Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

felija schreef op 23-07-2025 om 14:31:

[..]

Als je dat hardnekkig blijft geloven, bronnen niet eens goed weet te duiden/lezen, dan zit je tot diep over je oren in de fuik van: Israël is heilig en ik wil niks anders horen. Dan heeft een gelijkwaardige discussie geen enkele zin.

Tja, ook dat is een kwestie van welke fuik je je oren wenst te stoppen. Ik denk dat jij ook in een fuik zit. Ik vind Israël overigens absoluut niet heilig, zeker niet zelfs. Maar ik denk wel dat ze vechten voor lijfsbehoud. Er zijn teveel landen die dit land en vooral hun inwoners willen vernietigen. Die fuik die ik bedoelde is die fuik waar alles wat Israël iswordt bekritiseerd. Maar het blijft akelig stil als er langzamerhand een genocide plaatsvindt bij bv. de Druzen. En ik kan nog wel meer volken noemen waar een genocide plaatsvindt.  Die selectieve verontwaardiging ( lees: no Jews, no News) is zo verschrikkelijk hypocriet. 

Een nieuw artikel van urban warfare expert John Spencer in reactie op claim van genocide. Ik zou het hier wel in zijn geheel willen plakken, maar daarvoor is het artikel te lang. Ik hou het dus maar even bij de titel en laatste zin, maar raad iedereen aan de rest ook te lezen.

I’m a War Scholar. There Is No Genocide in Gaza
....
The law matters. So does precision. And above all, truth matters.

Het hele artikel is hier te lezen:
https://x.com/SpencerGuard/status/1948010761957052628?t=VLub9-vw545g26I0pdMExA&s=09

https://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-33fccfbe-abcc-4af1-bdd2-632b2787cf59
Nog wat beelden van de verwoesting in Gaza. Als je alles vernietigd waar je kunt leven, hoe kun je dan volhouden dat je niet bezig met de hele maatschappij waar Gazanen leven te vernietigen?
Gaza heeft vrijwel geen bruikbare landbouwgrond meer, ziekenhuizen zijn vernietigd, scholen zijn vernietigd, alle huizen zijn beschadigd.

Ik denk dat Israëli hun vijand wil vernietigen, om zelf door te kunnen leven. En als dat Gazanen zijn, so be it. Als ze moeten kiezen wie er mag overleven, dan kiezen ze voor zichzelf.

We zijn heel lang niet meer zelf in een situatie geweest waarin we voor een dergelijke keuze stonden.

Ik ben ervan overtuigd dat Israel uiteindelijk wel afgerekend gaat worden voor deze genocide. En dat er uiltjes worden georganiseerd voor Israëlische jongeren die het gaaf vinden om te zien hoe Gaza wordt gebombardeerd zegt heel veel over het volk. Echt te walgelijk voor woorden. Dat land is moreel verrot. 

Loeki72 schreef op 23-07-2025 om 19:33:

Ik ben ervan overtuigd dat Israel uiteindelijk wel afgerekend gaat worden voor deze genocide. En dat er uiltjes worden georganiseerd voor Israëlische jongeren die het gaaf vinden om te zien hoe Gaza wordt gebombardeerd zegt heel veel over het volk. Echt te walgelijk voor woorden. Dat land is moreel verrot.

Anderen praten precies hetzelfde over de Palestijnen naar aanleiding van de aanvallen van Hamas. Het land is niet moreel verrot, de huidige regering is moreel verrot. En omdat wij Israël lang beschouwd hebben als een democratisch, westers land, doet dat extra zeer. Toen ik op 8 oktober 2023 de eerste bommen op Gaza zag vallen, dacht ik: doe nou niet. Reageer wat beheerster. Nu zie ik geen uitweg meer. Ik denk dat Israël uiteindelijk zichzelf weg bombardeert. Hoog opgeleide Israëliërs zullen steeds meer vertrekken en wat er overblijft is een "land" in chaos waar facties elkaar naar het leven staan.

Wat mij betreft vind ik niet dat je in het algemeen zo over mensen kunt praten, of dat nu Palestijnen zijn of Israëliërs. 

@PensioNada, ik denk dat het trotse mensen zijn die niet lafjes naar een ander land zullen vluchten. Ze houden van het leven, van hun eigen mensen, en van hun land, en niet van de dood, en daarom  verdedigen ze hun land en vallen bijtijds preventief kwaadwillende andere landen aan om het gevaar af te wenden. 

Iets wat wij nauwelijks kunnen vatten, laf als we zelf zijn geworden door 80 jaar vrede.

PensioNada schreef op 23-07-2025 om 19:42:

[..]

Anderen praten precies hetzelfde over de Palestijnen naar aanleiding van de aanvallen van Hamas. Het land is niet moreel verrot, de huidige regering is moreel verrot. En omdat wij Israël lang beschouwd hebben als een democratisch, westers land, doet dat extra zeer. Toen ik op 8 oktober 2023 de eerste bommen op Gaza zag vallen, dacht ik: doe nou niet. Reageer wat beheerster. Nu zie ik geen uitweg meer. Ik denk dat Israël uiteindelijk zichzelf weg bombardeert. Hoog opgeleide Israëliërs zullen steeds meer vertrekken en wat er overblijft is een "land" in chaos waar facties elkaar naar het leven staan.

Dat denk ik echt niet. Ik denk eerder dat Israëliërs een sterke verbondenheid met elkaar voelen. En waar moeten die hoogopgeleide Joden naar toe? Zelfs in “Mokum” moeten Joodse kinderen onder bescherming naar school. 

Zo, jij bent wel iemand die graag discussieert met hele emotionele uitbarstingen. Ik ben een “ vreselijk mens” , Israël is “ moreel verrot”. 
wat vond je van die juichende Gazanen bij het spektakel toen er een paar gijzelaars vrij gelaten werden. Is Gaza ook een moreel verrot land?

Koko67 schreef op 23-07-2025 om 21:42:

[..]

Dat denk ik echt niet. Ik denk eerder dat Israëliërs een sterke verbondenheid met elkaar voelen. En waar moeten die hoogopgeleide Joden naar toe? Zelfs in “Mokum” moeten Joodse kinderen onder bescherming naar school.

Het is al lang bezig. Cijfers zijn waarschijnlijk een onderschatting omdat uitschrijven niet verplicht is. 

https://www.trouw.nl/buitenland/werkende-israeliers-vertrekken-naar-het-buitenland-het-systeem-kan-instorten~bd6a279d/

In 2024 verlieten 82.700 Israëliërs het land, blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau van de Knesset – het Israëlische parlement. Dat is ruim 50 procent meer dan het jaar ervoor, en meer dan een verdubbeling vergeleken met het langjarig gemiddelde van vóór 2021. Daartegenover keerden slechts 24.000 Israëliërs terug. Netto-uitstroom vorig jaar: bijna 60.000 mensen.

Volgens het Israëlische statistiekbureau was 81 procent van de vertrekkers jonger dan 49. De grootste groep bestond uit jonge gezinnen, tussen de 25 en 44 jaar. “Het gaat om de productieve generatie”, waarschuwde parlementslid Naama Lazimi, voorzitter van de Knesset-commissie voor jongerenbeleid. “Jonge, werkende gezinnen die Israël economisch, sociaal en zelfs defensief dragen. We kunnen onze ogen niet sluiten voor deze cijfers. Dit is een zware maatschappelijke breuk.”

—---------

In een peiling van bedrijf Ci Marketing gaf 40 procent van de ondervraagde Israëli’s aan te overwegen om te vertrekken. Hier maakt macro-econoom Dan Ben-David, die verbonden is aan de universiteit van Tel Aviv en Shoresh instituut zich vooral zorgen om.
Als de topgroep vertrekt, kan het systeem instorten
“We moeten vooral nadenken over hoe we de mensen kunnen behouden die hier nog zijn”, vindt Ben-David. “Want dat is niet zonder gevaar.” Volgens hem rust Israël – een land met ruwweg 10 miljoen inwoners – grotendeels op de schouders van ongeveer 287.000 mensen. “Die groep vormt de kern van de hightechsector, de kenniseconomie, het leger en de ruggengraat van de gezondheidszorg. Zij zorgen ook voor de academische innovatie.”

Volgens Ben-David betaalt in Israël 20 procent van de werkenden 93 procent van de inkomstenbelasting, en de helft van de inwoners betaalt helemaal geen inkomstenbelasting. Als de topgroep vertrekt, kan het systeem instorten, zegt hij. “Dan zitten we echt in de problemen.”

Daglichtlamp schreef op 23-07-2025 om 21:51:

[..]

Het is al lang bezig. Cijfers zijn waarschijnlijk een onderschatting omdat uitschrijven niet verplicht is.

https://www.trouw.nl/buitenland/werkende-israeliers-vertrekken-naar-het-buitenland-het-systeem-kan-instorten~bd6a279d/

In 2024 verlieten 82.700 Israëliërs het land, blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau van de Knesset – het Israëlische parlement. Dat is ruim 50 procent meer dan het jaar ervoor, en meer dan een verdubbeling vergeleken met het langjarig gemiddelde van vóór 2021. Daartegenover keerden slechts 24.000 Israëliërs terug. Netto-uitstroom vorig jaar: bijna 60.000 mensen.

Volgens het Israëlische statistiekbureau was 81 procent van de vertrekkers jonger dan 49. De grootste groep bestond uit jonge gezinnen, tussen de 25 en 44 jaar. “Het gaat om de productieve generatie”, waarschuwde parlementslid Naama Lazimi, voorzitter van de Knesset-commissie voor jongerenbeleid. “Jonge, werkende gezinnen die Israël economisch, sociaal en zelfs defensief dragen. We kunnen onze ogen niet sluiten voor deze cijfers. Dit is een zware maatschappelijke breuk.”

—---------

In een peiling van bedrijf Ci Marketing gaf 40 procent van de ondervraagde Israëli’s aan te overwegen om te vertrekken. Hier maakt macro-econoom Dan Ben-David, die verbonden is aan de universiteit van Tel Aviv en Shoresh instituut zich vooral zorgen om.
Als de topgroep vertrekt, kan het systeem instorten
“We moeten vooral nadenken over hoe we de mensen kunnen behouden die hier nog zijn”, vindt Ben-David. “Want dat is niet zonder gevaar.” Volgens hem rust Israël – een land met ruwweg 10 miljoen inwoners – grotendeels op de schouders van ongeveer 287.000 mensen. “Die groep vormt de kern van de hightechsector, de kenniseconomie, het leger en de ruggengraat van de gezondheidszorg. Zij zorgen ook voor de academische innovatie.”

Volgens Ben-David betaalt in Israël 20 procent van de werkenden 93 procent van de inkomstenbelasting, en de helft van de inwoners betaalt helemaal geen inkomstenbelasting. Als de topgroep vertrekt, kan het systeem instorten, zegt hij. “Dan zitten we echt in de problemen.”

Ja, ik had het artikel net gevonden. Dat is wel een groot probleem voor Israël. 

Koko67 schreef op 23-07-2025 om 21:55:

[..]

Ja, ik had het artikel net gevonden. Dat is wel een groot probleem voor Israël. Ik lees wel dat er 32.800 nieuwe immigranten bijkwamen en 23.800 Israëliërs terug kwamen. Netto zijn dat er dus 26.000. Israël is in 2024 gegroeid met 1,1 procent.

PensioNada schreef op 23-07-2025 om 19:42:

[..]

Even buiten het feit of ik het eens ben met dat moreel verrot. Maar wat zou ik graag zien dat iedereen dit relativeringsvermogen had. Het gaat niet om de mensen het is de regering die dit allemaal doet. Dus hou op met alle Joden bedreigen, beschimpen en de schuld geven van wat in Gaza gebeurt. Net zoals wij niet alle moslims de schuld mogen geven van wat Hamas doet. Beetje jammer dat er op dat laatste heel goed gelet wordt en op dat eerste amper nog. Ik bedoel dit in het algemeen dus niemand persoonlijk hier op het forum en al zeker jij niet PensioNada.

Thora schreef op 24-07-2025 om 09:59:

[..]

Even buiten het feit of ik het eens ben met dat moreel verrot. Maar wat zou ik graag zien dat iedereen dit relativeringsvermogen had. Het gaat niet om de mensen het is de regering die dit allemaal doet. Dus hou op met alle Joden bedreigen, beschimpen en de schuld geven van wat in Gaza gebeurt. Net zoals wij niet alle moslims de schuld mogen geven van wat Hamas doet. Beetje jammer dat er op dat laatste heel goed gelet wordt en op dat eerste amper nog. Ik bedoel dit in het algemeen dus niemand persoonlijk hier op het forum en al zeker jij niet PensioNada.

Alle Palestijnen de schuld geven van wat Hamas doet is wel ok?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.