Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Israel nieuwe oorlog

Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers

en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden. 

Malibu2 schreef op 23-07-2025 om 13:11:

De gemeente Utrecht doet alsnog aangifte tegen pro Palestina demonstranten die de raadsvergadering vorige week verstoorden en daarbij dreigden en/of fysiek geweld pleegden.

https://youtu.be/nDhDJ504Lho?si=NVBzidXYL83ZQ9SX

Goed zo. Dat werd tijd.

Zorroo schreef op 23-07-2025 om 11:20:

[..]

Ik beschouw het CIDI niet bepaald als neutraal. Waarmee ik niet zeg dat ik het bericht niet geloof, maar ik zou voor het volledige beeld graag ook de reactie hierop van Save the Children willen lezen. StCh is natuurlijk ook niet neutraal in die zin dat ze fondsen willen werven voor Gaza, en liefst zo veel mogelijk. Het kan dat ze daarbij uit de bocht gevlogen zijn. Niet goed maar ik vind niet dat je daarmee kunt stellen dat hiermee een algemeen in de maatschappij bestaand probleem wordt blootgelegd dat er maar door Jan en alleman klakkeloos Hamas-propaganda wordt overgenomen. StCh bedrijft geen journalistiek, ze zijn een NGO.

Het CIDI blaast het ook wel wat op vind ik, 'Zaak aangespannen', 'Belangrijke uitspraak'. ze laten het klinken alsof ze een rechtzaak hebben gewonnen. Maar de RCC is geen rechterlijke instantie. De mensen van het CIDI hebben gewoon een klacht ingediend en die heeft de RCC blijkbaar gegrond verklaard.

Ergens vind ik het ook pijnlijk, dit soort gediscussieer door het CIDI en door anderen over hoeveel doden en wie dan precies. Natuurlijk moet het kloppen wat je naar buiten brengt als NGO. Maar voor mij voelt het toch een beetje als een afleidingsmanoeuvre. Of het nu om (bijna) de helft vrouwen en kinderen gaat of over driekwart, het is allemaal verschrikkelijk. Feit blijft dat Israël zeer ernstige misdaden begaat in Gaza.

We zullen er ooit achter komen hoe ernstig deze misdaden waren, als Hamas niet meer onze enige nieuwsbronnen zijn. Het is in ieder voor mij heel duidelijk dat de grootste misdaden in Gaza gedaan werden en worden door Hamas. 

Fleurtje_5 schreef op 23-07-2025 om 13:21:

[..]

Goed zo. Dat werd tijd.

Zeg dat! 

Malibu2 schreef op 23-07-2025 om 12:16:

[..]

Je snapt het geloof ik niet helemaal. Die 70% is allang ontkracht, al in mei 2024. Het is één van de grote leugens die hardnekkig is en waardoor mensen Israël veroordelen.

Ook hier in dit forum werd in december 2024 (bijna 6 maanden later) dit percentage nog aangehaald in een quote van de VN. Ook NU haalde in november 2024 dit onjuiste percentage nog aan. De VN wist of had moeten weten dat dit percentage onjuist is. NU wist of had moeten weten dat dit percentage onjuist is. Save the Children wist of had moeten weten dat het percentage onjuist is. Waarom zouden ze de leugen verder verspreiden? Over de betreffende forummer ga ik het hier niet hebben.

Door dit soort leugens cq Hamas propaganda lopen Joden wereldwijd en helaas ook in Nederland gevaar. En dat kan in moord uitmonden, zie bijvoorbeeld Washington. Ik zie dit dus absoluut niet als een afleidingsmanoeuvre, eerder als een druppel op een gloeiende plaat. Maar zonder die druppels kan het weleens nog veel slechter aflopen.

Ik denk dat mensen Israël om wel wat meer dan alleen een (foutief) percentage veroordelen. En terecht. Dan zijn geen 70% maar 45% van de doden vrouwen en kinderen. Een percentage dat inmiddels achterhaald is omdat nu blijkbaar ook meer mannen worden gedood (ik kan me voorstellen dat intussen vooral nog de mannen zich op straat durven te wagen gezien de situaties bij de voedselpunten). Het is niet goed te keuren dat het percentage dat men aanhaalt niet meer klopt maar ik geloof hier niet in opzet van de VN of NU. En het belangrijkste: het gaat nog steeds om enorme aantallen slachtoffers, mannen, vrouwen en kinderen. 

Dat Joden in Nederland worden aangesproken op wat Israël doet en de daardoor voor hen onstane onveiligheid is zeker een zeer triest gegeven en moet bestreden worden. Joden hier hebben uiteraard niets te maken met de daden van de staat Israël, dat is duidelijk. Maar wat er in Gaza nu gebeurt is in mijn ogen van een nog veel grotere orde, daar worden namelijk nu al dagelijks vele mensen vermoord. 

Koko67 schreef op 23-07-2025 om 13:24:

[..]

We zullen er ooit achter komen hoe ernstig deze misdaden waren, als Hamas niet meer onze enige nieuwsbronnen zijn. Het is in ieder voor mij heel duidelijk dat de grootste misdaden in Gaza gedaan werden en worden door Hamas.

Weet je, het is wel weer mooi geweest. Ik was al aardig afgeknapt hier, probeerde het nog een keer om alle beweringen van mensen zoals jij te weerleggen. Maar het komt niet aan. Oogkleppen, blindheid, hopeloos dit. Succes met jullie (foute) meningen dan maar, ik geef het op. 

Zorroo schreef op 23-07-2025 om 13:34:

[..]

Weet je, het is wel weer mooi geweest. Ik was al aardig afgeknapt hier, probeerde het nog een keer om alle beweringen van mensen zoals jij te weerleggen. Maar het komt niet aan. Oogkleppen, blindheid, hopeloos dit. Succes met jullie (foute) meningen dan maar, ik geef het op.

Nou, dat gevoel heb ik precies hetzelfde. 

Koko67 schreef op 23-07-2025 om 13:41:

[..]

Nou, dat gevoel heb ik precies hetzelfde.

Meen je ? Ach, vast wel ja. Met je mediaframes en selectieve empathie ben je waarschijnlijk tot weinig anders in staat.

Zorroo schreef op 23-07-2025 om 13:49:

[..]

Meen je ? Ach, vast wel ja. Met je mediaframes en selectieve empathie ben je waarschijnlijk tot weinig anders in staat.

Goh, ik dacht nu echt exact hetzelfde over jou. 

Verder kun je blijkbaar niks anders dan mij een beetje napapegaaien.

Zorroo schreef op 23-07-2025 om 14:11:

Verder kun je blijkbaar niks anders dan mij een beetje napapegaaien.

Ik ben de beledigingen van jou en je groepje een beetje zat. 

Koko67 schreef op 23-07-2025 om 13:24:

[..]

Als je dat hardnekkig blijft geloven, bronnen niet eens goed weet te duiden/lezen, dan zit je tot diep over je oren in de fuik van: Israël is heilig en ik wil niks anders horen. Dan heeft een gelijkwaardige discussie geen enkele zin. 

Koko67 schreef op 23-07-2025 om 14:26:

[..]

Ik ben de beledigingen van jou en je groepje een beetje zat.

Je doet het echt helemaal zelf.

Zorroo schreef op 23-07-2025 om 13:34:

[..]

Ook jij respect voor het toch weer opnieuw proberen. 

Ik kwam deze column van Onderzoekjournalist Sjors van Beek tegen. Heb er verder niets over opgezocht. Weet niet wie captain Allen is en weet er verder ook niets van. Maar de journalist is de onderzoekjournalist en ik vind zijn columns altijd goed.

Die column stond in Dagblad De Limburger van 14 feb. 2024. Maar nog heel up to date vind ik. De titel van de Column: 

De Palestijnen van Yarmouk

Ik zal er een stukje uit quoten:

................
QUOTE:Ik kende het niet – totdat ik deze week een lange tweet zag van ene ‘Captain Allen’ over het lot van dat Yarmouk, een buitenwijk van Damascus, Syrië.

Begonnen als Palestijns vluchtelingenkamp, uitgegroeid tot de grootste diaspora van Palestijnen buiten Palestina/Israël. Honderdduizend à tweehonderdduizend Palestijnen zaten hier van 2012 tot 2018 als ratten in de val toen het Syrische leger, Syrische rebellen, IS en Jabhat Al-Nusra elkaar hier bevochten. Bombardementen, tekorten aan voedsel, medicijnen, water. Vele onschuldige slachtoffers. Waar kennen we dat toch van?

Captain Allen noemt zichzelf ‘advocaat en historicus met passie voor de Joodse geschiedenis’, ik heb verder niet uitgezocht wie hij is. Het verschil met nu, schrijft hij: niemand ging de straat op om te protesteren tegen het erbarmelijke lot van de Palestijnen in Yarmouk (inderdaad breed gedocumenteerd in talloze publicaties). De reden voor de stilte volgens hem? Die Palestijnse ellende werd veroorzaakt door Arabieren, niet door Joden. 

..................

Fleurtje_5 schreef op 23-07-2025 om 15:35:

Ik kwam deze column van Onderzoekjournalist Sjors van Beek tegen. Heb er verder niets over opgezocht. Weet niet wie captain Allen is en weet er verder ook niets van. Maar de journalist is de onderzoekjournalist en ik vind zijn columns altijd goed.

Die column stond in Dagblad De Limburger van 14 feb. 2024. Maar nog heel up to date vind ik. De titel van de Column:

De Palestijnen van Yarmouk

Ik zal er een stukje uit quoten:

................
QUOTE:Ik kende het niet – totdat ik deze week een lange tweet zag van ene ‘Captain Allen’ over het lot van dat Yarmouk, een buitenwijk van Damascus, Syrië.

Begonnen als Palestijns vluchtelingenkamp, uitgegroeid tot de grootste diaspora van Palestijnen buiten Palestina/Israël. Honderdduizend à tweehonderdduizend Palestijnen zaten hier van 2012 tot 2018 als ratten in de val toen het Syrische leger, Syrische rebellen, IS en Jabhat Al-Nusra elkaar hier bevochten. Bombardementen, tekorten aan voedsel, medicijnen, water. Vele onschuldige slachtoffers. Waar kennen we dat toch van?

Captain Allen noemt zichzelf ‘advocaat en historicus met passie voor de Joodse geschiedenis’, ik heb verder niet uitgezocht wie hij is. Het verschil met nu, schrijft hij: niemand ging de straat op om te protesteren tegen het erbarmelijke lot van de Palestijnen in Yarmouk (inderdaad breed gedocumenteerd in talloze publicaties). De reden voor de stilte volgens hem? Die Palestijnse ellende werd veroorzaakt door Arabieren, niet door Joden.

..................

Jep, de trieste realiteit. 

Ik volg Captain Allen op X. Hij post regelmatig foto's van oude krantenartikelen, ook bijvoorbeeld van de oorlog uit 1948 en dan zie je hoe media er destijds over schreven. Heel interessant.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.