Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Malibu2
22-07-2025 om 11:26
Zilver_gray schreef op 22-07-2025 om 11:20:
Ook een manier om te bewerkstelligen dat de rest van de wereld maar zo weinig mogelijk meekrijgt van het gruwel wat zich daar afspeelt;
Ervoor zorgen dat de journalisten niks te vreten krijgen, gaan ze vanzelf dood.
Live Midden-Oosten: Hongersnood dreigt voor journalisten in Gaza, meldt AFP | de Volkskrant
Dan moeten ze bij de VN klagen over al die pallets met (mogelijk intussen bedorven) voedingsmiddelen die aan de Gazaanse kant van de grens staan opgesteld, wachtend om opgehaald en gedistribueerd te worden door die VN.
Maar ja, dan kunnen ze Israël niet langer beschuldigen van het bewust laten verhongeren van de Gazaanse bevolking...
https://x.com/cogatonline/status/1945094770524610619?t=gCYoS2wCd8xyooht4i4Ssg&s=19
Malibu2
22-07-2025 om 11:29
Zilver_gray schreef op 22-07-2025 om 11:24:
[..]
Jij hebt op elk bericht wel een een of andere ondefinieerbare vage bron die het tegendeel moet bewijzen.
En ondertussen zijn er me er meerdere journalisten vermoord
‘In Gaza wordt persvrijheid systematisch aangevallen’ | Trouw
Wauw, geloof jij nog steeds die Hamas leugen dat Israël dat Al-Ahli hospital op 17 oktober 2023 heeft gebombardeerd?
Zilver_gray
22-07-2025 om 11:30
Malibu2 schreef op 22-07-2025 om 11:26:
[..]
Dan moeten ze bij de VN klagen over al die pallets met (mogelijk intussen bedorven) voedingsmiddelen die aan de Gazaanse kant van de grens staan opgesteld, wachtend om opgehaald en gedistribueerd te worden door die VN.
Maar ja, dan kunnen ze Israël niet langer beschuldigen van het bewust laten verhongeren van de Gazaanse bevolking...
https://x.com/cogatonline/status/1945094770524610619?t=gCYoS2wCd8xyooht4i4Ssg&s=19
Behalve dat Israël de vrachtwagens niet tot nauwelijks doorlaat, worden de mensen gewoon beschoten
Noodhulpcoördinator Artsen zonder Grenzen: beschietingen hulppunten afschuwelijk
Noodhulpcoördinator Caroline Willemen van Artsen zonder Grenzen noemt de beschietingen op Palestijnen bij het uitdelen van voedsel "onacceptabel afschuwelijk". Ze is nu bijna een maand in Gaza en doet haar verhaal bij Nieuwsuur.
Gisteren werden volgens lokale autoriteiten 85 Palestijnen gedood in hun zoektocht naar eten, het hoogst gemelde aantal tot nu toe. Willemen ziet de situatie met de dag verslechteren. "Dit is zonder twijfel het extreemste dat ik heb gezien in mijn negen jaar bij Artsen zonder Grenzen."
Malibu2
22-07-2025 om 11:31
En nee, ik ben niet degene die zich baseert op "ondefinieerbare vage bronnen".
felija
22-07-2025 om 11:42
Malibu2 schreef op 22-07-2025 om 11:31:
En nee, ik ben niet degene die zich baseert op "ondefinieerbare vage bronnen".
X?
felija
22-07-2025 om 11:42
Malibu2 schreef op 22-07-2025 om 11:29:
[..]
Wauw, geloof jij nog steeds die Hamas leugen dat Israël dat Al-Ahli hospital op 17 oktober 2023 heeft gebombardeerd?
Geloof jij nog steeds dat die hulpverleners niet zijn vermoord door het Israëlische leger?
Malibu2
22-07-2025 om 12:03
felija schreef op 22-07-2025 om 11:42:
[..]
X?
De NOS zit op X. Maakt dat de NOS een vage ondefinieerbare bron?
Malibu2
22-07-2025 om 12:19
felija schreef op 22-07-2025 om 11:42:
[..]
Geloof jij nog steeds dat die hulpverleners niet zijn vermoord door het Israëlische leger?
Zoals ik al eerder heb geschreven in dit topic vind ik het een vaag verhaal. Volgens Israël waren er zes Hamas leden onder de doden, maar er waren dus ook niet-Hamas leden onder de doden. Ik keur het absoluut af dat onschuldige mensen worden gedood, in dit geval door de IDF.
Ik zie echter wel in hoe zoiets kan gebeuren.
Hamas heeft vaak ambulances gebruikt op manieren die indruisen tegen het oorlogsrecht en die een serieus gevaar opleveren voor soldaten. Dan kijk ik er niet van op als het vroeg of laat mis gaat. De IDF soldaten hadden het niet moeten verzwijgen. Veroordeeld door de internationale pers worden ze sowieso wel.
Maar wat voor mij wel een verschil maakt is het vervolg. De commandant die verantwoordelijk was voor de eerste onjuiste verklaring is ontslagen. Hoeveel Hamas leden zijn al ontslagen omdat ze onjuiste informatie naar buiten hebben gebracht? Ik wou echt dat Hamas naar dezelfde maatstaven als Israël beoordeeld zou worden en dat daarnaar gehandeld zou worden in de westerse wereld. Hamas is wel het bestuur van Gaza.
Zilver_gray
22-07-2025 om 12:43
Malibu2 schreef op 22-07-2025 om 12:19:
[..]
Ik wou echt dat Hamas naar dezelfde maatstaven als Israël beoordeeld zou worden en dat daarnaar gehandeld zou worden in de westerse wereld. Hamas is wel het bestuur van Gaza.
Israël is al 2 jaar aan het moorden, dood en verderf aan het zaaien met meer dan 50.000 dodelijke slachtoffers als gevolg en laat een immense verwoesting achter in Gaza.
Het zal jaren duren voordat het daar weer een beetje leefbaar is. Hamas leden worden gewoon vermoord hoor, ze hebben toch al een aantal kopstukken incl hele familie van de kaart geveegd?
7 oktober was 1 (afschuwelijke) dag hè! Deze mensen leven nu al bijna 730 dagen in de hel! En hebben 10.000 den meer baby’s, kinderen, mannen en vrouwen verloren.
Waar heb je het over?
Daglichtlamp
22-07-2025 om 12:45
Zilver_gray schreef op 22-07-2025 om 11:24:
[..]
Jij hebt op elk bericht wel een een of andere ondefinieerbare vage bron die het tegendeel moet bewijzen.
En ondertussen zijn er me er meerdere journalisten vermoord
‘In Gaza wordt persvrijheid systematisch aangevallen’ | Trouw
Ik deelde daar gister ook al een artikel over. Dan krijg je terug dat er geen internationale journalisten meer zijn in Gaza. Blijkbaar is het niet erg als Palestijnse journalisten verhongeren. Ik heb er geen woorden voor. Palestijnse journalisten hebben het verschrikkelijk lastig, ook Hamas heeft liever geen onafhankelijke pers.
Ik deel toch nog dit artikel uit de Volkskrant, het gaat over een nazaat van een holocaustoverlevende. https://archive.is/Y2sad
Met zijn boek Geweten probeert schrijver Maurits de Bruijn te ontrafelen wat het betekent om als zoon van een Holocaustoverlevende getuige te zijn van het onmetelijke leed dat de Palestijnen wordt aangedaan.
---------------------
Als kind leerde De Bruijn, de jongste van vier broers, die gruwelijke geschiedenis kennen, die in hem ging wonen en die niet alleen zijn moeder maar ook hém met een sluimerende angst opzadelde. Als mensen als zijn grootouders en hun twee dochters zomaar vermoord konden worden, kon het ooit toch weer gebeuren?
Met wantrouwen bezag hij de bezwering ‘Nooit meer’. Bedoeld als geruststelling, tegengif en gelofte ineen. Dan was er nog dat door Duitsers beleden excuus: we hebben het niet geweten. Implicerend dat, hadden we het wel geweten, die massavernietiging natuurlijk nooit had kunnen plaatsvinden.
--------
Jij schreef een opiniestuk voor De Correspondent in reactie op haar uitspraken, waarin je schrijft dat het echte gevaar voor Joden wereldwijd niet van antizionisten komt, maar van mensen als Yesilgöz. Leg eens uit.
‘Omdat zij vertroebelen wat antisemitisme daadwerkelijk is. Want die Hitlergroet onlangs, bij een ‘protest’ (maakt aanhalingstekens in de lucht) tegen een azc, of die van Elon Musk – zulke dingen worden door politici als Yesilgöz nooit aangegrepen om te spreken van antisemitisme. En dus kunnen fascisten anno 2025 zomaar veinzen hoeder te zijn van een Joodse minderheid.
-----------------
Korte stilte. ‘Tegelijkertijd, als deze genocide al niet erg genoeg is om mensen iets in te laten zien, dan bestaat er helemaal geen erg genoeg.’
Zilver_gray
22-07-2025 om 13:04
Daglichtlamp schreef op 22-07-2025 om 12:45:
[..]
Ik deelde daar gister ook al een artikel over. Dan krijg je terug dat er geen internationale journalisten meer zijn in Gaza. Blijkbaar is het niet erg als Palestijnse journalisten verhongeren. Ik heb er geen woorden voor. Palestijnse journalisten hebben het verschrikkelijk lastig, ook Hamas heeft liever geen onafhankelijke pers.
Ik deel toch nog dit artikel uit de Volkskrant, het gaat over een nazaat van een holocaustoverlevende. https://archive.is/Y2sad
Het is afschuwelijk Daglichtlamp!
Bedankt dat je het artikel nogmaals onder de aandacht brengt, ik ga het lezen.
Zilver_gray
22-07-2025 om 13:21
@Daglichtlamp even een stukje eruit gehaald. Herkenbaar (hier op het forum);
‘Of het weerwoord is terug te voeren op moslimhaat: de Palestijnen zijn in wezen onbetrouwbaar. Ze zijn niet zoals jij en ik, ze zijn gelijk te stellen aan Hamas, ze willen ons allemaal dood hebben. Ze willen de hele westerse wereldorde ontwrichten. Als dat iemands uitgangspunt is, ga daar dan maar eens mee redetwisten.’
Deze bewering komt hier aan de lopende band voorbij, en men blijft hier ook hardnekkig aan vast houden.
felija
22-07-2025 om 16:14
Zilver_gray schreef op 22-07-2025 om 13:21:
@Daglichtlamp even een stukje eruit gehaald. Herkenbaar (hier op het forum);
‘Of het weerwoord is terug te voeren op moslimhaat: de Palestijnen zijn in wezen onbetrouwbaar. Ze zijn niet zoals jij en ik, ze zijn gelijk te stellen aan Hamas, ze willen ons allemaal dood hebben. Ze willen de hele westerse wereldorde ontwrichten. Als dat iemands uitgangspunt is, ga daar dan maar eens mee redetwisten.’
Deze bewering komt hier aan de lopende band voorbij, en men blijft hier ook hardnekkig aan vast houden.
Inderdaad, ik merk dat ik het me teveel aantrek en trek me (voorlopig) terug uit dit topic.
Ik heb diep respect voor jou en daglichtlamp hoe jullie hier keer op keer proberen de andere kant te laten zien door Palestijnen/Gazanen een menselijk gezicht te geven. Het is hard nodig.
Daglichtlamp
22-07-2025 om 16:55
Hongersnood Gaza met dag nijpender: 'Het is de hel op aarde' - https://nos.nl/l/2575989
We kunnen honderd van dit soort artikelen delen, maar dan nog zal gezegd worden dat het niet waar is.
Zorroo
22-07-2025 om 16:58
felija schreef op 22-07-2025 om 16:14:
[..]
Inderdaad, ik merk dat ik het me teveel aantrek en trek me (voorlopig) terug uit dit topic.
Ik heb diep respect voor jou en daglichtlamp hoe jullie hier keer op keer proberen de andere kant te laten zien door Palestijnen/Gazanen en menselijk gezicht te geven. Het is hard nodig.
Helemaal mee eens. Ik wil eigenlijk ook niet meer lezen en schrijven in dit topic omdat ik de blindheid van de Israël-verdedigers als afschuwelijk en pijnlijk ervaar.
Wat ik toch wel wil zeggen: wat een goed artikel dat interview in de Volkskrant met Maurits de Bruijn. Het geeft me een heel klein beetje hoop op een of andere manier. Dank voor het plaatsen, Daglichtlamp.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.