen, neemt regelmatig mensen uit Gaza op die medisch geëvacueerd moeten worden. Als ze tenminste van Israël mogen vertrekken uit Gaza.
https://nos.nl/collectie/13959/artikel/2576042
https://www.vorsten.nl/vorstenhuizen/jordaanse-koning-laat-28-kinderen-evacueren-uit-de-gazastrook/
amarna
28-07-2025 om 16:40
rionyriony schreef op 28-07-2025 om 16:00:
[..]
De buurlanden zitten zelf ook in interne chaos en economische crises dus die willen niets doen wat mogelijk nog meer instabiliteit zou kunnen uitlokken. 't Is allemaal niet zo gelukt daar met de politiek en economie. Je zou denken: richt een leuke club van landen op en met z'n allen werken we samen om onze mensen een goed leven te geven. Profiteert iedereen van. Tenminste als je welvaart belangrijk vindt en je eigen mensen een goed leven wil leven.
UAE en Saoedi-Arabie zijn niet bepaald armlastig. Kunnen best nog veel meer betekenen voor hun hongerende broeders en zusters.
Daglichtlamp
28-07-2025 om 17:05
https://www.volkskrant.nl/buitenland/voedsellevering-in-gaza-komt-amper-van-de-grond-ngo-s-smeken-israel-laat-ons-ons-werk-doen~b64e9d59/
Honderdtwintig vrachtwagens van het Rode Kruis kwamen zondag en maandag de grens over bij Kerem Shalom, maar reden vervolgens niet verder. Dat zegt een woordvoerder van de Nederlandse hulporganisatie aan de Volkskrant. Van de permanent beveiligde routes waar Israël zondag over repte, zou geen sprake zijn. Volgens het Rode Kruis zijn de wegen in Gaza helemaal niet veilig, onder meer omdat er nog explosieven op de wegen liggen.
Ook zijn er volgens het Rode Kruis ook gedurende de gevechtspauzes nog steeds schoten te horen. UNRWA-functionaris Sam Rose zei maandag tegen Al Jazeera dat voedsel, water en medicijnen de Palestijnen die het meest in nood zijn niet bereiken door de Israëlische beschietingen. Alleen wie er fysiek toe in staat is, kan namelijk bij de vrachtwagens aan de grens komen.
----------------
De enorme schaarste aan voedsel en andere goederen veroorzaakt een cynische handel op de zwarte markt, zo zeggen mensen in Gaza aan de Volkskrant. Meel dat binnenkomt wordt niet beveiligd, zoals Israël had toegezegd. In plaats daarvan worden veel hulpgoederen gestolen en tegen woekerprijzen verkocht.
------------------
‘Laat ons ons werk doen’, stelt het Rode Kruis. ‘Laat ons veel meer goederen Gaza in brengen en veilig uitdelen aan mensen in Gaza die op de rand van de dood balanceren door de grote voedseltekorten. Meer hulpgoederen betekent meer voedsel, minder wanhoop en chaos en betere, gerichtere en veiligere hulpverlening.’
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.