Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Malibu2
25-07-2025 om 17:52
Zorroo schreef op 25-07-2025 om 13:51:
[..]
Jij hebt duidelijk veel liefde voor Israël. Jij hebt daardoor in basis een andere invalshoek dan ik. Dat is een gegeven.
Dat is niet altijd zo geweest. Vóór 7 oktober was ik wel een rondreis aan het plannen om bijbelse plekken te zien. Ik was destijds nog maar 1x in Israël geweest en dat was nog voordat ik christen werd. Snorkelen in Eilat was zeker mooi, maar ik had geen speciale band met Israël.
8 oktober 2023, the day after, was de dag dat het voor mij allemaal veranderde.
Malibu2
25-07-2025 om 18:09
Zilver_gray schreef op 25-07-2025 om 17:42:
[..]
Welke reportage is tot stand gekomen onder begeleiding van IDF ? Er is enkel nog lokale media aanwezig, en die worden uitgehongerd.
Nou bijvoorbeeld Douglas Murray. Die was al vaker in Gaza, oa in november 2023 en in oktober 2024 en heeft dit ook verwerkt in zijn bestseller "On Democracies and Death Cults: Israël, Hamas and the Future of the West", een aanrader. Ook vertelt hij er regelmatig over in interviews, te zien via YouTube.
https://x.com/DouglasKMurray/status/1847959867916443852?t=QuNMtKR3gk5EJ5Kz34H4aw&s=19
https://x.com/DouglasKMurray/status/1916508341041242448?t=iJAecYCCwZjY1Yl8x-Sb4g&s=09
Zilver_gray
25-07-2025 om 18:26
Malibu2 schreef op 25-07-2025 om 18:09:
[..]
Nou bijvoorbeeld Douglas Murray. Die was al vaker in Gaza, oa in november 2023 en in oktober 2024 en heeft dit ook verwerkt in zijn bestseller "On Democracies and Death Cults: Israël, Hamas and the Future of the West", een aanrader. Ook vertelt hij er regelmatig over in interviews, te zien via YouTube.
https://x.com/DouglasKMurray/status/1847959867916443852?t=QuNMtKR3gk5EJ5Kz34H4aw&s=19
https://x.com/DouglasKMurray/status/1916508341041242448?t=iJAecYCCwZjY1Yl8x-Sb4g&s=09
Onlangs bedoel ik.
Sinds Israël de Palestijnen uithongert en Hamas daar de schuld van krijgt.
Daar is geen onafhankelijke journalist geweest die daar over heeft kunnen reporteren. Dát lijkt me cruciaal voor Israël.
Daglichtlamp
25-07-2025 om 19:20
En die baby die een jaar geleden gered werd door een keizersnee nadat zijn moeder omgekomen was, ligt nu ondervoed in het ziekenhuis.
https://www.ad.nl/buitenland/arts-travis-redde-in-gaza-baby-malik-uit-buik-dode-moeder-gelukkig-was-er-chirurg-die-keizersnede-kon-doen~a33aff99/
„Mensen zijn depressief en moe van het niet-eten”, vertelt hij aan de telefoon. „Gisteren stonden we van acht uur ’s morgens tot half elf ’s avonds vrijwel non-stop in de operatiekamer. Twee keer viel een verpleegkundige flauw van de honger.” Aan het eind van de dag stonden zijn Palestijnse collega’s erop dat hij samen met hen at: drie kleine kommetjes met bonen en aubergines, voor vijf volwassen mannen.
---------
Travis Melin ziet ‘moreel letsel’ bij zijn Palestijnse collega’s. „Ze hebben de capaciteiten en kennis om deze wonden effectief te behandelen. Maar niet meer de apparatuur, de medicijnen, de antibiotica. Ze zijn gedwongen ondermaatse zorg te verlenen en dat is gekmakend.”
En toch gaan ze door. „Weet je wat ze zelf zeggen? Als je alles kwijt bent, je familie, je baan, je zekerheid, dan is het enige wat je nog hebt, je hart.” Het wordt even stil aan de telefoon. „Ik heb even een momentje nodig.”
Malibu2
25-07-2025 om 20:12
Zilver_gray schreef op 25-07-2025 om 18:26:
[..]
Onlangs bedoel ik.
Sinds Israël de Palestijnen uithongert en Hamas daar de schuld van krijgt.
Daar is geen onafhankelijke journalist geweest die daar over heeft kunnen reporteren. Dát lijkt me cruciaal voor Israël.
Ah, dat bedoelde je.
In je citaat staat dat onafhankelijke media vanaf het begin van de oorlog geen toegang hebben gekregen tot Gaza. Dat is dus feitelijk onjuist.
Eerder deze week zijn meerdere journalisten in Gaza geweest om de voorraden hulpgoederen te zien die onaangeroerd aan de Gazaanse kant van de grens lagen, die de VN maar niet ophaalde om verder te distribueren.
Malibu2
25-07-2025 om 20:30
Trump over het mislukken van de onderhandelingen met Hamas:
.@POTUS on Hamas and Gaza: "They pulled out in terms of negotiating. It was too bad. Hamas didn't really want to make a deal. I think they want to die."
https://x.com/RapidResponse47/status/1948741661661499560?t=ARSgQBVPjMPsQIU0c9fhBg&s=19
Zorroo
25-07-2025 om 20:37
"Malibu2 schreef op 25-07-2025 om 20:12:
[..]
"Ah, dat bedoelde je.
In je citaat staat dat onafhankelijke media vanaf het begin van de oorlog geen toegang hebben gekregen tot Gaza. Dat is dus feitelijk onjuist.
Eerder deze week zijn meerdere journalisten in Gaza geweest om de voorraden hulpgoederen te zien die onaangeroerd aan de Gazaanse kant van de grens lagen, die de VN maar niet ophaalde om verder te distribueren."
(ff citaat van de post erbij gezet)
Waar haal jij dit soort informatie vandaan? Welke journalisten zijn dat? Heb je een (onafhankelijke) bron hiervoor? Ik geloof er namelijk niks van dat de VN hulpgoederen "gewoon laat liggen" aan de grens. Het is algemeen bekend dat helaas voorraden en bestaande hulp niet op hun bestemming komen maar dat komt door andere zaken. De kapotte infrastructuur, het oorlogsgeweld en het feit dat hen de toegang wordt ontzegd. Transporteren binnen Gaza is extreem gevaarlijk, VN-konvooien zijn beschoten, geplunderd, en personeel is omgekomen. Lijkt me eerder dat het daarmee te maken heeft.
Jij denkt dat de VN uit onwil de boel maar de boel laat?
Daglichtlamp
25-07-2025 om 20:40
UNRWA is officieel verboden door Israël, en toch beweert Israël dat het de schuld van de UN is dat de hulp de Palestijnen niet bereikt. Dan kun je 100 pers-tours organiseren naar een compound vol hulpgoederen op een plaats onbereikbaar voor Palestijnen, maar dat ontslaat Israël nog steeds niet van de verplichting om ook daadwerkelijk ervoor te zorgen dat deze hulp terechtkomt waar Palestijnen er ook toegang tot hebben.
Zilver_gray
25-07-2025 om 20:41
Malibu2 schreef op 25-07-2025 om 20:12:
[..]
Ah, dat bedoelde je.
Eerder deze week zijn meerdere journalisten in Gaza geweest om de voorraden hulpgoederen te zien die onaangeroerd aan de Gazaanse kant van de grens lagen, die de VN maar niet ophaalde om verder te distribueren.
Israël laat GEEN internationale verslaggevers toe tot de oorlogszone, Palestijnse journalisten de enigen die verslag mogen doen vanaf de plek waar de oorlog plaatsvindt.
Malibu2
25-07-2025 om 20:50
Zorroo schreef op 25-07-2025 om 20:37:
"Malibu2 schreef op 25-07-2025 om 20:12:
[..]
"Ah, dat bedoelde je.
Eerder deze week zijn meerdere journalisten in Gaza geweest om de voorraden hulpgoederen te zien die onaangeroerd aan de Gazaanse kant van de grens lagen, die de VN maar niet ophaalde om verder te distribueren."
(ff citaat van de post erbij gezet)
Waar haal jij dit soort informatie vandaan? Welke journalisten zijn dat? Heb je een (onafhankelijke) bron hiervoor? Ik geloof er namelijk niks van dat de VN hulpgoederen "gewoon laat liggen" aan de grens. Het is algemeen bekend dat helaas voorraden en bestaande hulp niet op hun bestemming komen maar dat komt door andere zaken. De kapotte infrastructuur, het oorlogsgeweld en het feit dat hen de toegang wordt ontzegd. Transporteren binnen Gaza is extreem gevaarlijk, VN-konvooien zijn beschoten, geplunderd, en personeel is omgekomen. Lijkt me eerder dat het daarmee te maken heeft.
Jij denkt dat de VN uit onwil de boel maar de boel laat?
Ik reageerde op een andere post:
Zilver_gray schreef op 25-07-2025 om 16:26:
https://www.freepressunlimited.org/nl/actueel/dringende-oproep-aan-israel-om-journalisten-toegang-te-geven-tot-gaza
Dit is een artikel van een jaar geleden.
Sinds het begin van de oorlog hebben onafhankelijke media geen toegang meer gekregen tot Gaza, waardoor de druk op binnenlandse journalisten is toegenomen en er ruimte is ontstaan voor mis- en desinformatie.
Dit werkt niet in het voordeel van Israël, dus wat is de reden.
Reactie Malibu:
Wat ik denk is dat de VN meer belang hecht aan het zwart maken van Israël dan aan het verschaffen van hulpmiddelen aan Gazanen. En dat vind ik zeer triest.
Daglichtlamp
25-07-2025 om 20:52
Lees ook vooral onder aan het artikel de uitspraken van ministers over het blokkeren van hulp.
https://www.trouw.nl/buitenland/als-netanyahu-zou-willen-dat-elk-kind-in-gaza-morgen-een-ontbijt-had-zou-hij-dat-zo-kunnen-laten-gebeuren~b3d3a55e/
“Wat de situatie in Gaza uniek maakt is dat Israël het vermogen heeft om dit binnen een dag te beëindigen”, zegt De Waal. “Als je het vergelijkt met de mogelijk net zo erge taferelen die we nu zien in Soedan – met name in en rond El Fasher – is dat echt een verschil. Want als de strijdende partijen daar zouden zeggen: we willen dat er een humanitaire operatie op gang wordt gebracht, dan zou het weken duren voordat de goederen er zijn. Deels vanwege de logistiek, maar ook vanwege de grote afstanden die moeten worden afgelegd. Maar als Benjamin Netanyahu zou willen dat elk kind in Gaza morgen een ontbijt had, zou hij dat zo kunnen laten gebeuren.”
Het is volgens hem dan ook een kwestie van prioriteit. “We hebben vorig jaar gezien hoe het poliovirus zich in Gaza verspreidde, en dat daar zorgen over waren in Israël, waar sommige bevolkingsgroepen een erg lage vaccinatiegraad hebben. Toen werd in korte tijd een uitgebreide vaccinatiecampagne gefaciliteerd. Israël wees daarnaar en zei: kijk eens naar onze goodwill. Maar het feit dat je er nu niet voor zorgt dat mensen genoeg te eten hebben, maakt duidelijk wat je wel of niet gedaan wil krijgen.”
---------
Maar volgens De Waal schieten ze ook op andere punten ernstig tekort. “Ze verdelen niet genoeg hulpgoederen, ze delen alleen maar droog voedsel uit – geen melkpoeder die baby’s nodig hebben, of speciale voeding die ondervoede kinderen moeten krijgen om te overleven – en hulpzoekenden die naar de distributiepunten gaan worden beschoten door Israëlische militairen.” Er zijn al meer dan duizend Palestijnen gedood die de GHF-punten probeerden te bereiken, meldden de VN begin deze week.
Zilver_gray
25-07-2025 om 20:57
Malibu2 schreef op 25-07-2025 om 20:50:
[..]
Reactie Malibu:
Wat ik denk is dat de VN meer belang hecht aan het zwart maken van Israël dan aan het verschaffen van hulpmiddelen aan Gazanen. En dat vind ik zeer triest.
Kun je dat hardmaken? Dat is nogal een bewering die je daar doet!
Wat voor voordeel heeft de VN daar aan?
He plaatst Israël ten onrechte in een slachtofferrol.
Zorroo
25-07-2025 om 21:20
Malibu2 schreef op 25-07-2025 om 20:50:
[.
Reactie Malibu:
Sorry, maar wat een idiote bewering. Ik had je ondanks onze verschillende meningen vooralsnog best hoog zitten. Maar kom op zeg. Hoe kom je erbij. Klinkt als nonsense afkomstig uit je onderbuik.
Malibu2
25-07-2025 om 21:21
Daglichtlamp schreef op 25-07-2025 om 17:41:
[..]
Nu is het niet alleen onder IDF begeleiding, maar ook alleen op die plaatsen die de IDF wil laten zien aan journalisten. Zoals blijkbaar een excursie naar vrachtauto's vol met voedsel, ik principe net in Gaza, maar in het gebied dat de IDF volledig controleert. Als de vrachtauto's bereikbaar waren voor de hongerende mensen dan waren ze al lang leeg gehaald.
De vette zin snap ik niet.
Het is naar mijn mening volkomen logisch dat de IDF bepaalt waar begeleide groepen van internationale journalisten naartoe gaan. Je wil immers niet dat bepaalde informatie bij Hamas beland, waardoor je eigen troepen of Gazanen die samenwerken met de IDF in gevaar gebracht worden. En dat hoeft vanuit de journalist helemaal niet bewust te gebeuren.
Ook snap ik heel goed dat de IDF geen journalisten onbegeleid wil laten rondtrekken in het oorlogsgebied. Het risico is te groot. Het risico voor de journalisten, want hee, hoe zou de wereld reageren als er een internationale journalist omkomt in de strijd? Hamas zal direct claimen dat het de schuld van Israël is en de internationale media zal dat maar al te graag overnemen. Ook al zou het Hamas zijn die de journalist vermoordt, Israël zal de schuld krijgen.
Poezie
25-07-2025 om 21:31
Malibu2 schreef op 24-07-2025 om 23:18:
[..]
Ik denk dat zo'n beetje iedere Israeli wil dat deze oorlog stopt. Ook de soldaten die nu in Gaza zitten en hun families. Die willen hun kinderen niet deze oorlog in sturen. Ze hebben alleen geen keuze.
Wij hebben het hier zo luxe, 80 jaar na WO II, we weten niet meer wat oorlog is. Voor mij was het eerder dit jaar in Israël een heel rare ervaring om voor inkomende raketten te moeten schuilen. Dat ik weer dat geluid van het alarm hoorde en wist dat ik 30 seconden had om een veilige plek te vinden. Dat ik in de Gaza envelop rondliep op een grote parkeerplaats met om de tientallen meters betonnen schuilplaatsen, wetende dat ik 15 seconden had als dat alarm afging. De kans was groot dat ik die schuilplaats dan niet tijdig zou bereiken en snel op mijn buik op de grond moest gaan liggen, het hoofd beschermd door de handen.
Nederlanders kunnen zich niet meer voorstellen hoe dat is. Daar is het de bittere realiteit.
Wat was de reden dat jij eerder dit jaar in Israël was? Het is niet echt voor de hand liggend om zomaar naar een gebied te gaan waar je de kans loopt om gebombardeerd te worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.