Nieuws en actueel
absor
07-10-2023 om 23:14
Israel nieuwe oorlog
Wat een ellende en verschrikkingen weer. Er zijn geen winnaars, alleen maar verliezers
en hoe is het mogelijk dat mensen zo makkelijk in staat zijn andere mensen te misbruiken, verkrachten, vermoorden.
Malibu2
21-07-2025 om 22:52
Koko67 schreef op 21-07-2025 om 22:42:
[..]
Al het nieuws wat we horen komt van de gazaanse kant. En dus gecontroleerd door Hamas. Ik ben zo enorm benieuwd hoe het nieuws door de NOS gecontroleerd wordt. Die arts werkt in een Palestijns ziekenhuis. Alles in Gaza is Hamas. Ik ben echt heel benieuwd wat waar is en niet waar. Ik denk dat er heel veel niet waar is en een enorme propaganda van Hamas. We zullen het horen, na de oorlog ooit.
Eens. En alweer een knap staaltje DARVO.
Wie hebben heel bewust op de geslachtsdelen van onschuldige burgers geschoten? Dat waren Palestijnen die op 7 oktober Israël zijn binnengedrongen om te moorden, te martelen en te ontvoeren.
Het is helaas een overduidelijk patroon.
Malibu2
21-07-2025 om 23:05
Koko67 schreef op 21-07-2025 om 22:49:
[..]
Ja, ik ook. Maar ik zou toch echt graag willen weten hoe de NOS doet aan hoor en wederhoor. Ik denk dat ze dat doen met de “ collega’s” uit Gaza.
Er is niets nieuws onder de zon. Dit was tien jaar geleden ook al het geval. Matti Friedman, een voormalig Israël reporter van AP, schreef daar al in 2014 over.
https://www.timesofisrael.com/liveblog_entry/ex-ap-jerusalem-reporter-slams-gaza-coverage/
felija
21-07-2025 om 23:05
[..]
Al het nieuws wat we horen komt van de gazaanse kant. En dus gecontroleerd door Hamas. Ik ben zo enorm benieuwd hoe het nieuws door de NOS gecontroleerd wordt. Die arts werkt in een Palestijns ziekenhuis. Alles in Gaza is Hamas. Ik ben echt heel benieuwd wat waar is en niet waar. Ik denk dat er heel veel niet waar is en een enorme propaganda van Hamas. We zullen het horen, na de oorlog ooit.
Alles in Gaza is Hamas?
Malibu2
21-07-2025 om 23:06
felija schreef op 21-07-2025 om 23:05:
[..]
Alles in Gaza is Hamas?
Nee. Maar we kennen de beelden van degenen die dapper genoeg waren om openlijk in verzet te komen tegen Hamas.
Koko67
21-07-2025 om 23:09
felija schreef op 21-07-2025 om 23:05:
[..]
Alles in Gaza is Hamas?
Nee, degenen die niet Hamas zijn laten het wel uit hun hoofd om iets te doen tegen de zin van Hamas.
Koko67
21-07-2025 om 23:11
Dus als Hamas zegt dat een dokter moet vertellen dat jonge mensen in hun kruis geschoten worden, dan zegt die dokter dat jonge mensen in hun kruis geschoten worden. En vervolgens zegt de NOS dat dokters verklaren dat jonge mensen in hun kruis geschoten worden.
Beterhier
21-07-2025 om 23:19
[..]
Onafhankelijke journalistiek is allang niet meer mogelijk in Gaza. Er zijn nog nooit zoveel journalisten omgekomen in een gewapend conflict.
Ik heb recent wel een bericht gelezen van een Nederlandse arts uit Alkmaar die er een maand heeft gewerkt. Daar heb ik enorm respect voor.
Een van de berichten: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/05/salih-el-saddy-arts-gaza/
Koko67
21-07-2025 om 23:24
Beterhier schreef op 21-07-2025 om 23:19:
[..]
Onafhankelijke journalistiek is allang niet meer mogelijk in Gaza. Er zijn nog nooit zoveel journalisten omgekomen in een gewapend conflict.
Ik heb recent wel een bericht gelezen van een Nederlandse arts die er lange tijd heeft gewerkt. Daar heb ik enorm respect voor.
Die “ journalisten” die omgekomen zijn is ook nog maar de vraag. Ik denk dat de omgekomenen veel Hamas terroristen waren met een vestje waar Press op stond. Ik geloof er niet zo in dat dat echt allemaal journalisten waren. Ik denk wel dat Hamas met een meesterwerkje bezig is om heel veel nepnieuws en nepfilmpjes de wereld in te brengen.
Zilver_gray
21-07-2025 om 23:31
Koko67 schreef op 21-07-2025 om 23:24:
[..]
Die “ journalisten” die omgekomen zijn is ook nog maar de vraag. Ik denk dat de omgekomenen veel Hamas terroristen waren met een vestje waar Press op stond. Ik geloof er niet zo in dat dat echt allemaal journalisten waren. Ik denk wel dat Hamas met een meesterwerkje bezig is om heel veel nepnieuws en nepfilmpjes de wereld in te brengen.
Nou als die “journalisten” allemaal zo betrouwbaar zijn als die zogenaamde kennis van jou, dan snap ik je achterdocht wel ja.
Koko67
21-07-2025 om 23:44
Zilver_gray schreef op 21-07-2025 om 23:31:
[..]
Nou als die “journalisten” allemaal zo betrouwbaar zijn als die zogenaamde kennis van jou, dan snap ik je achterdocht wel ja.
Hou toch eens op.
Zorroo
21-07-2025 om 23:52
Interessant artikel van NOS Nieuws over hoe wordt gecheckt of berichten uit Gaza feitelijk kloppen.
Hoe stel je vast of berichten uit Gaza kloppen? Onder meer door locatie te checken - https://nos.nl/l/2575227
Malibu2
21-07-2025 om 23:55
Beterhier schreef op 21-07-2025 om 23:19:
[..]
Ik heb recent wel een bericht gelezen van een Nederlandse arts uit Alkmaar die er een maand heeft gewerkt. Daar heb ik enorm respect voor.
Een van de berichten: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/06/05/salih-el-saddy-arts-gaza/
Onafhankelijke journalistiek is inderdaad vrijwel onmogelijk in Gaza. Dat was al het geval vóór de oorlog. De oorzaak daarvan ligt, again, bij Hamas. Wat quotes uit een artikel van het Committee to Protect Journalists:
For almost two decades, CPJ has documented multiple press freedom violations by Hamas
Meanwhile, press freedom violations by Hamas during the war have been vastly underreported.
“Most journalists have begun to practice self-censorship in their writing to avoid any problems with security,” he added.
https://cpj.org/2025/05/gaza-journalists-speak-out-about-hamas-intimidation-threats-assaults/
Zilver_gray
22-07-2025 om 00:16
Zorroo schreef op 21-07-2025 om 23:52:
Interessant artikel van NOS Nieuws over hoe wordt gecheckt of berichten uit Gaza feitelijk kloppen.
Hoe stel je vast of berichten uit Gaza kloppen? Onder meer door locatie te checken - https://nos.nl/l/2575227
Interessant!
Hier wordt gedaan alsof de Israëlische media te vertrouwen is.
Op de Press Freedom Index vinden we Israël anno 2025 terug op de 112e plaats.
Nederland staat op de 3e plaats..
https://en.m.wikipedia.org/wiki/World_Press_Freedom_Index
Niet zo moeilijk wiens nieuwsberichten ik liever voor waar aanneem!
Koko67
22-07-2025 om 00:49
Zilver_gray schreef op 22-07-2025 om 00:16:
[..]
Interessant!
Hier wordt gedaan alsof de Israëlische media te vertrouwen is.
Op de Press Freedom Index vinden we Israël anno 2025 terug op de 112e plaats.
Nederland staat op de 3e plaats..
https://en.m.wikipedia.org/wiki/World_Press_Freedom_Index
Niet zo moeilijk wiens nieuwsberichten ik liever voor waar aanneem!
Behoorlijk kort door de bocht en simplistisch gedacht.
De reden waarom een democratisch land als Israël op de index laag staat is veel complexer. Veel Israëlische ( en Palestijnse) journalisten worden bedreigd. Dat maakt onafhankelijke verslaggeving lastig. Er zijn behoorlijk complexe veiligheidsmaatregelen en wetgeving door de oorlog, ook dat maakt het lastig. Constant een afweging om journalisten hun werk te laten doen, maar ook het belang van nationale veiligheid moeten afwegen. Er zijn continu veiligheidsdreigingen. Dat maakt het werk van journalisten heel moeilijk. Je kunt de journalisten van bv. NOS niet vergelijken met journalisten die hun werk in Israël moeten doen. Dus dat Nederland op plaats 3 staat is niet zo heldhaftig, als Nederland in een oorlog zou zijn zakken we enorm.
Zilver_gray
22-07-2025 om 07:06
Koko67 schreef op 22-07-2025 om 00:49:
[..]
Behoorlijk kort door de bocht en simplistisch gedacht.
De reden waarom een democratisch land als Israël op de index laag staat is veel complexer. Veel Israëlische ( en Palestijnse) journalisten worden bedreigd. Dat maakt onafhankelijke verslaggeving lastig. Er zijn behoorlijk complexe veiligheidsmaatregelen en wetgeving door de oorlog, ook dat maakt het lastig. Constant een afweging om journalisten hun werk te laten doen, maar ook het belang van nationale veiligheid moeten afwegen. Er zijn continu veiligheidsdreigingen. Dat maakt het werk van journalisten heel moeilijk. Je kunt de journalisten van bv. NOS niet vergelijken met journalisten die hun werk in Israël moeten doen. Dus dat Nederland op plaats 3 staat is niet zo heldhaftig, als Nederland in een oorlog zou zijn zakken we enorm.
Prima verklaring, maar dat verandert niks aan het feit dat de Israëlische media nu niet bepaald betrouwbaar is. Met heldhaftigheid heeft het niets te maken. Het blinde vertrouwen in alles wat uit de koker van Israël komt is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk.
Daarbij geeft Israël echt tientallen miljoenen uit aan propaganda, wat de integriteit er niet beter op maakt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.