Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Thora
24-07-2025 om 10:23
Poezie schreef op 24-07-2025 om 10:00:
[..]
Alle Palestijnen de schuld geven van wat Hamas doet is wel ok?
Waarom denk je dat? Of bedoel je die enkele Palestijn die geen Moslim is?
Daglichtlamp
24-07-2025 om 12:23
1 miljoen monden, 4 voedselpunten
De NOS heeft een goed artikel geschreven hoe lastig het is voor Palestijnen om voedsel te halen bij de slechts vier uitdeelpunten. Sommige uitdeelpunten zijn maar heel kort open, openingstijden worden online gecommuniceerd. Maar ja dan moet je wel een werkende telefoon hebben met internet om te weten wanneer dan. Kom je op een verkeerd moment dan kun je neergeschoten worden.
Al deze problemen zijn terug te brengen tot twee kernpunten: er zijn te weinig distributiepunten om iedereen te voeden en de punten liggen te ver in gemilitariseerd gebied.
De vier distributielocaties zijn diep in door Israël bezet gebied. Dit leidt ertoe dat Palestijnse hulpzoekenden in direct contact komen met Israëlische militairen. Bij de meer dan 400 locaties waar de VN voedsel uitdeelde, was dit niet het geval.
Veel hulporganisaties stellen dat de problemen opzettelijk zijn gecreëerd. Door de hulpposten alleen in het zuiden te plaatsen, worden Gazanen gedwongen het noorden te verlaten. Volgens de hulporganisaties is dat het doel: de Palestijnen verdrijven.
Fleurtje_5
24-07-2025 om 14:51
Muurbloem1985 schreef op 20-07-2025 om 21:09:
https://m.youtube.com/watch?v=FufezPshHfk toch maf dat je mensen nu niet hoort schreeuwen om de Druzen, geen enkele universiteit nergens wat hypocriet
Inderdaad.
Ik was blij dat in Oranjezomer dit wel door Max Moszkowic werd genoemd. Zie vanaf 16:55 minuut. Hij noemt het, maar na een paar seconden gaat het programma weer verder over van alles en nog wat. Ik denk dat men langer praat over een voetballer als die een goal heeft gescoord dan over deze wandaden.
https://tvblik.nl/de-oranjezomer/23-juli-2025 Thomas van Groningen, Ben van der Burg, Bram Moszkowic en Raymond Mens bespreken de actualiteit: Het overlijden van Golden Earring-gitarist en -zanger George Kooymans en clash tussen Obama en Trump.
Zilver_gray
24-07-2025 om 18:04
https://nos.nl/liveblog/2575829
Hamas zet opnieuw in op een permanent staakt-het-vuren en een garantie dat Israël de oorlog niet hervat, zo meldt Reuters. De kans lijkt nihil dat de Israëlische regering daarmee akkoord gaat. Wat wel haalbaar lijkt, is een tijdelijk bestand van zestig dagen. In die periode zou Hamas Israëlische gijzelaars vrijlaten en lichamen van omgekomen ontvoerde mensen. In ruil daarvoor zouden Palestijnse gevangen vrijkomen en zou er veel meer noodhulp naar Gaza gaan.
Zie het somber in.
Zilver_gray
24-07-2025 om 18:08
https://www.volkskrant.nl/buitenland/live-midden-oosten-israelische-politie-arresteert-vrouw-van-74-die-netanyahu-met-een-raketwerper-wilde-doden~bdfc768b/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.volkskrant.nl%2F
Nou die was wel erg gedreven om Netanyahu naar een andere wereld te helpen.
majorette2005
24-07-2025 om 18:45
Fleurtje_5 schreef op 24-07-2025 om 14:51:
[..]
Inderdaad.
Ik was blij dat in Oranjezomer dit wel door Max Moszkowic werd genoemd. Zie vanaf 16:55 minuut. Hij noemt het, maar na een paar seconden gaat het programma weer verder over van alles en nog wat. Ik denk dat men langer praat over een voetballer als die een goal heeft gescoord dan over deze wandaden.
https://tvblik.nl/de-oranjezomer/23-juli-2025 Thomas van Groningen, Ben van der Burg, Bram Moszkowic en Raymond Mens bespreken de actualiteit: Het overlijden van Golden Earring-gitarist en -zanger George Kooymans en clash tussen Obama en Trump.
Blijkbaar niet belangrijk genoeg, de daders zijn geen joden , en de slachtoffers zijn "maar" Druzen. De stilte erover bij BNers en op internet zegt genoeg.
Daglichtlamp
24-07-2025 om 19:13
majorette2005 schreef op 24-07-2025 om 18:45:
[..]
Blijkbaar niet belangrijk genoeg, de daders zijn geen joden , en de slachtoffers zijn "maar" Druzen. De stilte erover bij BNers en op internet zegt genoeg.
Mijn indruk is dat de verontwaardiging hierover komt van dezelfde groep mensen die vindt dat vluchtelingen wel teruggestuurd kunnen worden naar Syrië. Maar wellicht heb ik het mis.
majorette2005
24-07-2025 om 19:31
Daglichtlamp schreef op 24-07-2025 om 19:13:
[..]
Mijn indruk is dat de verontwaardiging hierover komt van dezelfde groep mensen die vindt dat vluchtelingen wel teruggestuurd kunnen worden naar Syrië. Maar wellicht heb ik het mis.
Voor mijzelf sprekend zit je er naast, wat andere betreft zou je hen zelf moeten vragen.
Zorroo
24-07-2025 om 21:48
Toch even melden, iets positiefs! Op het journaal waren net wat mij betreft bemoedigende beelden te zien. Duizenden mensen protesteerden in Tel Aviv tegen de oorlog in Gaza. Geïnterviewden benoemden hun grote zorgen over de gijzelaars (logisch) maar behoorlijk wat Israëliërs protesteerden ook tegen het leed van de Gazanen. Een Israëlische soldaat uitte emotioneel zijn afschuw over het bloedvergieten.
Ik wist wel dat er in Israël genoeg mensen zijn die hartgrondig tegen deze ellende zijn. Dat kan toch niet anders. Dat, en de protesten op de stations hier van vandaag, maakt me toch iets hoopvoller. Ja ik weet het, tegen de verdrukking in. Want er is nog lang geen vrede, niet eens een wapenstilstand is in zicht. Maar toch..
Daglichtlamp
24-07-2025 om 21:52
De onderhandelingen lijken weer vast te lopen. Ook Hamas lijkt liever hun halve bevolking te laten omkomen in plaats van dat ze zich overgeven.
Zorroo
24-07-2025 om 22:16
Daglichtlamp schreef op 24-07-2025 om 21:52:
De onderhandelingen lijken weer vast te lopen. Ook Hamas lijkt liever hun halve bevolking te laten omkomen in plaats van dat ze zich overgeven.
Hamas geeft niks om de bevolking. Dat wisten we al maar blijkt nu weer duidelijk.
felija
24-07-2025 om 22:23
Zorroo schreef op 24-07-2025 om 21:48:
Toch even melden, iets positiefs! Op het journaal waren net wat mij betreft bemoedigende beelden te zien. Duizenden mensen protesteerden in Tel Aviv tegen de oorlog in Gaza. Geïnterviewden benoemden hun grote zorgen over de gijzelaars (logisch) maar behoorlijk wat Israëliërs protesteerden ook tegen het leed van de Gazanen. Een Israëlische soldaat uitte emotioneel zijn afschuw over het bloedvergieten.
Ik wist wel dat er in Israël genoeg mensen zijn die hartgrondig tegen deze ellende zijn. Dat kan toch niet anders. Dat, en de protesten op de stations hier van vandaag, maakt me toch iets hoopvoller. Ja ik weet het, tegen de verdrukking in. Want er is nog lang geen vrede, niet eens een wapenstilstand is in zicht. Maar toch..
Een heel klein sprankje hoop.
Malibu2
24-07-2025 om 22:55
Zorroo schreef op 24-07-2025 om 22:16:
[..]
Hamas geeft niks om de bevolking. Dat wisten we al maar blijkt nu weer duidelijk.
Leg daar dan aub de druk.
Israël heeft al met tig voorstellen voor een staakt-het-vuren ingestemd. Hamas wijst het elke keer af want ze willen dat de westerse wereld zich nog meer tegen Israël keert, zodat Israël verder geïsoleerd raakt. En daar slagen ze goed in, waarom zou Hamas dan instemmen met een wapenstilstand? Ze zijn het pure kwaad maar ze zijn niet dom. En ja, de Gazaanse bevolking is daarvan slachtoffer.
Malibu2
24-07-2025 om 23:18
Zorroo schreef op 24-07-2025 om 21:48:
Ik denk dat zo'n beetje iedere Israeli wil dat deze oorlog stopt. Ook de soldaten die nu in Gaza zitten en hun families. Die willen hun kinderen niet deze oorlog in sturen. Ze hebben alleen geen keuze.
Wij hebben het hier zo luxe, 80 jaar na WO II, we weten niet meer wat oorlog is. Voor mij was het eerder dit jaar in Israël een heel rare ervaring om voor inkomende raketten te moeten schuilen. Dat ik weer dat geluid van het alarm hoorde en wist dat ik 30 seconden had om een veilige plek te vinden. Dat ik in de Gaza envelop rondliep op een grote parkeerplaats met om de tientallen meters betonnen schuilplaatsen, wetende dat ik 15 seconden had als dat alarm afging. De kans was groot dat ik die schuilplaats dan niet tijdig zou bereiken en snel op mijn buik op de grond moest gaan liggen, het hoofd beschermd door de handen.
Nederlanders kunnen zich niet meer voorstellen hoe dat is. Daar is het de bittere realiteit.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.