Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Koko67
22-07-2025 om 23:39
Zorroo schreef op 22-07-2025 om 22:24:
[..]
Je leest dus alleen wat je wilt lezen. Dom van me, wat had ik dan verwacht. 🙄
Volgens mij niet, ik lees letterlijk over journalisten ter plaatse, over Gazanen. En over sattelietbepalingen.
Koko67
22-07-2025 om 23:42
felija schreef op 22-07-2025 om 22:41:
[..]
Jeetje......hoe selectief kan iemand lezen?!
ongelofelijk..
Leg jij het dan eens goed uit. Wat mis ik?
Malibu2
23-07-2025 om 07:54
Het CIDI wint een zaak bij de Reclame Code Commissie tegen Save the Children aangaande een claim dat 70% van de slachtoffers in Gaza vrouwen en kinderen zijn.
Uit het artikel:
De zaak was aangespannen door CIDI bij de Reclame Code Commissie (RCC), vanwege een reclame van hulporganisatie Save the Children. In de reclame stond een kop uit een artikel van Nu.nl, met als kop: “Bijna 70 procent van doden in Gaza zijn vrouwen en kinderen”. Een gevoelig onderwerp, aangezien het overduidelijk is dat er veel slachtoffers zijn in de Gazastrook. Maar dit percentage is echter gebaseerd op verouderde en onjuiste informatie van Hamas. De RCC oordeelde dat de uiting het vertrouwen in reclame schaadt. Een belangrijke uitspraak, omdat dit een dieperliggend probleem blootlegt: het klakkeloos overnemen van Hamas-propaganda.
https://www.cidi.nl/cidi-wint-zaak-tegen-save-the-children-claim-dat-70-van-slachtoffers-in-gaza-vrouwen-en-kinderen-zijn-is-bewezen-onjuist/
Thora
23-07-2025 om 10:50
Zorroo schreef op 22-07-2025 om 20:51:
[..]
Ik zet het hier nog maar een keer neer want het is kennelijk nodig; post van een paar dagen terug in dit topic:
Interessant artikel van NOS Nieuws over hoe wordt gecheckt of berichten uit Gaza feitelijk kloppen.
Hoe stel je vast of berichten uit Gaza kloppen? Onder meer door locatie te checken - https://nos.nl/l/2575227
NOS schrijft echt niet zo maar iets. Hoe graag je ook zou willen dat het allemaal niet waar was.
Natuurlijk niet. Hamas is ook helemaal geen nieuwsbron van de NOS ofzo.
Zorroo
23-07-2025 om 10:54
Koko67 schreef op 22-07-2025 om 23:42:
[..]
Leg jij het dan eens goed uit. Wat mis ik?
Het gaat er in dit NOS-artikel juist om dat ze niet alleen afgaan op getuigen, maar gebruik maken van satellietbeelden, schaduwanalyse, verificatie van masten en eerdere beelden. Dat is objectieve controleerbare informatie. Die kun je niet wegzetten als ‘alleen maar Palestijnse bronnen'. En juist dat onderscheidt dit soort journalistiek van propaganda.
Zorroo
23-07-2025 om 10:56
Thora schreef op 23-07-2025 om 10:50:
[..]
Natuurlijk niet. Hamas is ook helemaal geen nieuwsbron van de NOS ofzo.
Wat suggereer je? Wat voor voordeel zou de NOS erbij hebben om bronnen op de blauwe ogen te geloven? Ze willen graag de feiten brengen en doen er zoals je kunt lezen alles aan om getuigenverklaringen op waarheid te checken.
Thora
23-07-2025 om 11:20
Zorroo schreef op 23-07-2025 om 10:56:
[..]
Wat suggereer je? Wat voor voordeel zou de NOS erbij hebben om bronnen op de blauwe ogen te geloven? Ze willen graag de feiten brengen en doen er zoals je kunt lezen alles aan om getuigenverklaringen op waarheid te checken.
In dit stukje wel. Maar er zijn al vaker berichten van Hamas als nieuws gebracht. Berichten die later toch ietwat anders waren gegaan. Dit gebeurde overigens ook toen de oorlog in Oekraïne begon.
Zorroo
23-07-2025 om 11:20
Malibu2 schreef op 23-07-2025 om 07:54:
Het CIDI wint een zaak bij de Reclame Code Commissie tegen Save the Children aangaande een claim dat 70% van de slachtoffers in Gaza vrouwen en kinderen zijn.
Uit het artikel:
De zaak was aangespannen door CIDI bij de Reclame Code Commissie (RCC), vanwege een reclame van hulporganisatie Save the Children. In de reclame stond een kop uit een artikel van Nu.nl, met als kop: “Bijna 70 procent van doden in Gaza zijn vrouwen en kinderen”. Een gevoelig onderwerp, aangezien het overduidelijk is dat er veel slachtoffers zijn in de Gazastrook. Maar dit percentage is echter gebaseerd op verouderde en onjuiste informatie van Hamas. De RCC oordeelde dat de uiting het vertrouwen in reclame schaadt. Een belangrijke uitspraak, omdat dit een dieperliggend probleem blootlegt: het klakkeloos overnemen van Hamas-propaganda.
https://www.cidi.nl/cidi-wint-zaak-tegen-save-the-children-claim-dat-70-van-slachtoffers-in-gaza-vrouwen-en-kinderen-zijn-is-bewezen-onjuist/
Ik beschouw het CIDI niet bepaald als neutraal. Waarmee ik niet zeg dat ik het bericht niet geloof, maar ik zou voor het volledige beeld graag ook de reactie hierop van Save the Children willen lezen. StCh is natuurlijk ook niet neutraal in die zin dat ze fondsen willen werven voor Gaza, en liefst zo veel mogelijk. Het kan dat ze daarbij uit de bocht gevlogen zijn. Niet goed maar ik vind niet dat je daarmee kunt stellen dat hiermee een algemeen in de maatschappij bestaand probleem wordt blootgelegd dat er maar door Jan en alleman klakkeloos Hamas-propaganda wordt overgenomen. StCh bedrijft geen journalistiek, ze zijn een NGO.
Het CIDI blaast het ook wel wat op vind ik, 'Zaak aangespannen', 'Belangrijke uitspraak'. ze laten het klinken alsof ze een rechtzaak hebben gewonnen. Maar de RCC is geen rechterlijke instantie. De mensen van het CIDI hebben gewoon een klacht ingediend en die heeft de RCC blijkbaar gegrond verklaard.
Ergens vind ik het ook pijnlijk, dit soort gediscussieer door het CIDI en door anderen over hoeveel doden en wie dan precies. Natuurlijk moet het kloppen wat je naar buiten brengt als NGO. Maar voor mij voelt het toch een beetje als een afleidingsmanoeuvre. Of het nu om (bijna) de helft vrouwen en kinderen gaat of over driekwart, het is allemaal verschrikkelijk. Feit blijft dat Israël zeer ernstige misdaden begaat in Gaza.
Zorroo
23-07-2025 om 11:26
Thora schreef op 23-07-2025 om 11:20:
[..]
In dit stukje wel. Maar er zijn al vaker berichten van Hamas als nieuws gebracht. Berichten die later toch ietwat anders waren gegaan. Dit gebeurde overigens ook toen de oorlog in Oekraïne begon.
Wat voor mij belangrijk is, is dat instanties zoals de NOS er alles aan doen om de feiten te brengen. Dat dat een keer mis gaat in een oorlog waar nota bene de overheersende partij, Israël dus, geen onafhankelijke journalisten toelaat, is niet goed, maar je kan toch moeilijk met droge ogen beweren dat journalisten van de NOS en andere gerenommeerde nieuwskanalen voortdurend uit nonchalance of zelfs boze opzet, verkeerde feiten als nieuws brengen.
Zorroo
23-07-2025 om 11:27
absor schreef op 23-07-2025 om 10:41:
https://youtu.be/k9NQFRTv8cc
Mooie tekst.
felija
23-07-2025 om 11:45
Zorroo schreef op 23-07-2025 om 11:26:
[..]
Wat voor mij belangrijk is, is dat instanties zoals de NOS er alles aan doen om de feiten te brengen. Dat dat een keer mis gaat in een oorlog waar nota bene de overheersende partij, Israël dus, geen onafhankelijke journalisten toelaat, is niet goed, maar je kan toch moeilijk met droge ogen beweren dat journalisten van de NOS en andere gerenommeerde nieuwskanalen voortdurend uit nonchalance of zelfs boze opzet, verkeerde feiten als nieuws brengen.
Inderdaad, informatie van gerenomeerde nieuwskanalen direct afdoen als enkel propaganda, alleen maar omdat het niet strookt met de heldenstatus die Israël kennelijk moet hebben en behouden koste wat het kost volgens sommigen hier.. Oogkleppen en een tunnelvisie.
Malibu2
23-07-2025 om 12:16
Zorroo schreef op 23-07-2025 om 11:20:
[..]
Ik beschouw het CIDI niet bepaald als neutraal. Waarmee ik niet zeg dat ik het bericht niet geloof, maar ik zou voor het volledige beeld graag ook de reactie hierop van Save the Children willen lezen. StCh is natuurlijk ook niet neutraal in die zin dat ze fondsen willen werven voor Gaza, en liefst zo veel mogelijk. Het kan dat ze daarbij uit de bocht gevlogen zijn. Niet goed maar ik vind niet dat je daarmee kunt stellen dat hiermee een algemeen in de maatschappij bestaand probleem wordt blootgelegd dat er maar door Jan en alleman klakkeloos Hamas-propaganda wordt overgenomen. StCh bedrijft geen journalistiek, ze zijn een NGO.
Het CIDI blaast het ook wel wat op vind ik, 'Zaak aangespannen', 'Belangrijke uitspraak'. ze laten het klinken alsof ze een rechtzaak hebben gewonnen. Maar de RCC is geen rechterlijke instantie. De mensen van het CIDI hebben gewoon een klacht ingediend en die heeft de RCC blijkbaar gegrond verklaard.
Ergens vind ik het ook pijnlijk, dit soort gediscussieer door het CIDI en door anderen over hoeveel doden en wie dan precies. Natuurlijk moet het kloppen wat je naar buiten brengt als NGO. Maar voor mij voelt het toch een beetje als een afleidingsmanoeuvre. Of het nu om (bijna) de helft vrouwen en kinderen gaat of over driekwart, het is allemaal verschrikkelijk. Feit blijft dat Israël zeer ernstige misdaden begaat in Gaza.
Je snapt het geloof ik niet helemaal. Die 70% is allang ontkracht, al in mei 2024. Het is één van de grote leugens die hardnekkig is en waardoor mensen Israël veroordelen.
Ook hier in dit forum werd in december 2024 (bijna 6 maanden later) dit percentage nog aangehaald in een quote van de VN. Ook NU haalde in november 2024 dit onjuiste percentage nog aan. De VN wist of had moeten weten dat dit percentage onjuist is. NU wist of had moeten weten dat dit percentage onjuist is. Save the Children wist of had moeten weten dat het percentage onjuist is. Waarom zouden ze de leugen verder verspreiden? Over de betreffende forummer ga ik het hier niet hebben.
Door dit soort leugens cq Hamas propaganda lopen Joden wereldwijd en helaas ook in Nederland gevaar. En dat kan in moord uitmonden, zie bijvoorbeeld Washington. Ik zie dit dus absoluut niet als een afleidingsmanoeuvre, eerder als een druppel op een gloeiende plaat. Maar zonder die druppels kan het weleens nog veel slechter aflopen.
Thora
23-07-2025 om 13:15
felija schreef op 23-07-2025 om 11:45:
[..]
Inderdaad, informatie van gerenomeerde nieuwskanalen direct afdoen als enkel propaganda, alleen maar omdat het niet strookt met de heldenstatus die Israël kennelijk moet hebben en behouden koste wat het kost volgens sommigen hier.. Oogkleppen en een tunnelvisie.
Ik weet niet wie zegt dat er enkel propaganda geuit wordt maar dat was ik niet in ieder geval. Ik wil alleen zeggen dat NOS sowieso selectief berichten brengt en dat ze soms te vroeg iets in de ether dumpen en dat dan later toch net ff anders blijkt te zijn. En dat berichten eindigen met: dit meldt Hamas, zegt mij dat berichten van een terroristische oragnisatie als nieuws beschouwd worden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.
ongelofelijk..