Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Elke week protesteren tienduizenden, soms honderdduizenden Israëli's in het hele land tegen de oorlog.

Dat komt alleen niet in onze journaals, want het zou eens op iets positiefs van de vermeende Zionistische Staat kunnen lijken...

https://x.com/JoopSoesan/status/1946793472310059415?t=X7A0wDh1luvQtbXntTJkrA&s=19

https://x.com/JoopSoesan/status/1943254001375396189?t=3TTCE9aZMgQ2XlrbpDh0ZQ&s=19

https://x.com/JoopSoesan/status/1916358147226153274?t=7QSnnaR4eO8c8vEM2LyrUg&s=19

Ik was vooral bemoedigd omdat een deel van de protesterenden zich zo bekommerden om de Gazaanse bevolking. Dat men zo veel moeite doet vanwege de slachtoffers uit het eigen volk is minder verrassend uiteraard, dat is vanzelfsprekend lijkt me. Bizar is dan weer dat Netanyahu deze slachtoffers geen enkele prioriteit geeft. Ondanks zijn gele speldje. Schijnheiligheid ten top.

Dat Hamas niet om de eigen mensen geeft is een open deur dus daar hoef ik helemaal geen nadruk op te leggen. Ik leg liever nadruk op het feit dat een volk wordt uitgemoord terwijl de wereld passief toekijkt en het soms zelfs goedpraat. 

Malibu2 schreef op 24-07-2025 om 23:18:

[..]

Ik denk dat zo'n beetje iedere Israeli wil dat deze oorlog stopt. Ook de soldaten die nu in Gaza zitten en hun families. Die willen hun kinderen niet deze oorlog in sturen. Ze hebben alleen geen keuze.

Wij hebben het hier zo luxe, 80 jaar na WO II, we weten niet meer wat oorlog is. Voor mij was het eerder dit jaar in Israël een heel rare ervaring om voor inkomende raketten te moeten schuilen. Dat ik weer dat geluid van het alarm hoorde en wist dat ik 30 seconden had om een veilige plek te vinden. Dat ik in de Gaza envelop rondliep op een grote parkeerplaats met om de tientallen meters betonnen schuilplaatsen, wetende dat ik 15 seconden had als dat alarm afging. De kans was groot dat ik die schuilplaats dan niet tijdig zou bereiken en snel op mijn buik op de grond moest gaan liggen, het hoofd beschermd door de handen.

Nederlanders kunnen zich niet meer voorstellen hoe dat is. Daar is het de bittere realiteit.

Het is vreselijk, met die angst leven is afschuwelijk. Ik denk dan ook niet dat ik daar als burger in Israël zou blijven wonen. Sterker nog, ik zou alles doen om daar weg te komen. Zeker als ik kinderen had. 

Maar zeg eens eerlijk, waar zou je op dit moment liever zijn, in Israël of in Gaza?

Zorroo schreef op 25-07-2025 om 00:58:

[..]

Het is vreselijk, met die angst leven is afschuwelijk. Ik denk dan ook niet dat ik daar als burger in Israël zou blijven wonen. Sterker nog, ik zou alles doen om daar weg te komen. Zeker als ik kinderen had.

Maar zeg eens eerlijk, waar zou je op dit moment liever zijn, in Israël of in Gaza?

Het is heel dubbel voor mensen daar in Israël. Ja, 7 oktober is gebeurd en er worden raketten afgevuurd op Israël vanuit Gaza, Jemen en eerder ook vanuit Libanon. En dan heb je nog de oorlog met Iran. Dat doet wat met je veiligheidsgevoel. 

Tegelijkertijd weten ze hoe het eraan toe gaat in de diaspora. Hoe mensen niet meer openlijk Joods kunnen zijn in westerse landen, hoe Joden onder vuur liggen. De Amsterdamse jodenjacht was daar bijvoorbeeld volop in het nieuws. Ook hoe joodse scholen en synagoges beveiligd moeten worden en hoe net als in de jaren dertig van de vorige eeuw de universiteiten wederom voorop lopen. 

En dan is de keuze niet tussen een veilig westen en een Israël dat onder vuur ligt. Dan is het de keuze tussen een steeds vijandiger westen en een Israël dat weliswaar onder vuur ligt, maar met een IDF die als taak heeft de hele bevolking te beschermen en waar je openlijk joods, christen, moslim, atheïst of wat dan ook kunt zijn. Is Israël perfect? Nee, er zijn problemen. Maar ik ken diverse Joodse Nederlanders die Israël steeds duidelijker als hun plan B hebben.

Ik zou op dit moment absoluut liever in Israël zijn dan in Gaza. In de Gaza envelop heb ik explosies gevoeld en schoten gehoord en het moet vreselijk zijn voor die mensen daar. Ik ben de laatste om dat te ontkennen. De oorlog en de bijkomende ellende is vreselijk en ik wil ook dat de oorlog stopt, liever gisteren dan vandaag. Maar zolang Hamas er is met zijn genocidale intenties zie ik de oorlog als onvermijdelijk. 

Ik zou ook liever in Israël zijn, omdat Israël de bevolking beschermt, in tegenstelling tot Hamas. Ik ben ook in de westbank geweest, in door de PA bestuurd gebied en heb met christenen daar gesproken. De verhalen die ik van hen hoorde, laten me ook niet koud, hoe het is om een minderheid te zijn in Palestijns gebied. Als christelijke vrouw zou ik niet veilig zijn in Gaza. 

En last but not least is er iets met het land en dan met name Jeruzalem. Als christen kan ik wel verklaren dat ik daar bepaalde dingen heb ervaren, maar ik ken mensen die als atheïst naar Jeruzalem gingen en nu geen atheïst meer zijn, vanwege Jeruzalem. Er is iets met die stad, waardoor het tegelijk ook strijd aantrekt. De bijbel beschrijft dat Jeruzalem zal worden als een steen die moeilijk te tillen is voor de volken. Ieder die haar optilt zal zichzelf zwaar verwonden en alle volken zullen zich tegen haar verzamelen. Israël is vanaf 1948 al meerdere keren vanuit omliggende landen aangevallen, maar dat kleine landje is er nog steeds, tegen alle verwachtingen in en floreert op veel gebieden. En ik zie hoe de wereld zich keert tegen Israël, tegen Jeruzalem. We leven in bijzondere tijden...

Malibu2 schreef op 24-07-2025 om 22:55:

[..]

Leg daar dan aub de druk.

Israël heeft al met tig voorstellen voor een staakt-het-vuren ingestemd. Hamas wijst het elke keer af want ze willen dat de westerse wereld zich nog meer tegen Israël keert, zodat Israël verder geïsoleerd raakt. En daar slagen ze goed in, waarom zou Hamas dan instemmen met een wapenstilstand? Ze zijn het pure kwaad maar ze zijn niet dom. En ja, de Gazaanse bevolking is daarvan slachtoffer.

Israël is duidelijk dat ze geen defenitief einde aan de oorlog willen. Dus deels snap ik ook Hamas. Nu weer instemmen met een staakt het vuren zonder garanties levert de Palestijnen ook niets op. 

Daglichtlamp schreef op 25-07-2025 om 08:17:

[..]

Israël is duidelijk dat ze geen defenitief einde aan de oorlog willen. Dus deels snap ik ook Hamas. Nu weer instemmen met een staakt het vuren zonder garanties levert de Palestijnen ook niets op.

Israël wil een definitief einde aan de oorlog zodra de doelstellingen bereikt zijn. Ik snap heel goed dat ze niet willen instemmen met een definitief einde van de oorlog zolang Hamas er nog is, een vuur doof je immers ook niet slechts voor 90% uit, want dan laait het weer op. 

Waarom mag Israël deze oorlog niet winnen? En waarom moet het de Palestijnen iets opleveren als zij degenen zijn die zijn begonnen op 7 oktober? Dan beloon je terreur. 

Daglichtlamp schreef op 25-07-2025 om 08:17:

[..]

Het levert de Palestijnen op dat er geen oorlog meer is. Dat lijkt me toch heel prettig voor ze. Ze gaan deze oorlog ( die ze zelf zijn begonnen) namelijk grandioos verliezen.  
Al in de tijd van Clinton waren er onderhandelingen voor vrede en elke keer hebben de Palestijnen de boel afgeblazen. Dat is ook niet wat ze willen. Ze willen de vernietiging van Israël, geen vrede.

Zorroo schreef op 25-07-2025 om 00:49:

Ik was vooral bemoedigd omdat een deel van de protesterenden zich zo bekommerden om de Gazaanse bevolking. Dat men zo veel moeite doet vanwege de slachtoffers uit het eigen volk is minder verrassend uiteraard, dat is vanzelfsprekend lijkt me. Bizar is dan weer dat Netanyahu deze slachtoffers geen enkele prioriteit geeft. Ondanks zijn gele speldje. Schijnheiligheid ten top.

Dat Hamas niet om de eigen mensen geeft is een open deur dus daar hoef ik helemaal geen nadruk op te leggen. Ik leg liever nadruk op het feit dat een volk wordt uitgemoord terwijl de wereld passief toekijkt en het soms zelfs goedpraat.

Dit gebeurt natuurlijk al eeuwen. Eigenlijk zolang de mens bestaat. Wat het niet minder erg maakt uiteraard.

Ik heb al heel lang mijn ideeën over oorlogen kan het niet onder woorden brengen.
Karin Bloemen kan dat wel. 

Niemand wil oorlog, waarom is het er dan? ~ met Karin Bloemen 

En dat is ook de reden dat het zo moeilijk is om een oorlog te beëindigen. Plus het menselijk ego natuurlijk van de zittende machten. Een dodelijke combinatie.

Thora schreef op 25-07-2025 om 09:40:

[..]

Dit gebeurt natuurlijk al eeuwen. Eigenlijk zolang de mens bestaat. Wat het niet minder erg maakt uiteraard.

Dat klopt, we hebben hier in Nederland ooit de Spanjaarden gehad, die wisten wel hoe ze een stad moesten belegeren en uithongeren en daarna iedereen afslachten. Of doel je niet op dat soort voorbeelden? 

Israël presenteert zich als een bondgenoot van het westen. Soort van. Je mag van een land dat zichzelf een moderne democratie noemt, toch wel meer redelijkheid verwachten in plaats van deze blinde, niets ontziende taktiek van de verschroeide, aarde onder het mom van zelfverdediging. En ja, Hamas is ook een verschrikking, maar van een terreurgroep kun je helaas weinig meer verwachten. 

Zorroo schreef op 25-07-2025 om 10:22:

[..]

Dat klopt, we hebben hier in Nederland ooit de Spanjaarden gehad, die wisten wel hoe ze een stad moesten belegeren en uithongeren en daarna iedereen afslachten. Of doel je niet op dat soort voorbeelden?

Israël presenteert zich als een bondgenoot van het westen. Soort van. Je mag van een land dat zichzelf een moderne democratie noemt, toch wel meer redelijkheid verwachten in plaats van deze blinde, niets ontziende taktiek van de verschroeide, aarde onder het mom van zelfverdediging. En ja, Hamas is ook een verschrikking, maar van een terreurgroep kun je helaas weinig meer verwachten.

Inderdaad dat soort dingen. Maar ook Rwanda of voormalig Joegoslavië, Vietnam en Noord Korea. En ga zo maar door. Wat Israël betreft heb je gelijk. Als bondgenoot dienen zij (lees Netanyahu) bereid te zijn tot praten en afspraken maken. 

10:46Reuters: geen bewijs van systematische diefstal van Hamas bij humanitaire hulp

Er is geen sprake van systematische manier van diefstal van hulpgoederen door Hamas. Dat zou blijken uit een onderzoek van de Amerikaanse overheid, waarover persbureau Reuters een presentatie inzag. Als dit klopt, haalt de berichtgeving Israëls argumentatie om geen of beperkte hulp toe te staan, onderuit.

https://www.volkskrant.nl/buitenland/live-midden-oosten-canadese-premier-verwijt-israel-humanitaire-ramp-in-gaza-en-steunt-tweestatenoplossing~bdfc768b/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.volkskrant.nl%2F

Nog een toevoeging;

Het betreffende onderzoek werd uitgevoerd door het Amerikaanse bureau voor Internationale Ontwikkeling. Het overheidsbureau analyseerde 156 incidenten waarbij hulpkonvooien verloren raakten of beroofd werden. In geen van de gevallen was het incident aan Hamas te linken. Elf maal was het zelfs het Israëlische leger dat bewerkstelligde dat de hulp niet bij de Palestijnen aankwam. Het leger heeft nog niet gereageerd.

Met welk argument gaat dit weer goed gepraat worden?

Een USAID rapport? 

Ik heb overigens zelf beelden gezien van Hamas die hulpkonvooien beroofde. 
Ik sluit me daarom aan bij de verklaring van de Amerikaanse Buitenlandse Zaken:

Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken spreekt de bevindingen tegen, meldt Reuters. Volgens een woordvoerder zou er videobewijs zijn van plunderingen van Hamas. De woordvoerder beschuldigt hulporganisaties ook van het verhullen van ‘corruptie in de hulpverlening’.

Malibu2 schreef op 25-07-2025 om 12:39:

Ik heb overigens zelf beelden gezien van Hamas die hulpkonvooien beroofde.
Ik sluit me daarom aan bij de verklaring van de Amerikaanse Buitenlandse Zaken:

Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken spreekt de bevindingen tegen, meldt Reuters. Volgens een woordvoerder zou er videobewijs zijn van plunderingen van Hamas. De woordvoerder beschuldigt hulporganisaties ook van het verhullen van ‘corruptie in de hulpverlening’.

Ik zou die beelden graag zien, waar kan ik ze vinden, heb je daar een link van?  En gaat dat om deze 156 incidenten?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.